Liigan taso verrattuna muihin sarjoihin

  • 510 547
  • 2 642

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei se ole mitenkään hullu ajatus. Kolmen uuden joukkueen myötä Suomeen syntyi noin 90 uutta kiekkotyöpaikkaa ja samaan aikaan juniorit saavat entistä enemmän näyttöpaikkoja Liigassa. Nuorten kisoissa ovat siis jo aikuisten pelejä pelanneet, kun esim. pohjois-amerikan vastaavilla saattaa olla vielä vain junioripelejä alla. Siitä sitten lumipallo efectiä ja ovat sitten varausikäisinä jo paljon valmiimpia pelaajia aikuisten peleihin, kuin luultavasti olisivat, jos Suomessa olisi se 90 kiekkotyöpaikkaa vähemmän.
Tehostamalla toimintaa olisi mahdollista luoda vielä enemmän kiekkotyöpaikkoja Suomeen. Laadukkaan junioritoiminnan pyörittämiseen ei vaadita miesten liigajoukkuetta. Minun näkemykseni on se, ettei Liigasta tulisi tehdä tarkoituksella PELKÄSTÄÄN kasvattajasarjaa. Liigan kansainvälinen taloudellinen kilpailukyky on pyrittävä saamaan mahdollisimman korkeaksi. Joukkuemäärää kasvattamalla se on laskenut ja laskee edelleen, jos muutoksia ei tehdä. Ehdottamieni muutosten jälkeen saisimme myös sellaisen toiseksi ylimmän sarjatason, jolla on suurempi rooli suomalaisen juniorituotannon kehittämisessä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tehostamalla toimintaa olisi mahdollista luoda vielä enemmän kiekkotyöpaikkoja Suomeen. Laadukkaan junioritoiminnan pyörittämiseen ei vaadita miesten liigajoukkuetta. Minun näkemykseni on se, ettei Liigasta tulisi tehdä tarkoituksella PELKÄSTÄÄN kasvattajasarjaa. Liigan kansainvälinen taloudellinen kilpailukyky on pyrittävä saamaan mahdollisimman korkeaksi. Joukkuemäärää kasvattamalla se on laskenut ja laskee edelleen, jos muutoksia ei tehdä. Ehdottamieni muutosten jälkeen saisimme myös sellaisen toiseksi ylimmän sarjatason, jolla on suurempi rooli suomalaisen juniorituotannon kehittämisessä.
Selitäs nyt meille kaikille miten se Liigan rahamäärä kasvaa jos joukkuemäärä pienenee? Porilaiset alkaa käymään sankoin joukoin katsomassa jääkiekkoa Raumalla ja kaikki Porin firmat alkaa sponssata ihan hulluna Lukkoa? Myös lehmät lentää, kannattaa kurkata ikkunasta ulos, niin näet tämän ihmeen.

Telia alkaa kantaa lisää rahaa TV-soppariin, kun sieltä heitetään tollasia 50 000+ (oikeasti taitaa olla likemmäs 70 000+ kaikki) asukkaan katsoja (ja maksaja) alueita 3-5 kappaletta hiuksista vittuun. Hups katosi 200 000 maksavaa asiakasta, mutta ei haittaa kyllä me halutaan maksaa vielä enemmän. Näinkö?

Vai meinaatko että rajat auki ja Irakista ja Somaliasta vähän lisää pakolaisia, että saadaan tähän maahan 5 miljoonaa asukasta lisää, että oltaisiin edes Ruotsin tasolla?

Sinä olet jaksanut täällä meuhkata tästä jutustasi taas jo vaikka kuinka ja kauan, mutta yhtään käytännön esimerkkiä sinulla ei ole antaa siitä miten nämä kaikki väittämäsi voisi toteutua ja mihin ne perustuu. Raha pyörittää tätä maailmaa ja sitä rahaa ei ilmesty Tampereelle lisää jos Turussa lopetetaan jääkiekkoilu.
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Laadukkaan junioritoiminnan pyörittämiseen ei vaadita miesten liigajoukkuetta.

Mikkelissä ainakin junioritoiminta on vetänyt huiman harppauksen eteenpäin Liigan myötä ja pelaajat ei enää pakene c-ikäisinä muualle. Päinvastoin, imua on tännepäin ympäri Etelä-Savon ja kauempaakin. Ilman liigapaikkaa olisi SEKIN toiminta hyvin todennäköisesti hiipunut kuten myös edustuksen. Tämä olisi ollut seurausta ihan vain ammattivalmentajien puutteen takia.
 

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Ilman liigapaikkaa olisi SEKIN toiminta hyvin todennäköisesti hiipunut kuten myös edustuksen. Tämä olisi ollut seurausta ihan vain ammattivalmentajien puutteen takia.

Ei-liiga paikkakunnilla rahat revitään vanhempien taskusta jo nyt aika tehokkaasti, kun ei ole emoseuraa tukemassa, joten sikäli hyvä tuo Mikkeli esimerkki. Se, että Oulussa ja muutamilla muilla liigapaikkakunnilla junioritoimintaa saadaan tuettua ja buustattua liigajoukkueella on äärimmäisen vaikea saada toimimaan pienemmillä paikkakunnilla, jossa lahjakkaimmat siirtyvät C-ikäisinä muualle...
 
Mikkelissä ainakin junioritoiminta on vetänyt huiman harppauksen eteenpäin Liigan myötä ja pelaajat ei enää pakene c-ikäisinä muualle. Päinvastoin, imua on tännepäin ympäri Etelä-Savon ja kauempaakin. Ilman liigapaikkaa olisi SEKIN toiminta hyvin todennäköisesti hiipunut kuten myös edustuksen. Tämä olisi ollut seurausta ihan vain ammattivalmentajien puutteen takia.
Tämän ilmiön huomasin itsekin pelatessa. Esimerkiksi liigaseurojen b-junioreiden try outit saattoivat vetää väkeä melkein 100 hakijaa liigaorganisaation ulkopuolelta. Tampereen alueelle ja Etelä-Suomen liigaorganisaatioihin oltiin valmiita muuttamaan 15-16 -vuotiaina aina Kokkolosta, Mikkelistä, Seinäjoelta, Vaasasta ja Kouvolasta saakka.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Selitäs nyt meille kaikille miten se Liigan rahamäärä kasvaa jos joukkuemäärä pienenee? Porilaiset alkaa käymään sankoin joukoin katsomassa jääkiekkoa Raumalla ja kaikki Porin firmat alkaa sponssata ihan hulluna Lukkoa? Myös lehmät lentää, kannattaa kurkata ikkunasta ulos, niin näet tämän ihmeen.
Tämä keskustelu on minun makuuni pikkaisen liian tunteikasta. Asialinjalla pysyminen vaikuttaa olevan monelle mahdottomuus. Joukkuekohtainen rahamäärä lisääntyy, kun vähiten tuottavat seurat eivät ole jakamassa yhteistä pottia.
Telia alkaa kantaa lisää rahaa TV-soppariin, kun sieltä heitetään tollasia 50 000+ (oikeasti taitaa olla likemmäs 70 000+ kaikki) asukkaan katsoja (ja maksaja) alueita 3-5 kappaletta hiuksista vittuun. Hups katosi 200 000 maksavaa asiakasta, mutta ei haittaa kyllä me halutaan maksaa vielä enemmän. Näinkö?
Jukureiden ja KooKoon lisäarvo TV-sopimukseen ei varmasti ole yhtä suuri kuin se rahamäärä, mikä heille siitä maksetaan.
Vai meinaatko että rajat auki ja Irakista ja Somaliasta vähän lisää pakolaisia, että saadaan tähän maahan 5 miljoonaa asukasta lisää, että oltaisiin edes Ruotsin tasolla?

Sinä olet jaksanut täällä meuhkata tästä jutustasi taas jo vaikka kuinka ja kauan, mutta yhtään käytännön esimerkkiä sinulla ei ole antaa siitä miten nämä kaikki väittämäsi voisi toteutua ja mihin ne perustuu. Raha pyörittää tätä maailmaa ja sitä rahaa ei ilmesty Tampereelle lisää jos Turussa lopetetaan jääkiekkoilu.
Jos haluat jatkaa keskustelua kanssani, laske kierroksia ja lopeta tyhjän vittuilu.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ei-liiga paikkakunnilla rahat revitään vanhempien taskusta jo nyt aika tehokkaasti, kun ei ole emoseuraa tukemassa, joten sikäli hyvä tuo Mikkeli esimerkki. Se, että Oulussa ja muutamilla muilla liigapaikkakunnilla junioritoimintaa saadaan tuettua ja buustattua liigajoukkueella on äärimmäisen vaikea saada toimimaan pienemmillä paikkakunnilla, jossa lahjakkaimmat siirtyvät C-ikäisinä muualle...
Mikä on se rahamäärä, jolla liigajoukkueet tukevat junioritoimintaansa? Paljonko Mikkelissä on tullut lisärahaa junioritoimintaan sen vuoksi, että Jukurit pelaa Liigaa? Mistä tuo mahdollinen lisäraha on tullut?
 
Edelleen, jos Liiga halutaan pitää kilpailussa mukana, vaatisi se verotuksen säätämistä tuonne Saksan tasolle, mielellään alle.

Niin toivottavaa kuin se olisikin, niin meissä suomalaisissa on vielä aivan liikaa, joko yksinkertaisia pässejä tai menneisyydessä hiihtelijöitä, että sen suuruusluokan uudistuksia olisi näköpiirissä.

Ruotsin verotasolle siirtyminen tosin saattaisi vielä pelastaa yhden vuosikymmenen. Ja KHL:n romahtaminen kenties myös.

Tällä verotuksella ja näillä markkinoilla Keski-Euroopan liigat ajavat reilusti ohi seuraavalla vuosikymmenellä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mikkelissä ainakin junioritoiminta on vetänyt huiman harppauksen eteenpäin Liigan myötä ja pelaajat ei enää pakene c-ikäisinä muualle. Päinvastoin, imua on tännepäin ympäri Etelä-Savon ja kauempaakin.
Tämä on kyllä hyvä peruste liigajoukkueen merkityksestä seuralle. Lähellä oleva liigajoukkue luo ympärilleen innostusta. Minä olen kuitenkin sitä mieltä, että avoimessa sarjassa liigapaikkaa tavoitteleva Jukurit olisi innostava seura myös toiseksi ylimmällä sarjatasolla. Toki se vaati taas sen, että tuo sarjataso on tarpeeksi laadukas.
Ilman liigapaikkaa olisi SEKIN toiminta hyvin todennäköisesti hiipunut kuten myös edustuksen. Tämä olisi ollut seurausta ihan vain ammattivalmentajien puutteen takia.
Eikös Jukureiden edustusjoukkue ollut hyvin valmennettu ja voittava joukkue Mestiksessä? Mitä tulee junioritoimintaan, niin edelleen minua kiinnostaa se, paljonko lisärahaa Jukureiden liigapaikka on tuonnut heidän junioritoimintaansa? Montako ammattivalmentajaa junioripuolelle on palkattu lisää ja millä rahoilla? On muistettava, että suomalainen jääkiekon juniorivalmennus on mennyt eteenpäin kaikkinensa, eikä vain Mikkelissä ja Kouvolassa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tämä keskustelu on minun makuuni pikkaisen liian tunteikasta. Asialinjalla pysyminen vaikuttaa olevan monelle mahdottomuus. Joukkuekohtainen rahamäärä lisääntyy, kun vähiten tuottavat seurat eivät ole jakamassa yhteistä pottia.

Jukureiden ja KooKoon lisäarvo TV-sopimukseen ei varmasti ole yhtä suuri kuin se rahamäärä, mikä heille siitä maksetaan.

Jos haluat jatkaa keskustelua kanssani, laske kierroksia ja lopeta tyhjän vittuilu.
Missähän tuossa oli vittuilua? Suomi on pieni maa, me emme voi millään tasolla kilpailla rahoissa meitä monta kertaa isompien maiden kanssa. Se on karu fakta! Se ei ole vittuilua. Jos sinä haluat vaikuttaa meidän rahamääriin niin sitten pitää keksiä jostain lisää populaa tänne ja sitä ei nyt ihan äkkiä tule muuta kuin tuomalla jostain muualta. Samaten mikä siinä Pori jutussa oli vittuilua? Meneekö ne porilaiset Raumalle vai ei?

Sinä et edelleen vastaa mihinkään kysymyksiin. Olisiko sinulla nyt laittaa Telian rahasummista ja tuotoista näkyville ne numerot niin me kaikki voimme ihmetellä että kuinka moni ja mistäkin kaupungista kiekkoa seuraa. Sinulla selvästi nämä luvut on olemassa, kun kerran tiedät ettei KooKoo ja Jukurit tuota Telialle rahaa. 130 000 ihmistä yhteensä, varmaan talousalueella vielä enemmän.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edelleen, jos Liiga halutaan pitää kilpailussa mukana, vaatisi se verotuksen säätämistä tuonne Saksan tasolle, mielellään alle.

Niin toivottavaa kuin se olisikin, niin meissä suomalaisissa on vielä aivan liikaa, joko yksinkertaisia pässejä tai menneisyydessä hiihtelijöitä, että sen suuruusluokan uudistuksia olisi näköpiirissä.

Ruotsin verotasolle siirtyminen tosin saattaisi vielä pelastaa yhden vuosikymmenen. Ja KHL:n romahtaminen kenties myös.

Tällä verotuksella ja näillä markkinoilla Keski-Euroopan liigat ajavat reilusti ohi seuraavalla vuosikymmenellä.
Tämä on kyllä totta. Jääkiekon merkitys on suomalaisille niin suuri, että sen tukeminen verohelpotuksin olisi suotavaa. Verotuksen takia Liiga on jo valmiiksi takamatkalla kansainvälisessä kilpailussa.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Missähän tuossa oli vittuilua? Suomi on pieni maa, me emme voi millään tasolla kilpailla rahoissa meitä monta kertaa isompien maiden kanssa. Se on karu fakta! Se ei ole vittuilua. Jos sinä haluat vaikuttaa meidän rahamääriin niin sitten pitää keksiä jostain lisää populaa tänne ja sitä ei nyt ihan äkkiä tule muuta kuin tuomalla jostain muualta.
Tapasi keskustella on se, että esittät aivan tyhjäpäisiä ääriesimerkkejä kuvaamaan minun mielipiteitäni. Se on toisen kirjoittajan aliarvioimista ja vittuilua. Karu fakta on se, että Suomi voi tehdä pääsarjastaan nykyistä taloudellisesti kilpailukykyisemmän suhteessa kansainväliseen kilpailuun. Viime vuosina tuota kilpailukykyä on pyritty lähinnä heikentämään.
Sinä et edelleen vastaa mihinkään kysymyksiin. Olisiko sinulla nyt laittaa Telian rahasummista ja tuotoista näkyville ne numerot niin me kaikki voimme ihmetellä että kuinka moni ja mistäkin kaupungista kiekkoa seuraa. Sinulla selvästi nämä luvut on olemassa, kun kerran tiedät ettei KooKoo ja Jukurit tuota Telialle rahaa. 130 000 ihmistä yhteensä, varmaan talousalueella vielä enemmän.
Vastaan kysymyksiin koko ajan. En ole sanonut, etteivät KooKoo ja Jukurit tuota Telialle rahaa. Mistä moisen päätelmän teit? Olen sanonut, etteivät Jukurit ja KooKoo tuota Liigalle niin paljon rahaa kuin ne TV-sopimuksen kautta Liigalta saavat. Lukuja en tietenkään voi esittää siitä, kuinka suuri TV-sopimus olisi ilman noita kahta joukkuetta. Et sinäkään voi esittää lukuja oman näkemyksesi tueksi. Minusta on kuitenkin ilmeistä, että pienimmät seurat hyötyvät TV-sopimuksesta suhteessa eniten. Jos Kärpät ja HIFK eivät pelaisi Liigaa, olisi sopimus huomattavasti pienempi
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tapasi keskustella on se, että esittät aivan tyhjäpäisiä ääriesimerkkejä kuvaamaan minun mielipiteitäni. Se on toisen kirjoittajan aliarvioimista ja vittuilua. Karu fakta on se, että Suomi voi tehdä pääsarjastaan nykyistä taloudellisesti kilpailukykyisimmän suhteessa kansainväliseen kilpailuun. Viime vuosina tuota kilpailukykyä on pyritty lähinnä heikentämään.
Mitä ääriesimerkkejä? Onko se ääriesimerkki, että sinä väität rahaa tulevan enemmän ja minä esitän että jos Pori laitetaan Mestikseen niin meneekö porilaiset sitten Raumalle katsomaan jääkiekkoa ja firmat alkaa sponssaamaan Raumaa. Mikä ääripää tuossa on? Ei rahaa tyhjästä tule ja jos Pori on Mestiksessä niin miten sitä rahaa tulee Raumalle lisää jos tätä ei tapahdu? Miten kilpailukykyä on pyritty heikentämään? Just tekivät kaikkien aikojen TV sopimuksen. Missä se heikennys?

Lisäksi minä olen esittänyt ne ääriesimerkit kysymyksinä, en ole väittänyt niiden olevan sinun mielipiteitäsi. Sinä vain et suostu vastaamaan niihin kysymyksiin vaan pidät niitä vittuiluna, kun et osaa ja pysty vastaamaan niihin ja se johtaisi siihen että joutuisit myöntämään olevasi väärässä.
Vastaan kysymyksiin koko ajan. En ole sanonut, etteivät KooKoo ja Jukurit tuota Telialle rahaa. Mistä moisen päätelmän teit? Olen sanonut, etteivät Jukurit ja KooKoo tuota Liigalle niin paljon rahaa kuin ne TV-sopimuksen kautta Liigalta saavat. Lukuja en tietenkään voi esittää siitä, kuinka suuri TV-sopimus olisi ilman noita kahta joukkuetta. Et sinäkään voi esittää lukuja oman näkemyksesi tueksi. Minusta on kuitenkin ilmeistä, että pienimmät seurat hyötyvät TV-sopimuksesta suhteessa eniten. Jos Kärpät ja HIFK eivät pelaisi Liigaa, olisi sopimus huomattavasti pienempi
Voin minä esittää lukuja. 15 joukkueen Liigan TV sopimuksen arvo nousi alle 15 miljoonasta/kausi, 23 miljoonaan per kausi. Siinä on ihan oikea fakta sulle ja ihan numeroina. Telia siis näki että ne kikkare Jukurit ja KooKoot kannattaa niille.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lisäksi minä olen esittänyt ne ääriesimerkit kysymyksinä, en ole väittänyt niiden olevan sinun mielipiteitäsi. Sinä vain et suostu vastaamaan niihin kysymyksiin vaan pidät niitä vittuiluna, kun et osaa ja pysty vastaamaan niihin ja se johtaisi siihen että joutuisit myöntämään olevasi väärässä.
Lainaan tuohon alapuolelle pari esimerkkiä. Jos nuo sinun kysymyksesi eivät ole retorisia, niin jäljelle jää kolme vaihtoehtoa: 1. Sinä aliarvioit minua raskaasti pitäen minua täytenä typeryksenä, 2. Sinä olet täysi typerys, tai 3. Vittuilet. Mikään noista vaihtoehdoista ei kyllä ole sellainen, että kanssasi olisi erityisen mielekästä keskustella. Otan siis opikseni.

Porilaiset alkaa käymään sankoin joukoin katsomassa jääkiekkoa Raumalla ja kaikki Porin firmat alkaa sponssata ihan hulluna Lukkoa? Myös lehmät lentää, kannattaa kurkata ikkunasta ulos, niin näet tämän ihmeen.
Vai meinaatko että rajat auki ja Irakista ja Somaliasta vähän lisää pakolaisia, että saadaan tähän maahan 5 miljoonaa asukasta lisää, että oltaisiin edes Ruotsin tasolla?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Lainaan tuohon alapuolelle pari esimerkkiä. Jos nuo sinun kysymyksesi eivät ole retorisia, niin jäljelle jää kolme vaihtoehtoa: 1. Sinä aliarvioit minua raskaasti pitäen minua täytenä typeryksenä, 2. Sinä olet täysi typerys, tai 3. Vittuilet. Mikään noista vaihtoehdoista ei kyllä ole sellainen, että kanssasi olisi erityisen mielekästä keskustella. Otan siis opikseni.
No miksi et vastaa niihin kysymyksiin? Sinulta on nyt useamman kerran kysytty että mistä ne rahat tulee. Jopa minun äärimmäiset esimerkit kertoo että et osaa vastata. Se jos sinä tulkitset kysymykset vittuiluksi tai typeriksi ei poista sitä tosiasiaa että et pysty edes noita kumoamaan. Jopa sinä tiedät ettei porilaiset lähde Raumalle, Rauman rahamäärä ei lisäännyt potkimalla Ässät sarjasta. Miksi kuitenkin jatkat tämän tosiasian välttelemistä ja et suostu vastaamaan noinkin yksinkertaisiin esimerkkeihin?
 

Nebelwerfer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Jos koko idea on se että sarja pitää, väkisin, olla niin saatanan tasainen, niin englannin fudis-liigassa pitäisi vaan olla 6 joukkuetta, muut "mestikseen". Ja espanjassa ainoastaan 2-4. Bundesliiga aivan turha sarja.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No miksi et vastaa niihin kysymyksiin? Sinulta on nyt useamman kerran kysytty että mistä ne rahat tulee. Jopa minun äärimmäiset esimerkit kertoo että et osaa vastata. Se jos sinä tulkitset kysymykset vittuiluksi tai typeriksi ei poista sitä tosiasiaa että et pysty edes noita kumoamaan. Jopa sinä tiedät ettei porilaiset lähde Raumalle, Rauman rahamäärä ei lisäännyt potkimalla Ässät sarjasta. Miksi kuitenkin jatkat tämän tosiasian välttelemistä ja et suostu vastaamaan noinkin yksinkertaisiin esimerkkeihin?
Joillakin on vain tapana vältellä vastaamista uhriutumalla, kun eivät kykene myöntämään, että ehkäpä vastapuolen pointeissa on jotain järkeä. Minä tein omat johtopäätökseni tämän erään yksilön kanssa keskustelemisesta vuosi sitten, jonka jälkeen on jatkis ollut selvästi mukavampaa luettavaa.

Turhauttavaa on kyllä yleensäkin keskustella niiden henkilöiden kanssa, joiden mielestä liigan joukkue ja/tai ottelumäärää tulisi pudottaa. Sinällään ymmärrettävää, että moista joku erinäisistä syistä toivoo, mutta kun se tuntuu olevan nimenomaan pelkkää toiveunta ja haaveilua, jossa ei ole lähdetty konkreettisesti ajattelemaan eri toimenpiteiden seurauksia. Hyvin harvoin törmään hyvin perusteltuihin argumentteihin, joissa henkilö haluaisi siis vähentää joukkueiden ja/tai otteluiden määrää liigassa, kun pitäisi konkreettisesti avata omaa ajatusmaailmaa siitä, miksi tämä olisi se oikea ratkaisu.

Ylipäätään hieman vierastan tätä jatkuvaa ajattelua, jonka mukaan liigan pitäisi pelastaa mestis. Toki mestiksen hyvinvointi on myös liigan etu, mutta ei liiga voi lähteä pelastamaan mestistä omalla kustannuksellaan. Vaikka liiga voi kokonaisuutena tällä hetkellä ihan hyvin, niin se korttitalo voi kaatua pahemman kerran, jos liigaa lähdetään kuppaamaan mestiksen edun vuoksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä ääriesimerkkejä? Onko se ääriesimerkki, että sinä väität rahaa tulevan enemmän ja minä esitän että jos Pori laitetaan Mestikseen niin meneekö porilaiset sitten Raumalle katsomaan jääkiekkoa ja firmat alkaa sponssaamaan Raumaa. Mikä ääripää tuossa on? Ei rahaa tyhjästä tule ja jos Pori on Mestiksessä niin miten sitä rahaa tulee Raumalle lisää jos tätä ei tapahdu? Miten kilpailukykyä on pyritty heikentämään? Just tekivät kaikkien aikojen TV sopimuksen. Missä se heikennys?

Luulen että tuossa aikaisemmin on yritetty sanoa että sitä rahaa tulee lisää siitä että jos liigan taso paranee ja mielenkiintoisemmat ottelut tuo lisää katsojia . Tuo parantaa sitten jäljelle jäävien kilpailukykyä ja auttaa sitten sarjan suosion kasvussa. Joka sitten voi tuoda myös lisää rahaa vaikka potentiaalisia myyntipaikkakuntia on vähemmän jos se on vahvempi sitten jäljelle jääneissä liigapaikkakunnilla.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Luulen että tuossa aikaisemmin on yritetty sanoa että sitä rahaa tulee lisää siitä että jos liigan taso paranee ja mielenkiintoisemmat ottelut tuo lisää katsojia . Tuo parantaa sitten jäljelle jäävien kilpailukykyä ja auttaa sitten sarjan suosion kasvussa. Joka sitten voi tuoda myös lisää rahaa vaikka potentiaalisia myyntipaikkakuntia on vähemmän jos se on vahvempi sitten jäljelle jääneissä liigapaikkakunnilla.
No onko tuo nyt niin vaikea pukea sanoiksi? Onnistui sinultakin. Minä toki kysyn heti perään, että montako katsojaa pitää tulla lisää, että Liigan kilpailukyky kasvaa? Tähän voisi heittää olettamia siitä paljonko yksi katsoja tuo hallille per peli ja sitten montako katsojaa lisää että tulee vaikka 100 000€ lisää rahaa joukkueelle. Toki tämä ei esim. Kärppien pelaajabudjetissa (miinus verot) ole kuin 1/32, mutta mitä me pienistä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Luulen että tuossa aikaisemmin on yritetty sanoa että sitä rahaa tulee lisää siitä että jos liigan taso paranee ja mielenkiintoisemmat ottelut tuo lisää katsojia . Tuo parantaa sitten jäljelle jäävien kilpailukykyä ja auttaa sitten sarjan suosion kasvussa. Joka sitten voi tuoda myös lisää rahaa vaikka potentiaalisia myyntipaikkakuntia on vähemmän jos se on vahvempi sitten jäljelle jääneissä liigapaikkakunnilla.
Tässä argumentissa on toki jotain ideaakin, mutta jos ottelumäärä pidetään samana, niin samoja joukkueita vastaan pelataan useammin, joka puolestaan laskee yleisömääriä. En oikein kykenen näkemään, että yleisömääriin saataisiin merkittävää parannusta joukkuemäärää vähentämällä. Ja kuten täällä on aiemminkin todettu, niin TV-sopimuksen kannalta kohdeyleisön määrä vähenee, jos joukkuemäärä laskee. Tämä ei voi olla vaikuttamatta TV-sopimuksen suuruuteen.

Tärkein pointti mielestäni on kuitenkin se, että liigahan on oikeasti erittäin tasainen nykypäivänä. Toki jokaisella kaudella joku joukkue voittaa mestaruuden ja joku jää jumboksi, sekä kaikkea siltä väliltä, mutta tätähän ei voi välttää mitenkään. Hyvin harvassa ovat maailmalla vakavasti otettavat ammattilaisurheilusarjat, joissa joukkueet olisivat niin tasaisia, että voittojen ja tappioiden määrä on lähes identtinen kaikilla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä argumentissa on toki jotain ideaakin, mutta jos ottelumäärä pidetään samana, niin samoja joukkueita vastaan pelataan useammin, joka puolestaan laskee yleisömääriä. En oikein kykenen näkemään, että yleisömääriin saataisiin merkittävää parannusta joukkuemäärää vähentämällä. Ja kuten täällä on aiemminkin todettu, niin TV-sopimuksen kannalta kohdeyleisön määrä vähenee, jos joukkuemäärä laskee. Tämä ei voi olla vaikuttamatta TV-sopimuksen suuruuteen.

Joo toki jotainhain arvioita saisi laskettua jos katsojamääristä poistaisi joka paikkakunnalta vaikka Sportia, Jukureita ja KooKoota vastaan että paljonko nousee joukkueiden yleisökeskiarvot vai nouseeko. Isoin asia toki kokonaisuuden kannalta on että jos mennään ajassa se 3-5v eteenpäin että onko nämä joukkueet sarjan tasoa laskevia enää sitten kun pääsevät "samalle viivalle" muiden kanssa ilman että liigalisenssia maksaa. Silloin vasta kunnolla pystytään mittautaan sitä että heikentääkö joku/jotkut joukkueet liikaa sarjan tasoa ja voisiko sarja hyötyä pienentämisestä.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Olen toki itsekin liputellut esim. 10+10 mallien puolesta, mutta jos Suomessa lähdetään tekemään nykyiseen järjestelmään muutoksia ja jos tavoitteena on joukkueiden vähentäminen Liigassa, niin silloin pitää varmistaa se, että se seuraava taso on myös elinkelpoinen tuleville entisille Liiga joukkueille. Se ei voi perustua mihinkään haihatteluun, että tiputetaan kolme ja urheiluromantikot pelastavat Mestiksen, vaan siinä pitää olla selvä suunnitelma, miten haluttuun tahtotilaan päästään. Itse en ole ollenkaan vakuuttunut, että kolmen joukkueen tiputtamien, sanotaan vaikka yhdeksän Mestis seuran sekaan tekisi tulevasta Mestiksestä vielä tarpeeksi kilpailukykyistä, koska kolme nykyistä Liiga seuraa pelasi Mestistä vielä jokunen aika sitten.

En tiedä auttaisiko edes sellainen, jossa tosiaan viisi entistä Liiga seuraa ja viisi parasta Mestis seuraa muodostaisi uuden Mestiksen, joten sen takia olen omissa 10+10 malleissa ehdottanut myös ristiin pelaamista Liigan kanssa ja pudotuspelejä siten, että myös alemmasta sarjasta on teoreettinen mahdollisuus päästä kiinni Kanada maljaan. Tämä siis siksi, että syntyisi tilanne, jossa ylimmän sarjan tv-kumppani voisi haluta näyttää myös alemman sarjan pelejä ja siten saataisiin molemmille sarjoille yhteinen tv-sopimus. Ja jos ei saataisi, niin kun Liiga seurat tuossa tilanteessa pelaisivat myös Mestis joukkueita vastaan, niin voisi kuvitella, että Suomesta löytyisi siinä tilanteessa toinen tv-kumppani Mestikselle, joka haluaisi osansa myös noista Liiga joukkueista ristiinpelaamisen osalta.

Jos yllä kuvatun kaltaiseen tilanteeseen päästäisiin ja samalla ikäänkuin hämärtyisi se raja kahden ylimmän tason välillä, niin silloinhan ei välttämättä olisi niin suuri ongelma pudotella ja nostella joukkueita noiden kahden tason välillä pelillisten ansioiden kautta. Siis verrattuna nykytilanteeseen.

Edit. en siis väitä, että tuo 10+10 välttämättä toimisi tai olisi parempi, kuin nykyinen 15 joukkueen sarja, väitän vaan, että tuo olisi elinkelpoisempi vaihtoehto kuin se, että pudotetaan kolme joukkuetta Mestikseen ja toivotaan, että urheiluromantikot nostaisivat Mestiksen talouden uudelleen kukoistukseen.
 
Viimeksi muokattu:

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Luulen että tuossa aikaisemmin on yritetty sanoa että sitä rahaa tulee lisää siitä että jos liigan taso paranee ja mielenkiintoisemmat ottelut tuo lisää katsojia . Tuo parantaa sitten jäljelle jäävien kilpailukykyä ja auttaa sitten sarjan suosion kasvussa. Joka sitten voi tuoda myös lisää rahaa vaikka potentiaalisia myyntipaikkakuntia on vähemmän jos se on vahvempi sitten jäljelle jääneissä liigapaikkakunnilla.
Niin, tuotahan ei ole vain yritetty sanoa, vaan on sanottu useampaankin kertaan. Hyvä, että toit sen kertauksena esille. Koko keskustelun alkujuuri on minun näkökulmastani ollut huoli Liigan runkosarjan tylsistymisestä ja sen negatiivisesta vaikutuksesta katsojamääriin ainakin Oulussa. Henkilökohtaisellakin tasolla tämä on näkynyt vähentyneenä haluna seurata runkosarjan otteluita. Se on myös vaikuttanut hitusen sosiaaliseen elämääni, sillä nyt jo kolme kausikorttikaveriani on jättäytynyt pois ja syynä ovat nimeomaan laajentuneen Liigan tuomat ongelmat. Tämän vuoksi olen alkanut miettimään entistä tarkemmin suljetun suursarjan tuomia etuja ja haittoja. Lopputulema on mielestäni selvä, kuten olen kertonut. Poispääsy vallitsevasta tilanteesta ei ole kuitenkaan helppo. Sitä monet varmasti pelkäävät.
 

Tshekki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, Maajoukkue (lajista riippumatta)
Niin, tuotahan ei ole vain yritetty sanoa, vaan on sanottu useampaankin kertaan. Hyvä, että toit sen kertauksena esille. Koko keskustelun alkujuuri on minun näkökulmastani ollut huoli Liigan runkosarjan tylsistymisestä ja sen negatiivisesta vaikutuksesta katsojamääriin ainakin Oulussa. Henkilökohtaisellakin tasolla tämä on näkynyt vähentyneenä haluna seurata runkosarjan otteluita. Se on myös vaikuttanut hitusen sosiaaliseen elämääni, sillä nyt jo kolme kausikorttikaveriani on jättäytynyt pois ja syynä ovat nimeomaan laajentuneen Liigan tuomat ongelmat. Tämän vuoksi olen alkanut miettimään entistä tarkemmin suljetun suursarjan tuomia etuja ja haittoja. Lopputulema on mielestäni selvä, kuten olen kertonut. Poispääsy vallitsevasta tilanteesta ei ole kuitenkaan helppo. Sitä monet varmasti pelkäävät.

Kolmen oululaisen takia meidän pitäisi lähteä muuttamaan järjestelmää? Kyllä mä tarjoisin vastaan sitä uutta tv-sopparia, jonka Liiga onnistui nyhtäämään markkinoilta tilanteessa, jossa lähes kaikki tällä foorumilla uskoivat seuraavan sopparin olevan pienempi, kuin edellinen. Jos se uusi soppari on tosiaan arvoltaan 23 miljoonaa, niin se olisi noin kahdeksan miljoonaa enemmän vuodelta, kuin aikaisempi. Siinä aika moni oululainen voi jäädä kotiin ja silti ollaan vielä voitolla. Siinä olisi myös kahdeksan miljoonan euron edestä syitä ajatella, että Liiga on tehnyt jotain oikein.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tärkein pointti mielestäni on kuitenkin se, että liigahan on oikeasti erittäin tasainen nykypäivänä. Toki jokaisella kaudella joku joukkue voittaa mestaruuden ja joku jää jumboksi, sekä kaikkea siltä väliltä, mutta tätähän ei voi välttää mitenkään. Hyvin harvassa ovat maailmalla vakavasti otettavat ammattilaisurheilusarjat, joissa joukkueet olisivat niin tasaisia, että voittojen ja tappioiden määrä on lähes identtinen kaikilla.

Juuri näin. Liiga on jopa niin tasainen, että edellisellä kaudella sijalle 12 jäänyt joukkue voi seuraavalla yltää mestaruureen - ilman merkittäviä lisäpanostuksia. Toisaalta muutaman vuoden takainen mestari voi jäädä melkein heittopussin asemaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös