Hallin siivous on, vierashallin siivous ei ole, mainospaikat vieraspaidoissa on, makkaranmyynti peleissä on, makkaratehtaan siivoaminen ei ole, fanipaitamyynti on, pelipaitatehtaan omistaminen ei ole, paitatehtaan siivoaminen ei ole.
Olisin taipuvainen uskomaan, että jokaisella liigajoukkueella on jääkiekkoliiketoimintaan kuulumattomia tulonlähteitä. Lukko on vain ainoa, jolla tällainen "sivubisnes" on kasvanut jääkiekkotoimintaa suuremmaksi. Koska kyse on kuitenkin konsernista eikä esim. ulkopuolisesta sponsorista, edes yksittäinen tappiollinen vuosi RTK:lle ei sulkisi rahahanoja Lukon suuntaan, vaan konserniavustukset maksettaisiin - luultavasti - tappioista välittämättä. Vasta pitkäaikainen kannattamattomuus näkyisi Lukon rahoituksessa.
Kaiken kaikkiaan Lukon toimintatavassa ei siis ole mitään kummallista. Lukko on vain onnistunut muita paremmin siinä mitä käytännössä kaikki yrittävät jollain tasolla. Lukon kana munii kultamunia, kun muiden vain tavallisia...
Kokonaan toinen keskustelu on se, että Lukko on jossain määrin alisuorittanut resursseihinsa nähden...
Pakko vielä mainita oman suosikkijoukkueeni sivubisneksestä. Tapparallahan on oma Tamspirit ( http://www.tappara.fi/tamspirit/ ), joka tuottaa "Liikunta- ja hyvinvointipalveluja." Voin hyvin kuvitella, että sen merkitys Tamhockeyn taloudelle on lähellä nollaa. Mutta jos Tamspirit kymmenen vuoden kuluttua tuottaisi voittoa merkittäviä summia, niin olisiko Tapparan talous sen jälkeen "epäterveellä pohjalla", kun rahaa on yhtäkkiä käytössä enemmän kuin ilman jääkiekkoliiketoimintaan kuulumattomia tulonlähteitä?
Ehkäpä Kokoomuksen vaalivoiton jälkeen Tampereen koulutoimen liikunnanopetus ulkoistetaan "jollekin" yksityiselle yritykselle...