Mä toivoisin kokeiluluontoisesti yhtä sellaista ennakkoon ilmoitettavaa peliä, jossa tuomarit viheltäisivät ekasta sekunnista viimeiseen sekuntiin asti jokaisen sääntökirjan mukaisen rikkeen niin, että vihellykseen ei vaikuttaisi pelin sen hetkinen tulos, jäähytasapaino, eikä joukkueiden tai rikkovan/rikotun pelaajan nimi. Mä optimistina uskoisin, että jo toisessa erässä saatettaisiin pelata joku minuutti 5 vastaan 5 peliä.
Pystyisiköhän joku pari näistä uusista ammattituomareista suorittamaan tällaisen testiottelun? Alkaa nimittäin isosti vituttamaan tuo järkyttävä painiminen, estäminen, huitominen ja poikittaisella hakkaaminen, jota taas harrastetaan jokaisessa pelissä, ihan joukkueesta riippumatta.
Nollatoleranssia kokeiltiin jo kauan sitten. Aiheutti ilmeisesti liikaa vastustusta, ja kieltämättä osa peleistä meni 80-prosenttisesti erikoistilanteita jauhaessa. NHL-tyyliseen tuomarointiin tuskin koskaan päästään, hyvä etappi olisi jo siinä, ettei kokonaista pelitapaa voi nojauttaa sääntöjenvastaisuuteen.
Toki siinä on vähän onnistuttukin. Olen joskus huvikseni katsonut kevään 2006 pudotuspelejä uusintana. Jestas sitä roikkumisen määrää ihan kaikilla asianosaisilla.