Mainos

Lavatanssien harrastajia?

• 8 124
  • 33

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Miten on, löytyykö Jatkoajasta perinteisten taitajia eli perinteisten lavatanssien harrastajia?

Lavatanssit on älyttömän hyvä harrastus. Se on sosiaalinen tapahtuma, joka vaatii kohtuullista kuntoa ja on teknisesti vaativa laji. Tanssin opetteleminen vaatii kärsivällisyyttä eikä siinä ole koskaan mestari. Lavatansseissa riittää aina oppimista.

Yleisempiä lavatansseja ovat foksi, tango, valssi ja humppa sekä ns. ”kädenalitanssit” fusku, jive ja bugga.

Muutaman lavatanssiin liittyvän urbaanilegendan haluaisin kumota!

”Mä en opi tanssiin, koska mä oon sellanen koukkupolvi tai rautakanki, että tanssin oppiminen on sula mahdottomuus!”

Jokainen joka osaa kävellä, oppii myös tanssimaan. Jotkut ennemmin, jotkut myöhemmin. Tanssin opetteleminen vaatii kärsivällisyyttä, treeniä ja toistoja. Itse olen elävä esimerkki, että jokainen oppii tanssimaan, kun vaan jaksaa harjoitella ja olla kärsivällinen.

”Tanssiminen on homojen hommaa!”

(Tähän väitteeseen olen törmännyt joskus, kun olen tanssia harrastamattomien kanssa aiheesta keskustellut. Siksi nyt vähän avaudun väitteestä.)

Joka tulee tähän ketjuun väittämään lavatansseista moista, heivataan toivottavasti moderaattoreiden toimesta hiuksista helvettiin. Kaikenlaiset ”kovanaamat”, jotka haluavat pieksää turpaansa, tekevät sen toivottavasti muualla.

Tämän ketjun avaaminen ei ole mikään provokaatio, joka saa palstan ”kovanaamojen” näppäistön suoltamaan törkyviestejä. Tämän ketjun tarkoitus on keskustella tästä hienosta harrastuksesta asiallisesti. Tämä hieno harrastus ansaitsee asiallisen keskustelun ja toivottavasti tässä ketjussa keskustellaan asiallisesti.

Lavatanssit eivät ole ”homojen hommaa”. Jo lähtökohtaisesti, lavatanssia treenataan ja tanssitaan miehen ja naisen kesken. Mies vie ja nainen seuraa. Mies ja Nainen. Myös suuria tunteita naisen ja miehen kesken. Ei luulisi olevan vaikea ymmärtää tätä. Itse olen täysin hetero ja olen löytänyt oman naiseni tanssiparketilta. Minusta lavatanssit on aivan mahtava harrastus ja suosittelen sitä kaikille, se ei ole mitään ”homojen hommaa”.

”Tanssiminen on junttien, nörttien yms. urpojen puuhaa!”

Osittain pitää paikkaansa, sillä kyllähän perinteiset lavatanssit imevät ns. kunnollisia, rauhallisia ja tavallisia miehiä ja naisia puoleensa. Kuitenkin itse olen elävä esimerkki, että jääkiekolla, jalkapallolla, (penkkiurheilulla), heavyrockilla, (iskelmämusiikilla) ja lavatansseilla voi olla yhteisiä faneja. Itse olen pystynyt sujuvasti yhdistämään Three Lionsit, Oulun Kärpät, Ronnie James Dion, Nokian Kerholan ja Taikakuun. Ei mitään ongelmia. Päinvastoin. Jokaisella näistä on oma paikka minun sydämessä.

Kenelle suosittelen lavatansseja? Ainakin kovasti liikkumisesta ja kuntoilusta kiinnostuneille, mieleltään lievästi urheilullisille ihmisille. Lisäksi suosittelen lavatansseja niille kolmikymppisille, jotka pohtivat syvällisesti, että mitä he haluavat tehdä elämälleen. Baareissa ei enää jaksa juosta ja elämään täytyisi löytää sisältöä. Lavatanssit tuovat monenlaista täytettä elämään: sosiaalista ja liikunnallista merkitystä, haastetta, tavoitteita jne. jne.

Missä voi aloittaa lavatanssiharrastuksen? Monet ovat koulussa ja lukiossa tanssineet liikuntatunneilla tms. Jokaisesta kaupungista löytyy lukuisia tanssikursseja, joissa voi tämän harrastuksen aloittaa. Rohkeasti vaan kurssille, pahin on takana siinä vaiheessa, kun olet jo sisällä. Rohkeasti vaan kurssille, siellä ei tarvitse olla yksin, siellä on muitakin.

Uskon, että myös täällä Jatkoajassa on enemmän ja vähemmän lavatansseja harrastavia. Heiltä kysyisinkin harrastuksestaan seuraavaa:

Kauanko olet harrastanut lavatansseja?

Kuinka paljon treenaat (kursseilla, saleilla ja lavoilla)?

Mitkä lavatanssit taittuu?

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Kauanko olet harrastanut lavatansseja?
Itse olen aloittanut lavatanssit vuonna 1996 eli 12 vuotta olen harrastanut tanssia enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Välillä on ollut välivuosia, etten ole käynyt lavoilla ja treeneissä ollenkaan. Välivuodet ovat yleensä johtuneet töihin ja opiskeluun liittyvistä asioista ja velvoitteista.
Kuinka paljon treenaat (kursseilla, saleilla ja lavoilla)?
Silloin kun täysipainoisesti panostan harrastukseeni, treenaan sitä jopa useita kertoja viikossa esim. 3-4 krt/vko tanssikursseilla ja lavoilla. Silloin kun panostan siihen eniten, ovat lavatanssit minun ykkösharrastus. Olen on/off –ihminen, eli silloin kun panostan johonkin, niin panostan siihen melkein koko elämäni. En pidä siitä, että hommat jätetään puolitiehen. Sitten kun pidän harrastuksestani ”välivuotta”, niin silloin pidän totaalista välivuotta.

En ole mikään huipputanssija enkä edes harrastajana huippu. Rehellisesti sanottuna olen keskinkertainen tanssinharrastaja. Intoa minulla on enemmän kuin taitoa. Jos jostain haluan itselleni tanssiharrastuksessa hattua nostaa, niin ainakin siitä, että olen joskus opetellut tanssimaan ja olen palannut muutaman kerran pitkän välivuoden (-vuosien) jälkeen takaisin parketeille ja tanssisaleille. Koettakaa itse mennä eka kertaa tanssikurssille. Koettakaa itse mennä eka kertaa pitkän tauon jälkeen tanssikursseille. Ei ole välttämättä helppo tehtävä ja jotain hyvää täytyy harrastuksessa olla, kun näin tapahtuu.
Mitkä lavatanssit taittuu?
Itse osaan hyvin foksia ja fuskua, kohtuullisesti tangoa, valssia, humppaa ja jiveä. Buggaa olen vasta aloitellut. Kaikissa riittää vielä kovasti treenaamista, että osaisi tanssia edes kohtuullisen hyvin.

oukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikko Kaukokari
Tuli nuorempana harrastettua kansantanssia, ihan pennusta asti siis ja oikeastaan homma hiipui vasta tämän vuosituhannen puolella. Tällä taustalla ei pitäisi olla kovin hirveä kynnys lähteä vaikkapa Hietasaareen tanssimaan.

Mutta. Muutamat tuttavani sahaavat tanssilavoja kovinkin ahkerasti, ja jollakin ihmeen tavalla he ovat saaneet päähäni istutettua ajatuksen että siinä lajissa pitäisi olla pirun hyvä heti kättelyssä ettei tule nauretuksi pihalle sieltä lavalta.

Tiedän, että ajatus on täysin absurdi ottaen huomioon miten suuri joukko suomalaisia lavoilla viihtyy, enkä tajua millään miten mielikuvani lavatansseista on päässyt tuollaiseksi muokkautumaan. Joka tapauksessa tämä juttu on minut pitänyt poissa lavoilta tähän asti.

Mutta ehkä jonakin päivänä?

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Mutta. Muutamat tuttavani sahaavat tanssilavoja kovinkin ahkerasti, ja jollakin ihmeen tavalla he ovat saaneet päähäni istutettua ajatuksen että siinä lajissa pitäisi olla pirun hyvä heti kättelyssä ettei tule nauretuksi pihalle sieltä lavalta.
Niin, en osaa sanoa, että onko vika sinussa vaiko tuttavissasi? Ehkä se johtuu tästä kansallisesta heikosta itsetunnosta tai siitä, että meidän on osattava kaikki aina niin helvetin hyvin, ettei pelättäisi että muut nauraisivat. Samahan pätee kielitaitoon. Ei uskalleta puhua kieliä, koska pelätään mitä muut ajattelevat. Puhutaan vasta sitten, kun osataan kieliä helvetin hyvin. Ei siihen auta muu kuin kova treeni ja harjoittelu. Aaltosille treenisalille Oukka, niin kyllä se siitä. Sen jälkeen otat uudestaan Hietasaaren haltuun.

Viimeksi muokattu:

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Äiti opetti, että tanssi näyttää hyvältä ku yläkroppa heiluu ja jalat menee yhteen joka toisella askeleella. Oli sitten kyseessä humppa tai valssi. Harmi että emäntä on niin itsepäinen, että tanssiminen onnistuu ainoastaan kun hää on humalassa. Muuten tykkää viedä turhan paljon.
Tulikin tässä mieleen, että pari ulkomaalaista kaveria pitää viedä lavatansseihin. "This is true finnish dancing!"

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Antakaapa vinkkejä ja positiivisiä neuvoja siitä olisiko tällainen jäykkis mahdollista saada parkettien prinsessaksi. Ja miten muka pitäisi aloittaa?
Googletin huvikseni, että kuinka aktiivisia tanssiseuroja Porissa on ja mitä tanssikursseja Porin seudulla järjestetään. Tulos oli aika heikko. Lavan Svengi, Artis Lege ja Tanssitaivas olivat ainoita. Porilaiset lavatansseja harrastavat jatkoaikalaiset osannevat kertoa paikallisista tanssikursseista ja -seuroista paremmin, jahka palstalta löytyisi lavatansseja harrastava porilainen? Sinun kannattaa myös kysyä siellä seurojentalolla ja tanssitalolla tanssijoilta, harrastajilta ja opettajilta, että missä teillä päin järjestetään enemmän lavatanssikursseja. Voi olla googlea parempi lopputulos.

Sitten kun pääset tanssikurssille asti, niin sen jälkeen ei auta muu kuin treeni, treeni ja treeni. Tanssipartnerista ei välttämättä kannata huolehtia, sillä usein tanssikursseilla voi mennä ja harjoitella ilman omaa paria, kursseilla on ns. parinvaihto.

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves

Onhan siinä pieni ironian siemen, että moni puolialastonta mieshevibändiä ja miesjoukkuelajeja diggaileva pitää tanssimista homojen hommana. Tanssimisessa tarkoituksena on kuitenkin saada naistanssipari nauttimaan tanssista mahdollisimman paljon.

Joo kyllähän tanssi harrastuksena on kuulunut omaan elämään noin seitsemän vuoden ajan. Parhaimmillaan/pahimillaan tanssin parissa kului melkein kaikki vapaa-aika. Nykyään huomattavasti vähemmän.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
”Mä en opi tanssiin, koska mä oon sellanen koukkupolvi tai rautakanki, että tanssin oppiminen on sula mahdottomuus!”
”Tanssiminen on junttien, nörttien yms. urpojen puuhaa!”

Aiheeseen liittyvä kysymys: miten saa em. tavalla ajattelevan, todella jääräpäisen miehen suostumaan edes satunnaisille tanssilavavisiiteille?

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Aiheeseen liittyvä kysymys: miten saa em. tavalla ajattelevan, todella jääräpäisen miehen suostumaan edes satunnaisille tanssilavavisiiteille?

Ensin tanssikurssille ja sen kautta jonkinlainen tanssitaito haltuun. Sen jälkeen vasta testaamaan lavalle.

Itse en suosi tanssilavoja, vaikka jotenkin tanssiminen on hallussa. Ne hikiset keski-ikäiset miehet ja naiset ei oikein uppoa. Mielummin heilun yökerhossa.

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ensin tanssikurssille ja sen kautta jonkinlainen tanssitaito haltuun. Sen jälkeen vasta testaamaan lavalle.

Kerran olen saanut raahattua tuon puoliskon tanssimaan, eikä se nyt niin huonosti mennyt. Ainakaan sen jälkeen kun huomattiin, että vain hieman yli 160-senttinen Azul ei pysty ottamaan yhtä pitkiä askeleita kuin n. 185-senttinen puoliskonsa...

Kursseille tuo ei innostu lähtemään, joten mikä neuvoksi? Kiristys, lahjonta, uhkailu? Pelottelu, vittuilu ja katteettomat lupaukset? Vai odottelenko, että päädytään vanhainkotiin, jossa kutominen, kyykkä ja tanssiminen ovat ainoat mahdolliset aktiviteetit?

rpeez

Jäsen
Kursseille tuo ei innostu lähtemään, joten mikä neuvoksi? Kiristys, lahjonta, uhkailu? Pelottelu, vittuilu ja katteettomat lupaukset? Vai odottelenko, että päädytään vanhainkotiin, jossa kutominen, kyykkä ja tanssiminen ovat ainoat mahdolliset aktiviteetit?

Tiedän vastauksen tähän, mutta ongelmana on ettet voi käyttää sitä omaan "varattuun" mieheesi. Nimittäin noilla lavoilla on kingi se, joka osaa tanssia. Eli emännät hakee ja flaksi käy, ja tämän kun tajuaa voi kundilla kuin kundilla motivaatio kasvaa kummasti.

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viime lauantaina tuli käytyä tyttöystävän kanssa tanssimassa ensimmäistä kertaa tänä kesänä. Viime kesänäkin tuli kerran käytyä. Ensin mentiin harjoittelijoille tarkoitetulle parketille ja kun tuli koettua "oho, mähän osaan" -elämys, niin siirryttiin muiden sekaan.

Tanssinut en ole näitä kahta kertaa ennen sitten vanhojen tanssien. Ala-asteella tanssittiin koulussa lähes viikottain. Hivenen harmittaa, että taitoa ei ole tullut pidettyä yllä, tyttöystävä kun tykkää kovastikin tanssia. Olen kyllä luvannut tanssikurssille hänen kanssaan lähteä, tänä keväänä ei vain saatu aikaiseksi.

Mutta siis vähän tulee harrastettua ja vaikeammat eivät taivu, mutta foxia, humppaa, valssia ja tangoa menee, kunhan ne ensin palauttaa pikaisesti mieleen. Tanssilavoilla on itseasiassa paljon paremman näköisiä nuoria naisia kuin jossain baareissa (tietysti riippuu missä lavoilla käy). Ja hyvällä tanssitaidolla heihin olisi sinkkumiehillä hyvätkin mahdollisuudet.

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tanssilavoilla on itseasiassa paljon paremman näköisiä nuoria naisia kuin jossain baareissa (tietysti riippuu missä lavoilla käy). Ja hyvällä tanssitaidolla heihin olisi sinkkumiehillä hyvätkin mahdollisuudet.

Ja yleensä vielä terveillä elämäntavoilla ja korkealla koulutuksella olevia.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

Pihtaaminen toiminee parhaiten.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En pysty. Hymiö. Jotain muuta pitäisi siis keksiä.

No perkele. Sitten peli on menetetty. Sulla ei ole sitten valtaa...

Kokeile sitten jotain muuta paikkaa, kun tanssilava. Eikös Helsingissä ole jotain raflojakin, jotka järjestävät tansseja? Vai onko noi ihan mummotanssiaisia?

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Saakos tamperelaisilta udella, että missäs sitä tulee lavoilla käytyä ja missä kursseilla?

Tanssilavoilla ja -kursseilla on paljon nuoria, mutta saisi olla enemmänkin. Pitemmän aikaa lajia seuranneet meinaavat, että nykyään käy vähemmän porukkaa tansseissa kuin esim. 80-, 70- ja 60-luvuilla. Alkaa olla hiipumaan päin tämä taito, joten rohkeasti vaan ensin kursseille treenaamaan ja sitten lavoille tanssimaan. Ei mene hukkaan tämä taito.

Eräs ongelma on pula hyvistä tanssipaikoista. Kunnon lavat ovat yleensä maakunnissa ja kaupunkien tanssiravintolat ovat niin onnettoman pieniä. Kaupunkien keskustaan, esim. Tampereelle, kun saisi isoja tanssiravintoloita, niin kyllä tanssiväen kelpaisi ja laji vetäisi enemmän myös nuorta väkeä mukaansa.
Maanittelu, maanittelu ja maanittelu. Jos ei maanittelu auta, niin mene kurssille yksin. Veikkaan, että miehenpuolisko tulee mukaan seuraavalla kerralla.
Olen kyllä luvannut tanssikurssille hänen kanssaan lähteä, tänä keväänä ei vain saatu aikaiseksi.
Tampereella Suvantokadulla on Tanssis, jossa järjestetään tanssikursseja jokaiseen makuun ja tasoon vuoden ympäriinsä. Sinne vaan sekaan. Raili antaa takuun, että varmasti jokainen oppii tanssimaan, jos vaan jaksaa kulkea treenaamassa.

Viimeksi muokattu:

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Kokeile sitten jotain muuta paikkaa, kun tanssilava. Eikös Helsingissä ole jotain raflojakin, jotka järjestävät tansseja? Vai onko noi ihan mummotanssiaisia?
Tanssiravintolat, jossa voi huoletta vetää "pikku pienissään", ovat jossain määrin ihan ok paikkoja. Itse kun eka kertoja silloin aikoinaan tuli ihan oikeasti yritettyä tanssia perinteisiä, niin Oulussa Foxia, Anna&Albert ja Dorianin timanttitanssit oli ihan ok paikkoja pääsemään yli ehkä sen kaikista vaikeimman vaiheen. Siellä tuli tanssirutiinia tanssikurssien jälkeen, tanssilavalle Hietasaaren tohti mennä vasta sen jälkeen.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tampereella on kai joku Swingteamkin? Kyllä sitä ens talvena johonkin tulee eksyttyä. Tanssimassa tulee käytyä, vaikkakin harvoin, Rönnillä Orivedellä. Sinne kun pääsee veneilijät ilmaiseksi sisään ja sattuu mökki olemaan melko sopivasti hollilla. Tai ainakaan ei olla maksua pyydetty.

Sininen Lanka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tässä vähän kommentia tamperelaisia tanssiseuroja. Alla olevilla seuroilla/kouluilla pitäisi löytyä kotisivut. Kaikki nämä tanssiityylit perustuvat myös vapaaseen vientiin.

Swing Team. Tämä seura on keskittynyt vahvasti swing-tansseihin (boogie woogie, sen kantamuoto lindy hop, bugg ja fusku). Eli suomalaisittain voidaan puhua myös kädenalitansseista. Hyviä opettajia.

Tanssiseura Hurmio. On keskittynyt suomalaisiin lavatansseihin. Melko nuori seura. Ehdottamasti tänne, jos haluaa oppia peruslavatanssit. Bonuksena halpa hinta. Hyvät ja osittain samat opettajat kuin Swing Teamilla.

Molemmat seurat järjestävät tapahtumia pitkin vuotta, joissa pääsee tanssimaan myös Tampereen keskustan tuntumassa..

Nämä kaksi siis ry-toimintaisia, joten hinnat ovat edullisempia kuin voittoa tavoittelevilla tanssikouluilla.

Salsa House. Koskikeskuksessa oleva salsaan keskittynyt tanssikoulu. Opettaja Eija pedagogisesti ehkä paras tanssinopettaja minkä tiedän. Erikoistunut lähinnä kuubalaiseen salsaan.

Salsa pasion. Toinen suurista salsakouluista Tampereella. Opettavat sekä kuubalaista- että jenkkisalsaa. Kansainvälinen meininki, esim osa opetuksesta englanniksi.

Tämän lisäksi oni Azucar niminen todella aktiivinen salsaseura, joka järjestää kaikenlaisia tapahtumia pitkin vuotta.

Tanssis. Opettavat lavatansseja, swingtansseja ja lattareita. Joku voisi sanoa, että onpa monipuolista, minä sanon että rahastuksen makua. En suosittele.

Syötä!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool ja England
Kieltämättä Tanssiksessa on rahastuksen makua. Minulle kuitenkin sopii Railin tiukka ote. Swingteamistä itsellä ei ole kokemusta muuten kuin parista heidän opettajasta, olivat ihan ok. Hurmion opetus hintaan nähden, voisi melkein väittää, erinomaista. Vähän sellaista ry:mäistä puuhastelua, mutta hintaan nähden heidän opetus on tasokasta. Salsaa en ole koskaan opetellut (muistaakseni), ehkä ensi vuosituhannella... ;)

Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uskaltaako mbarin "lavatansseihin" mennä farkut jalassa, jos ei omista kukkamekkoa ja hameitakin on vain rajoitettu lukumäärä (ei tanssiin soveltuvia)? Vai pitääkö kipaista ostoksille?

Kaveri pyyteli tuonne mukaan, saatan lähteäkin, jos mies on iltavuorossa. Jos on vapaalla niin en viitsi, kun tuota yhteista vapaa-aikaa on muutenkin niin vähän...

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy