Ruotsissa nyt on lähtökohtasesti aina ti to la täysi 7 ottelun kierros. Muutama ti kierros on vaan 5 peliä ja sitten muutamat pelit maanantaisin.
Minä kannattaisin tuota ti-to-la -mallia.
Perjantai on kaikkein huonoin ottelupäivä mun arkiohjelmassa.
Samoin minä. En kaipaa jääkiekkoa kahteen viikonlopun iltaan vaan toisen käyttäisi mieluummin muihin juttuihin. Ja näin se varmaan on monella muullakin huomioiden sen muodikkaan tosiasian, että ihmisten vapaa-ajasta käydään kovaa kilpailua. Mutta ei perjantaita olekaan valittu pelipäiväksi siksi, että yleisömäärä olisi suurempi kuin torstaisin vaan siksi, että perjantaina halliin menijät ostavat enemmän kaljaa.
Jonkinlainen rutiini tuohon sarjaohjelmaan pitäisi pelipäivien osalta kyetä luomaan. Vakioidut pelipäivät voisivat olla joko tiistai, torstai ja lauantai tai tiistai, perjantai ja lauantai. Jokaisena pelipäivänä pyrittäisiin aina lähtökohtaisesti pelaamaan täysi kierros.
Tässä mallissa olisi useita etuja, joista tulee nopeasti mieleen ainakin seuraavat:
1) Rasitus pysyisi tasaisena jokaisella joukkueella, minkä vuoksi myös pelin taso säilyisi tasalaatuisena.
2) Sarjan yleinen kiinnostavuus nousisi, kun myös satunnaiskatsojat oppisivat, että Liigaa pelataan "aina" tiettyinä päivinä viikossa.
3) Kannattajien arjen suunnittelu helpottuisi, mikä pitkässä juoksussa todennäköisesti lisäisi katsojamääriä sekä halleissa että kotisohvilla.
4) Katsojakeskiarvot todennäköisesti kasvaisivat, kun useiden kotiotteluiden ruuhkaviikot vältettäisiin.
5) Sarjataulukon seuraaminen helpottuisi, mikä lisäisi jännitystä ja sarjan yleistä kiinnostavuutta.
6) Rasituksesta johtuvat loukkaantumiset vähenisivät, kun pelaajien kuorma pysyisi läpi kauden tasaisena.
7) Joukkueiden harjoittelun suunnittelu helpottuisi, mikä mahdollistaisi nykyistä paremmin yksilöiden ja pelin kehittämisen.
Tätä listaa voisi varmasti vielä jatkaa. Jotta tähän pisteeseen päästäisiin, Liigan otteluohjelman rakentamisessa pitäisi siirtyä ylivuotiseen suunnitteluun. Tällä vähennettäisiin hallien varaustilanteesta johtuvia pelipäivien siirtoja.
Olen edelleen vakaasti sitä mieltä, että otteluohjelma on mahdollista suunnitella tasaiseksi, jos vain löytyy tarpeeksi tahtoa ja suunnitelmallisuutta. Tekosyiden taakse on helppo piiloutua, jos on taipuvainen laiskuuteen.