Linkin Park – puhdasta neroutta!

  • 15 838
  • 102

tutzba

Jäsen
Kohta on perustettu ketju varmaan kaikille muille bändeille, mutta ei tälle nu-metallin kärkipäähän kuuluvalle vaihtoehtomusiikille.

Vuonna 1996 perustettu Linkin Park nousi kaikkien tietoisuuteen viimeistään neljä vuotta perustamisen jälkeen julkaistun Hybrid Theory -levyn myötä. Sellaiset biisit kuten In the End, Papercut, One Step Closer ja Crawling saivat aikaan maailmanlaajuisen innostuksen, ja tarina oli valmis alkamaan.

Edellisin albumi, Minutes to Midnight, eroaa muista levyistä tyylillisesti eniten. Aiemmin rankempaan metallisointiin keskittynyt yhtye hätkähdytti kuulijakuntaa U2-tyylisellä maailmanpelastusmusiikilla julkaistuaan ensimmäisen singlen What I've Done.

--

Itse tutustuin kyseiseen bändiin 2000-luvun alkupuolella edellä mainitun Hybrid Theory -albumin myötä. Aiemmin dancehenkiseksi kuvailtu tutzba ihastui Linkin Parkiin monipuolisuuden ansiosta. Erilaisia tyylisuuntauksia taiteellisesti yhdistelevät biisit koukuttivat, ja cd tuli kulutettua puhki.

Meni muutama vuosi ja sain käsiini Reanimationin. Huikea! Hip hoppia kappaleisiin sitomalla saatiin aivan uusia ulottuvuuksia, ja varsinkin Pts.Of.Athrty (Points of Authority) sai pään sekaisin.

Vuosia tätä bändiä kuunneltuani aloin kyllästyä yhteen asiaan: live-esiintymiset. Tarkemmin otettuna niiden puuttumiset Suomessa. Asiaan tuli kuitenkin korjaus, kun Provinssirock kiinnitti tämän legendaariseksi muodostuneen porukan soittamaan 13. kesäkuuta.

Ah niin rakas Youtube palvelee jälleen kerran hyvin, kun haetaan parhaimpia biisejä.

Crawling
Krwlng
No More Sorrow
Don't Stay

Pakkohan Jatkoajasta on muitakin Linkin Park -faneja löytyä. Eikö niin?
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Aika kovaa saa tehdä töitä että voi yhdistää sanan "nerous" Linkin Parkin teiniuhoon, tai että sanayhdistelmä "rankempaa metallisointia" voi olla sovelias mihinkään vaiheeseen Linkin Parkin uraa. Oikeasti rankka sävellys on rankka akustisella kitarallakin soitettuna, ja uskottavuutta lisää jos musiikkia esittävät muut kuin ikiteiniltä näyttävät angstipojat. En ole löytänyt Linkin Parkista vielä itseironiaa, onko joku?

Linkin Park on malliesimerkki ihanasta sanasta "tekorankka".
 

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
vaihtoehtomusiikille
Ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa Linkin Park ja sana "vaihtoehto" yritetään yhdistää.

En muuten aio sanoa, että Linkin Park olisi paska. Minusta Linkin Parkilla on monia hyviä ja tarttuvia pop-sävelmiä. Niitä kun itse bändi osaisi jotenkin jalostaa hyväksi pop-musiikiksi, niin se se vasta jotain olisikin.

Linkin Park coverlevy voisi olla ehtaa tavaraa, jos sellaisen tekisivät vaikkapa Crowded House, Talk Talk, Tears for Fears ja A-ha.

Juuri nämä hyvät sävellykset nostavat Linkin Parkin hieman paskarajan yläpuolelle. Ohi sellaisten kauheuksien kuin Limp Bizkit, Korn ja... Rage Against the Machine.
 

TML

Jäsen
Jaaha, Linkin Park jonkinlaista neroutta.

Tähän bändiin ei voi muuta sanoa kuin että periaatteessa toimivaa musiikkia mutta aika paljon kuluu kuuntelemisesta aikaa siihen, kun koittaa laulajan rääkymistä ja itkusäkeitä sulloa pois päästä.

Aikanaan taistelivat kovastikin keskenään suosiosta Limp Bizkit ja Linkin Park ja vaikkei kumpikaan meikeläiselle kolahtanut, oli väittelyissä valittava LB ihan vain tuon ikävän LP-laulajan perusteella.

En syty lainkaan tähän bändiin.
 

Cmprs

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, HIFK
Jahas, GA on antanut tuomionsa, ketjun voi varmaan sulkea =) Sellainen fiilis välillä satunnaisesti vilkuilemistani musiikkipuolen ketjuista joskus tulee, mutta eipä kai siinä mitään.

Linkin Park on toisinaan ihan kuunneltavaa musiikkia ja itse asiassa tavallaan ihan hyvän kuuloistakin, mutta kyllä siitä tosiaan se "jokin" taitaa puuttua. Solistin äänikin on vähän "itkuinen" ja "riipivä" eikä varmasti miellytä kaikkia.
Pari youtube-linkkiä kovin kulahtaneisiin ralleihin:
http://www.youtube.com/watch?v=wjBZh-yRmkc&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_5Oi4R-jSoA

Kuten jo sanottu, monta varsin OK biisiä yhtye on säveltänyt, ja eri kokoonpanolla soitettuna voisivat toimia orginaalia paljonkin paremmin. Yhtään levyä en omista, mutta keskivertoa paremmasta taustahälystä on kuullakseni kuitenkin kyse.

Spesiaalilinkki AWelle:http://www.youtube.com/watch?v=zZ59N5s8-4I
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ensimmäistä kertaa maailmanhistoriassa Linkin Park ja sana "vaihtoehto" yritetään yhdistää.
No 'nerous' voi olla vielä kauempaa haettua tämän bändin kohdalla :D Ei minua haittaa, että joku Linkin Parkia kuuntelee, mutta ylisanoja voisi ehkä käyttää näiden tavissoundien kanssa hieman säästeliäämmin. Tai sitten nerous ei vaadi neroutta. Tai voihan neroutta löytää esim. myyvän kaavan löytämisestä tai jotain.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Niin, tai sitten vain joku musiikki kolahtaa sen verran rankasti, että se on neroutta itselle. Ei kai sitä tarvitse lopulta sen kummemmin perustella.

Minulle Linkin Park edustaa yhtä paljon neroutta kuin Jatkoajan musiikkinörttien kanki pystyssä hehkuttamat varttitunnin tilutuksia vetävät progepumput, eli yksittäisiä, varsin hyviä, biisejä löytyy molemmilta puolin. Crawling muistaakseni kolahti aikoinaan, samoin näistä tuoreemmista on joku hidas kuulostanut radiosta kuultuna ihan mukiin menevältä.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Tarviiko tarttua yhteen sanaan? Ketjun tarkoitus on kuitenkin keskustella ko. bändistä ja nyt tänne tulee kirjoittamaan kaikki, jotka eivät sitä edes kuuntele. Minä mukaan lukien sillä eihän Linkin Park todellaan mikään Radiopää ole.
 

Saikka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyhmät ihmiset ja epähauskat läpät.
Kuka on kussut sun muroihin? :D

Eli jos ei satu pitämään LP:sta, ihan niinkuin vähänkään, niin samantien joku on "kussut muroihin" tai jotain sinnepäin?

Eipä siinä mitään, muutama ihan mukava kappale, levyjä en omista yhtäkään. Tosin, kyllä kai tätäkin tulee Provinssissa hyvillä mielin kuunneltua.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joo, ei Linkin Park minustakaan hullumpi bändi ole. Hybrid Theory oli silloin joskus paljonkin kuuntelussa, mutta oma musiikkimaku on muuttunut aikojen saatossa niin, että enää tuo ei niin erikoiselta kuulosta. Kuitenkin One Step Closer, Crawling ja In The End esiintyvät soittolistallani vieläkin silloin tällöin. Tuo hiphopmetalli kaikkine scrätchäilyineen oli joskus varsin tuore ja hyvältä kuulostava juttu, kun siitä nykyään on mennyt ainakin minulta maku. Toki korostan edelleen, että oma musiikkimaku on muuttunut metallin osalta tylympään, agressiivisempaan ja junttaavampaan suuntaan. Joskus ei esimerkiksi In Flames tai Dark Tranquillity iskenyt ollenkaan, kun ne taas nykyään kuuluvat ehdottomasti suosikkibändeihini.

Niin, ei se Linkin Parkin uusinkaan levy kuulosta mitenkään pahalta, joskaan ei myöskään loistavalta. Given Up ja Bleed It Out ainakin ovat muistaakseni hyviä biisejä ja voi olla, että paremmalla kuuntelulla levyltä aukeaisi enemmänkin potentiaalisia kappaleita.

Kaiken kaikkiaan Linkin Park kuului joskus suosikkibändeihini, nykyään osastoon "ihan kiva".
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
En tässä olotilassa jaksa käsitellä yhtyeen historiaa. Mutta melko suppean modernin ränttä-tänttä suomi-metallin ystävänä olen harkinnut uusimman LP:n hankkimista. Syynä kolme loistavaa videota, joissa soi ajankohtaan sopiva musiikki. Todennäköisesti käy kuten normaalisti, että hankin levyn siinä vaiheessa kun uutta pukkaa ulos. Kaksi vuotta tällaisen semi-suosikki yhtyeen uutukaisen hankkimiselle on melko otollinen aika.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Muuten ei ole kyllä tämä bändi auennut yhtään minulle mutta tämä Radio Rockilla paljon soinut What I've done on kyllä ihan oiva kipale. Tosin en ole koskaan kuullut bändiltä muita kuin nämä "hittikipaleet", pitäisi varmaan tutustua joskus tuotantoon laajemmin.
 

Wod

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tykkään!

Itse tutustuin Linkin Park muutama vuosi sitten ja täytyy sanoa, että tykkään. Ei välttämättä mene ihan suosikkilistalle, mutta tiuhaan tahtiin Linkin Parkin kappaleita soi itsellä. Viime päivinä onkin soinut muutamaan otteeseen tämä Linkin Parkin ja Busta Rhymesin kipale: http://www.youtube.com/watch?v=JAMbCmK0iHg
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Linkin Parkista olen itse sitä mieltä, että se on hyvää kevyttä musiikkia. Sellaista laadukasta, nättejä melodioita sisältävää pop-musiikkia. Sellaisena oikeinkin hyvää, mutta eihän se ihan hirvittävän syvälle kuulijaan kurkota. Mutta eipä kaikkien tarvitsekaan.

Tarttuvaa, easy-listening -musiikkia. Otan pop-musiikkini mielellään pienellä teiniangstilla ja pomppuhevimeiningillä höystettynä.

Jos olisin 13-14-vuotias tyttö, niin luukuttaisin varmasti Hybrid Theory ja Meteora -levyjä voimakkaasti.
 

d2uce

Jäsen
Aikalailla samoilla linjoilla joutuu olemaan Golden AWen kanssa siinä, mitä tulee bändin "uskottavuuteen" ja "rankkuuteen". Tarttuvia melodioita ja toimii ihan kivasti radiosoitossa siellä Briney Spearsin, Ari Koivusen ja muiden poppareiden seassa.

"Nerous" on kyllä kaukana, mutta ei ehkä kuitenkaan ole reilua verrata Linkin Parkia johonkin Limp Bizkittiin? Samalla toki LP:n mainitseminen samassa lauseessa RAtM:n kanssa on myös silkkaa vittuilua.

Kyllähän tämmöinen itkunsekainen emo-räp varmasti kolahtaa monniinkin, onhan siellä listakärjessä Uniklubi, Lovex, My Chemical Romancen ja se Jared Leton orkesterikin.

Itselle voisi kolahtaakin ilman sitä hassua rääkymistä ja vielä hassumpaa räppäämistä. Instrumentaalina toimisi siis huomattavasti paremmin. Toki sen levysoittimen raapimisen voisi suosiolla jättää niistäkin pois.
 

DaHolla

Jäsen
"Nerous" on kyllä kaukana, mutta ei ehkä kuitenkaan ole reilua verrata Linkin Parkia johonkin Limp Bizkittiin? Samalla toki LP:n mainitseminen samassa lauseessa RAtM:n kanssa on myös silkkaa vittuilua.

Samaa mieltä että RAtM:ia ja Linkin Parkia ei saisi edes mainita samassa lauseessa.

Oma mielipide Linkin Parkista on se että ihan ok kamaa mitä voi radiosta kuunnella mutta eipä tarjoa oikein mitään "nerokasta" tai muutenkaan musiikillisesti merkittävää. Hybrid Theorya tuli joskus jannuna kuunneltua jonkin aikaa mutta kyllästyminen iski nopeasti. Ei kyseinen bändi ole ainakaan tähän mennessä mitään klassikkotavaraa julkaissut. Sinänsä aika HMV orkesteri tosiaan että ei pahemmin ärsytä eikä aiheuta riemunkiljahduksia.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Linkin park+ vaihtoehtomusiiikki?

Onkohan tämä sarkasmia vai ei? Olen ilmeisesti humalassa.

Tämähän on taattua NRJ kamaa parhaasta päästä. Mutta, jokainen tyylillään."Ja läheltä ylös" niin kuin Jari sanoo.
 

Maple Leaf

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, Pat Quinn -lahko
Linkin Parkin biisit ovat kuin NKOTB:n sävellyksiä rankemmilla sovituksilla. Se ei ole lainkaan huono yhdistelmä, jos puhutaan popmusiikista.

Kyllä, minulla on kaikki Linkin Parkin levyt, NKOTB:n levyjä ei ainuttakaan. Tästä linjanvedosta aion toistaiseksi pitää kiinni.
 
Eipä tästä bändistä juuri lisättävää aiempien kirjoittajien teksteihin. Poikabändirokkia vähän uskottavammilla kulisseilla ja siinä se. Kiva laulaja ja hele-ve-tin teiniagstiset sanoitukset eivät välttämättä puhtaan nerouden arvosanaaa kuitenkaan muista ansioista huolimatta ansaitse.

Itse kuuntelin debyyttilevyä jonnin hetken aikanaan. Alkuun kuulosti pirun hyvältä mutta suht nopeasti tuo tenho karisi enkä ole sen koommin jaksanut kiinnostua kys. orkesterin tuotoksista radiosoittoa enempää. Perus poppipurkkaa "erilaisissa" kuorissa. Radiorokkibändi on tuomioni.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
eihän Linkin Park todellaan mikään Radiopää ole.
No ei. Molemmat ovat pärssisestä, tosin eri syistä.

Mie oon kohta 35. Mie oon ainakin 20 vuotta liian kyyninen tällaisille bändeille jotka ilmoittavat haastatteluissa suoraan rahan olevan tärkeämpi motiivi musiikin tekemiselle kuin musiikki itsessään.
 
Mie oon ainakin 20 vuotta liian kyyninen tällaisille bändeille jotka ilmoittavat haastatteluissa suoraan rahan olevan tärkeämpi motiivi musiikin tekemiselle kuin musiikki itsessään.

Onko joku tosiaan viitsinyt sanoa asian näin suoraan? Yleensä kuulee tuhat kertaa ne samat "rakkaudesta musiikkiin" -kliseet.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
Jahas, GA on antanut tuomionsa, ketjun voi varmaan sulkea =) Sellainen fiilis välillä satunnaisesti vilkuilemistani musiikkipuolen ketjuista joskus tulee, mutta eipä kai siinä mitään.

Olen varmaan Anti-social!!!

Lue kauemmas kuin pari viimeisintä ketjua...varmasti saa nihkeän kuvan jos lukee Linkin Park, Idols, Poets of the fallos ja muuta kertakäyttökulttuuria koskevaa.


Mollista duuriksi? Pomppumetallin ja hip hopin saloja Anthraxin levyiltä, tai tämän levyn raidalta numero neljä.
 

tutzba

Jäsen
Tuli bongattua erään, ilmeisesti fanin, mielipide tästä tyylinmuutoksesta minkä LP teki.

And for those of you who doesn't like the "Minute To Midnight" album. Just accept the fact. If they make the same style of music everytime, it would be pretty boring, right? Plus, they would make less money. But by doing a different style of music, not only they get more money but also more fans.

Tyly mielipiteeni on se, ettei tuossa ole mitään järkeä! Yhtye muuttelee tyyliään, että saa lisää rahaa ja faneja? No thanks. Nyt kyllä loukataan joitakin, mutta mitä jos Iron Maiden alkaisi yhtäkkiä soittamaan letkeää humppaa? Kustaisiin pahasti vanhojen fanien muroihin ja kaikkii muihinkin ruokiin.

Ketjun perustamisen myötä olen luukuttanut vanhempaa Linkin Parkia aika rankasti. Saatanan, olisi jo Provinssin aika.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös