Mainos

Lentoemännät

  • 2 945
  • 16

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Suomeen on tullut uusi tilauslentoyhtiö.

Mitäs mieltä ollaan suurimman ja kauneimman
lentoemännistä?

Jotenkin tulee mieleen, että työ lentoemäntänä
ei sovi välttämättä hyvin suomalaiselle kansanluonteelle.

Tokihan esim. Amerikkaan tai Aasiaan lentäminen on
matkustajillekin puuduttavaa, mutta he eivät olekaan
siellä koneessa töissä varsinkaan asiakaspalvelussa.

Koska Finskin koneissa on aina vaan enemmän ulkolaisia
matkustajia, voisi olla ihan asiaa ottaa enemmän töihin
esim. aasialaisia emoja, jotka on tottuneet turistien
kanssa hääräämiseen ja palvelu onnistuu hymyssä suin.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti nedomansky

Mitäs mieltä ollaan suurimman ja kauneimman
lentoemännistä?

Jotenkin tulee mieleen, että työ lentoemäntänä
ei sovi välttämättä hyvin suomalaiselle kansanluonteelle.

Tokihan esim. Amerikkaan tai Aasiaan lentäminen on
matkustajillekin puuduttavaa, mutta he eivät olekaan
siellä koneessa töissä varsinkaan asiakaspalvelussa.

Koska Finskin koneissa on aina vaan enemmän ulkolaisia
matkustajia, voisi olla ihan asiaa ottaa enemmän töihin
esim. aasialaisia emoja, jotka on tottuneet turistien
kanssa hääräämiseen ja palvelu onnistuu hymyssä suin.

Suomessa on länsimaisiin lentoyhtiöihin nähden ihan jees lentoemot, yleistäen.

Yksi iso ongelma Finskillä lentoemojen kanssa on systeemiin ajettu tiukka virkaikäjärjestelmä. Karrikoiden systeemi on se, että vanhemmat, jopa vuosikymmeniä palvelleet, emot lentävät parhaita ja rahakkaimpia lentoja eli kaukoreittejä. Käytännössä tämä saattaa tarkoittaa sitä, että emolla on parilla 'lähilennolla' höystettynä kuukauden aikana vain esim n viikon Tokio-reissu ja toinen kaukopläjäys. Noista sitten kertyy hyvät päivärahat ja pitkät vapaat. Vanhempien emojen työinto ei ymmärrettävästi ole enää huipussaan.

Nuorempi polvi sahaa vähemmän kiinnostavaa reitistöä. Kuuluisat juoppolennot vaikka nyt Frankrustista, Hesassa 00.40 (tjsp) örmyävine 'liikemiehineen' ovat tarjoilijan hommaa paskimmasta päästä.

Virkaiän perusteella menee myös konetyyppien mukainen kouluttaminen. Nuoret emot lentävät vuosikaudet alussa kotimaanlentoja ja lyhyitä Euroopanlentoja, joista ei juuri päivärahoja kerry.

Kokonaissysteemi on vähän nurinkurinen: niitä lentoja, joissa palvelu näkyy ja tuntuu, lentää vanhat konkarit kokemustaan korostaen ja kerman kuorien. Nuoret, palvelulle innostuneimmat, lentävät lyhyttä pomppua, joissa ei muutenkaan juuri palvelua ehdi odottaa.

Ulkomaalaisten palkkaaminen Peking-reitille aloitettiin alkuvuonna. Lentoemoyhdistys katselee hommaa sivusta vähän karsaasti, sillä työvoima on edullisempaa ja omat saavutetut edut vaarassa. Ulkomaalaisten emojen yhteydessä on hyvä muistaa lentoliikenteen turvallisuusmääräykset. Hätätilassa tulee lentävän henkilökunnan osata ohjata matkustajat sovitussa järjestyksessä koneesta. Silloin edellytyksenä tulee olla yhteinen kieli, ainakin pääosan emojen kanssa. Varsinkin tilauslentoja käyttää paljon ihmisiä, jotka eivät juuri englannillakaan pärjää.

Finnair rakentaa jatkuvasti vanhoille emoille vapaaehtoispaketteja eläkejärjestelyin. Taloudellisesti Finnairin kannattaa sellaista tehdä, sillä on valtava määrä nuoria halukkaita naisia (ja miehiä), jotka haluavat tulla gloorianhohtoiseksi lentoemänniksi (stuerteiksi). Palkka on alkuvuodet kovin vaatimaton (luokkaa 1200-1400 Euroa kuukaudessa) työhön nähden, mutta halukkaita ja innokkaita riittää todella paljon. Varsinkin ottaen huomioon, että varsinainen työ on julmetun ahtaissa ja vetoisissa tiloissa olevaa viinatarjoilijan hommaa usein itsetietoisille ja -riittoisille asiakkaille. Ei kandee kadehtia. Tieto.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Vanhaa tietoa, onko näin edelleen?

Ensinnäkin niin lentoemojen, kuin kaikkien muidenkin ammattiryhmien sisältä löytyy sekä työhönsä sopivia, että sopimattomia yksilöitä. Toiseksi kansanluonne vaikuttaa paljon. Suomalaiset eivät asiakaspalvelussa juuri ole mainetta niittäneet. Olen tavannut Finnairilla sekä lyhyillä, että pitkillä lennoilla nuoria ja kokeneempia, mallikelpoisia lentoemäntiä, jotka sopivat esimerkiksi asiansa osaavasta ammattilaisesta. Toisaalta mukaan on mahtunut myös aivan turhan paljon lähinnä itsestään ja omasta erinomaisuudestaan innostuneita ja asiakaspalvelun unohtaneita tyyppejä.

Tietoni kaipaavat siinä mielessä päivitystä, että lopetin pitkin maailmaa lentelyn kymmenen vuotta sitten. Sitä ennen tuli kierretyksi noin kuudessakymmenessä maassa joka puolella palloa. Paljon sekä pitkiä, että lyhyitä lentoja mitä eksoottisimpien lentoyhtiöiden koneilla on jäänyt taakse. Finnairin osalta tilanne oli silloin se, että välillä henkilökunta saattoi olla erinomainen, toisinaan taas surkea. Tasaisuus puuttui kokonaan. Niinpä aloin systemaattisesti käyttää vaihtoehdon tarjoutuessa muuta lentoyhtiötä varmistaakseni haluamani palvelutason.

Esimerkiksi Kaakkois-Aasiaan lentäessäni menin suosiolla joko Tukholman tai Kööpenhminan kautta, sillä sieltä pääsi Thai Airways:illa taikka Singapore Airlines:illa kohteeseen aivan eri tasoisen palvelun myötä, kuin Finnairilla koskaan. Euroopassa Swissair oli mantereen sisäisessä liikenteessä erinomainen vaihtoehto.

Saattaa hyvinkin olla, että palvelun tasoon ja tasaisuuteen on Finnairilla kiinnitetty huomiota sen aikoinaan saaman massivisen kritiikin vuoksi. Toivottavasti näin on, sillä samassa ovat saaneet aiheetonta arvostelua ne monet monet hienosti työnsä hoitavat alan ammattilaiset. Oikeastaan nykyinen kokemus on, että jos Finskiä käyttää, se on aina myöhässä. Tämä taas ei ole puheena olevan ammattiryhmän vika. Sen verran syvällä nämä kokemukset kuitenkin ovat, että jos nyt olisi tarpeen lähteä ulkomaille, ottaisin edelleen selvää ensin mahdollisista muista vaihtoehdoista. Näin ennen, kuin joku työkseen paljon matkustava vakuuttaa minut tapahtuneesta muutoksesta.
 
Viimeksi muokattu:

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Vanhaa tietoa, onko näin edelleen?

Viestin lähetti Oloneuvos
Finnairin osalta tilanne oli silloin se, että välillä henkilökunta saattoi olla erinomainen, toisinaan taas surkea. Tasaisuus puuttui kokonaan.

En usko asiassa tapahtuneen juurikaan muutosta parempaan.

Vuosina 85-95 Finnairille koulutettiin poikkeuksellisen vähän emoja. Tämä johti siihen, että keskipalveluikä nousi ja palveluinto väheni. Finnairilla on tällä hetkellä suhteellisen paljon vanhempia emoja, jotka ovat haluttomuutensa lisäksi kalliita.

Viime vuosina on emoja koulutettu isoihin reseveihin saakka. Siellä on halua ja tahtoa vielä.

Kaukoreittivalinnoissa menettelin aikanaan samoilla tavoilla. Cathay Pacific oli aina kiistaton valinta. Finnairin hyvyys tuli lähinnä esille, jos matkusti busineksessä. Samoin suorat yhteydet ja aikataulut puolsivat Finnairia.

Lentoyhtiöthän pitävät keskenään tarkkaa tilastoa aikatauluissa pysymisessään. Muistaakseni Finnair on keikkunut viime vuodet kolmen parhaan lentoyhtiön joukossa. Yhtiö on myös palkittu monet kerrat parhaita viinilaatuja käyttävänä lentoyhtiönä.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Re: Re: Vanhaa tietoa, onko näin edelleen?

Viestin lähetti Senior
Kaukoreittivalinnoissa menettelin aikanaan samoilla tavoilla. Cathay Pacific oli aina kiistaton valinta. Finnairin hyvyys tuli lähinnä esille, jos matkusti busineksessä. Samoin suorat yhteydet ja aikataulut puolsivat Finnairia.

Cathay Pasificin varjopuoli - niin korkeatasoinen kuin olikin - oli minun laskuoppini mukaan sen asemapaikka Hong Kong. Muutaman kerran kävin siellä ja joka kerta totesin Singaporen ylivertaisen viihtyisyyden (jos kohta steriliyden ja toisaalta Bangkokin kaoottisuuden) vievän voiton Hong Kongin suoraan sanottuna epämiellyttävien ihmisten touhuista. Siksi Cathay jäi minun osaltani huomattavasti vähemmälle käytölle ja suosin näitä kahta muuta yhtiötä ja Aasian liikenteen solmukohtaa.

Ymmärrän hyvin Finnairin omanneen kovan valtin kiireisempien keskuudessa aikataulujensa ja reitityksensä osalta. Minulle asialla ei ollut merkitystä, sillä lensin paikasta toiseen kyllästyttyäni oleskelemaan edellisessä. Reissasin useita vuosia juuri tällä tavalla ennen kuin vaimo tuli ja pilasi kunnon poikamiehen.
 
Viimeksi muokattu:

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Jo toistakymmentä vuotta sinivalkoisessa konsernissa työskennelleenä voin sanoa olevani täysin samaa mieltä Seniorin kirjoituksista lentoemoihin liittyen. Lisäisin vielä jatkeeksi, että viime vuosina, kun saneeraaja-Suila esikuntineen on ollut ohjaimissa, niin vanhemman työntekijäpolven keskuudessa on työmotivaatio entistäkin enemmän vähentynyt (varsinkin jos ei ole päällikkötasoisessa duunissa). Työn tekemisestä on kaikkoamassa ilo (osastolla kuin osastolla) ja vuosikymmenien myötä syntyneestä kuuluisasta Finnair-hengestä ei ole enää kovinkaan paljoa jäljellä. Yritä siinä sitten olla iloinen ja palvelualtis.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Viestin lähetti redcat
Lisäisin vielä jatkeeksi, että viime vuosina, kun saneeraaja-Suila esikuntineen on ollut ohjaimissa, niin vanhemman työntekijäpolven keskuudessa on työmotivaatio entistäkin enemmän vähentynyt (varsinkin jos ei ole päällikkötasoisessa duunissa).

No jos tilanne todella on työntekijöiden keskuudessa tämä, on syytä edelleenkin lentää muiden yhtiöiden koneilla. Sitä enemmän on Suilalla saneerattavaa ja vähemmän töitä muilla asianosaisilla, jos asiakkaita palvellaan huonosti.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
"We thank you for flying Käilem.."

Jostain syystä diggailen KLM:ää aivan täpöillä. Lafkan englantia eroottisesti sorauttavat lentoemot ovat alan aatelia. Tosin kaikki naiset jotka puhuvat hollantilaisella korostuksella ovat upeita, jos minulta kysytään. KLM:n ainoa outous on ruokailu. Hollannin keittiö on Hesburger-kansalaisen näkökulmasta niin totaalista cross-kitcheniä että aina ei tiedä pärähtääkö eteen jälkiruoka, makeinen vaiko päivällinen, vai kaikki edellämainitut yhtäaikaa. Toisaalta jos tästä selviää, ei tule ikävä Finskin "tuliko sinnekin muka jotain, äkkiä nyt" -"palvelua". Sitä paitsi sateenkaaren päässä on yleensä kultaa, Burger King palvelee kaikissa menosuunnan sivistysvaltioissa, paitsi tietenkin Suomessa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
KLM - kavereiden kesken Kelmi vaan, on (oli) palvelutasoltaan samaa luokkaa British Airways:in ja Lufthansan kanssa. Luotettava peruspalveluiden tarjoaja ilman suurempaa yksilöllisyyttä. Hyvä rutiinitaso kuitenkin.
 

Tommy72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Hifk
Paljon matkustelleena ja kokemuksen perusteella parhaat lentoemannat/paras palvelu on Malaysian Airwaisilla. Todella kauniit lentoemannat ja palvelu loistavaa. Itseasiassa Malesialainen kaverini kertoi etta lentoemantien elake ika (tai ika milloin eivat voi enaa tyoskennella lentoemantana) on 25 vuotta ja lentoemantien keski ika noin 20 vuotta
 

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Entinen maailmanmatkaaja ilmoittauttuu täältäkin.10 vuotta meni resutessa.Itse tykästyin kyllä Finskiin ja käytin aina kuin mahdollista.Kyllä se oli kuin olisi kotiin tullut,kun istahti kotimaisen bisnekseen sen jälkeen oli peräsuoli pitkänä taas kerran kiertänyt eräitä kotimaisia tuotteita kehumassa.
Cathay Pacificin kävin kokeilemassa varta vasten,kun ne oli valittu maailman parhaaksi yhtiöksi.En kyllä mitään ihmeelistä muista k.o lennosta hyvää tai pahaa.
No,jonkun kerran olen Finnairilla kuullut vahingossa emojen keskinäistä hyvinkin terävää sanailua eli kyllä välillä paineita on.
Aika monesti olen ollut tämän Kaj Lindin vaimon,Arja jotain, palveltavana ja siinä on nainen oikeassa ammatissa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Oloneuvos:
Oikeastaan nykyinen kokemus on, että jos Finskiä käyttää, se on aina myöhässä.
Senior:
Muistaakseni Finnair on keikkunut viime vuodet kolmen parhaan lentoyhtiön joukossa.

Viimeisen 3 vuoden sijoitukset noin ulkomuistista repäistynä 2., 1., 1. Euroopan lentoyhtiöiden välisissä täsmällisyysvertailuissa. Mitenköhän paljon listan häntäpäässä olevat yhtiöt ovat sitten myöhässä? Suurin osa myöhästymisistä ovat kuitenkin lentoyhtiöiden vaikutusvallan ulkopuolella. Kyllä euroopassa myöhästymiset aiheutuvat pääosin äärimmäisen ruuhkautuneesta ilmatilasta ja lennonjohtajien vähyydestä (ja innosta lakkoilla). Heathrowin yllä tunnin kaartelu ennen laskeutumista on ihan arkipäivää vaikka kone muuten olisi ajallaan. Paha mennä laskeutumaan, kun noin sadalla muulla koneella on sama ajatus yhtäaikaa.

Seniorin kirjoitus lentoemännistä Finskillä pitää täysin paikkansa. Reservissä on paljon nuoria ja motivoituneita lentoemäntiä/stuertteja, jotka tekevät tällä hetkellä töitä firmassa muilla osastoilla. Itse tunnen noin n potenssiin n kappaletta näitä nuoria ja nälkäisiä tulevia lentoemoja (olen erikoistunut lentoemoihin ;)), joten parannusta on tiedossa kaukoreiteillekin, kunhan saadaan 60-luvulla koulutuksensa saaneet kipattua yli laidan.

Ylivoimaisesti parhaan näköiset emot olen nähnyt, jo konkurssiin menneessä, Swissairilla. Luoja ne naiset olivat suoraan jostain mallitoimistosta! Tuota lentoa tulee vieläkin pimeinä syysiltoina muisteltua...

Edit: Redcat = Redcap ;-)???
 
Viimeksi muokattu:

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Nuo kokemukset ovat viime vuosina kertyneet kotimaan liikenteestä, joka ei ainakaan Turusta lähtiessään ole lähtenyt yleensä ajallaan. Siitä johtuu moinen käsitys.
 

nedomansky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Viestin lähetti punaiset_lasit
Seniorin kirjoitus lentoemännistä Finskillä pitää täysin paikkansa. Reservissä on paljon nuoria ja motivoituneita lentoemäntiä/stuertteja, jotka tekevät tällä hetkellä töitä firmassa muilla osastoilla. Itse tunnen noin n potenssiin n kappaletta näitä nuoria ja nälkäisiä tulevia lentoemoja (olen erikoistunut lentoemoihin ;)), joten parannusta on tiedossa kaukoreiteillekin, kunhan saadaan 60-luvulla koulutuksensa saaneet kipattua yli laidan.


Varmaan terveydellistenkien syiden nojalla kannattaisi
ne 60-lukulaiset, joista lentoemäntänä ei ole mukavaa
työskennellä ja asiakkaita auttaa ja passailla, siirtää jo
sinne toimiston puolelle vaikkapa ostolaskuja selvittelemään.

Olisin valmis päästämään ne nuoret ja innokkaat kehiin, ennen
kuin niidenkin motivaatio menee nolliin.

Oma viime vuosien lentokokemukseni on ehkä n 12 lentoa
vuodessa keskimäärin ja Finnarilla on tekniikka pelannut
näillä lennoilla hyvin, samaten on ulkomaisissa toimistoissa
saanut asiallisen palvelun. Myös yhtiön internet palsta
on toimiva.

Kotimaan puhelinpalvelu on kovin ruuhkainen, ilmeettömästä
kabiinityöskentelystä oli jo puhe ja Hki-Vantaalla täytyy n. 40m:n
päässä tiskistä osata valita oikea henkilö, jotta lähtöselvitys
sujuu mutkattomasti. Aika paljon on sillekin tiskille pesitynyt
mm. pienten lasten tarpeita ymmärtämättömiä ja muuten
näsäviisaita, joiden pitää aina laukun punnituksen yhteydessä
todeta:
- "36 kg, menee yli rajan. Tästä tulee ylipainomaksu"
- "Voitko vilkaista tätä Silver-korttia?"
- "jaahans, no sittenhän se menee painorajaan..."

Muuttuuko tammikuun sopimusneuvotteluissa lentoedut niin
paljon, että osa siirtyy lentokoneista vaikka Paunun busseihin?
 

Carlos

Jäsen
Kohtalaisen paljon matkustavana täytyy sanoa että Finnair on kyllä joka suhteessa kohtalaisen korkealla minunkin arvoasteikossani, mutta tuo miehistöjen taso vaihtelee todella paljon. Välillä on J. Frostell -tyyppiset emot jotka ovat yhtä hymyä koko lennon, ja välillä on sitten täydellisiä vastakohtia. Eipä sillä, ymmärrän kyllä hyvin jos ei aina jaksa niin runsaasti hymyillä.

Jos esim. sama miehistö tekee peräkkäin kaksi edestakaista reissua välillä Hki-Bryssel, kenties vielä ihan täysillä koneilla, en voi moittia jos miehistö ei enää ihan kamalasti jaksa hymyillä sillä viimeisellä pyrähdyksellä. Juujuu, pitäisi tietysti jaksaa, mutta ihmisiä ne on nekin.

Tuosta myöhästelystä Finnair ei ole mielestäni ollenkaan heikoimmasta päästä, pikemminkin päinvastoin. arkiaamun koneet keski-eurooppaan saattavat olla tunnin pari myöhässä, mutta sillekään ei Finnair voi mitään, jos kentät ovat täynnä muualla. Voisin sanoa silti että n. 80% minun lennoistani Finskillä ovat olleet perillä +/- 5 minuutin sisällä.

Vielä kun hintoja saataisiin vähän houkuttelevammiksi, niin avot. :-)
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti nedomansky
Varmaan terveydellistenkien syiden nojalla kannattaisi
ne 60-lukulaiset, joista lentoemäntänä ei ole mukavaa
työskennellä ja asiakkaita auttaa ja passailla, siirtää jo
sinne toimiston puolelle vaikkapa ostolaskuja selvittelemään.

Olisin valmis päästämään ne nuoret ja innokkaat kehiin, ennen
kuin niidenkin motivaatio menee nolliin.

60-lukulaiset pitävät paikastaan kiinni kynsin ja hampain saavutettujen etujen takia. Päivärahat on se osa palkkaa, josta he eivät hevin halua luopua. Vähän väliä pari päivää tai viikko jossakin eksoottisessa kohteessa, joka voittaa kotiolot, ei myöskään huononna haluttavuutta.

Toimistoon ei kahdentuhannen lentoemon/stuertin jengistä liikoja mahdu. Ne emot, jotka eivät esim raskauden takia voi lentää, siirretään toimisto- tai kenttähommiin.

Viime vuosina Finski on kouluttanaut reserviin paljon emoja. Koulutusjaksosta itse lentämään pääsyyn saattaa nykyään mennä jopa vuosi-kaksi, joten nostan hattua niille nuorille innokkaille, joiden pinna (ja rahat) riittää koulutuksen jälkeiseen odotteluun. Osa tekee sen aikaa hanttihommia, osa ei mitään odotellessaan töihin pääsyä. Ensimmäiset kuukaudet sitten tuore emo lentää noin 800 Euron kuukausipalkalla ja kaikkein paskimmat lennot. Siinä lähtee helposti kaunokuvat lentoemännän gloorianhohtoisesta ammatista. Mutta silti halukkaita riittää pilvin pimein.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tänään ainakin oli Finskin lennolla AY0425 Hki-Roi sellainen hani, että unohdin jopa lentopelkoni. Odotan mielenkiinnolla huomista paluulentoa. Eikun prkl, se onkin Kemi-Hki, who cares.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös