Mainos

Lidl ja muut halpiskaupat

• 157 882
  • 719

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minulla ei ole mitään Lidliä vastaan päin vastoin, hyvä että, joku edes yrittää tulla tänne periferian oligopolistisille päivittäistaravamarkkinoille iskemään kapuloita kahden mahtipelurin rattaisiin.

Itse haen Lidlistä lähinnä kivennäisvedet, tuoremehuja, bratwursteja sekä jäätelöitä. Etenkin paljon vissyä juovana säästän kesän mittaan melkoisen kasan euroja kun haen pari kelmua Saskiaa kerralla verrattuna siihen, että lipittäisin esim. Hartwallin sikahintaista tavaraa samoissa määrissä.

Joka päiväisenä ruokakauppana sitä ei tule käytettyä mm. sijaintinsa vuoksi, S-Marketiin 900m vs. Lidl 5km.

Lisäksi lappeenrantalaisena erikoisuutena Lidl on jopä päivä tupaten täynnä rys... ei kun venäläisiä, joka tekee Lidlissä asioimisesta todella vastenmielistä, sillä jonot ovat infernaaliset ja Igoreilla on aina kärryt täpötäynnä, joten mistään pikapyrähdyksetä on turha haaveilla.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse haen Lidlistä lähinnä kivennäisvedet, tuoremehuja, bratwursteja sekä jäätelöitä. Etenkin paljon vissyä juovana säästän kesän mittaan melkoisen kasan euroja kun haen pari kelmua Saskiaa kerralla verrattuna siihen, että lipittäisin esim. Hartwallin sikahintaista tavaraa samoissa määrissä.

Saskia on minusta huipputuote. Edullisen hinnan lisäksi olen itse havainnut sen maultaan ja "virkistäviltä ja palauttavilta ominaisuuksiltaan" huipputuotteeksi näihin Hartwallin ja kumppaneiden sikahintaisiin tuotteisiin.

Jos kesähelteillä heitän fillarilenkkiä, Saskia-puteli kulkee usein tarakkalaukussa.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Säästäkää vissynlipittäjät rahaa ja vaivaa, siirtykää Soda Streamiin. Kympillä saa parin kuukauden saskiat. Laitteen hinta kuolettuu aika nopeasti. Eikä tartte pahoittaa mieltään ravaamalla Lidlissä kantamassa täysiä ja tyhjiä pulloja eestaas.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Säästäkää vissynlipittäjät rahaa ja vaivaa, siirtykää Soda Streamiin. Kympillä saa parin kuukauden saskiat. Laitteen hinta kuolettuu aika nopeasti. Eikä tartte pahoittaa mieltään ravaamalla Lidlissä kantamassa täysiä ja tyhjiä pulloja eestaas.

Meikäläinen haki viimesiset kolme vuotta Saskiaa puolenlitranpulloissa ja onhan se hyvää, sitten tuli talouteen SodaStream, eihän se suoranaisesti maussa pärjää Saskialle mutta huomasin että kaipaan kuitenkin enemmän soodavettä janoon kuin jonkun brändin kivennäisvettä, halpaa on, joka päivä juon ainakin pari puolenlitranpulloa streamerin kuplivaa ja patruuna kestää about kaksi kuukautta, voi vaihtaa esim Tarjoustalon tiskillä uuteen 10 eurolla.
Streamerin makujuomista ainoa on cola mitä tulee silloin tällöin juotua, outo juttu sinänsä koska olen tosi kriittinen cokiksen suhteen ja ostan kaupasta ainoastaan normi perus coca-colaa. Mutta Streamerin cokis on hintaansa nähden ihan ok back up ja tietty kun voi itse säädellä makeutta uutteen määrällä niin siinäpä se syy siihen ettei koske mihinkään muuhun kaupan cokis-kopioon.

_

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Mitenkäs nuo kivennäisaineet? Eikös tuo Soda Stream ole periaatteessa vain hiilihapotettua hanavettä?

Isäukolla ja äitimuorilla on tuollainen, ja itse en oikein siitä tuolla tehdystä soodavedestä pitänyt. Missä lie vika...

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitenkäs nuo kivennäisaineet? Eikös tuo Soda Stream ole periaatteessa vain hiilihapotettua hanavettä?

Isäukolla ja äitimuorilla on tuollainen, ja itse en oikein siitä tuolla tehdystä soodavedestä pitänyt. Missä lie vika...

No sitähän se just on. Itse en huomaa suurtaeroa johonkin Saskiaan niin kuin yllä kerroin, soodavedestä siis tykkään ja vesi tässä se olennainen asia, kivennäisaineita saa muualtakin. Toki kraanavesissäkin on eroja, mutta helsinki-espoo akselilla vaikka eri makuista vettä hanasta tulee niin kaikki on mulle kelvannut.

Eri asia on sitten nämä mun mielestä pahanmakuiset kivennäisvedet mihin on tungettu jotain kivennäisaineita niin pirusti etteivät enään maistu raikkaalle, en nyt muista mitä mutta joskus olen erehtynyt osatamaan, jos niitä halajaa niin makuero on tietty iso.

_

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eikä vain periaatteessa. Se on hiilihapotettua hanavettä. Voithan sinä hifistinä hakea siihen kivennäispitoista lähdevettä saavilla jostain ja hapottaa sitä. Kuten Jupe, myös minä juon tuota niiden kuplien takia.
Vika voi olla siinä, että tuota ei kannata tehdä varastoon. Yksi hapotus illalla ja aamulla voi vetää vielä krapulaansa kuplavettä. Seuraavana iltana tuo on jo aika platkua. Mutta ei hätää, uutta satsia vaan koneesta. Kuten sanottu, riittävän hyvää. Ei se Saskiakaan enää kolmantena päivänä avaamisesta niin kasevaa ole.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kivennäisaineiden ja suolojen vuoksi noita kuplivia kannattaa nimenomaan juoda, ja sitä ei SS:llä saa. Siksi en sitä osta, vaan juon joko kivennäisvesiä tai heitän pari kidettä merisuolaa vesipulloon. Näin helteellä tämä on kohtalaisen tärkeä juttu imeytymisen kannalta.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Pitihän se arvata. Väärin juotu. Siirryn siis Evianiin. Tanan köyhät.

Kivennäisaineiden ja suolojen vuoksi noita kuplivia kannattaa nimenomaan juoda, ja sitä ei SS:llä saa. Siksi en sitä osta, vaan juon joko kivennäisvesiä tai heitän pari kidettä merisuolaa vesipulloon. Näin helteellä tämä on kohtalaisen tärkeä juttu imeytymisen kannalta.
Nimenomaan, tänään meni ulkotöissä (ruohonleikkuuta, puuhommaa, lapiohommaa) nelisen litraa Saskiaa, eikä mitään imeytymisongelmia. Hanavettä olisi koko ajan saanut olla kusemassa ulos ja sitten lisää sisään, eikä olisi tuo neljä litraa riittänyt mihinkään. Sama homma ihan viileämmässäkin kelissä vaikka juoksukisaan tankatessa.

En tiedä onko se vaan tän pikkupaikan Lidli, mutta ei ollut kun sitruunaa ja tavallista.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaikka ette te mitään ymmärrä niin sanon silti, se on aika iso asia myös kun saa itse sen hapokkuuden säätää siihen juomaan ja kuplajuoma ei lopu käytännössä katsoen ikinä, tai ainakin harvemmin kun ne saskia varastot meikäläisellä hiipui. Suolaa voi aina heittää myös halutessaan sekaan ja uskallan väittää että riittää hellejuomaksi. Mutta makuasioitahan nämä.

_

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikä vain periaatteessa. Se on hiilihapotettua hanavettä. Voithan sinä hifistinä hakea siihen kivennäispitoista lähdevettä saavilla jostain ja hapottaa sitä. Kuten Jupe, myös minä juon tuota niiden kuplien takia.

Helpompaa on hakea Saskiaa.

En minä itseäni hifistinä pidä, vaan juon vain sitä, mikä meikäläiselle parhaiten sopii - maun, hinnan ja fiiliksen puolesta. Kuplien perään en ole ikinä suuremmin edes ollut, vaikka kyllä yleensä ulkomaillakin valitsen kivennäisveden "with gas / con gas" - ilmeisesti tottumuksesta.

Vika voi olla siinä, että tuota ei kannata tehdä varastoon. Yksi hapotus illalla ja aamulla voi vetää vielä krapulaansa kuplavettä. Seuraavana iltana tuo on jo aika platkua. Mutta ei hätää, uutta satsia vaan koneesta. Kuten sanottu, riittävän hyvää. Ei se Saskiakaan enää kolmantena päivänä avaamisesta niin kasevaa ole.

Muistelen, että isukki teki tuon kyllä ihan suoraan hanavedestä silmieni edessä. Vesi oli Hämeen syvien sahtimaiden hanavettä, ja minusta se on parhainta hanavettä, jota olen yleisesti juonut. Menee hyvin raakanakin - siihen en oikein kaipaa kaasua mukaan.

Saskiakaan ei meillä yleensä kolmea päivää kestä. Taloudessamme kun on kaksi juojaa. Jos Saskia väljähtyy liikaa, teen usein "drinkkejä", joissa on suunnilleen fifty-sixty -suhteessa saskiaa ja täysmehua. Varsin hyvää sellaisenaankin.

Meikäläinenkin on havainnut sen, että kivennäisvesi imeytyy kroppaan paremmin kuin hanavesi. Kyselin tätä joskus lääkärikaveriltani, ja hän oli sitä mieltä, että tuo on osittain yksilöllistäkin. Joillain ihmisillä tavallinenkin vesi imeytyy suhteellisen hyvin, mutta jotkut tarvitsevat enemmän suoloja. Minä saatan kuulua tähän jälkimmäiseen ryhmään.

Olen minä tuota suolaakin joskus heittänyt veden joukkoon, mutta ei se nyt ihan samalta maistu. Ei siinä vischyssäkään ole natriumkloridia käytetty kivennäisaineena...

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
... Ei siinä vischyssäkään ole natriumkloridia käytetty kivennäisaineena...

Vaan yllättävän paljon sitä suolaa on noissa luonnon kivennäisvesissä ja vichyissä. Vaikkapa espanjalainen loistava Vichy Katalan, luonnonlähteestä, lisätty vain hiilihappoa. Minusta nykyisissä vichyissä on liian vähän nimenomaan suolaa.

Mutta siis, minä kannan Saskiaa con limon mökille, koska sinne joudun vedenkin kantamaan, kun vesijohtoa/kaivoa ei ole eikä Längelmäveden vettä viitsi juoda.

Kotona on se soodavesikone, pistän siihen sekaan muutaman kiteen merisuolaa sekä useimmiten sitruunaa, limeä tai saksankirveliä antamaan vähän makua. Kuluu parisen litraa päivässä. Ihan vaan sen pullojen ees taas roudaamisen välttämiseksi.

t. hanu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vaan yllättävän paljon sitä suolaa on noissa luonnon kivennäisvesissä ja vichyissä. Vaikkapa espanjalainen loistava Vichy Katalan, luonnonlähteestä, lisätty vain hiilihappoa. Minusta nykyisissä vichyissä on liian vähän nimenomaan suolaa.

Näin varmasti on. Mutta aika harvassa luonnon kivennäisvesissä se suola on natriumkloridia, niin kuin noissa kotitekoisissa "vettä, merisuolaa ja kaasua"-kombinaatioissa. Minulle magnesium on myös aika tärkeä kivennäisaine, ja sitä mielelläni toivon vichynkin sisältävän.

Mainittakoon, että en minä mitenkään selkä vääränä Saskiaa Lidlistä raahaa, vaan pullon silloin ja toisen tällöin. Ja tuo tehdään aina muiden ostosten yhteydessä. Pelkän kivennäisveden perässä tuonne ei mennä.

Jos taas mennään toiseen kauppaan, ostetaan sitten sieltä jotain toista kivennäisvettä. Maultaan ne eivät minusta ole niin hyviä kuin Saskia, mutta ajavat yleensä asiansa. Kerran tuli kokeeksi ostettua joku "vähänatriuminen" tai joku vastaava vaihtoehto, ja siitä en pitänyt. Voi olla, että makuaistilla oli vain huono päivä.

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itse en Saskian muita terävämpää makua pidä suoranaisesti parempana, mutta juon kyllä sitäkin mielelläni. Matalahiilihappoisia noin yleisesti suosin ja kivennäisvedet kivennäisvesinä mielelläni. Vesi+suola on liikunnan yhteydessä mulle se juttu, se nimenomaan auttaa imeytymisessä. Tai niin uskottelen itselleni, koska auktoriteetit näin ovat kirjoittaneet.

Hiilihapotuksessa suolana kannattaa käyttää merisuolakiteitä. Perustavara kuohuu ylitse het tykkänään.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Näin varmasti on. Mutta aika harvassa luonnon kivennäisvesissä se suola on natriumkloridia, niin kuin noissa kotitekoisissa "vettä, merisuolaa ja kaasua"-kombinaatioissa. Minulle magnesium on myös aika tärkeä kivennäisaine, ja sitä mielelläni toivon vichynkin sisältävän.
Saskia:
Magnesium (Mg++) 21.4 mg/l

Wikipedia:
"Valtion ravitsemusneuvottelukunnan suositus naisilla on keskimäärin noin 280 mg/vrk, miehillä 350 mg/vrk[6], missä on otettu huomioon turvallisuusraja. Työikäiset suomalaiset saavat magnesiumia keskimäärin noin 340 mg/vrk (naiset) ja 428 mg/vrk (miehet), nuoret enemmän kuin vanhat.[7]. Hyviä magnesiumin lähteitä ovat täysjyvävilja, kasvikset, kala ja liha."

Mieti nyt vielä kerran, mistä sen magnesiumisi saat. Saskiaa saat juoda sen koko pirun sixpackin päivässä, jos magnesiumin takia sitä lipität. Ja silti jää vielä vajaaksi. Eli tooodella marginaalinen kivennäisten lähde on tuollainen luonnonveteen tehty kuplajuoma.

PS. Söin äsken välipalaksi banaanin. Sain siitä n. 30 mg magnesiumia. Saman määrän kuin 1½ l pullosta Saskiaa saisi. Jotta pysytään aiheessa, Lidlistä saa myös banaaneita, muista halpiskaupoista puhumatakaan.

Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suoloja noissa kivennäisvesissä kuitenkin on, ja se on kuumana päivänä se oleellisiin juttu. Lyhyessä ajassa kitattu iso vesimäärä voi saada suolatasapainon sekaisin, kun samalla suoloja menettää hikoilussa, ja tästä saattaa mennä nuppi sekaisin. Teoriassa kuolemakin voi vaania, mutta siihen pitäisi juoda jo idioottimaisen paljon vettä.

Vesimyrkytys - Oireet

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mieti nyt vielä kerran, mistä sen magnesiumisi saat. Saskiaa saat juoda sen koko pirun sixpackin päivässä, jos magnesiumin takia sitä lipität. Ja silti jää vielä vajaaksi. Eli tooodella marginaalinen kivennäisten lähde on tuollainen luonnonveteen tehty kuplajuoma.

Olen varmaan lipittänyt liikaa Saskiaa, jos kirjoitan nykyään epäselvästi. Tiedän, että magnesiumia saa ravinnostakin. Siitä ei ole epäselvyyttä. Joskus otan myös illalla magnesiumsitraattia, koska kärsin toisinaan levottomista jaloista, etenkin, jos olen liikaa hikoillut päivän aikana. Sukurasitetta, samaa vaivaa on äidillä ja oli hänen isällään... onneksi minulla aika lievänä sellaisena.

Magnesiumpitoisen kivennäisveden olen havainnut omien kenttätestieni aikana olevan hyvä ennaltaehkäisevä keino tähän, etenkin, jos sitä nauttii urheilusuorituksen aikana. Saskia on hyvä, Hartwall:n magnesium-vichy myöskin. Oma veikkaukseni on, että nestemäisenä tuo imeytyy tehokkaasti tasapainottaen samalla hikoilun aiheuttamaa äkillistä vajetta. Voin olla väärässäkin.

Yhtä kaikki, tuo toimii minulla. Ei välttämättä muilla.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Magnesiumin imeytymisen kannalta ei ole mitään merkitystä, juoko sen vaiko syö. Imeytymistehokkuus on suoraan verrannollinen magnesiumin tarpeeseen. Lienee siis gazebo-vaikutusta tuo Sistiksen kenttätesti. Tai sitten se fakta, että magnesiumin puute vaikuttaa lihaksistoon esim. kramppeina ja sen nauttiminen kramppien ennaltaehkäisynä on jopa suotavaa.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Gazebosta tuskin on kyse, koska saan saman vaikutuksen nauttimalla myös väljähtänyttä Saskiaa (tai muuta magnesium-pitoista kivennäisvettä). Plaseboonkaan en usko. Enemmän epäilen tuon kaiken johtuvan siitä, että magnesiumpitoinen litku imeytyy tehokkaammin elimistöön meikäläisen vatsalaukusta ja paikkaa sitä kautta neste- ja suolavajausta. Pelkkä kaasuvesi imeytyy huonommin ja aiheuttaa sitä myötä tarvetta käydä huussin puolella.

Voi toki olla, että kroppani on jotenkin poikkeuksellinen... noh, onhan minulla oikea jalkateräkin noin kolme senttiä vasenta lyhyempi... miksei minulla voisi samalla olla valikoiva vatsalaukkukin...

Yhtä kaikki, tämä lähtee nyt lapasesta. Lidlistä saa minun makuuni hyvää kivennäisvettä, joka sopii myös kropalleni. Hedelmä- ja vihannesosasto siellä on taas vähän heikompi, ja jos tarvitsen jotain specialia tuosta kategoriasta, suuntaan Prismaan. Paistopiste on mahtava, lihavalikoima kohtuullinen, jogurteista, juustoista ja muista maitotuotteista valikoima on määrältään keskitasoa, mutta tasoltaan minun mielestä timanttia.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Suoloja noissa kivennäisvesissä kuitenkin on, ja se on kuumana päivänä se oleellisiin juttu. Lyhyessä ajassa kitattu iso vesimäärä voi saada suolatasapainon sekaisin, kun samalla suoloja menettää hikoilussa, ja tästä saattaa mennä nuppi sekaisin. Teoriassa kuolemakin voi vaania, mutta siihen pitäisi juoda jo idioottimaisen paljon vettä.

Vesimyrkytys - Oireet
Tuo ei kyllä päde normaalille ja muutenkin terveelle ihmiselle. Elimistö säätää ihan itse natrium-tasapainoa, ja siihen vaikuttaa juominen, ei suun kautta nautittu suola. Epätasapaino johtuu ihan muista syistä (taikasana: hormonitoiminta) kuin kovasta fyysisestä suorituksesta tai holtittomasta veden juomisesta.

Kaikenlaista urbaania legendaa ja mutua täällä viljellään faktoina. Niin kuin vaikka se, että Lidlissä kannattaisi käydä ostamassa jotain. (olipa heikko aasinsilta)

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Minulle magnesium on myös aika tärkeä kivennäisaine, ja sitä mielelläni toivon vichynkin sisältävän.
Tämä kuplavesikeskustelu (korostan etten puhu missään tapauksessa hifistelystä) on nyt jotain käsittämätöntä, että pakko kysyä paria asiaa silläkin uhalla että oma täydellinen tietämättömyys asiasta tulee kiusallisen selväksi kaikille.

Miten ihmeessä ihminen pystyy määrittelemään magnesiumin saannin hyödyn tai tärkeyden itselleen? wikipedian mukaan magnesiumilla saattaa olla hyötyjä kolesteroliin, tinnitukseen, PMS-oireisiin, neurologisiin häiriöihin, mutta minun omalta kohdalta pakko sanoa etten ole kaksois- tai jopa kolmoissokkotutkimuksissani pystynyt aistimaan mitään merkittäjiä vaikutuksia (ihan tänäkin vuonna puolitoista pulloa Saskia join).

Sen nyt vielä ymmärrän että magnesiun vaikuttaa suonenvetoihin pitkäkestoisten urheilusuoritusten aikana, eli silloin tuo on tärkeää jos nyt sellaista säännöllisesti harrastaa.

Toinen juttu on tuo edellisillä sivuilla käsitelty imeytyminen. Jääkö tavallinen vesi teillä jotenkin imeytymättä vai estääkö kuplat tai suolatilkka jotenkin sen ettei neste kuseta?

edit: perkele tätä olivat muutkin kysyneet ja asia olikin vastattu. näin viestin kirjoitin turhaan.

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Liittyen kuplakeskusteluun, jossain blogissa oli vertailtu Saskian ja itse hapotetun veden hintaeroa, joka oli aika pieni: 7 snt/l itse hapotetun eduksi.

Johan roihahti keskustelu. hanulla oli hyviä pointteja, täytyy kokeilla makuja ja pullorumba oli itsellekin yksi ärsyttävin asia mikä sai vähän siirtymään sivuun saskiasta vaikkakin ostan edelleen joskus saskia 0.5litr sixpackin backupiksi tai matkapulloiksi. Sitten tämä hintaero, lienee tässä verrataan 1.5litran pulloihin, itse kuplitan striimerillä koko ajan itselleni 0.5 litr pulloa ja juon sen tunnissa parissa. Tärkeää on että kuplat pysyy siinä, mun mielestä mitään hiilihappojuomaa ei kannata ostaa niin että avaa/sulkee sitä jääkaappiin, hapot vähenee niin huomattavasti.

_

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuo ei kyllä päde normaalille ja muutenkin terveelle ihmiselle. Elimistö säätää ihan itse natrium-tasapainoa, ja siihen vaikuttaa juominen, ei suun kautta nautittu suola. Epätasapaino johtuu ihan muista syistä (taikasana: hormonitoiminta) kuin kovasta fyysisestä suorituksesta tai holtittomasta veden juomisesta.
Näyttäisit olevan oikeassa tuossa, ettei suolat vaikuta varsinaisesti kehon suolatasapainoon, ainakin pikainen googlaus vahvistaa sen. Sen sijaan sekä tohtori.fi että tämä ja tämä artikkeli kyllä puhuvat sen puolesta, että raju hikoilu yhdessä liiallisen juomisen kanssa voi johtaa vesimyrkytykseen.

Lopuksi Mikko Aholan sivuilta:
"Jos juo yli 3 % painostaan vettä, niin olisi suotavaa, että vesi sisältäisi elektrolyyttejä, ja olisi esimerkiksi kivennäisvettä. Urheilijoilla nestehukka voi kuumuuden ja fyysisen suorituksen vuoksi olla suuri, ja urheilijat käyttävät ns. urheilujuomia nestetasapainon palauttamiseen. Juomien sisältämiä kivennäisaineita ovat natrium ja ainakin osa seuraavista: kalium, magnesium ja kloori. Suomalaisista kivennäisvesistä on nykyisin monista poistettu natrium natriumin verenpainetta nostavan vaikutuksen taksia, eli kyse on samasta asiasta, kuin neuvottaessa välttämään liikaa suolaa korkean verenpaineen välttämiseksi. Natrium olisi kuitenkin hyvä olla mukana silloin, kun juodaan runsaasti nestettä."
Ravitsemustieteen kertaus

Edit: tuossa Aholan jutussa on selvitetty danalle myös se imeytymiskuvio.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy