Liikunta, urheilu ja sinun elintapasi?

  • 6 194
  • 63
Suosikkijoukkue
HIFK
Entropian lainalaisuuksien mukaisesti ihmiskeho saavutettuaan kasvupotentiaalinsa huipun n. 25 ikävuoden kohdalla aloittaa rapistumisensa. Kuolema ja sairaus on väistämättömyys, jota vastaan ihminen kuitenkin on velvoitettu taistelemaan. Kerro täällä sinun taistelutarinasi.

Punttisalille ja juoksemiselle, kuten myös painon pudotukselld on omat ketjunsa, mutta tässä ketjussa olisi tarkoitus puhua liikunnasta ja urheilusta yleisellä tasolla. Samoin kuin muista elintavoista.

Kuitenkin lähtien liikkeelle yksilötasolta. Minkälaista liikuntaa ja urheilua tulee harrastettua? Kuinka paljon? Onko harrastelua vai tavoitteelisempaa urheilua? Onko mielessä uusi harrastus? Mistä syistä harrastat? Mitä muita merkityksiä harrastuksellasi on sinulle? Minkälaiset elintavat sinulla on? Oletko tehnyt suunnanmuutoksen tai tekemässä? Mitä olet oppinut matkan varrella? Missä on vielä tekemistä?

Motiivi tälle ketjulle on niputtaa yhteen kolmen ketjun asioita, tuoden lukijoille ja kirjoittajille mahdollisuuden kertoa omasta suhteestaan edellämainittuihin asioihin. Tämän lisäksi ilman muuta kannustaa toisia ja toimia vertaistukena.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Itse olen urheileva läski. Nykyään urheiluni sijoittuu kuntosalille, jossa käyn 4-5 krt/viikko. Alkulämmöt 20 min juoksua, jonka jälkeen tuntilihastreeniä. Kerran viikkoon sitten pitkä juoksulenkki. Tykkään rääkätä itseäni,koska nautin siitä. Mitään tavotteita mulla ei ole, sen takia en seuraa enää punttituloksiakaan. Käyn koska nautin siitä. Vastapainoksi syön todella epäterveellisesti. Jos en urheilisi, olisin varmasti 150 kiloinen näillä syömistavoilla. Nyt painoa on 95kg.

Eli rasvaa on kehossa jonkun verran, mutta syöminen on se mun rakas juttu, joten sitä en tuu koskaan muuttamaan. Miksi muuttaisinkaan, koska tavotteita vartalon tai tulosten suhteen ei ole. Elän onnellisesti näin.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Itsellä mittarissa 41 v. Pari lasta, nuoruuden urheilut oli pelailua ilman vakavasti otettavaa harrastusta. Nuorena aikuisena tuli mukaan harraste salibandy ja valmennus.
Myöhemmällä aikuisiällä baarit ja roskaruoka toi 25 kg ylipainoa, joista suuren osan karistin toisen lapsen syntymän tienoilla.

Nyt painoa on pari kiloa liikaa, syömisessä on suurin ongelma. Vaikeaa kieltäytyä herkuista ja jättää santsaamatta, ruokalista suunnitellaan usein liian nälkäisenä.

Liikuntaa tulee harrastettua kiitettävästi. Punttis vaihtui nyt kahvakuuliin ja lenkkiin, hiihtokausi tuli avattua, jonkinnverran on työmatkapyöräilyä. Koirien kanssa löntystelyä on päivittäin ja ikääntyvä kroppa kaipaa venyttelyä, kuntouttavaa jumppaa ja palautumista.

Unen ja stressin hallinnan kanssa on ns. Merkittäviä ongelmia. Nukkuminen on huonoa ja stressaan ahdistumiseen asti murheitani.

Olen yrittänyt parantaa tilannetta hengitysharjoituksin, nyt vuoden verran olen kokeillut wim hof-metodia, siitä on tullut hyvä rutiini. Seuraavaksi ajattelin testata joogaa jonkun videon avulla.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Punttisalia ja lenkkeilyä. Kesäisin käyn jonkin verran myös pyöräilemässä ja talvikaudella ehkä jonkin kerran uimassa. Nyt kun jalka kestää taas juoksemista, niin etenkin tuo uinti jää kyllä lähes kokonaan pois. Jos nyt edes kerran tämän talven aikana saisi käytyä...

Mutta semmoista taustaa on, että kävin pelkästään salilla monta vuotta. Alussa se oli hyvinkin tavoitteellista, mutta jälkeenpäin ajatellen ihan liian ulkonäkökeskeistä. Nykyään käyn 1-2 kertaa viikossa salilla. Se on sellaista ylläpitävää treeniä lähinnä, jolla vain pidän lihaskunnosta huolta. Kaikki supersarjat ja muut rämistelyt on jääneet menneisyyteen. Maksimiykköset ei ole koskaan oikein minua kiinnostaneet. Vaikka on sanottava, että sen verran nyt olen sentään kokeillut aina joskus, että tuleeko se 100 kg vielä penkistä. On ainakin vielä toistaiseksi tullut.

Enemmän olenkin alkanut viihtymään tuolla juoksulenkeillä. Pyrin siihen, että saisin sen 3 juoksutreeniä viikkoon. Tässä jonkinlaisia tavoitteita minulla on, mutta mitään kiirettä en pidä. Kovasti koitan varioida sitä, että minkälaisia treenejä teen, niin että tuskin koskaan juoksen kahta samanlaista lenkkiä peräkkäin.

3-5 treeniä tulee viikkoon yhteensä. Sitten päälle vielä kotona tehdyt säännöllisen epäsäännölliset vatsalihasliikkeet ja lihashuollot. Kolmivuorotyö sanelee paljon tuota aikataulua. Treenaamisesta on tullut jo niin olennainen osa elämää, että tokkopa tuota oikein ilmankaan osaisi enää olla. Tärkein juttu, jonka olen tässä oivaltanut on se, että tästä pitää tykätä. Pitää löytää sellaisia juttuja, josta oikeasti itse pitää ja saa nautintoa. Silloin ei tarvitse pakottaa itseään juuri koskaan liikkumaan, vaan sen tekee mielellään ja siitä tulee sellainen positiivinen kierre.
 

Fordél

Jäsen
Hyvä keskustelun avaus, kiitos siitä. Nostetaan keskusteluun mukaan vielä yksi hyvin tärkeä käsite, fyysinen aktiivisuus, johon kannattaa kiinnittää erityistä huomiota.

Tutkimusten mukaan moni harrastaa liikuntaa, mutta vain kolmannes lapsista ja nuorista sekä työikäisistä liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Osa liikuntaa ja urheilua harrastavista ei täytä edes fyysisen aktiivisuuden minimisuosituksia. Monella ongelmana ei ole siis liikunnan harrastamisen määrä vaan muuten passiivinen ja istuva elämäntapa. Nykyään ihminen voikin olla samaan aikaan sekä urheilullinen että fyysisesti passiivinen.

Kuulun itse juuri tähän kategoriaan. Harrastan paljon liikuntaa, nykyisin lähinnä juoksua, golfia ja kuntosalia. Kuitenkin valtaosan päivästä olen fyysisesti passiivinen. Kun katson omaa elämämääni taakse päin, huomaan hyvin, kuinka fyysinen aktiivisuus ja arkiliikkuminen ovat vähentyneet selvästi.

Lapsena touhusi koko ajan jotain ja fyysisen aktiivisuuden kanssa ei ollut ongelmia. Omaan nuoruuteen eivät edes kuuluneet videopelit vaan lähes koko ajan oltiin ulkona menossa, kuten pyöräiltiin, luisteltiin, touhuttiin metsässä vaikka mitä jne.

Nuoruudessa ja opiskellessa fyysinen aktiivisuus väheni, mutta edelleen tuli esim. liikuttua kaikkialle pääasiassa pyörällä. Kertyi edes kohtuullisesti arkiliikkumista. Istuminen kuitenkin lisääntyi.

Siirryttyäni työelämään, joka on ollut lähes kokonaan tietokoneen ääressä istumista, fyysinen aktiivisuus ja arkiliikkuminen on romahtanut. Nyt ei tule juurikaan edes liikuttua pyörälläkään, kun esim. työmatkakin menee pääasiassa istuen.

Riittävän fyysisen aktiivisuuden määrään täytyy siis kiinnittää aivan erityistä huomiota ja tauottaa istumista. Koitan käydä joka päivä vähintään tunnin kävelyllä sen lisäksi, että harrastan päivän aikana myös jotain varsinaista liikuntaa. Kestävyyskunnon lisäksi täytyy iän myötä kiinnittää erityistä huomiota lihaskuntoon ja liikkuvuuteen. Salille on tarkoitus palata heti, kun koronatilanne helpottaa. Liikkuvuuteen panostaminen on vasta suunnitteluasteella.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@Fordél kirjoitti tuossa kyllä ihan fiksuja. Itselläni ihan samankaltainen tilanne, että liikuntaa ei tule noiden varsinaisten "urheilusuoritusten" lisäksi juuri yhtään. Tuossa olisi kyllä minullakin ehdottomasti kehityksenpaikka. Varsinkin lumettomina aikoina moniin paikkoihin voisi aivan hyvin mennä polkupyörällä auton sijaan. Kauppareissut on sen kannettavan kaman takia huonoja, mutta monet muut arjen menot voisi aivan hyvin toimittaa kävellen tai pyöräillen.

Joskus aikanaan, kun suurin osa ihmisistä eli vielä maatiloilla ja kaikki arki oli sitä fyysistä touhuamista, niin ei siinä varmasti tarvinnut enää kenenkään kauheasti lenkille lähteä tai ruveta jotain painoja nostelemaan. Kaikkialle liikuttiin vielä kävellen, polkupyörällä tai suksilla, niin työ ja se tavallinen arki piti valtaosan kansasta terveinä ja kunnossa. Vielä kun ravintokin oli sellaista, että mistään eineksistä ei ollut tietoakaan.
 

Fordél

Jäsen
Joskus aikanaan, kun suurin osa ihmisistä eli vielä maatiloilla ja kaikki arki oli sitä fyysistä touhuamista, niin ei siinä varmasti tarvinnut enää kenenkään kauheasti lenkille lähteä tai ruveta jotain painoja nostelemaan. Kaikkialle liikuttiin vielä kävellen, polkupyörällä tai suksilla, niin työ ja se tavallinen arki piti valtaosan kansasta terveinä ja kunnossa. Vielä kun ravintokin oli sellaista, että mistään eineksistä ei ollut tietoakaan.

Amen.

Tiivistettynä: Viime vuosikymmenten aikana liisääntynyt liikunnan harrastaminen ei ole riittänyt korvaamaan vähentynyttä fyysistä aktiivisuutta arjessa.

Nykyisin liikkuminen on yhä enemmän valinta; menenkö pyörällä tai kävellen vai autolla, käytänkö hissiä vai rappusia jne. Mitä enemmän on kyse valinnasta, sitä helpommin tulee valittua vähemmän fyysisesti rasittava vaihtoehto.
 

Haidekkeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalpa, Jokipojat, Corey Perry
Kävelen joka päivä töihin. Juoksen 3 kertaa viikossa 6-10 kilometrin juoksulenkkejä, vuodenajasta riippumatta(tavoite aina väh. 20 kilsaa viikkoon). Välipäivinä yritän jaksaa motivoitua tekemään lihaskuntoharjoitteita punteilla. Autoa en omista koska asun keskusta-alueella ja töihin ja joka paikkaan pääsee varsin hyvin ilman. Töissä sitten se fyysinen aktiviteetti putoaa lähes nolliin. Koen että kunto on suht. hyvä, voisi olla paljon paljon parempikin mutta vaatteet mahtuu sentän suht. hyvin päälle.
 

JKyykka

Jäsen
Harrastan tavoitteellisesti BJJ:tä (brasilialainen ju-jutsu) ja lukkopainia. Lajitreenejä tulee keskimäärin noin viisi viikkoon. Tämän lisäksi voimatreenejä kuntosalilla tulee tehtyä neljä kertaa viikossa. Tämän lisäksi jonkin verran lihashuoltoa ja lenkillä tulee sillointällöin käytyä. Lisäksi vaimon kanssa harrastetaan luonnossa liikkumista.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Liikunta on kävelyä koiran tai kävelysauvojen kanssa, tavoite on 30-60 minuuttia päivässä. Sauvakävely ja hihnassa olevan koiran kävelyttäminen on muuten mahdoton kombo.
Kun säät tai tieolosuhteet sallivat, niin sauvakävelyn sijasta sähköavusteista pyöräilyä. Pyöräiltyä tuli fillarin hankittuani ensimmäisen 5 kuukauden aikana noin 100 km/viikossa. Kauppareissuja sekä ihan huvin vuoksi.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Amen.

Tiivistettynä: Viime vuosikymmenten aikana liisääntynyt liikunnan harrastaminen ei ole riittänyt korvaamaan vähentynyttä fyysistä aktiivisuutta arjessa.

Nykyisin liikkuminen on yhä enemmän valinta; menenkö pyörällä tai kävellen vai autolla, käytänkö hissiä vai rappusia jne. Mitä enemmän on kyse valinnasta, sitä helpommin tulee valittua vähemmän fyysisesti rasittava vaihtoehto.
Hyviä huomioita kuten myös @adolf ilmoittelee. Aki Hintsan kirjassa ”voittajan anatomia” puhutaan aktiivisuudesta ja otetaan nämä askeleina. Siinä oli seuraava väittämä: (numerot hatusta, mutta pointti on pitkälle sama).

-Lisäämällä 3000 askelta/vrk ihminen kuluttaa vuodessa saman kuin juoksemalla 4 marathonia.

Toinen näkökulma muuten ikääntyvän kropan näkökulmasta on lihaskato, joka kiihtyy mitä vanhemmaksi menee. Sitä voi toki hidastaa salihommilla ja pitääkin. Loppuanalyysi lienee se, että lihasmassaa kannattaa hankkia varastoon.

Myös voimakato on aika iso fakta, jossain vaiheessa se käyrä osoittaa jyrkästi alaspäin ja sitten ollaan kusessa jos lähtötasot on alhaalla.

Ja nyt en kuolemaksenikaan muista kummin päin se menee lihassoluista (tyyppi 1 vai 2) jotka on ne, jotka syttyy ekana esim tasapainon lähdettyä. Ja tässä oli nimenomaan se idea, että sitä ominaisuutta voi treenata vain nopeus tai maksimivoimatreeninä. Sillä voi sitten olla isokin merkitys kun liukastelee ulkona.

Sisko joka on alle 50 mursi juuri kylkiluut jäisellä pihalla. Pitänee vittuilla että ei varmaan kannata jumpata mitään perseenkiinteytystä vaan nopeutta ja voimaa.
 

Kale

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tom Laaksonen
Yritän käydä punttiksella neljä kertaa viikossa, mutta väliin on jäänyt viimeiset 2000 kertaa.

Käppäilen sitten tuolla ulkona sellaisia rivakoita kävelylenkkejä epäsäännöllisen säännöllisesti. Juosta ei pysty. Ei vaan pysty. En oo koskaan pystynyt. En tiedä mikä siinä on niin vaikeata ja tyhmää. Kävelyllä saa paremmin pidettyä tasaisen sykkeen ja sitä jaksaa tehdä tarvittaessa lähes loputtomasti.

Historiassa on lähinnä futista junnuna ja uusi tuleminen aikuisena muutama vuosi ala-divareissa. Tennistä, sulkista ja pingistä - enemmän tai vähemmän - yleensä vähemmän usein. Välillä kerran vuodessa, välillä 20 kertaa vuodessa.

Jos jossain olen lahjakas, niin urheilussa, mutta silti koskaan mikään laji ei ole innostanut niin paljon, että sitä jaksaisi kovin pitkään säännöllisesti tehdä. Vähän itseänikin tämä ihmetyttää, koska kyllähän siitä urheilusta aina ihan hyvä fiilis tulee, kun sitä tekee.

Kilometrin käyn aina välillä rintaa uimassa. Saunassa ja avannossa vähän useammin. Jonkinlaista aineenvaihduntaa kiihdyttävää toimintaa se on kai sekin.
 

axe

Jäsen
Viisikymmentä lähestyy, satanen on ylitetty, 5-7 tuntia viikossa tulee tasaisesti hikoiltua. Kertoo ettei syöminen ole ihan priimaa, kun paino ei tuosta putoa. Mutta koska tykkään sokerista ja rasvasta ja tykkään myös liikkumisesta, eikä niiden tällaisella tasapainottelulla paino myöskään nouse niin tyydytään tähän.

Juoksu (hölkkä) on ykköslaji, talvisin vähän tasapainotellen että käydäkö tylsistymässä matolla vai pukeutuako enemmän ja mennä ulos. Yleensä matto voittaa koska tykkään shortseista ja t-paidoista, ja koska talvisin parhaat juoksureitit on latuina. Kuivalla kelillä tykkään myös polkujuoksusta.

Haluaisin myös hiihtää mutta en osaa. Viimeiset reilut viisi vuotta olen yrittänyt sitä saada toimimaan 25 vuoden totaalitauon jälkeen, mutta ei se vaan lähde. Perinteisen sukset ei koskaan luista eikä pidä, luistelusuksilla taas ei sitten pidä tekniikka edes vähää alusta. Ja pari viime talvea on ollut niin surkeita, ettei ole oikein päässyt reenaamaankaan. Ihana korvike sille on kuitenkin retkiluistelu, jolle täällä Tampereella on ollut hyvät mahdollisuudet jo useita vuosia, jopa viime talvenakin pääsi suht usein vaikkei ollut edes talvea. Retkiluistelu ja luisteluhiihto voisi periaatteessa olla vähän samalla tekniikkalla, mutta ei se vain ole.

Alkukesäisin tulee pyöräiltyä, fillareita löytyy maantielle, maastoon ja asiointireissulle, mutta sitten kun kesän ainoa tavoite Pirkan pyöräily on ohi, niin ei jaksa enää oikein hypätä pyörän selkään sporttimielessä. Pyörälenkit on siitä vähän nihkeitä, että joku tunti ei riitä oikein edes tuntumaan liikunnalta vaan täytyisi mennä hirveän pitkiä matkoja (varmaan voisi pumpata sitten kovempaa, mutta jotenkin sekään ei oikein toimi). Lisäksi mulle on sattunut aina sellaisia polkupyöriä, että ne toimii vain aurinkovoimalla kun lämpötila on vähintään siellä lähes +20, eikä niitä osu vuoteen kovin monia.

Ja hyvällä kelillä mieluummin lähden rullaluistimilla. Sitä tekisi enemmänkin, mutta ei nää tiet oikein kannusta siihen: railoille halkeillutta asfalttia, liikennevaloja, aina jossain tie katkeaa yllättäen jonkun remontin takia ja pitää teputella hiekkatietä, ja loputkin asfaltista on yleensä aina täynnä kiveä, risua ja muuta roskaa. Se tuntuu vähän liikaa terveyden kustannuksella urheilemiselta kun ei tiedä yhtään koska tökkää ja ollaan naamallaan. On kypärä ja muita suojia!

Jääkiekon höntsyvuoroja ja harrastesarjakiekkoa pari-kolme kertaa viikossa silloin kun avit sallii. Uinti ehti uudelleen löytynyt loppuvuonna, mutta sitten viranomainen kielsi senkin. Sulkapallot ja sellaiset mailapelit satunnaisesti.

Punttisalitouhua vihaan. Tarvisin yksityissalin niin ehkä sitäkin jaksaisi, mutta noi yleiset paikat ei jaksa kiinnostaa. En tajua että jos siellä salilla on 47 laitetta ja sinun lisäksesi yhdeksän muuta treenaajaa, ja itse tarvisit puolituntisesi aikana kolmea laitetta, niin silti aina joutuu odottelemaan jotain istun-20-minuuttia-tällä-jakkaralla -treenaajaa. Mutta vihaan sitä myös siksi, että se kipeyttää paikkoja ja hankaloittaa sitten oikeaa liikuntaa.

Lepopäiviä pidän liian vähän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten te pidätte huolta palautumisesta? Itselläni uni on kriittinen, se on huonoa kuin mikä. On tempur patjat, tyynyt, painopeitot, korvatulpat, melatoniinit jne. Silti katkonaista ja liian lyhyttä.

Muutoin palautumiseen on venyttelyä, palloa ja rullaa ym. Tens laite ja lihashuoltovasara.

Pikkuvammoja on, mutta isoimmat ongelmat on ollut vuoden poissa. Olkapäissä on lähinnä ollut vaivaa.

Entäs sitten lisäravinteet ja vitamiinit? Itsellä menee d-vitamiini, magnesium, sinkki ja maitohappobakteeri päivittäin.
Treenin jälkeen proteiini ja kreatiini.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mielenkiintoinen avaus.

Itse yritän harrastaa liikuntaa vähintään 5 krt vikkossa. Nyt on punttisali kiinni, mutta en sitä oikein kaipaa. Se on jotenkin masentava paikka, mutta tiedostan lihaskunnon merkityksen ja sen kehittäminen on punttiksella helpointa. Muuten sittten sauvakävelen, mutta ajatus on alkaa lenkkeilemään kunhan kunto hieman paranee. Puolikas pitäisi tänä kalenterivuonna saada läpi...

@fat of the land in mainitsema Voittamisen anatomia on mainio kirja ja itselle varsinainen silmien avaaja. Sen luettuani olen alkanut hiljalleen tekemään muutosta elämääni. Tarkoituksella teen muutoksia pienin askelin, jotta ne jäisivät pysyviksi. Matthew Walkerin kirja Unen voima oli myös melko pysäyttävä kirja, hieman julistavasta tyylistä huolimatta.

Nukkumisen olen saanut suht hyvään kuosiin, joskin usein viikonloppuisin lipsuu pahastikin. Arkena pääsääntöisesti menen klo 22.00 vuoteeseen ja herään klo 7.00. Kahdeksan tunnin uni tavoitteena.

Seuraavaksi fokus alkoholin käytön vähentämiseen, koska itsellä pienikin määrä vaikuttaa unen laatuun paljon. Tämän jälkeen kehonhuolto työn alle.

Itsellä työ on toimistotyötä. Nyt olen ollut etänä, mutta olen yrittänyt silti seistä valtaosan päivästä. Eihän se paljoa tee, mutta jonkin verran silti.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Minä olen 37 vuotias mies ja tiedän olevani palloilun saralla lahjakas. Itselläni vain kävi niin että ikävuodet 6-16 vei leukemia ja lääkärin papereista lähtien voi lukea että "ei saavuta koskaan normaalia kuntoa"

Mitä sitten on normaalikunto kun siitä en tiedä, mutta olen aina liikkunut paljon ja tulen liikkumaan siinä missä paikat kestävät. Nykyinen urheilu on puntti silloin tällöin, reikäpallon perässä noin kolmesti viikossa ja sunnuntaisin käyn tunnin verran heittämässä ja lyömässä pesäpalloa ja kun ulkojäät sallii niin perjantaisin kaukalopalloa.

Kesällä jalkapalloilut ja omistan myös pariairo kilpurin. Muuten liikkuminen on esimerkiksi jääkalastukseen liittyvää potkurilla sutkimista tai lumessa tarpomista.

Lopetin ihan hetki sitten 3 divarin säbän, koska selkä ei ole kunnossa ja nilkka hajosi marraskuussa toipumisennusteella 4-6kk.

Alasarjoja olen pelannut ja lisenssin kanssa kilpaillut salibandyssä, pesäpallossa, tenniksessä ja muutaman pelin koripalloakin nakkaillut koko 167cm varrella. Tämän ihan vain siksi että pelaaminen on hauskaa ja joukkueeseen kuuluminen lystiä.
Puntti on varmasti ollut tavoitteellisinta ja ihan vaan pillun takia. Sittemmin älysin että on minulla muutkin avut siihen hommaan.
Sanoin samoin kuin @adolf että aivan liian ulkonäkökeskeistä. Tosin kovimman punttamisenkin aikaan asuin naisen kanssa enkä vieraissa käynyt. Silti syyt olivat ulkonäkökeskeiset sekä ajantappaminen.

Mitä sitten tulee siihen "normaaliin kuntoon" niin olen tuon Sulkavan Soudun (~58km) kiertänyt kirkkoveneessä alle 4:15 ja jos joku ei tiedä mikä se aika on niin se on kova, kun ei puhuta oikeasta urheilijasta, tai vaikka puhuttaisiinkin. Paristi on menty pariairoilla 7h vauhdilla ja se ei kyllä varsinkaan harrastelijalle ole mitään leikkiä, vaikka noin helvetin pitkään niistä airoista on kiskonutkin, tai ehkä juuri siksi.

Kondis on edelleen urheilullinen vaikka ylipainoa on. Paljonko sitä on riippuu siitä sanooko ulkopuolinen vai onko kyseessä oma julma näkemys.

Eli summa summarum. Urheilen paljon. Tällä hetkellä en kilpaa mitään, mutta ensi kesänä on taas numero hihassa.
Jalkapöytä on murtunut ja ruuvattu kasaan, olkapää on mennyt rikki ja ruuvattu kasaan ja sekä selässä on kolme välilevyä pullahtanut. Näillä rajoituksin mennään reippaasti urheillen ja tätä(kin) nykyä vain ilon kautta ja oman hyvinvoinnin vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
15-vuotiaasta asti, eli 15 vuotta on tullut kuntosalilla käytyä säännöllisesti. Ensimmäiset 8-10 vuotta tuli treenattua kovaa ja tavoitteellisesti, mutta nykyään ei vaan enää jaksa. Nykyään urheilu ja treenaaminen on hienosti sanottuna ”pakkopullaa”. On kuitenkin saavuttanut tietynlaisen kunnon, eikä halua siitä hirveästi tinkiä niin 1-3 kertaa tulee edelleen viikossa käytyä puntteja kolistelemassa. Jos pysyisin nykyisessä kunnossa tekemättä mitään, niin todennäköisesti en tekisi mitään perinteistä urheilua.

edit. Pakko myös sanoa, että tämä oma kriittisyys urheilua kohtaan johtuu osaksi siitä, että olen viimeiset 10 vuotta kärsinyt erilaisista fyysisistä vaivoista. Olkapäät hajalla, selkä hajalla (myös leikattu kerran), ranne hajalla ja lonkatkin on alkanut ilmoittaa olemassaolostaan.
 
Viimeksi muokattu:

ipaz

Jäsen
Minulla on vapaa-ajan liikkuminen eli lenkkeily ja salillakäynti jäänyt viime vuosina todella vähälle. Ikää on 45v ja painoa 110kg. Nuorempana pelasin lätkää vuosikausia ja kisakunto oli siinä 90kg:n hujakoilla. Lihasta oli - ja on vieläkin, vaikkei sitä ole tullut aktiivisesti treenattua. Nyt se on vaan tuolla pehmeän kerroksen alla.

Suurin syy siihen miksi ei tule liikuttua on aktiivinen työ. Työpäivän aikana tulee käveltyä mittarin mukaan helposti sellaiset 15000-20000 askelta (11-15km) ja päivän jälkeen ei tule edes mieleen lähteä vielä jonnekin hikoilemaan. Kesäisin kun on hieno ilma, niin voi ennen iltavuoroa käydä heittämässä reippaan kävelylenkin, mutta toiste päin se ei toimi. Aamuvuoron jälkeen tulee syötyä runsaasti ja kaaduttua sohvalle loppuillaksi.

Se mihin olen viime aikoina yrittänyt kiinnittää huomiota on unen määrä ja laatu. Iltatissuttelut on jäänyt kokonaan pois, jottei veressä ole alkoholia nukkumaan mennessä. Se kun vaikuttaa erittäin paljon unen laatuun vaikka pitkään nukkuisikin.

Liikkujana olen sellainen että tarvitsen tiukan tavoitteen jota kohti mennä, tai muuten into lopahtaa. Olen pohtinut että alle 100kg voisi olla eka tavoite, mutta se ei ole tarpeeksi konkreettinen. Treeni ja syöminen pitäisi jakaa selkeämpiin ja lyhyempiin pätkiin, jotta motivaatio säilyisi. Sitä tässä odotellessa...
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Entropian lainalaisuuksien mukaisesti ihmiskeho saavutettuaan kasvupotentiaalinsa huipun n. 25 ikävuoden kohdalla aloittaa rapistumisensa. Kuolema ja sairaus on väistämättömyys, jota vastaan ihminen kuitenkin on velvoitettu taistelemaan. Kerro täällä sinun taistelutarinasi.

Itse olen aikalailla tuossa iässä ja siksi olen yrittänyt liikkua todella paljon, sillä nyt palaudun parhaiten oman elämäni aikana.

Talvella hiihtoa 50-100km viikossa. Se on ihan älyttömän monipuolinen harrastus. Koko kroppa saa tehdä töitä ja ulkona tietenkin mieli lepää.

Kesällä sitten aikalailla kaikenlaista muuta.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Jos pysyisin nykyisessä kunnossa tekemättä mitään, niin todennäköisesti en tekisi mitään perinteistä urheilua.

Mulla on ehkä vähän tämä sama asenne tällä hetkellä. Tosin tiedän, että kyseessä on omalla kohdallani ohimenevä vaihe, mutta silti. Jos voisin vaan makoilla sohvalla ja popsia hyvää ruokaa ja silti pysyisin kunnossa, valitsisin tuon tien silmänräpäyksessä.

***

Olen urheillut oikeastaan koko 34-vuotisen elämäni jotain. 5-vuotiaana ensimmäisiin lätkätreeneihin ja tuota iloa kestikin ensimmäisellä kerralla 15-vuotiaaksi asti. Sen jälkeen homma jäi ja laji vaihtui jalkapalloon (joka oli toki ollut mukana lätkän rinnalla alusta asti). Lopulta alkoi jalkapallokin maistua puulta ja hieman ennen inttiä 18-vuotiaana alkoi höntsäilyvaihe, johon kuului salibandyä ja kaukalopalloa 3.divarissa korkeintaan.

Höntsäilyvaihetta kesti 25-vuotiaaksi asti, jolloin päätin herätellä uudelleen lätkäharrastusta ja liityin vastaperustettuun kolmosdivarijoukkueeseen sillä ajatuksella, että jos tästä vaikka nyt edes kakkoseen pääsisi pelailemaan. Noh, aika höntsäilyksihän tuokin vaihe meni ja 3 kautta jaksoin katsella kolmosen meininkiä, kunnes totesin, että ei ole enää mun laji. Tässä vaiheessa mukaan astui vähän erikoisempi urheilulaji, ultimate. Kyseessähän on siis frisbeellä pelattava joukkuelaji, jota moni varmasti koulussa kokeillut. Pelissä on elementtejä koriksesta ja jefusta muun muassa, ilman tahallisia kontakteja tosin. Juoksu- ja pomppuvoimaa tuossa tarvitaan reilusti. Lajin pienuudesta johtuen pystyin suoraan liittymään SM-sarjajoukkueen rinkiin ja peleihin pääsin heti mukaan. Toki aika vastaantulijana niissä olin. Laji veikin aika mukanaan ja löysin uudelleen sen innostuneen fiiliksen joukkueurheiluun, mikä oli jo jonkun aikaa ollut kadoksissa.

Matka joukkueurheilijasta yksilöurheilijaksi alkoi oikeastaan siitä, kun naapurini rupesi innostamaan minua ilmottautumaan Lahden IronMan 70.3 -kisaan, joka järjestettiin 29.6.2019. Kyseessähän on siis puolimatkan triathlonkilpailu. Korostettakoon, että tuossa vaiheessa en ollut tehnyt elämäni aikana kuin ehkä 2kpl 10km lenkkiä ja muutenkin juoksulenkit oli laskettavissa kahden käden sormilla. Loistava lähtökohta lähteä siis kestävyysurheilun maailmaan. Noh, jossain mielenhäiriössä tuonne kuitenkin ilmottauduin ja oikeastaan kuukauden päästä ilmosta vasta tajusin, että tässähän on enää 10kk aikaa treenata ja että tähänhän pitää oikeasti treenata.

Ilmottauduin triathlonin alkeiskurssille, jossa tehtiin hyviä, ohjattuja treenejä kaikista kolmesta lajista. Alkuun erityisesti juoksun vetotreenit olivat ihan täyttä tuskaa, mutta jollain tavalla aloin niistäkin saamaan aivan mahtavia fiiliksiä. Ihailin muita, jotka vetivät esimerkiksi kilsan vedot omasta mielestäni ihan älytöntä vauhtia ja aloinkin huomaamaan pientä sellaista tahdonlujuutta itsessäni, että jumalauta, joku päivä minäkin vielä. Alkeiskurssin jälkeen jatkoin sieltä saaduin opein treenaamista ja jollain tavalla aloin nauttimaan juoksemisestakin päivä päivältä enemmän. Isona syynä tuohon oli se, että opettelin juoksemaan hiljaa, sykkeitä seuraten ja huomasin, että olen ne vähät juoksulenkit juossut aivan liian kovaa ja tämän takia olen vältellyt juoksemista. Nyt siitä oikein nautti, kun vain antoi rullata ja muisti pitää tuntemuksen niin helppona kun vain pystyi. Ja välillä vilkuili sykkeitä ja sääti vauhtia sen mukaan.

Toinen laji, jonka hienouden löysin triathlonin myötä, on uinti. Siinä vain on sitä jotain ja itseäni viehättää erityisesti sen teknisyys. Edelleen tuntuu, että en osaa uida, vaikka vauhdit ovat jo aivan eri tasolla, kun harrastuksen alussa. Toki hidashan edelleen olen, jos vertaa moneen muuhun. Mutta prosessi on kesken ;)

Pikakelausta tuonne Lahden kisaan. Maaliin päästiin, aika 6h44min ja risat eli hidas kuin fan, mutta silti puolitoistatuntia ennen maalin sulkeutumista maalissa. Tärkeintä oli itselleni näyttää, että tuohon pystyn. Kaksi päivää kisan jälkeen ilmottauduin Turkuun vastaavalle matkalle elokuun alussa. Palkkasin itselleni valmentajan tuolle ajalle ja tuloksia tuli. Turun aika, reilu kuukausi Lahden kisan jälkeen, 5h54min. Siinä vaiheessa tajusin, että tätä haluan tästä eteenpäinkin tehdä.

Niin, eli joukkueurheilija muuttui kestävyysurheilijaksi. Treenitunteja tuli vuonna 2019 noin 7-8 viikossa, loppuvaiheessa ennen Turun kisaa tuli muutamia 12h treeniviikkoja myös. Noilla treenimäärillä tuntui vielä siltä, ettei joutunut paljosta luopumaan ja ajattelin, että tämä määrä on hyvä myös vuodelle 2020. Noh, esikoinen syntyi tammikuun lopussa ja nopeasti huomasin, että prioriteetit vähän vaihtui. Treenitunnit putosivat edelliseen vuoteen verrattuna noin sadalla tunnilla. Siinä mielessä ehkä onnekastakin, että korona sattui riehumaan tänä vuonna, kun lähes kaikki kisatkin peruttiin. Itse sain kisattua elokuun puolessa välissä perusmatkalla (1500m, 40km, 10km) ja elokuun lopussa Ahvenanmaalla puolimatkalla. Molemmissa sain tehtyä jälleen omat ennätykseni, mutta erityisesti puolikkaalla huomasin, ettei kroppa ollut ihan samassa iskussa kuin edellisenä vuonna lähes samaan aikaan.

***

Tulipa tuollainen elämäntarina nyt tuosta.

Viikottaiset treenini keskittyvät siis täysin triathlontreenaamiseen tällä hetkellä ja pyrin rajatuilla treenitunneilla tekemään ainakin yhden lajitreenin jokaisesta kolmesta lajista ja lisäksi vähintään yksi lihaskuntotreeni sekä lisäksi yksi ekstratreeni jostain kolmesta lajista. Tunneilla ei ole enää itselleni niin väliä vaan oikeastaan treenikerroilla. Pyrin lisäksi pitämään yleensä kaksi lepo-/palautuspäivää per viikko ja sunnuntai on näistä aina toinen.

Nyt on tosiaan ollut muutaman kuukauden pientä motivaatiovajetta, mutta onneksi ensi vuodelle on taas kaksi puolimatkaa takaraivossa kolkuttelemassa, niin ei pysty täysin vain lepäillä laakereillaan. Nyt on onneksi tämä vuosi lähtenyt liikkeelle treenien puolesta suht hyvin ja motivaation nousua on jo havaittavissa.
 

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Punttisali 3 kertaa viikossa ja fyysinen työ. En oikeen pidä liikunnasta ja sen kyllä huomaa/huomasi. Pari vuotta sitten kun oli tulossa 40 mittariin, niin tapahtui pienimuotoinen herätys kun vaaka hipoi 90 kiloa, olin laiha läski. Pikkuhiljaa alkoi elämäntapojen muutos kokeilun ja erehdyksien kautta. Paino mennyt jojona edestakaisin, mutta nyt yritän ottaa lopullisesti itseäni niskasta kiinni ja saada ruokavalion kuntoon. Nyt vaaka näyttää 78kg ja tavoite on tiputella 0.5kg viikko tahdilla tuonne 69kg paikkeille kesäksi ja sitten tarkastella tilannetta uudestaan. Suurin heikkous itselläni on himo karkkiin ja voisin elää pelkästään suklaata syömällä. :) Karkista pitää yrittää päästä lopullisesti eroon.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen läpi elämäni harrastanut liikuntaa eri muodoissa ja kai siitä on vuosien saatossa muodostunut elämäntapa. Nykyään elämääni kuuluu punttisali, lenkkeily, tarvittaessa nyrkkeilytuntien veto ja nuorten kanssa sparrailu. Liikunta ja hikoilu on mun henkireikä, jotta pysyn henkisesti ja fyysisesti kunnossa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Aina olen tykännyt pelailla ja höntsäillä, mutta en varsinaisesti määrätietoista liikuntaa harrastanut ennen 26-vuotiaana aloittamaani jujutsua. Se vaihtui muuton myötä jo vuoden jälkeen lukkopainiin, jota kävin sparrailemassa pari vuotta. Lievän loukkaantumisen pelästyttämänä vetäydyin tatamilta, mutta kymmenisen vuotta joka syksy ja talvi mietin, että josko vielä kuitenkin. Pari vuotta sitten päätin kuitenkin haudata myös kuntobudohaaveilut, kun varsinkin olkapäiden kanssa on ollut ongelmia, eikä välttämättä kiinnosta loukkaantua nyt, kun kuntosalilla viimeinkin on alkanut kulkea.

Salilla tykkään rautaa kesyttää omalla vaatimattomalla tasollani. Pitkään salitouhut olivat jotenkin tarkoituksettomia ja päämäärätöntä istuskelua, mutta varttuneemmalla iällä sain siitä kiinni ja tätä nykyä se on henkireikä mulle. Neljä salipäivää viikossa natsaa erinomaisesti nykyiseen treenikiertooni. Siinä sivussa pyrin juoksemaan pari lenkkiä ja tekemään yhden pitkän kävelylenkin viikossa, koti- ja pihatyöt sitten hyötynä päälle. Askelia ei toimistohommissa juuri tule, mutta seisomakonttori pelastaa hiukan.

Pari kertaa olen ollut lääkärin määräämällä pakkolomalla alipalautumisen vuoksi, ja unen merkitys on sitä kautta alkanut hahmottua paremmin. Tietenkin myös se, että miten paljon ja missä kunnossa kannattaa liikkua. Uneen taas vaikuttaa ruokailu ja juominen, ja molempiin olen siksi alkanut kiinnittää huomiota. Melko säännölliset ruokailuajat, vakioaamupala arjessa kaurapuuroineen, päivän viimeinen kahvi arkisin ennen kahta ja varsinkin väkevien jättäminen väliin illalla. Yksi normiolut ei haittaa, mutta jo joku vahva stoutti vaikuttaa uneen. Kahvi haittaa nukahtamista ja alkoholi aamuyön unta.

Säännöllinen uni, liikunta ja ruokailu sekä tiettyjen ruoka-aineiden välttäminen pitää mun aineenvaihduntani hyvässä kuosissa. Mulle ei käy vahvasti hiilaripohjainen safka, vaan esim. vaalea riisi jumittuu suolistoon. Punaisen lihan yliannostus taas tuntuu siltä, kuin koko vatsa olisi aivan tukossa. Siksipä suosin kasvisvoittoista ruokailua kanan ja kalan kera, mutta annan itselleni vapauden toisinaan syödä mitä syön, esim. tänään lähtee pullataikina kohoamaan, eikä ne koristeeksi tule, vaikka isot sokerimäärät tuntuvat myös suoliston toiminnassa. Sinkkiä, magnesiumia ja omegakolmosia otan aamupalan yhteydessä, ja treenin aikana ja jälkeen proteiinijuoman.

Syön ja liikun kokonaisuudessaan hyvin, unikin on yleensä hyvää. Isoin arkeani haittaava (ja toki myös esim. leukoja ja ylätaljaa treenatessa) asia on vasen lapani ja sitä kautta käteeni hermottuva vaiva, joka esim. parhaillaan kipunoi sormiin saakka. Hieronta ja osteopatia auttavat, mutta juurisyytä ei tahdo löytyä. Muutoin olen liikkuvuuteen ja kehonhuoltoon pyrkinyt päivittäin pienen hetken uhraamaan ja kerran viikossa myös reilun puoli tuntia itse asiaan keskittyen. Notkea olen aina ollut, mutta se ei ole sama asia kuin liikkuvuus.

Salilla tulen varmasti käymän tappiin saakka. Hetken aikaa vielä tavoitteellisesti, sitten joskus enemmän terveydellisien syiden vuoksi. Ulkonäkö on tietenkin aina jossain määrin näin 41-vuotiaanakin taustalla, mutta ei määrittele enää itse treenaamista. Käyn salilla, koska nautin sillä tavoin itseni haastamisesta, ja jos sen ohessa sattuu rintakehä tai hauis kasvamaan, niin se on plussaa.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Entäs sitten lisäravinteet ja vitamiinit? Itsellä menee d-vitamiini, magnesium, sinkki ja maitohappobakteeri päivittäin.
Treenin jälkeen proteiini ja kreatiini.
Taisin joskus kirjoittaa punttiketjuunkin tästä, että en oo koskaan ottanut mitään lisäravinteita. Oon aina halunnut treenata niin puhtaalla kun voi. Sitten jos joskus innostus hiipuu, niin lihakset olisi mahdollisimman pysyvät. Eihän tää sovi millekkään "mulle heti kaikki nyt" -tyypille, koska kehitys ei ole niin nopeaa, mutta kyllä tässä 10 salivuoden aikana on aika hyvin tarttunut lihasta ja voimaa mukaan, ilman lisäravinteitakin.

Jos joku "pilkunnussija sali-intoilija" näkisi mun treenit ja elämäntavat, tuskin uskoisi silmiään. Oon aina ollut sitä mieltä, että pelkällä kotiruoalla pärjää, ja edelleen sillä mennään.
 

CreaseMonkey

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Oon aina ollut sitä mieltä, että pelkällä kotiruoalla pärjää, ja edelleen sillä mennään.

Näin minullekin on kertonut eräs pitkään voimailua harrastanut, josta todella näkee, salilla on tehty muutakin kuin otettu selfieitä. Ainoa lisäravinne, jota hän käyttää kreatiini.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös