Liigataival alkoi...

  • 6 508
  • 30

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Yllättävän hyvin on KalPa liigan aloittanut. Ainakin allekirjoittanut oli ihmeissään Jokeri-peliä seuratessani, nehän pelasi hyvin !

Mutta kuitenkin asiaan. KalPan alku on tosiaan ollut pieni yllätys eikä vähiten HIFK- ja Tappara-voittojen jälkeen. Myös Jokerit-peli olisi ollut täysin voitettavissa mutta kokemattoman joukkueen kokemattomuus näkyi ratkaisuhetkillä kun kiekko olisi pitänyt laittaa verkkoon. Vastaavasti muutamat romahdukset (Kärpät,Ilves,Blues) ovat olleet tavallaan jopa odotettuja sillä KalPa vaikuttaa joukkueelta joka tarvitsee jonkinasteisen hurmostilan haastaakseen muut. Niiralan montussa tämä on onnistunut ja myös Hartwallilla huolimatta luokattoman huonosta vastustajasta.

Itse pelaajista varsinkin Samuli Suhonen on ollut oikeastaan jopa parempi mitä odotin. Puheita oli kyllä liigatason pakista mutta että jo noin valmis pelaaja olikin kyseessä. Hyökkäyspäässä etenkin loistava Suhonen on KalPan johtotähti, joka kuitenkin siirtynee tulevaisuudessa muille maille. Myös kärpäsen kokoinen Alastalo on ollut tehojensa puolesta positiivinen ilmestys, vaikka omassa päässä on välillä toivoton tilanne. Hyökkäyspään valopilkkuja ovat ehdottomasti olleet K.Kenig ja Sami Salonen. Kasper jäi aikanaan HPK:ssa veljensä Maxin varjoon mutta nyt ovat osat muuttuneet. K.Kenigin läpimurto jäi aikanaan Hämeenlinnassa näkemättä, osittain varmasti Jukka Jalosesta johtuen. Toisaalta Kenig ei ikinä ole ollut parhaimmillaan tiukassa pelisysteemissä vaan vapaassa roolissa ja nimenomaan hyökkäyspäässä. Lisäksi kaverin kaveri Mikko Hakkarainen on tullut ihan puskista jopa liigan syöttöpörssin kärkipaikoille.

Kuten eräs kiekkotoimittaja kausiennakossaan povasi KalPa todennäköisesti valitsee ottelut joissa sillä on saumat voittaa ja ne missä ei ole. Tämä on ollut jo nähtävissä kauden ensimmäisissä peleissä joissa touhu on loppunut pari kertaa kuin seinään. Vastaavasti Tapparaa, HIFK:ta, Jokereita ja Lukkoa vastaan joukkue osoitti venymiskykyä. Jaksaminen on kuitenkin iso kysymysmerkki kuopiolaisille, siksi äärirajoilla joukkue joutuu menemään voittaakseen otteluita. Jälleen kerraan viimeisen sanan sanovat loka-marraskuun pimeät ajat jolloin joukkueet todella erotellaan toisistaan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
J.Grönvall kirjoitti:
Kuten eräs kiekkotoimittaja kausiennakossaan povasi KalPa todennäköisesti valitsee ottelut joissa sillä on saumat voittaa ja ne missä ei ole. Tämä on ollut jo nähtävissä kauden ensimmäisissä peleissä joissa touhu on loppunut pari kertaa kuin seinään.
En tiedä kuka on toimittaja johon tässä viitataan, mutta olen erittäin vahvasti eri mieltä tämän väitteen kanssa. Kalpa on nimenomaan poikkeuksellisella tavalla pelannut pelit loppuun asti vaikka taululla on ollut murskalukemat. Olen itse sitä ollut todistamassa Kärpät-matsissa ja tätä samaa on mainittu mm. Blues-fanien toimesta tässäkin ketjussa. Minulle se kertoo siitä että joukkue on tietyllä tavalla suhtautunut realistisesti mahdollisuuksiinsa ja kykyihinsä; kaikkia ei voiteta, mutta aina yritetään. Voi olla että ykkösketjua on hieman säästelty (jos kirjoitetuksessa viitattiin siihen), mutta muita ketjuja ei ole ainakaan säästelty. Ja siihen ei olisi syytäkään sillä Kalpalla on periaatteessa hyökkääjiä vaikka viiteen ketjulliseen, joten kaikki kannattaa laittaa peliin ihan vain kokemusta kerätäkseen kun rotaatio on mahdollista (ja varmaan osittain jopa ennakkoon sovittua).
 

Are

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, S.L Benfica, Getafe, Pool
J.Grönvall kirjoitti:
Hyökkäyspään valopilkkuja ovat ehdottomasti olleet K.Kenig ja Sami Salonen

En aivan pysty allekirjoittamaan.

Kenig on ajoittain väläytellyt, mutta maalintekijän rooliin istutetulta liukkaalla laiturilla on ollut paikkoja huomattavasti suurempaankin maalisaldoon, kuin nykyinen yksi osuma näyttää. Myös omassa päässä ja alivoimalla ollut ajoittain suurissa vaikeuksissa. Osansa tästä saa tosin ottaa piikkiinsä Pieniniemi, joka jostain käsittämättömästä syystä on peluuttanut Kenigiä alivoimassa painimassa miestä parikymmentä senttiä isompikokoisten järkäleiden kanssa.

Saloseen on kohdistettu Kuopiossa huomattavan suuria odotuksia, joihin ei aivan ole pystynyt toistaiseksi vastaamaan. Mies ei ole ollut mielestäni niin huono kuin kovimmat kriitikot ovat antaneet ymmärtää, mutta totta on, että mieheltä odotetaan Kuopiossa paljon enemmän. Odotan, että juonikas Salonen lyö kohta isomman vaihteen silmään ja valtaa piakkoin takaisin paikkansa joukkueen johtavana sentterinä.


dana77 kirjoitti:
En tiedä kuka on toimittaja johon tässä viitataan, mutta olen erittäin vahvasti eri mieltä tämän väitteen kanssa. Kalpa on nimenomaan poikkeuksellisella tavalla pelannut pelit loppuun asti vaikka taululla on ollut murskalukemat.

Samaa mieltä tuosta Danan kanssa. Särähti meikäläisenkin korvaan. En itse ainakaan ole moista huomannut. Rökäletappioiden näkisin johtuvan ennemminkin siitä, että kokemattoman jengin suoritustasossa on vielä suuria heittelyjä illasta toiseen ja saman matsin sisälläkin. Ja joidenkin joukkueiden, suurimpana esimerkkinä Kärpät, pelityyli vain on silkkaa myrkkyä KalPalle. Kärppiä kun KalPa oikein ei voi haastaa vahvuuksillaan, koska oululaisten peli perustuu pitkälti samoihin elementteihin, mutta vielä paremmin toteutettuna.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
Are kirjoitti:
En aivan pysty allekirjoittamaan.

Kenig on ajoittain väläytellyt, mutta maalintekijän rooliin istutetulta liukkaalla laiturilla on ollut paikkoja huomattavasti suurempaankin maalisaldoon, kuin nykyinen yksi osuma näyttää. Myös omassa päässä ja alivoimalla ollut ajoittain suurissa vaikeuksissa. Osansa tästä saa tosin ottaa piikkiinsä Pieniniemi, joka jostain käsittämättömästä syystä on peluuttanut Kenigiä alivoimassa painimassa miestä parikymmentä senttiä isompikokoisten järkäleiden kanssa.

Saloseen on kohdistettu Kuopiossa huomattavan suuria odotuksia, joihin ei aivan ole pystynyt toistaiseksi vastaamaan. Mies ei ole ollut mielestäni niin huono kuin kovimmat kriitikot ovat antaneet ymmärtää, mutta totta on, että mieheltä odotetaan Kuopiossa paljon enemmän. Odotan, että juonikas Salonen lyö kohta isomman vaihteen silmään ja valtaa piakkoin takaisin paikkansa joukkueen johtavana sentterinä.

Tarkoitin siis lähinnä sitä että näistä wanhoista liigapelaajista kaksikko on yllättänyt allekirjoittaneen positiivisimmin. En nimittäin uskonut että kumpikaan saisi juuri mitään aikaan liigassa.
 

J.Grönvall

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Newcastle United, Philadelphia Eagles
dana77 kirjoitti:
En tiedä kuka on toimittaja johon tässä viitataan, mutta olen erittäin vahvasti eri mieltä tämän väitteen kanssa. Kalpa on nimenomaan poikkeuksellisella tavalla pelannut pelit loppuun asti vaikka taululla on ollut murskalukemat.

Niin on. Tähän asti. Mutta kuten sanottua tosipelit alkavat loka-marraskuussa ja varsinkin etukäteen heikoimmat joukkueet ovat silloin aina kovilla ja luulen että kyseinen toimittaja viittasi enemmänkin niihin aikoihin. Mikäli KalPa pelaa jokaisen yrittää vääntää jokaisen ottelun valtavalla intensiteetillä (kuten se väistämättä joutuisi tekemään) on kyyti kylmää.

Mielestäni se kielii kyllä myös jonkinlaisesta uskonpuutteesta mikäli otteluissa romahdetaan yhtäkkiä tuolla tavoin kuin vaikkapa Bluesia vastaan. En itse nähnyt ottelua muuta kuin teksti-tv:ltä. Samalla tavoin vaikkapa Ilvestä vastaan kyyti oli kylmää ja Ilves taas ei ole siellä päinkään verrattuna Kärppiin ja Bluesiin.
 

crosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
kalapa
J.Grönvall kirjoitti:
Tarkoitin siis lähinnä sitä että näistä wanhoista liigapelaajista kaksikko on yllättänyt allekirjoittaneen positiivisimmin. En nimittäin uskonut että kumpikaan saisi juuri mitään aikaan liigassa.
Eihän salonen oikein olekaan saanut mitään aikaan? Itse en ainakaan tähän mennessä ole nähnyt häneltä mitään mitä en olisi kaikilta muiltakin joukkueen hyökkääjiltä. Lisäksi ei ole ihan niin sähäkkä ja riemukas pelaaja kuin tiimin nuoremmat kaverit. Hyvä että mies älyttiin siirtää pois ykkösketjusta. (Toivon toki myös että saa pelinsä jatkossa kulkemaan paremmin, eli ei ole mitään henkilökohtaisia antipatioita.)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös