Lordille avautui ovi suuriin valoihin viisuvoiton myötä ja veljet ovat tässä jo raportoineetkin, että siellä suunnalla homma toimii. Kotimaa on jäänyt "valloittamatta" ja koitin perata tälle syitä.
Debyytti Get Heavy löi heti läpi ja tuolloin punkkasin opiskelijakämpässä pitkän linjan heavy metal -tyypin kämppiksenä. Hän oli hyvin vakuuttunut tuotannosta ja etenkin ykkös- ja kakkossinkku Would You Love A Monsterman ja Devil Is A Loser soivat tauotta. Itse tykästyin enemmän levyn puolivälin kaksikkoon Icon Of Dominance ja Not The Nicest Guy. Vahvoja melodioita, koskettimet pinnassa, no mikä ettei! Suomen Virallisella Listalla, mikä ei tuolloin vielä ollut täysi vitsi kuten viime vuodet, levy nousi peräti kolmanneksi.
Toisena tuli ulos The Monsterican Dream eikä linja paljoa muuttunut, tosin nyt levyllä oli huomattavan paljon vähemmän fillereitä. Ykkössingle My Heaven Is Your Hell meni Would You Love A Monstermanin tavoin listakärkeen, mutta aivan yhä kovaa hittipotentiaalia tältä levyltä ei löytynyt kuin edelliseltä. Oma suosikkipari, Shotgun Devorse-Forsaken Fashion Dolls, löytyy taas levyn loppupäästä. The Monsterican Dream oli parhaimmillaan listalla sijalla 4.
Näitä main tuli kierreltyä paljon keikoilla enemmän ja vähemmän kauempana kotikulmilta, mutta Lordi loisti poissaolollaan. Faktaa ei ole lyödä pöytään, mutta tunne on, että keikkailua ei alettu edes tekemään pienemmissä keikkamestoissa ja produktio vaati isot tilat. Onko tässä syy, että vankka fanipohja on jäänyt Suomessa saamatta, kun laaja pohjatyö on keikkojen osalta jäänyt tekemättä?
Kolmantena levynä tulee sitten Euroviisujen myötä maailman läpimurron mahdollistanut The Arockalypse. Nyt hittihakuisuus oli tapissa ja vahvat koskettimet pinnassa. Sanoisin, että ylivoimaisesti bändin paras levy ja huippubiisejä on pitkä lista. The Kids Who Wanna Play With The Dead ja Good To Be Bad nousevat vielä ylitse muiden.
Euroviisujen Suomen karsintaan Lordi lähti kaksikolla Bringing Back The Balls To Rock ja Hard Rock Hallelujah. jälkimmäinen pääsi näistä jatkoon prosentein 42-58 Loppu onkin suomalaista euroviisuhistoriaa.
Singlejä lohkaistiin peräti neljä ja näistä viisuvoittajan ohella Who's Your Daddy nousi kärkeen ja It Snows In Hell vielä toiseksi. Koko levy luonnollisesti listaykköseksi Suomessa sekä myös Ruotsissa ja Kreikassa. Kotimaassa piikkipaikka pysyi tuohon aikaan mahtavat 11 viikkoa.
Tähän väliin bändi julkaisi singlen Beast Loose In Paradise, joka toimi elokuvan Dark Floors tunnusbiisinä. Tälle napsahti listasijoitus kolme.
Mitä lie sitten tapahtunut, seuraava levy Deadache oli ainakin itselle täydellinen ulospuhallus. Sinkku Bite It Like A Bulldog nousi vielä kärkeen, mutta levylle huonoin sijoitus 5 tähänastisella taipaleella. Ainoa todella kova kappale, ja viimeiseksi Putaansuun täysosumaksi sivulle kirjoittaneelle jäänyt Hate At First Sight löytyy levyn digipak-painokselta.
Seuraavana julkaistu täyspitkä Babez For Breakfast jatkoi syöksyä listoilla, nyt korkein sijoitus 9 eikä sinkutkaan pärjänneet. Sama tarina onkin sitten kaikkien tämän jälkeen julkaistujen kanssa, yksi tai kaksi viikkoa listalla vailla mainittavampaa menestystä.
Tämä on puhtaasti oma mielipide, mutta Lordilla oli kolmen ensimmäisen levyn jälkeen olemassa helvetin hyvä katalogi, mistä ammentaa kovia keikkoja. Mutta kun niitä ei kotimaassa oikein ollut tarjolla, niin itsellä jäi bändi näkemättä livenä. Noiden levyjen jälkeen musiikillisesti ei ole enää tullut mitään massasta erottunutta ja soittolistoille ei ole yhtään kappaletta päätynyt. En tiedä, minusta homma olisi voinut toimia Suomessakin isosti, mutta niin ei vaan käynyt ja nykyään, kun rock on lähestulkoon kuollut, ei uutta nousua taida tarvita odottaa.
Yhtä kaikki, kunnioittavan, ja yllättävän pitkän, uran bändi on tehnyt ja hatunnosto Mr Lordille itselleen. Kirja tulee kyllä ostettua, jollei sitä jouluaattona kääreeseen ole kääritty. Itse asiassa setlist.fm tahtoo sanoa, että koronatauon jälkeen (Suomen) settilistat ovat alkaneet painottua alkupään tuotantoon. Tiedä vaikka tässä vielä joku kerta lähtee bändiä livenä katsomaan.