Ahh, miten ihana aihe. Urheilusponsorointi. Kuten jokainen meistä tietää, urheilusponsorointi on merkittävä osa Liigaseurojen taloudellista toimintaa, vaikkakin joissain piireissä sitä lähinnä pidetäänkin kerjäämisenä. TPS:n puolella on tämän päivän aikana keskusteltu enemmänkin sponsoreista, ja siitä sainkin idean tähän ketjuun enkä ainakaan puolisokealla vilkaisulla löytänyt toista vastaavaa ketjua tältä puolen palstaa. Myös pelipaitaketjussa on sivuttu aihetta joka syksy – Tapparan paidassa on 18 sponsoria, niin paita on automaattisesti ruma. Tepsin paidassa on joku 5 sponsoria, niin se on hieno. Mutta kumpi sitten on parempi? Sponsorit vai tyylikkyys? Oikea vastaus lienee jossain välissä, mutta ei kai sitä voi kieltää, että jokaisen meidän lempiseuramme kaipaa lisää sponsorituloja. Toki onhan se ehkä niinkin, että isossa kuvassa seurat siirtyvät enemmän ja isommin mesenaattien hallintaan, jolloin sponsorien tuen tarve laskee. Vai laskeeko? Mielestäni ei. Urheilusponsoroinnissa on mielestäni käyttämätöntä potentiaalia ja onhan seuroilla käsissään ihan järjettömän suuret yritysverkostot, joista hyötyisi jokainen yritys.
Omasta taustastani sanon sen verran, että edustan itse turkulaista tietotekniikkataloa ja olemme sponsoroineet Turun Palloseuraa niin jääkiekossa kuin jalkapallossakin. Tämän lisäksi sponsoroimme mm. Salon Vilpasta koripallon puolelta. Yhteistyökeskusteluja on myös käyty muidenkin turkulaisten ja porilaisten (toinen toimipaikkamme) seurojen kanssa. Olemme myös käyneet kääntymässä Helsingin IFK:n jalkapallon kelkassa, joskin siitä jäi käteen lähinnä tarina toiseen kertaan. Olen aiemmin ollut myös Tepeksen palkkalistoilla ja myynyt näkyvyyttä sekä kumppanuuksia potentiaalisille asiakasyrityksille. Se on raakaa työtä, ja onkin ikävää, että kyseinen ammatti / työnkuva ei ole kovin arvostettu. Jo se, että jotkut pitävät sitä lämpimän ilman myymisenä, kertoo siitä, että urheilusponsoroinnin asema on kiistanalainen.
Liigaseuroista tosiaan olemme sponsoroineet Tepsiä jo lähemmäs kymmenen vuotta, kaudesta 2016-2017 alkaen. Rahallisesti olemme seuran mittapuulla pienehkö kumppani, mutta tässä kahdeksan kauden aikana olemme maksaneet piskuiselle Tepsukalle hieman yli 117 000 euroa, joten kyse on kuitenkin meidän kokoiselle toimijalle suuri satsaus paikalliseen näkyvyyteen. Mikäli teille tulee jotain kysymyksiä kokemuksistani sponsoroinnin suhteen, niin vastailen mielelläni. Olen varauksetta sitä mieltä, että tässäkin asiassa avoin keskustelukulttuuri on tervetullutta sen sijasta, että liigaseurojen yhteistyökumppaneita ja faneja pidettäisiin eri kasteissa, kuten yleisesti tapana tuntuu olevan.
Olemme parin viikon sisään lanseeraamassa yhteistyötä erään nimeltä mainitsemattoman, liiganousua tavoittelevan, organisaation kanssa ja nyt mietinkin sitä, että miten saisimme maksimoitua hyödyn mittavasta yhteistyöstä. Haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne ja näkemyksiänne siitä, miten teidän työpaikoillanne on toimittu sponsoroinnin suhteen tai vaihtoehtoisesti, millaiset yhteistyökumppanuudet ovat jääneet mieleenne liigaseurojen otteluissa tai muissa kanavissa.
Itseäni mietityttää myös se, että miten sponsoroinnin ikävä katku rahankerjuusta saataisiin muokattua siihen suuntaan, että kyse on aidosta yhteistyöstä, kun sitä se kuitenkin parhaimmillaan voi olla.
Toivon, että keskustelu aktivoituu ja ketjussa tulee keskustelua laajasti sponsoroinnista. Kiinnostaa myös tietää, että uskotteko te, arvon palstaveljet, urheilusponsorointiin?
Kasailin vähän ajatuksistani (apu)kysymyksiä, joihin toivon vastauksia mahdollisimman laajasti:
Työ. Se jatkuu.
Omasta taustastani sanon sen verran, että edustan itse turkulaista tietotekniikkataloa ja olemme sponsoroineet Turun Palloseuraa niin jääkiekossa kuin jalkapallossakin. Tämän lisäksi sponsoroimme mm. Salon Vilpasta koripallon puolelta. Yhteistyökeskusteluja on myös käyty muidenkin turkulaisten ja porilaisten (toinen toimipaikkamme) seurojen kanssa. Olemme myös käyneet kääntymässä Helsingin IFK:n jalkapallon kelkassa, joskin siitä jäi käteen lähinnä tarina toiseen kertaan. Olen aiemmin ollut myös Tepeksen palkkalistoilla ja myynyt näkyvyyttä sekä kumppanuuksia potentiaalisille asiakasyrityksille. Se on raakaa työtä, ja onkin ikävää, että kyseinen ammatti / työnkuva ei ole kovin arvostettu. Jo se, että jotkut pitävät sitä lämpimän ilman myymisenä, kertoo siitä, että urheilusponsoroinnin asema on kiistanalainen.
Liigaseuroista tosiaan olemme sponsoroineet Tepsiä jo lähemmäs kymmenen vuotta, kaudesta 2016-2017 alkaen. Rahallisesti olemme seuran mittapuulla pienehkö kumppani, mutta tässä kahdeksan kauden aikana olemme maksaneet piskuiselle Tepsukalle hieman yli 117 000 euroa, joten kyse on kuitenkin meidän kokoiselle toimijalle suuri satsaus paikalliseen näkyvyyteen. Mikäli teille tulee jotain kysymyksiä kokemuksistani sponsoroinnin suhteen, niin vastailen mielelläni. Olen varauksetta sitä mieltä, että tässäkin asiassa avoin keskustelukulttuuri on tervetullutta sen sijasta, että liigaseurojen yhteistyökumppaneita ja faneja pidettäisiin eri kasteissa, kuten yleisesti tapana tuntuu olevan.
Olemme parin viikon sisään lanseeraamassa yhteistyötä erään nimeltä mainitsemattoman, liiganousua tavoittelevan, organisaation kanssa ja nyt mietinkin sitä, että miten saisimme maksimoitua hyödyn mittavasta yhteistyöstä. Haluaisinkin kuulla teidän mielipiteitänne ja näkemyksiänne siitä, miten teidän työpaikoillanne on toimittu sponsoroinnin suhteen tai vaihtoehtoisesti, millaiset yhteistyökumppanuudet ovat jääneet mieleenne liigaseurojen otteluissa tai muissa kanavissa.
Itseäni mietityttää myös se, että miten sponsoroinnin ikävä katku rahankerjuusta saataisiin muokattua siihen suuntaan, että kyse on aidosta yhteistyöstä, kun sitä se kuitenkin parhaimmillaan voi olla.
Toivon, että keskustelu aktivoituu ja ketjussa tulee keskustelua laajasti sponsoroinnista. Kiinnostaa myös tietää, että uskotteko te, arvon palstaveljet, urheilusponsorointiin?
Kasailin vähän ajatuksistani (apu)kysymyksiä, joihin toivon vastauksia mahdollisimman laajasti:
- Miten yhteistyötä voisi laajentaa pelkkien logojen ja mainosten ulkopuolelle? Yhteiset tapahtumat, somekamppikset, yhteiskuntavastuulliset/yritysvastuulliset kamppikset?
- Voisivatko Liigaseurat ja sponsorit pyrkiä lisäämään yhteistyön kautta seurojen ja koko sarjan kansainvälistä näkyvyyttä? Onko potentiaalia houkutella myös kansainvälisiä sponsoreita ja yhteistyökumppaneita? Vedonlyönnin kautta, toki, mutta se on toinen kysymys siitä, miten kestävää se on yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Mitä tekee CHL?
- Voisiko sponsorointiyhteistyöhön liittää elementtejä, jotka mahdollistavat fanien aktiivisemman osallistumisen? Mietin tätä ihan sitenkin, että miten seurat pystyisivät yhdistämään työntekijöitä hakevia yrityksiä ja urheilua seuraavia ihmisiä.
Työ. Se jatkuu.