Puranpa mieltä taas vanhasta levystä. Teeskentelenpä vielä että joku jaksaa lukeakin...
Maija Vilkkumaa: Meikit, ketjut ja vyöt
Esittelyssä musiikillinen Donnie Darko. Molemmat ammentavat 1980-luvulta. Molemmat ovat outoja ja kauniita.
Pistin eilen pitkästä aikaa soittimeeni Maija Vilkkumaan levyn Meikit, ketjut ja vyöt. Helkkari, se potkii! Vaikka kaikenlaista on maapallolla tallustellessa tullut kunnelluksi, niin eipä juuri mitään parempaa. Vaikka Maija myöhemmin on tehnyt vähän typerää ja korostetun vinkeää musiikkia, niin ei se tämän mestariteoksen arvoa tietenkään alenna. Vilkkumaa on valitettavasti Iltalehden seurapiiripalstojen vakioesiintyjiä, ja soittolistaradioiden suosikki, jolloin oikeasti lahjakkaan muusikon auraan tulee ylimääräinen särö. Hänen levyynsä on yhä vaikeampi tarttua jos joutuu pitämään ulkopuolisille kulissia uskottavana rokkipoliisina. Liian harva on vieläkään valmis myöntämään, että nykypopistakin puhutaan 30 vuoden päästä aivan eri sävyyn. Kyllähän 1960-luvun listoillakin kaikkea scheissea oli, mutta ne on autuaasti unohdettu. Vain avoimin mielin vastaan otettu levy palkitsee täysin. Meikit, ketjut ja vyöt on uskomaton taideteos.
Muistan kuulleeni avausraidan __Prinsessa Jää__ ensi kerran ollessani armeijassa. Sluibailin jonakin luppohetkenä ja radio soi luvatta. Mankasta tullut kappale iski siinä unen rajalla vaeltaessani kuin ne kuuluisat miljoona volttia. Tuli äkkiä kova kiire päästä siviiliin. TJ oli sinä hetkenä liikaa, aivan liikaa. Kun koko kesän ja syksyn olin pakkokuunnelltu Novaa, jossa soitettiin vain Aikaa, Mambaa ja Jennifer Lopezia, (se piisi soi päässä taas!) nyt toisen kerran koko kuukausien aikana joku soitti jotain kuunneltavaa (aiemmin saman ilmiön aiheutti Zen Cafen Eipä tiennyt tyttö.). Prinsessa Jää on sellainen single, jossa sanotaan sana maireus. Kuka toinen niin sanoo!
Toisen kappale on __Noinko vaikeeta se on__? Se on ankara pala, Maija laulaa kummallisesti ja lähes ärsyttävästi. Mutta kappaleeseen tottuu, kertosäe on hyvä, väliosien kanssa on niin ja näin. "Sun silmiä aristaa, hän tupakkaansa karistaa" tökkii vieläkin, mutta loppujen lopuksi kappale on kestävällä pohjalla. Kun sen metkut on oppinut sietämään, se istuu levylle kuin tauti koululaiseen. Piisi jopa kasvaa loppua kohti.
Alkaa kolmen piisin ilotulitus. Jarruttelusta ei ole mitään tietoa. __Teen mitä vaan__ on se piisi jossa lauletaan "ja jokaikinen ainoa päivä on kuin isku palleaan." Se tuntuu palleassa! "Jos sä tulet takaisin mä oon paljon paremmin." En juuri välitä ihmissuhdesanoituksista, koska olen kylmäkiskoinen kusipää, mutta Maija sanoo kaiken niin paljon ovelammin, että sen kestää. Mutta voiko tästä enää parantaa..
__Rikkinäinen sähikäinen__- piisistä Maija sai kritiikkiä sanoituksista. Lyhytnäköistä touhua! Jos nyt yksi kiertoilmaus tökkii, niin ei se pilaa uskomatonta rokkipiisiä. Laulu jossa on sana "mekko" voi olla hyvä, mikä ennen tämän levyn kuulemista vaikutti mahdottomalta. Kertosäe on sellainen tappokone että sen jälkeen ei henki kulje, mutta ajatus lentää ilman järkeä.
Levyn viides piisi on SE stadioninlaulatuspiisi. __Totuutta ja tehtävää__ kilpailee suomalaisen musiikin kaikkien aikojen parhaan piisin asemasta. Olen kuunnellut Wigwamini, Pressan ja Tabula Rasan, Juicea, Eppuja ja Davea. Mutta ei kukaan ole tehnyt tällaista kertsiä! Ainoa mieleen tuleva kilpailija on Absoluuttinen Nollapiste, jolla jokaisessa kappaleessa on killerikoukkuja muutama. Totuutta ja tehtävää ei koko piisinä ole aivan korkealuokkaisin, mutta tuo venyttelevä kertsi pistää meikäläisen hiljaiseksi. Muistan armeijasta lomilla ollessani soittaneeni tuota kappaletta repeatina tuntikausia, enkä väsynyt. Samaan on kyennyt Kate Bushin Wuthering Heights, Nollapisteen Ja jos, Jethro Tullin Too old to rock n´ roll ja eräs Procol Harumin kappale, jonka nimeä en vieläkään tiedä. Mestarillista!
Maija palaa toisen piisin laulusoundiin kappaleessaan __Sä et tiedä mitään__. Piisillä ei ole mitään mahdollisuutta tehdä vaikutusta äskeisen seireenipiisin jälkeen. Mutta omillaan se toimii kohtalaisesti. Sen aikana voi vetää henkeä, kunnes Maija ottaa mukaan Marjo Leinosen ja levyn rennoin piisi, ja eräällä tavalla vakuuttavin osaamisen ilmentymä, __Ilosanoma__ pääsee ämyreistä pihalle. Se on ikään kuin uuden levyn alku. Osa levyn tarjoamaa kunnon ateriaa, mutta välipalanakin paikkansa puolustava. Sanat levyn selväpiirteisimmät kaikessa maagisuudessaan. Jos sanonta rokkaa kuin hirvi pitäisi määritellä, tämä piisi tekisi sen.
Maija koukkaa jälleen omimpaan materiaaliinsa. __Se pistää ajoittain itkemään__ on ehkä piisi, jolla tämän levyn voisi summata yhdellä kertaa. Uskomaton on tämäkin! Tulee mieleen Satumaa-tango, mutta huolimatta siitä, että kyseinen piisi on mestariteos, on tämä parempi. Sanoitus on kyllä eräällä tavalla korni desantteineen ja europoleineen, mutta kun Maija laulaa niin minä uskon! "Kun kyttää viikossa seitsemän yötä ystäviään, se pistää ajoittain itkemään." Maijan sanoitushistorian helmiä.. kai muistatte vielä Satumaan "Mulla on valtaa, mä koulutan muita" jota kokelaat laulavat armeijassa... minnehän tuo toinen lause sopii!? Oikeastaan en enää tiedä onko se Totuutta ja tehtävää edes paras... on se. Hieno piano muuten tässä. Vaikuttava todella.
__Ingalssin Laura__-single on vähän liian keskellä levyä. Harmittomuudessaan ja yksinkertaisuudessaan se olisi sopinut alkuun. Hyvä rokkipiisi, mutta tunnen itseni rokkipoliisiksi kun sanon, että tämä suosittu single on levyn tylsin kappale. Taitavasti tehty, nokkelat sanat, mutta kiltin tytön kapina, josta Maija usein puhuu, ei nyt sytytä. Voisin painaa skipiä.
__Suomen neito__ on taas vähän sitä kummallisempaa osastoa. Nyt lauletaan lastenklinikan kummeista. Ei toimi. Sanoituksen kömpelyydet kääntyvät tässä kohdin persoonallisuuden vahvistamisesta ärtymyksen aiheuttamiseen. Täytepiisi mikä täytepiisi. En ole siis kritiikitön, MOT.
__Yksin huudat sun yöt__ on lupaava piisin nimi. Täytepiisin vieressä se saa lisää voimaa, mutta on tämä nyt hel... kkari vie vaan niin upea itsessään. Onkin yhtäkkiä niiin vaikea laittaa näitä järjestykseen. Raivoisa kertsi ja kaunis väliosa. Juuri tämä piisi vakuuttaa, että tämä levy on sukua Donnie Darko-elokuvalle! Juuri kun luulee että se loppuu, niin tulee uusi koukku!
On finaalin aika. Itse tosin olen tottunut soittamaan Totuutta ja tehtävää-piisin vielä kerran, mutta __Kristallitiara__ on virallisesti se viimeinen laulu. Onneksi se ei ole mikään loppuun dumpattu tekele, vaan mukava piisi sekin.
Mestariteoshan tämä on. Neljä, viisi parasta kappaletta on sellaista taidenautinoa, että harva elokuva, harva kirja tai harva levy pystyy tarjoamaan samanlaista. Jos vertaan vaikka Bob Dylanin klassikoihin, joita arvostan suuresti, niin eivät ne samalla tavalla vetoa tunteisiin, vaan enemmän järkeen. Ne on cooleja levyjä ne. Mutta valot laitetaan pois kun kuunnellaan Crowded Housea, Van Morrisonia, Blackia tai Maijaa.