Virveliä kainaloon
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- 4.11., 7.4. ja pyhä henki
syyslomaviikko
Eikös se ollut viime viikko? Olettaen, ettei Tappara - Sportin kohdeyleisö tule Oulusta.
syyslomaviikko
Minua sivistettiin eilen että nykyisin jokainen kunta saa päättää itse syyslomaviikkonsa ajankohdan. Toki en tiedä onko Tampere valinnut minkä viikon syysloman viettoon, mutta tällä viikolla lomat kuulemma ainakin Mikkelissä tuon Oulun (ilmeisesti) lisäksi.Eikös se ollut viime viikko? Olettaen, ettei Tappara - Sportin kohdeyleisö tule Oulusta.
Minua sivistettiin eilen että nykyisin jokainen kunta saa päättää itse syyslomaviikkonsa ajankohdan. Toki en tiedä onko Tampere valinnut minkä viikon syysloman viettoon, mutta tällä viikolla lomat kuulemma ainakin Mikkelissä tuon Oulun (ilmeisesti) lisäksi.
Ei tuokaan aina ole ihan yksinkertaista, osa joukkueista saa suhteelisen pienen osuuden vain oheismyynistä ja suurin osa halleissa on niin vanhanaikaisia ja ahtaita että kun halli alkaa täyttyä niin oheismyyntilaskee. Tietenkin jos siellä osalla on puolityhjä halli niin jotain kannattaakin ehkä kikkaila.
Itse näkisin että suuntaus on varmaan jatkossa se että nuo Ässien 99e kaltaiset kausikorttikampanjat muuttuu vieläkin yleisemmäksi liigassa jolla saa huonompia paikkoja hallissa täytettyä ja hieman nostettua keskiarvo vaikka katsojat kiinostuu yhä enemmän tv-tuotteesta.
Tietäen Tapparan tän viikon ohjelman, ei olis ollut huono veto tähän matsiin "kaikki sisään kympillä"...sentään syyslomaviikko menossa ja kalliit liput perjantain paikalliseen. Ei kai tää niin vaikeeta ole?
Eikös se ollut viime viikko? Olettaen, ettei Tappara - Sportin kohdeyleisö tule Oulusta.
..kuten Ilves teki lauantain Pelicanspelin osalta... siihen maksaa kaikki liput 10€, varmaankin juuri ton perjantaisen paikallisen muuten syödessä katsojamääriä.
Tietäen Tapparan tän viikon ohjelman, ei olis ollut huono veto tähän matsiin "kaikki sisään kympillä"...sentään syyslomaviikko menossa ja kalliit liput perjantain paikalliseen. Ei kai tää niin vaikeeta ole?
Ja tämänkö kaikki tiesi etukäteen?
Minusta on mielenkiintoista, että jos peliesitys on ollut huono, niin todetaan jälkikäteen, että yleisömäärällä on suora korrelaatio siihen.
Tai ehkä Tapparan kannattajat ovat sitten niin älykkäitä, että vuosien kokemuksella tietävät näiden pelien (sarjajumboa vastaan) olevan huonoimpia ja kannattaa mennä katsomaan haastavampaa vastustajaa, jolloin pelin taso automaattisesti nousee ja siitä kannattaa maksaa.
Niin tai sitten pari aikasempaa peliä on näyttänyt sen että tuskin kovin viihdyttävä koitos on edessä. Vaikka kuinka yrität viisastella niin älä nyt ihan tyhmäksi kuitenkaan heittäydy.
Tappara on liigan kärjessä, Tapparan miehet miehittää pistepörssin kärkisijoja ja kaikissa peleissä on nähty vauhdikkaita syöttökuvioita 80-luvun Neuvostoliiton malliin.
Jos viihdyttävyysodottamalla olisi suuri vaikutus yleisömäärään, niin Sport-pelissä olisi ollut täysi tupa. Valitettavasti sillä pelityylillä ei ole juurikaan vaikutusta yleisömäärään, mikä täten tuli todistettua. Vastustajan mielenkiintoisuus ja viikonpäivä ratkaisee, sekä se onko viikon muut pelit mielenkiintoisempia, kuten nyt paikallispeli perjantaina.
Jos Tappara on saanut kausareita myytyä tavoitteensa mukaisesti (2500), niin tuossa pelissä oli vajaat 1200 irtolippulaista. Jos 10€ hinnoilla olisi saatu edes 5000 rikki, niin luultavasti olisi taloudellisessakin mielessä kannattanut.Taitaa tuottaa vähemmän lipputuloja, vaikka kympillä tulijoita olisikin joku 6000. Oheismyyntiä tietysti parantaisi muttei kai sitten tarpeeksi.
Juu, taisi olla rapiat 6500 jos en ihan väärin muista, mutta kyseessä oli muutenkin lauantai.Eikö Tapparan syyskuinen SaiPa-peli jo ollut perhepeli ja liput 7-10€. Silloin hallissa oli ihan kivasti väkeä ja nostaa yleisökeskiarvoa. Voiko noita joka kuukausi järjestää vai onko kerran kuukaudessa vähän liikaa.
En ihan ymmärrä, mistä tuollaisen yhtälön saat. 3500 katsojan keskiarvolla on nyt 99€ kausarikampanjan myötä saatu sama tuotto kuin viime kaudella 3000-3100 keskiarvo olisi tuonut. Jos unohdetaan hetkeksi oheismyynti ja katsotaan vain lipun keskihintaa, saadaan seuraava yhtälö:Mielenkiintoista dataa Twitterissä SaiPan ottelutapahtuman tuotoista. Katsojakeskiarvo on viime kautta edellä noin 100 kävijää, mutta ottelutuotto on jäljessä vastaavaa katsojamäärää reilusti. Tuotto on samalla tasolla, kuin 400-500 henkeä pienemmällä yleisömäärällä.
Saadaanko tästä yhtälöksi, että puoleen hintaan myytäviä lippuja pitäisi myydä noin nelin- tai viisinkertainen määrä, että ne tuottaisivat saman mitä kallis lippu yksinään?
En ihan ymmärrä, mistä tuollaisen yhtälön saat. 3500 katsojan keskiarvolla on nyt 99€ kausarikampanjan myötä saatu sama tuotto kuin viime kaudella 3000-3100 keskiarvo olisi tuonut. Jos unohdetaan hetkeksi oheismyynti ja katsotaan vain lipun keskihintaa, saadaan seuraava yhtälö:
3500x = 3000y, missä x = lipun keskihinta nyt ja y = lipun keskihinta viime vuonna. Tästä saadaan, että x = 3000/3500y = 0,86y. Eli keskihinta on laskenut 14% viime vuodesta. Samaan aikaan yleisömäärä on kasvanut vain 3%, joten ei ole ihme ettei viivan alle jää plussaa. Oikeasti keskihinta on laskenut vielä enemmän, koska oheismyynti varmasti jokusen euron tuo enemmän kassaan jos yleisöä on 500 henkeä enemmän. Toisaalta tässä on sekin, että yleisöä ei välttämättä ole paikalla ihan niin paljoa enempää kuin voisi äkkiseltään luulla - tuolla 99€ kortilla ei tarvitse käydä kuin joka kolmannessa pelissä ja silti se tulee irtolippuja halvemmaksi.
SaiPa myi käsittääkseni 900 kpl noita 99€ kausikortteja. Aiemmin taisi seisomakortin hinta olla 199€? Yhteensä (kaikki hintaluokat mukaanlaskettuna) SaiPa on ilmeisesti myynyt aiempina vuosina jotain 1300 korttia. Seisomakortteja voi ollakin mennyt tuplasti kaupaksi aiempaan nähden, mutta varmaankin osa on vaihtanut istumakausarin seisomakausariin ja osa on ennen käynyt irtolipuilla peleissä. 99€ kausarilla yhdelle kotiottelulle tulee hintaa 3,30€. Aikuisen kertalippu seisomakatsomoon näyttäisi maksavan 12,50€. Istumakausarit taviksille lähtee 545 eurosta, joten siitäkin tulee aika kovaa takkiin jos joku on tuollaisen vaihtanut täksi kaudeksi 99€ seisomakorttiin.
Juu, mä vaan ihmettelin sitä että mistä päädyit siihen lopputulemaan, että puoleen hintaan myymällä pitäisi myydä viisinkertaisesti lippuja että päästäisiin samaan tuottoon. Kyllä siihen riittää tuplamäärä, luultavasti hieman vähempikin. SaiPa on myynyt seisomakausareita puoleen hintaan ja saanut tällä yleisökeskiarvoa nostettua 100 katsojalla, mutta tuotot ovat laskeneet koska lipun keskimääräinen hinta on niin paljon alempi. SaiPan pitäisi varmaan vetää 300-400 katsojaa viime kautta enemmän, jotta tuo kampanja tulisi kompensoitua. 99€ kausarit eivät ilmeisestikään olleet hyvä veto.Sori jos yhtälö ei ollut ihan absoluuttisen tarkka, vaan pelkkä heitto. Alkuperäisessä twiitissä puhutaan ottelutuotosta joka sisältää myös oheismyynnin. Se tuskin on noussut siis juuri yhtään jos ei päinvastoin. Se on mielestäni oleellista huomioida tässä. Koko ydin oli, että halvemmat liput ja sitä myöten isompi kävijämäärä ei takaa automaattisesti samaa tuottoa, saati lisätuottoa.
Ilves-Pelicans matsissa tänään 6680 katsojaa. Kaikki kympillä kampanja onnistui paremmin kuin hyvin vaikka eilen oli paikallispeli.
Mukavaa vaihtelua että Ipan toimistolla oltu hereillä. Kesä-Esan aikaan nukkuivat ruususen unta kesät-talvet.Hyvin oltiin toimistolla hereillä.
Eikä eilinen paikallispelin voittokaan huonoa markkinointia ollut.
Ja toki tämä olisi ollut muilla paikkakunnilla ilmoitettu 5200, kun mukaan olisi laskettu myös pelaajien sukulaiset ja lemmikkieläimet.Kouvolassakin päästiin eilen yli neljän tonnin, vaikka vastassa oli ”vain” Jukurit, joka ei muistaakseni ole Liigassa meillä aiemmin yleisöä kovin hyvin vetänyt ikinä. Ahokkaan seksikiekko alkaa pikkuhiljaa näkymään myös yleisömäärissä.
Ja toki tämä olisi ollut muilla paikkakunnilla ilmoitettu 5200, kun mukaan olisi laskettu myös pelaajien sukulaiset ja lemmikkieläimet.
Onneksi KooKoo pelaa ja ilmoittaa yleisömäärät oikein. #KouvolaSexyHockeyCity
Ikinä ei voida myöskään tämän takia vertailla yleisömääriä. Käyttämättömät vaparit vaan yleisömääriin niin näyttää hyvältä.Ketä tämä oikeasti haittaa? En ole ikinä ymmärtänyt harmitusta tästä asiasta, joko ilmoittaa myydyt liput tai sitten KooKoon tyyliin paikalla olevat ihmiset, molemmat tavat on minulle ihan yhtä hyviä, mutta jälkimmäisessä tavassa on yksi iso miinus. Ikinä ei pääse ilmoittamaan täyttä yleisömäärää, sillä eihän ikinä semmoista tilannetta tule, että joka ikinen lippu ostetaan ja kaikki pääsevät peliin.