Lauri Törni – 144

  • 12 433
  • 71

Rosoh

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Leijonat, Mikko Rantanen
Silläkin uhalla että monet julistaisivat tämän ketjun turhaksi avaan sen.

Suomalainen legenda on siis lopultakin tunnistettu ja haudattu virallisesti Yhdysvalloissa.

Kannattaa tutustua mieheen ja saavutuksiin.

http://www.lauritorni.com/

Lisää löytyy esim. Googlen avulla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
minä sanoin tästä kaveria joskus sotarikolliseksi (muistaakseni) täällä jatkoajassa ja varjo otti asiasta herneet nenään. oi niitä aikoja.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Lauri Törni

Törni haudattiin sotilaallisin kunnianosoituksin. Tämä mies on yksi suurimpia sotasankareitamme, mies joka joutui pakenemaan synnyinmaastaan. Tämän lisäksi häneltä riistettiin aivan käsittämättömällä tavalla kapteenin arvo. Olen lukenut melko paljon ko. miehen vaiheista ja voin kyllä sanoa, että aivan uskomattoman elämän ehti elää, vaikka kuolikin sitten helikopteri onnettomuudessa.

Arvostan todella paljon Lauri Törnin saavutuksia, niin kotimaassa, kuin ulkomailla. Hän on todellakin yksi suurimmista sotureista, joka on maatamme palvellut. Syvä kumarrus Lauri Törnin muistolle.

ps. Lauri Törnin arvostuksesta kertoo paljon se, että hänestä on tehty mm. elokuva Vihreät Baretit, jotta tähditti John Wayne.


*R.I.P*
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Green Berets-elokuvaa tähditti John Wayne joka vielä näytteli elokuvassa Larry Thornea. Roolinimi ei tosin ollut L.T. mutta hahmo oli tunnistettavissa ja julkisuudessa kerrottukin L.Thorneksi.
Historiamme ehdottomasti suurimpia sotasankareita. NL-propaganda lupasi muistaakseni vuoden -43 tuhoisten kaukopartiokeikkojen jälkimainingeissa 1 000 000 markkaa miehen päästä.
Todella valitettavaa ja surullista että henkensä uhalla maatamme puolustaneelta mieheltä poistetaan kapteenin arvonimi ja leimataan maanpetturiksi ja sotarikolliseksi. No niin nyt joku voi tietysti ruveta paapomaan sodan moraalisesta vääryydestä ja siitä miten väärin sota & tappaminen on mutta eiköhän tilanne ollut se, ettei vaihtoehtoja ollut.
Mitä syvin nöyrä kumarrus muistolleen.
*R.I.P*
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
YLE:n tv-uutisissa näytettiin pätkä Törnin hautajaisista. Hänen sotilasuraansa oli kommentoimassa asetoveri eversti Charlie Norton. Äijä oli niin erehdyttävästi UKK:n näköinen, että kylmät väreet kulkivat pitkin selkäpiitä.

Levätköön Lauri Törni rauhassa.
 
Suosikkijoukkue
Newcastle United, Duane Allman, LP-levyt
Viestin lähetti Jusu7
Green Berets-elokuvaa tähditti John Wayne joka vielä näytteli elokuvassa Larry Thornea. *R.I.P*

Ja toi leffahan on ihan silkkaa camppiä alusta loppuun. Ei todellakaan oo tarkotus tässä mollata Herra Törniä vaan toi leffa imee, se aivan umoi surkea. Hauskimpia kohtauksia on kun huey syttyy tuleen, juma huhhuh. Tokihan toi leffa on katsomisen arvoinen.

*R.I.P*
 

Aina Pata

Jäsen
Lauri Törni ei todennäköisesti ole ollut synnyttämässä sanontaa "ei sota yhtä miestä kaipaa"

R.I.P

Lauri Törnin muistoa kunnioittaen
benderhomer
 

Voittaja

Jäsen
Itse en ole Törnistä mitään oikein lukenut, enkä muista tuota rainaakaan nähneeni, mutta historiantuntija kaverini(nimenomaan sotahistoria) on kertonut kaverista minulle monilla yhteisillä ryyppykeikoillamme, ja niistä jutuista päätellen oli Lauri aika helvetin kova äijä.

RIP
 

narri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins ja Jokerit
Minä kuulin ensimmäisen kerran Lauri Törnistä veljeltäni. Hän oli lukenut miehestä jonkun kirjan. En silloin oikein jaksanut edes miettiä kuinka kovia sotilaallisia saavutuksia Törnillä on. Nyt arvostan häntä suuresti... Lepää rauhassa Lauri Törni.
 
Re: Lauri Törni

Viestin lähetti reds1897
Arvostan todella paljon Lauri Törnin saavutuksia, niin kotimaassa, kuin ulkomailla. Hän on todellakin yksi suurimmista sotureista, joka on maatamme palvellut. Syvä kumarrus Lauri Törnin muistolle.

Kumarretaan syvään, juu. Mutta ihan yhtä syvän kumarruksen ansaitsevat kaikki sotiemme veteraanit. Kunnioitusta, arvostusta, mutta ei henkilönpalvontaa tai tyhjänpäiväistä patriotismia. Niistä siemenistä ei idä mitään hyvää.

Mitä muuten ovat nuo Lauri Törnin saavutukset ulkomailla? Osallistuminen baaritappeluun Augsburgissa? Teurastettuja kommunisteja kylmän sodan salaisissa operaatioissa? Lauri Törni oli varmasti suuri soturi, mutta en nyt millään pysty näkemään, mitä erityisen arvostettavaa hänen jatkosodan jälkeisessä urassaan oli. Annetaan miehen levätä rauhassa.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Re: Re: Lauri Törni

Viestin lähetti Nännimäinen
Kumarretaan syvään, juu. Mutta ihan yhtä syvän kumarruksen ansaitsevat kaikki sotiemme veteraanit. Kunnioitusta, arvostusta, mutta ei henkilönpalvontaa tai tyhjänpäiväistä patriotismia. Niistä siemenistä ei idä mitään hyvää.

Mitä muuten ovat nuo Lauri Törnin saavutukset ulkomailla? Osallistuminen baaritappeluun Augsburgissa? Teurastettuja kommunisteja kylmän sodan salaisissa operaatioissa? Lauri Törni oli varmasti suuri soturi, mutta en nyt millään pysty näkemään, mitä erityisen arvostettavaa hänen jatkosodan jälkeisessä urassaan oli. Annetaan miehen levätä rauhassa.

Nännimäinen:

Minä en rupea sinulle erittelemään Lauri Törnin saavutuksia ulkomailla. Sinä pystyt varsin hyvin itsekin ottamaan siitä selvää esim. lukemalla tuon ylhäällä olevan linkin läpi. Mitä tulee tuohon patriotismiin, niin anna kaikkien kukkien kukkia. Itse en näe patriotismissa mitään pahaa, kunhan se pysyy kohtuuden rajoissa. Ja mitä tulee sotiemme veteraanien arvostukseen, niin ainakin minä arvostan heidän uhrauksiaan todella paljon.

"Annetaan miehen levätä rauhassa", olet siinä oikeassa, mutta historia ei tule tuota hienoa soturia unohtamaan. Minä en muuten harrasta henkilöpalvontaa, mutta arvostan tiettyjä ihmisiä todella paljon. Lauri Törni kuuluu noiden harvojen ihmisten joukkoon.

Hörpsss...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Mitä muuten ovat nuo Lauri Törnin saavutukset ulkomailla? "

Tämä on hyvä huomio koska on tunnettu tosiasia että erikoisjoukoissa upseereiksi yleensä pistetään ihan tavallisia ihmisiä, puhumattakaan niistä joita vielä palkitaan erinäisillä mitaleilla.

Täytyy myös muistaa se että osaa Törnin tekemisistä ei välttämättä edes julkisesti voida kertoa, koska SFG:n tekemiset olivat joskus kyseenalaisia. Etenkin niissä hommissa joissa Törni sitten kuoli (eli SOG) harvemmin tekemisiä julkistettiin.
Törnihän nousi kuitenkin 8 vuodessa(värväytymisestä lähtien) kapteeniksi yhdessä maailman kovimmista joukko-osastoissa, saavutus sekin.

dana77:
En nyt oikein ymmärtänyt kommenttiasi?
Törniä siis pitää haukkua koska minä olen sitä vastaan?

Vaiko että Törni on sotarikollinen mutta koska olen idiootti asiasta ei kannata keskustella vaan mieluiten nauraa minulle/kutsua Törniä sotarikolliseksi.
 
Viestin lähetti varjo
"Mitä muuten ovat nuo Lauri Törnin saavutukset ulkomailla? "

Tämä on hyvä huomio koska on tunnettu tosiasia että erikoisjoukoissa upseereiksi yleensä pistetään ihan tavallisia ihmisiä, puhumattakaan niistä joita vielä palkitaan erinäisillä mitaleilla.

Sarkasmia? Uuh. Pointtini oli se, että näin suomalaisittain on mielestäni hieman kyseenalaista korostaa Törnin "saavutuksia" USA:n armeijassa.

Ja jos ajatusta viedään vielä hieman pidemmälle, voidaan aloitella keskustelua sotasankaruudesta yleensä. Miksi ihmisten tappamisesta, joka yleisesti on ei-hyväksyttävää, tulee joissakin olosuhteissa arvostettavaa ja sankarillista? Kun puolustetaan omaa maata? Kun suoritetaan salaista operaatiota toisen valtion alueella? Ei koskaan? Minä en tiedä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Sarkasmia? Uuh. Pointtini oli se, että näin suomalaisittain on mielestäni hieman kyseenalaista korostaa Törnin "saavutuksia" USA:n armeijassa. "


Miten niin? Törni on "suomalainen" mutta toisaalta USA:n kansalainen l. taisteli oman maansa nimissä.

Ja miksi ihmeessä Törniä pitäisi arvostaa/olla arvostamatta vain suomalaisittain? Mies on erikoisjoukkojen legendoja ja ansaitsee jo sillä paikan historiassa, riippumatta siitä oliko hän suomalainen alkujaansa.

Sotasankarit harvemmin ovat niitä joilla on parhaat tappomäärät, yleensä sotasankareita ovat ne jotka toiminnallaan ovat pelastaneet muita henkiä(omia siis). Joskus nämä kulkevat käsi kädessä esim. lentäjillä tms. mutta ei sotasankariksi pääseminen vaadi vihollisen pataljoonan tappamista makuupusseihinsa voiveitsen kanssa vaan sekin riittää että mies pelastaa oman pataljoonan hyökkäämällä voiveitsen kanssa vihollisen kimppuun estäen sitä yllättämästä omia joukkoja jne.

Jos sotasankarin määritelmä on noin hämärä niin suosittelisin tutustumaan Mannerheimin ristin ritareihin(Mannerheimristin ritarit; Airo...sellaisilla hakuehdoilla löytynee kirjastoista) ja heidän tekoihinsa, suurimmassa osassa tapauksia ristiä ei myönnetty vain sen takia että mies tappoi paljon vihollisia.

Ja toisaalta, miksi ihmisten tappamista ei saisi juhlia ja pitää arvokkaana? Vainko siksi että ihmisten tappaminen on mielestäsi _väärin_?
 
Viestin lähetti varjo
Jos sotasankarin määritelmä on noin hämärä niin suosittelisin tutustumaan Mannerheimin ristin ritareihin(Mannerheimristin ritarit; Airo...sellaisilla hakuehdoilla löytynee kirjastoista) ja heidän tekoihinsa, suurimmassa osassa tapauksia ristiä ei myönnetty vain sen takia että mies tappoi paljon vihollisia.

Ja toisaalta, miksi ihmisten tappamista ei saisi juhlia ja pitää arvokkaana? Vainko siksi että ihmisten tappaminen on mielestäsi _väärin_?

Sotasankaruuteen sen monissa eri ilmenemismuodoissa olen kyllä tutustunut lukuisten opusten (ja Korkeajännitysten) avulla, mutta ei tuollaisen asian määritteleminen silti ole kovin yksinkertaista. Tarkoitin lähinnä sitä, että sodassa sankarillisina pidetyt asiat vaativat usein tekoja, jotka rauhan ajan oloissa olisivat tuomittavia. Miksi?

Tottakai on täysin sallittua juhlia ihmisten tappamista, vaikka moinen hieman makaaberilta kuulostaakin. Kyseessä on vain henkilökohtainen mielipiteeni - antaa kaikkien kukkien kukkia. Bileet pystyyn vaan, jos siltä tuntuu!

"Se että tyttöjä raiskataan ja pojat puukottavat toisiaan
ei hämmästyttänyt häntä, joka ei ollut kuullutkaan
paikoista joissa pidetään kiinni lupauksista
ja itketään toisten kanssa myötätunnosta."

- W.H. Auden: Akilleen kilpi (suom. Pekka Pakkala)-
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viestin lähetti varjo
dana77:
En nyt oikein ymmärtänyt kommenttiasi?
Törniä siis pitää haukkua koska minä olen sitä vastaan?

Vaiko että Törni on sotarikollinen mutta koska olen idiootti asiasta ei kannata keskustella vaan mieluiten nauraa minulle/kutsua Törniä sotarikolliseksi.
Tässä nyt oli vahvaa tulkintaa enemmän kuin argentiinalaisessa tangossa. Edellisen ketjun asioista oli silloin ihan hauskaa peistä vääntää, mutta tässä ketjussa en ala sen ketjun aiheesta keskustelemaan. Ne ovat siellä nähtävillä jos jotain kiinnostaa. Arvostan kaikkien sotaveteraanien ja Mannerheimin ristin ritarien tekemää työtä Suomen hyväksi ja siten myös Törnin saavutuksia SUOMEN ARMEIJASSA piste.
 

dude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Haukat
Viestin lähetti varjo

Törnihän nousi kuitenkin 8 vuodessa(värväytymisestä lähtien) kapteeniksi yhdessä maailman kovimmista joukko-osastoissa, saavutus sekin.


Voi olla, että olen väärässä, mutta eikös Törni ollut majuri USA:n armeijassa.

Samalla yhdyn varjon mielipiteeseen siinä, että miksi me emme saisi olla ylpeitä suomalaisista, jotka nousevat legendoiksi vaikka muidenkin maiden armeijoissa.

Lauri Törni teki enemmän töitä Suomen ja myöhemmän kotimaansa USA:n hyväksi kuin esim. nykyinen puolustusvoimien komentaja, maakrapu amiraali Kaskeala, joka raukkamaisesti ei tässä yhteydessä voinut palauttaa Törnin Suomen armeijan sotilasarvoa, eli kapteenia.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
"Voi olla, että olen väärässä, mutta eikös Törni ollut majuri USA:n armeijassa"

postuumi ylennys eli elävänä mies ei majurin arvoa kantanut, tietenkin ylennys saattoi olla muutenkin oven takana mutta kuolema sitten pisti siihen vauhtia.

Ja mainittakoon että tein virheen, Törni värväytyikin jo -54 eli 11 vuotta hän palveli jenkkiarmeijassa ja siitä nuo 7 taisivat mennä SFG:ssä.
 

masaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Fc nimetön
Törni

Kova mies... Olen lukenut hänestä paljon kirjallisuutta kuten myös muista suomalaisista toimista sodan ja sen jälkeen. Perkeles, minä ainakin mielummin puhun suomea kuin väännän venäjää, jotta miettikää sitä kuinka paljon voi uhrata (klisee) maansa puolesta. Yleensäkin tuo "maa" on liialti painotettua. Kyllä siellä rintamalla oltiin lähinnä sen takia, että porukalla puolustetaan kotitilaa. Törnikin oli kotoisin Viipurista ja sai siitä hyvän "ärsykkeen" omille teoilleen ja koulutti säälimättä alaisiaan.

Joku tuossa mainitsi 1 000 000 palkkion kun minä olisin sitä mieltä että se olisi ollut 3 000 000,- jos joku luovuttaisi Törnin Neuvostoliittolaisille...

Vähemmän on yleisessä tiedossa se, että Törni on myös toiminut aikoinaan SS-joukoissa itärintamalla ja sieltä sitten matkusteli jenkkeihin missä toimi esim. hiihdon kouluttajana (pukkasivat oikein filmille) jenkeille. Suurin syy Törnin maineeseen lienee se, että hän luotti ainoastaan itseensä ja halusi aina pitää kaikki langat omissa käsissään eikä jättänyt mitään sattuman varaan ja oli aina valmistautunut toimimaan. Suuria juttuja liikkuu Törnin kapakkatappeluista, mutta ne voitaneen jättää omaan arvoonsa ja tuijottaa lähinnä tehtäviä joista on jäänyt todisteita jälkipolvillekin.


Kovia miehiä oli rintamalla tarpeeksi, onneksi... Useat jatkoivat matkaa USA:han ja suomalaisia pidetäänkin heidän takiaan pirun kovina sotilaina...



R.I.P
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Tällainenkin ketju siis löytyi.

Mä en ole kirjallisuutta Törnin elämästä lukenut, toki tiedän pääpiirteittäin hänen elämäntarinansa. Tietääkö joku tarkemmin tuosta Törnin saapumisesta jenkkeihin? Eikö ollut niin, että Törni joutui aloittamaan alusta myös sotilaana, eli vanhoilla sotilasarvoilla ei ollut merkitystä? Meinaan vaan, että aika erikoinen tilanne kyseessä, nuorten keltanokkien joukossa Törni, jota nyt voidaan pitää eliittisotilaana ja kaiken nähneenä WWII:n veteraanina, palkittuna sellaisena.

Helposti nousee mielikuva siitä, että Lauri ei jaksanut kaikkea lässytystä kuunnella.

edit. @SamSpade : missä vaiheessa videota Törniä voi katsella?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Tietääkö joku tarkemmin tuosta Törnin saapumisesta jenkkeihin? Eikö ollut niin, että Törni joutui aloittamaan alusta myös sotilaana, eli vanhoilla sotilasarvoilla ei ollut merkitystä?

Kannattaa katsoa Törni - Sotilaan tarina dokkari, kertoo aika hyvin minkälainen ihminen hän oli ja miten hän onnistui pääsemaan jenkkeihin. Vanhat asetoverit auttoivat Törniä saamaan vastuuta jenkkien armeijassa.

-Tinke
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tällainenkin ketju siis löytyi.

Mä en ole kirjallisuutta Törnin elämästä lukenut, toki tiedän pääpiirteittäin hänen elämäntarinansa. Tietääkö joku tarkemmin tuosta Törnin saapumisesta jenkkeihin? Eikö ollut niin, että Törni joutui aloittamaan alusta myös sotilaana, eli vanhoilla sotilasarvoilla ei ollut merkitystä? Meinaan vaan, että aika erikoinen tilanne kyseessä, nuorten keltanokkien joukossa Törni, jota nyt voidaan pitää eliittisotilaana ja kaiken nähneenä WWII:n veteraanina, palkittuna sellaisena.

Helposti nousee mielikuva siitä, että Lauri ei jaksanut kaikkea lässytystä kuunnella.

edit. @SamSpade : missä vaiheessa videota Törniä voi katsella?
Heti alusta asti tai no noin minuutin jälkeen, 1.26 noin lähikuvassa. On tuo vaaleatukkainen kaveri joka seisoo luokkahuoneessa kouluttamassa ja on itse äänessä (noin 11 min kohdalla, kun kuvailee harjoitusta yllättävän hyvälle englannilla muuten.)
Näkyy muutenkin monessa kohtaa tässä videossa, johtamassa joukkkoja.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ai täällä on tällainenkin ketju. Luin tossa lomareissun aikana Kari Kallosen ja Petri Sarjasen kirjoittaman Törnin elämäkerran Lauri Törni - 1919-1965. Tuo on käsittääkseni ilmestynyt kolmiosaisena elämäkertasarjana aiemmin ja se on tuossa viime vuonna ilmestyneessä kirjassa samojen kansien välissä.

Itse aiheeseen en osaa sanoa mitään järkevää, elämäkerta on kuin villeimmästä Hollywoodin sota-actionpläjäyksestä, niin vaiherikasta ja riskialtista elämää Törni eli. Varaukseton kunnioitukseni hänen muistonsa suuntaan, tuollaiset legendat eivät koskaan kuole kokonaan.

Kyseessä siis tämä kirja, josta maksoin jossain halpiskirjakaupassa muistaakseni kympin. Siihen nähden tuo linkissä oleva hinta vaikuttaa sikamaiselta, mutta kirja on joka tapauksessa aivan loistava.

*e*
Tietääkö joku tarkemmin tuosta Törnin saapumisesta jenkkeihin? Eikö ollut niin, että Törni joutui aloittamaan alusta myös sotilaana

Ainakin tuon mainitsemani elämäkerran mukaan noin se meni, Törni aloitti Yhdysvaltain armeijassa alokkaana ollessaan 35-vuotias. Hän kuitenkin tunnetusti eteni aina kapteeniksi saakka ja ylennettiinpä hänet vielä postuumisti Yhdysvaltain armeijan majuriksi.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ai täällä on tällainenkin ketju. Luin tossa lomareissun aikana Kari Kallosen ja Petri Sarjasen kirjoittaman Törnin elämäkerran Lauri Törni - 1919-1965. Tuo on käsittääkseni ilmestynyt kolmiosaisena elämäkertasarjana aiemmin ja se on tuossa viime vuonna ilmestyneessä kirjassa samojen kansien välissä.

Itse aiheeseen en osaa sanoa mitään järkevää, elämäkerta on kuin villeimmästä Hollywoodin sota-actionpläjäyksestä, niin vaiherikasta ja riskialtista elämää Törni eli. Varaukseton kunnioitukseni hänen muistonsa suuntaan, tuollaiset legendat eivät koskaan kuole kokonaan.

Kyseessä siis tämä kirja, josta maksoin jossain halpiskirjakaupassa muistaakseni kympin. Siihen nähden tuo linkissä oleva hinta vaikuttaa sikamaiselta, mutta kirja on joka tapauksessa aivan loistava.
Lue vertailun vuoksi erään amerikkalaisen kirjoittama elämänkerta hänestä. Sisältää kriittisemmän katsannon herrasta. Varmaan jostain antikvariaatista löytyy tai ainakin kirjastoista. Kirjailijan nimi karkaa muistista ikävä kyllä muistista täysin ja oma kappaleeni on jossain lainassa. Molemmat kyllä hyviä kirjoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös