Leevi and The Leavings

  • 42 932
  • 141

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Spotifystä ja Itunesista löytyy "Arpapeliä"-sinkku.

Uusi Leavings on muuten jees mutta tuo laulupuoli tökkii kyllä pahasti. Göstakaan ei ollut mikään mahtavaääninen,mutta Nylundin ääni ei sovi tuohon.
Melodioissa on vanha saundi tallella. Mielenkiinnolla odottelen albumia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Pakko kyllä sanoa, että näin pari kuukautta sen jälkeen kun Leavings ilmoitti paluustaan niin pakko olla iloinen. Tuon uuden kappaleenkin menin jopa haukkumaan tuossa aikaisemmin melkein turhaan. Onhan tuo laulu vähän keskinkertaista, mutta on tuossakin jotain omalaatuista tuon laulajan äänessä vaikka tässä on Göstän lauluun varmaan ihan turha verrata.

Mielestäni bändillä on edelleen todella paljon annettavaa suomalaiseen musiikkiin ja jopa vahinkossa kun radiosta kuuli tuon arpapeliä niin jäi soimaan päähän vaikka en heti tajunnut että oli tuota leavingsiä tuo vaikka aikaisemmin kuuntelinkin läpi tuon. Nyt kun Youtubessakin nuo kuuneltavissa ja taisi olla ennakossa myös maikkarin sivuilla niin tuo Leavings-Orkesteri - Kalastajan tytär ( Youtube) on noussut omaksi suosikiksi. Yksi kuuntelukerta riitti ja pakko sanoa, että onpahan mahtava kappale. Mahtavat sounditkin kyllä tuossa. Oikeastaan leavingsin mahtava taustamusikki korvaa vähän ehkä vajaata laulua.

Jokatapauksessa mielestäni bändin kasaaminen oli ihan hyvä ratkaisu sillä eihän tuossa viellä tiedä mitä bändi voi antaa ja tässävaiheessa pakko sanoa, että oli jopa ihan oikea ratkaisu jatkaa tuolla samalla nimellä. Nimittäin tuo musiikki on edelleen erittäin leevimäistä vaikka laulaja onkin nyt eri.
 

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nyt kun Youtubessakin nuo kuuneltavissa ja taisi olla ennakossa myös maikkarin sivuilla niin tuo Leavings-Orkesteri - Kalastajan tytär ( Youtube) on noussut omaksi suosikiksi. Yksi kuuntelukerta riitti ja pakko sanoa, että onpahan mahtava kappale. Mahtavat sounditkin kyllä tuossa. Oikeastaan leavingsin mahtava taustamusikki korvaa vähän ehkä vajaata laulua.
Melko vaisu biisi. Radiota kuunnellessa menisi vielä niin ettei tarvitsisi vaihtaa kanavaa, keskinkertaista. Vaan ne vanhat hyvät Pohjois-Karjala, Vasara ja nauloja ja Mieletön Melinda, jne. ovat paljon paljon parempia.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Torstaina 26.5. kello 22.10 tulee Radio Suomesta ohjelma nimeltä Lähikuvassa jossa vieraana on Leevi & The Leavingsin rumpali Niklas Nylund.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Torstaina 26.5. kello 22.10 tulee Radio Suomesta ohjelma nimeltä Lähikuvassa jossa vieraana on Leevi & The Leavingsin rumpali Niklas Nylund.

Toivottavasti ei ole suora lähetys, koska tänään hain flabat tuolle Leavings-Orkesterin torstain Tavastian keikalle. Näkyy keikka olevan Tiketissä vielä vihreällä. Paljonko lipuista pitää olla mennyt, jotta Tiketin saatavuusmittari pamahtaa edes keltaiselle? Vähän on pelkona tyhjä Tavastia torstai-iltana.
 

Schadowan

Jäsen
Nuorgamin arvovaltainen kirjoittajakunta laittaa Leevi and the Leavingsin 40 parasta biisiä järjestykseen seuraavan 40 päivän aikana. Luonnollisesti täysin mahdoton tehtävä, mutta ainakin itse odotan mielenkiinnolla, millaisen listan kyseisen sivuston musiikkifriikit saavat aikaan. Nuorgamin listoihin kannattaa muutenkin tutustua, hyvää settiä.

40. "paras" biisi oli siis Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen.

Leevi and the Leavings Top 40: #40 Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen (1996) | Nuorgam

(Linkki vie Nuorgamin nettisivuille)
 

Teresa

Jäsen
Ajattelin kirjoittaa muutaman sanasen Leevi and the Leavingsista, kun ei nyt ole parempaakaan tekemistä.

Niin. Leavings oli siinä suhteessa aivan ainutlaatuinen yhtye, että heillä kaikki palaset olivat ikään kuin loksahtaneet kohdalleen. Yleensä minulla on arvosteluasteikoissani ”melodiabiisit” ja ”lyriikkabiisit” erikseen, mutta Göstan tekeleissä sekä melodiat, sovitukset, laulajan ääni että lyriikat ovat kaikki vertaansa vailla. Tähän kokonaisvaltaiseen onnistuneisuuteen liittyy olennaisesti myös se, että biisit eivät kulu oikein millään, eikä huonoja kappaleita juurikaan ole (paitsi Tuntematon ystävä).

Sanoitukset ovat yleensä musassa se tärkein elementti minulle, joten kaipa tässäkin tapauksessa on niin. Tykkään Göstan sanoituksista etenkin niiden monikerroksisuuden takia - ne eivät vain naurata tai itketä vaan tekevät molempia yhtä aikaa. Näin ollen niitä voi kuunnella missä mielentilassa ja missä tilanteessa tahansa, eivätkä ne koskaan jätä kylmäksi. Lyhyesti sanottuna Leevi and the Leavings on varsin monikäyttöistä kamaa - minä kuuntelen sitä bileissä, krapulassa, automatkoilla, siivotessa, ruokaa laittaessa ja yksin pimeässä huoneessa, kun haluan murehtia elämäni kurimusta. Biisiesimerkkinä tästä monikerroksisuudesta- ja käyttöisyydestä mainittakoon vaikkapa Muotitietoinen, joka on toisaalta kevyttunnelmainen hupailukappale mutta toisaalta siinä on myös syvällisempi puoli.

Lisäksi arvostan noista sanoituksista huokuvaa empatiaa ja nokkelaa kielenkäyttöä. Empatialla tarkoitan sitä, että Göstalla oli lahja ymmärtää moottoritiemurhaajankin aivoituksia ja näin ollen Leevin kuuntelu on hyvin avartava kokemus. Nokkelalla kielenkäytöllä tarkoitan esimerkiksi peijakkaanmoisen sujuvia riimityksiä, jotka eivät koskaan vieneet Gödeä, vaan Göde vei niitä.

Meltsuista ja sovituksista voisin sanoa sen verran, että niiden saralla mikään eikä kukaan voi koskaan päihittää Leeviä. Melodia on onnistunut, jos sen kuullessaan tekisi mieli alkaa laulaa mukana ja jos se jää päähän kummittelemaan vielä varsinaisen kuuntelukokemuksen päätyttyäkin. Kun minulla soi jokin biisi päässä, se on melkeinpä aina Leeviä (jos pieni liioittelu sallitaan). Yhtyeen sovituksista taasen pidän sen takia, että niissä on paljon kivaa pikku tilpehööriä mutta ne eivät kuitenkaan koskaan ole liian tukkoisia tai täyteenahdettuja. Usein Leevi-coverit epäonnistuvat juuri siksi, että niistä on poistettu kaikki tärkeät pikkutilpehöörit ja melodia ei yksissään kannakaan, vaikka tosi hyvä olisikin. Tai siis kyllähän se kantaa, mutta alkuperäisversio on kuitenkin aina parempi. Tykkään kyllä jostakin syystä Happoradion Unelmia ja toimistohommia –versiosta.

Parhaita biisejä on vitusti, mutta Rin Tin Tin lienee minulle se tärkein. Ehkä siksi, kun alun perin eksyin Leevin pariin juuri tämän biisin innoittamana tai ehkä siksi, kun Rintsu soi päässäni varmaan vuoden yhteen menoon ja kiinnyin siihen. Muita top5:teen kuuluvia kappaleita ovat nämä: Käärmeensydän, Taivas on Taunuksen takapenkillä, Henkilökohtaista ja Tiskirätti. Nämä veisut ovat oiva esimerkki siitä Leevin kokonaisvaltaisesta hyvyydestä: loistava sävel ja sanat ja kaiken kruunaa upea tunnelma.

Tulipas tästä viestistä melkoista suitsutusta alusta loppuun, mutta minkäs teet, kun yhtye edustaa minulle täydellisyyttä. Niihin Leavings-orkesterin väkerryksiin en sen sijaan ole juurikaan tutustunut, eivätkä ne minua oikein kiinnostakaan. Mutta Gösta oli todellinen nero.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ajattelin kirjoittaa muutaman sanasen Leevi and the Leavingsista, kun ei nyt ole parempaakaan tekemistä.

Niin. Leavings oli siinä suhteessa aivan ainutlaatuinen yhtye, että heillä kaikki palaset olivat ikään kuin loksahtaneet kohdalleen. Yleensä minulla on arvosteluasteikoissani ”melodiabiisit” ja ”lyriikkabiisit” erikseen, mutta Göstan tekeleissä sekä melodiat, sovitukset, laulajan ääni että lyriikat ovat kaikki vertaansa vailla. Tähän kokonaisvaltaiseen onnistuneisuuteen liittyy olennaisesti myös se, että biisit eivät kulu oikein millään, eikä huonoja kappaleita juurikaan ole (paitsi Tuntematon ystävä).
...
Tulipas tästä viestistä melkoista suitsutusta alusta loppuun, mutta minkäs teet, kun yhtye edustaa minulle täydellisyyttä. Niihin Leavings-orkesterin väkerryksiin en sen sijaan ole juurikaan tutustunut, eivätkä ne minua oikein kiinnostakaan. Mutta Gösta oli todellinen nero.

Boldasin oman mielipiteeni. Gösta pystyi tekemään biisejä, sanoituksia, joiden henkilöt näkee kuunnellessaan. Vaikkapa Amalian tanssimassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: kopo

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Minäkin yleensä huomioin melodiat ja lyriikat eri tavalla, mutta Leavingsin kohdalla on pakko edelleen syyttää ikääni. Kovin junnuna näitä kuuntelin ensimmäisen kerran, en siis sanoituksia osannut kuunnella. Tuolta jäänyt mieleen tietyt biisit. Mieletön Melinda sanoiltaan on jotain mitä ei lapsi voinut ymmärtää, mutta melodia upposi. Nyt tuon kohdalla voi hieman nauraa itselleni. Samoin Kyllikki-biisistä pelkkä "kohtalon tuuli kaarnalaivaa keinuttaa" upposi heti. Tai Poika nimeltä Päivistä "enkä tiennyt, oonko Romeo vai Julia". Hauskaa kohdallani, että monissa suosikeissani on naisen nimi kyseessä, Amalia mukaan lukien eräs suosikkejani.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lahden Radio- ja tv-museo Mastolassa on Gösta Sundqvist näyttely tällä hetkellä. Itse olen menossa sinne lähiaikoina. En tiedä onko näyttely nyt kunnon syy tulla Lahteen vaikka diggaisi kovasti Leevi and the Leavingsistä. Itse olen jo täällä...

Lahden Kaupunginmuseo :: Erikoisnäyttelyt (linkissä lyhyt esittely Mastolan Ihanasti sanottu- näyttelystä)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lahden Radio- ja tv-museo Mastolassa on Gösta Sundqvist näyttely tällä hetkellä. Itse olen menossa sinne lähiaikoina. En tiedä onko näyttely nyt kunnon syy tulla Lahteen vaikka diggaisi kovasti Leevi and the Leavingsistä. Itse olen jo täällä...

Lahden Kaupunginmuseo :: Erikoisnäyttelyt (linkissä lyhyt esittely Mastolan Ihanasti sanottu- näyttelystä)
Voisi hyvinkin olla riittävä syy, mutta se tässä ärsyttää että vajaa kuukausi sitten kävelin juuri tuolla radiomäellä autuaan tietämättömänä ko. näyttelystä. Olisi näemmä ollut jo silloin, ja siihen aikaankin, auki.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Lahden Radio- ja tv-museo Mastolassa on Gösta Sundqvist näyttely tällä hetkellä. Itse olen menossa sinne lähiaikoina. En tiedä onko näyttely nyt kunnon syy tulla Lahteen vaikka diggaisi kovasti Leevi and the Leavingsistä. Itse olen jo täällä...

Lahden Kaupunginmuseo :: Erikoisnäyttelyt (linkissä lyhyt esittely Mastolan Ihanasti sanottu- näyttelystä)

Itse tuolla kävin marraskuun lopussa ja kannatti kyllä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ihan jumalattoman hieno yhtye. Gösta Sundqvist on niitä harvoja, joista käytän epiteettiä nero. Gösta oli nero, piste. Rönsyilevä, davincimainen nero, jonka potentiaalista maailma ehti nähdä vain osan. Olisin halunnut lukea tuon miehen kirjoittaman kirjan, kuunnella lisää hänen musiikkiaan... Hänet vietiin liian varhain. Oikeasti, jotain vikaa on maailmassa jossa Göde kuolee alle viisikymppisenä mutta Elton elää edelleen.
 

kopo

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan jumalattoman hieno yhtye. Gösta Sundqvist on niitä harvoja, joista käytän epiteettiä nero. Gösta oli nero, piste. Rönsyilevä, davincimainen nero, jonka potentiaalista maailma ehti nähdä vain osan. Olisin halunnut lukea tuon miehen kirjoittaman kirjan, kuunnella lisää hänen musiikkiaan... Hänet vietiin liian varhain. Oikeasti, jotain vikaa on maailmassa jossa Göde kuolee alle viisikymppisenä mutta Elton elää edelleen.

Erittäin hyvin sanottu. Koskaan ei miestä tullut tavattua mutta kun Göstan kuolinuutinen tuli niin se oli niin kova isku että vieläkin puistattaa, asiasta oli vaikea päästä yli. Leavingsin laulut ja monenkirjavat radiohupailut (joita tuli tallennettua säännöllisesti myös) olivat iso osa elämääni ja ovat yhä. Onneksi on Leavings-musaa soittavia bändejä ja Leavings-orkesterikin yhä aktiivisena. Tuo Lahdessa oleva "Ihanasti sanottu" -näyttely kannatti käydä katsomassa.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Itselläni on todella suuri kynnys kirjoittaa mitään tästä bändistä ja Göstan herkästä junttiudesta. Olin täysin vakuuttunut ettei tule koskaan ketään joka tavoittaisi bändin ja Göstan sielunmaisemaa.

Ja onhan noita paskoja yrityksiä arttuwiskareita myöten nähty. Siksi uskallankin lätkäistä seuraavan videon tänne. Kuinkahan paljon isosti masinoivia lafkoja ottaa päähän kun yksi jätkä avaa 13 minuutissa asioita ja tekee biisin joka voisi olla suoraan Göstan käsialaa.

Koen että tämä tekee kunniaa bändille ja siksi tämä tänne.


 

Huml71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itselläni on todella suuri kynnys kirjoittaa mitään tästä bändistä ja Göstan herkästä junttiudesta. Olin täysin vakuuttunut ettei tule koskaan ketään joka tavoittaisi bändin ja Göstan sielunmaisemaa.

Ja onhan noita paskoja yrityksiä arttuwiskareita myöten nähty. Siksi uskallankin lätkäistä seuraavan videon tänne. Kuinkahan paljon isosti masinoivia lafkoja ottaa päähän kun yksi jätkä avaa 13 minuutissa asioita ja tekee biisin joka voisi olla suoraan Göstan käsialaa.

Koen että tämä tekee kunniaa bändille ja siksi tämä tänne.



Kertosäkeessä ainakin lainattu "Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen" -kappaleen melodiaa. Hienoa työtä kyllä noin muuten.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Kertosäkeessä ainakin lainattu "Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen" -kappaleen melodiaa. Hienoa työtä kyllä noin muuten.

Kyllähän biisistä toki puskee läpi tuttuja melodiakulkuja ja käsittääkseni idea oli alleviivata tietyt asiat. Vähän kuten tekstissäkin ollaan tietyssä maailmassa eikä tekijä esimerkiksi päivittänyt kuvastoa tämän päivän hullutuksiin.

Itselleni tämä oli enemmänkin kunnianosoitus kuin päivitys siihen mistä Gösta laulaisi tänä päivänä.

Tämä on jopa virheineen parasta jälkeä mitä olen kuullut sitten bändin ja Göstan itsensä toimesta. Ei olla tosiaan helpolla maaperällä kun isot levy-yhtiötkään eivät ole onnistuneet keksimään tätä uudestaan.

Edit. Lisään vielä että Göstalla oli rohkeutta käyttää hyvinkin helppoja riimipareja ja hän sai ne toimimaan. Monet yrittävät kikkailla upeita kiertoilmaisuja, mutta Gösta sanoitti osuvuuden lisäksi myös hyvin maanläheisesti omaan makuun.

Tässä biisissä oli tuo oivallettu "munalukolla/ tunkiota kukolla/" -riimillä ja tuo vei itseni aikamatkalle kun jonnena bändiä luukutin.
 
Viimeksi muokattu:

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Tuo versio kiteyttää aika lailla täydellisesti bändin timanttisuuden.

Kertoo myös bändistä ja tuosta biisistä paljon kun itse @Jeesus käy tykkäämässä ja Göstan selvästi tuhmemman puolen ystävät @Kari Runk ja @Quagmire.

Laaja on fanikunta ja monenlaisiin hahmoihin Gösta vetosi.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kertosäkeessä ainakin lainattu "Laura Jenna Ellinoora Alexandra Camilla Jurvanen" -kappaleen melodiaa. Hienoa työtä kyllä noin muuten.

Joka oli alkuselitysten perusteella varmaan tehty tarkoituksella. Eniten tuossa yllätti, kuinka röyhkeästi Gösta oli kopsaillut pätkiä ulkomaisista vähemmän tunnetuista biiseistä. Ei ihan Costellon "Pitkä kuuma kesä"-mittakaavassa mutta vähän samalla ajatuksella.
 

Nick Neim

Jäsen
Koen että tämä tekee kunniaa bändille ja siksi tämä tänne.




Olin jo niin valmistautunut kiukuttelemaan pitkän linjan Gösta ja Leevi-fanina, että vittu mitä paskaa, mutta ei kyllä tämän kohdalla pysty. Aivan jäätävän kova nappisuoritus.

Puhdasta lahjakkuutta – asiassa kuin asiassa – on aina miellyttävä katsella. Ehdottomasti menee kaverin muutkin videot katselulistalle.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös