Lauri Marjamäki – Kärppien päävalmentaja

  • 358 949
  • 1 244
Mies on ollut valmentajana jo vaikka kuinka pitkään, eikä vieläkään voittoja. Milloin avataan "Kenkää Marjamäelle"-ketju?

Odotettu uutinen ja aivan ok sellainen. Nauttii arvostusta nuoresta iästään huolimatta, eikä siis ole vielä ainakaan leipääntynyt ja kaavoihinsa kangistunut valmentajana. Mielenkiinnolla odotan, mitä Marjamäki saa aikaan hieman nimekkäämmällä joukkueella. Oletan siis, että Kärpillä on nimivahvempi joukkue ensikaudella, kuin tällä kaudella.

Sitten nähdään myös, mitä on tehnyt nuorten isot peliajat parissa vuodessa. Kaiken järjen mukaan heidän pitäisi olla valmiimpia pelimiehiä kuin tällä kaudella olivat ja enää heitäkään ei voi enää junnutella. Paitsi tietysti näin vanhempana :)

Tervetuloa Marjamäki Mantereineen. Hyvä kutina tuosta parivaljakosta.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
http://yle.fi/urheilu/karppien_marjamaki_puuhastelua_ei_sallita/6556739

Kärppien Marjamäki: "Puuhastelua ei sallita"

- Pelaajavalinnat tehdään yhteistyössä valmennuksen ja seurajohdon kesken. Yhtään pelaajaa ei tule Kärppiin ilman valmennuksen hyväksyntää. Pelaajistossa ei saa olla yhtään riippakiveä, vaan kaikkien on oltava tavoitteellisia ja halukkaita kehittymään pelaajina.

- Haluan, että joukkueen toiminta on niin ammattimaista, että me pystytään puhumaan huippu-urheilusta ja kansainvälisestä vaatimustasosta. En halua kansallisen tason puuhastelua, Marjamäki pamauttaa.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Näkisin, että tuolla puuhastelulla Marjamäki viittaa nimenomaan Bluesiin ja päättyvän kauden sekoiluihin mitä pelaajavalintoihin tulee. Räikeimpänä esimerkkinä Mark Lee, joka täyttää hyvin riippakiven tunnusmerkit. Nämä erimielisyydet saattoivat lopulta johtaa täydelliseen pelilliseen mahalaskuun ja valmentajan noloon erottamiseen, joka luonnollisesti ei auttanut joukkuetta lainkaan.

Itse toivon Latelle menestystä ja kaikkea hyvää jatkossa. Toivottavasti pääsee nyt paremmin toteuttamaan itseään saadessa täyden työrauhan ja organisaation tuen.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät, Philly Flyers, Larva ja Todd Timantti
Näkisin, että tuolla puuhastelulla Marjamäki viittaa nimenomaan Bluesiin ja päättyvän kauden sekoiluihin mitä pelaajavalintoihin tulee.

Myös täällä on osattu toi jalo taito jo muutaman vuoden ajan, puolen Suomen puuhastelua hei!

Hieno kuulla Marjamäen julkisesti avautuvan näistä asioista, kuten jossain määrin Arakin alkuaikoina oli hanakasti raivaamassa uutta suuntaan paskakasaan, lopulta kuitenkin vain huomaten että samaa puuhastelua sekin aika lopulta oli. Organisaation muutokset saattavat tosin antaa Marjamäelle hiukan enemmän siimaa toteuttaa visioitaan, toivotaan onnistumista! Itse miehestä: loistava homma että saadaan nuori ja älykäs koutsi, vaikka voittaminen ei myöskään ole Marjamäen cv:ssä liian isolla kirjoitettu, uskon että tyypissä on kehitysvaraa Euroopan huippuvalmentajaksi. Aloitetaan nostamalla Kärpät takaisin mitaleille, sen jälkeen mikä tahansa lienee mahdollista.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kuunnelkaapa Marjamäen haastattelu Radio Cityn sivuilta: Tässä on Kärppien uusi valmennustiimi! - Radio City
Kävin eilen kusella tuon haastattelun jälkeen ja pönttöön lorisi ihan silkkaa hunajaa normaalin kusen sijasta. Onko täällä lääkärin vikaa omaavia, pitäisikö minun huolestua?

Vakavasti ottaen, Marjamäki puhuu kyllä asiaa. Hyvinkin moni valmentaja osaa puhua asiaa mutta aika näyttää muuttuuko Laten puheet sanoista teoiksi, se on se joka ratkaisee. Ikivanha sanonta kuuluu että "ne on puhujat ja tekijät eri miehiä". Toivoa sopii että ainakin Marjamäen kohdalla poikkeus vahvistaa säännön.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Tuon Posen hommaamisen lasken täysin Marjamäen syyksi ja laskee kyllä paljon omissa silmissä arvostusta. Oliko tämä nyt sitä ulkopuolelta hankittua maustetta mitä piti Marjamäen sanoin joukkueessa olla. Sallikaa mun nauraa. Sieltä oma entinen kasvatti roudataan takaisin, kun halu pelata Kärpissä on kova. No on varmasti kun sattuu olemaan ainut paikka missä Alikoski pääsee liigaa pelaamaan. Varmaan pitää itekin mennä toimistolle vinkumaan, että mäkin haluan kovasti pelata Kärpissä tai ainakin valmentaa. Kova on tahtotila. Melkein tekisi mieli avata jo ketju, Marjamäelle kenkää, mutta antaa nyt olla. Saihan sitä jo tässä avautua ja kyllä se ketju jo syyskuussa varmaan on jo olemassa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
No on varmasti kun sattuu olemaan ainut paikka missä Alikoski pääsee liigaa pelaamaan.

Puhutaan kuitenkin kaverista, joka on nelinkertainen Suomen mestari ja pelannut lähemmäs 60 pudotuspeliottelua urallaan. Ei Kojon Kärppien neloskenttään (jota on johtanut mm. Toni Sihvonen) ihan pyhällä hengellä pääse. Sen jälkeen kun Alikoski kevään 2008 finaaleissa blokkasi Laatikaisen viivalaukauksen poskellaan (ja palasi vielä sarjaan) ei minulle ole epäselvyyttä etteikö kaveri Kärppiin omaan rooliinsa mahtuisi.

Kenet tuonne heittäisit? Joukkue menestyy silloin, kun jokainen pelaaja täyttää roolinsa 100% motivaatiolla - neloskenttään kokeneita, motivoituneita <10 minuuttia ottelussa täysillä pelaavia on vaikea löytää.

Hankinnasta voi olla montaa mieltä, mutta väite ettei Pose ole liigatason peluri on silkkaa paskaa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Kenet tuonne heittäisit? Joukkue menestyy silloin, kun jokainen pelaaja täyttää roolinsa 100% motivaatiolla - neloskenttään kokeneita, motivoituneita <10 minuuttia ottelussa täysillä pelaavia on vaikea löytää.

Minusta oli aika toimiva tuo Kärppien viime kauden nelonen. Ei ainakaan siihen hävitty. Enkä ole sanonut etteikö Alikoski olisi liigatason peluri, vaan mua ei vaan kiinnostaisi miestä enää Kärpissä nähdä. Nähty jo. Yleisesti voi todeta, että jos ikää on 26-vuotta? ja pelaat mestiksessä 20 pisteen kauden, niin ei välttämättä ole jonossa asti liigajoukkueita perässä. Miksi pelasi nyt mestiksessä, jos niitä ottajia kerta on niin paljon? Miksi pelasi Laserissa, jos oli niin elintärkeä Kärpille viime visiitin lopussa? Enkä minä myt mitään ajojahtia Alikoskea vastaan pidä vaan enemmän Marjamäkeä. Kolme ottelua on näköjään tarpeeksi pitkä aika hänelle, niin voi ottaa joukkueeseen, kun on niin hyvä jätkä. Mikkolakin oli kuulemma hyvä kapteeni, eiköhän pidetä sekin joukkueessa.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Minusta oli aika toimiva tuo Kärppien viime kauden nelonen. Ei ainakaan siihen hävitty. Enkä ole sanonut etteikö Alikoski olisi liigatason peluri, vaan mua ei vaan kiinnostaisi miestä enää Kärpissä nähdä. Nähty jo. Yleisesti voi todeta, että jos ikää on 26-vuotta? ja pelaat mestiksessä 20 pisteen kauden, niin ei välttämättä ole jonossa asti liigajoukkueita perässä.

Alikoski oli Mestiksessä kuten Kreps SM-liigassa - ei nollanollaa viimeiset 10 vuotta pelannut muutu pistelingoksi yhdessä kesässä, vaikka sarjataso olisikin matalampi. Ei se silti tee pelaajasta pelillisesti huonompaa. Joku heittää maaleja, toinen laittaa lasin kautta keskialueelle ja pyöri sykkyrää hyökkäysalueelle, samalla kun maalinheittäjä huilailee.

Mielummin Mikko Alikoski 26v kuin Antti Mäkilä 24v.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
mua ei vaan kiinnostaisi miestä enää Kärpissä nähdä. Nähty jo.
Tähän erittäin sama. Asenne on varmasti kunnossa, mutta on turhauttavaa katsella tämän sällin voimatonta ja tehotonta pörräystä. Lisäksi kehityspotentiaalia on tasan nolla. Pleijarit mukaanlukien 7 maalia 53 Mestis-peliin on sellainen saldo, jolla liiga-Kärpistä ei pitäsi irrota sopimusta.
 

Fedo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Arizona Coyotes
Tähän erittäin sama. Asenne on varmasti kunnossa, mutta on turhauttavaa katsella tämän sällin voimatonta ja tehotonta pörräystä.

Millaisia kavereita siellä neloskentässä sitten pitäisi olla? Tää on hei SM-Liiga, eikä Kärpilläkään ole varaa ostaa neloskenttään Hagmanneja ja Azevedoja. Olisihan se kiva joo.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Hyvältä kyllä kuulostaa nuo Marjamäen puheet nuoresta puolustaja Janne Pälveestä, kun Late kertoo että hänestä saadaan meille hyvä pakki muutaman vuoden sisään. Kuulostaa todellakin siltä että jos tuo Marjamäen pesti on yhtään miehestä itsestään kiinni niin se ei tule päättymään tuohon kahteen vuoteen ja sekös passaa vallan mainiosti! Ei Late muutenkaan varmaan ala linjaamaan kärppäjunnujen peliä C-ikäisistä lähtien, mikäli aitoa halua valmentaa täällä useampi vuosi, ei olisi.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Hyvältä kyllä kuulostaa nuo Marjamäen puheet nuoresta puolustaja Janne Pälveestä, kun Late kertoo että hänestä saadaan meille hyvä pakki muutaman vuoden sisään. Kuulostaa todellakin siltä että jos tuo Marjamäen pesti on yhtään miehestä itsestään kiinni niin se ei tule päättymään tuohon kahteen vuoteen ja sekös passaa vallan mainiosti! Ei Late muutenkaan varmaan ala linjaamaan kärppäjunnujen peliä C-ikäisistä lähtien, mikäli aitoa halua valmentaa täällä useampi vuosi, ei olisi.
Marjamäki tuskin tulee olemaan Oulussa kahta kautta pidempään. Eiköhän kaveri lähde sen jälkeen maajoukkueen pääkoutsiksi. Tällä hetkellä jääkiekkoliitossa lienee ainakin sellainen sotasuunnitelma, tietenkin riippuu vähän Marjamäen näytöistä Kärpissä että pitääkö sitä suunnitelmaa päivittää suuntaan tai toiseen.
 

Stultus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan LämyAkat
Millaisia kavereita siellä neloskentässä sitten pitäisi olla? Tää on hei SM-Liiga, eikä Kärpilläkään ole varaa ostaa neloskenttään Hagmanneja ja Azevedoja. Olisihan se kiva joo.
Tapparalla oli ennen Barkovin ja Connollyn loukkaantumisia reservissäkin Alikoskea kovempia pelaajia. Mikäli Kärpät haluaa menestyä, niin Tappara on tällä hetkellä erinomainen esimerkki siitä miten joukkue tulisi pyrkiä kokoamaan: Liigan top-3 maalivahti, kokenut ja rutinoitunut puolustus, sekä leveä, laadukas, ja hyvin roolitettu hyökkäysarsenaali.

Alikoskella ei ole käyttöä muualla kuin nelosessa, ja siinäkin roolissa hän jää jälkeen menestyvien joukkueiden vastaavista pelaajista joko fyysisyydessä tai hyökkäyspelaamisessa. Kärppien menestysvuosina myös nelosketju sai usein paineen hyökkäyspäätyyn. He väsyttivät vastustajan puolustajia, loivat maalipaikkoja ja hankkivat kärkiketjuille YV-mahdollisuuksia. Samalla se toimi usein kasvualustana nuorille lupauksille, joita tilanteen niin vaatiessa pystyi myös nostamaan suurempaan rooliin.

Hyvältä kyllä kuulostaa nuo Marjamäen puheet nuoresta puolustaja Janne Pälveestä, kun Late kertoo että hänestä saadaan meille hyvä pakki muutaman vuoden sisään.

Minulle seuraava kommentti kertoo kärjistetysti sen, ettei Marjamäki tiedä Pälveestä vielä paljoa muuta kuin nimen: "- Suhteellisen tuntematon minulle, mutta tiedän hänestä jotain ja muutamat puhelinkeskustelut Jannen kanssa ovat antaneet lisätietoa"
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Millaisia kavereita siellä neloskentässä sitten pitäisi olla?

Mielellään sellaisia joiden +/- tilasto ei olisi samaa luokkaa kuin pakkanen aamulla herätessäni.

Nämä Marjamäen puheet pelaajista, jotka haluavat pelata Kärpissä ovat pelkkää kiekkojargonia. Tuota samaa saatte kuulla lähes jokaiselta liigavalmentajalta kevään korvilla.
Seurauskollisuus ei ole uusiutuva luonnonvara enää nykypäivinä, tuo rahanpaska tahtoo kävellä yli kaikkien korulauseiden. Kukkosellakin on sopimuksessa ensimmäisen kauden jälkeen ulkomaanpykälä, vaatikohan Kärpät tuon klausuumin sopimukseen vai pelaaja?

Noin yleisesti ottaen, Kärpät sai valmentajan jonka se tarvitsi, mies ilman mitään siteitä Kärppiin ja ylipäätään Ouluun. Marjamäen nosteessa oleva maine ja maajoukkuestatus tulee tuomaan Kärppiin pelaajia, joita muuten olisi ollut vaikea, jopa mahdoton saada. Edelliseen kun vielä lisätään Hillin paluu maalivahtipuolelle, niin palikat ovat hyvin kasassa valmennuspuolella.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
muutamat puhelinkeskustelut Jannen kanssa ovat antaneet lisätietoa

Itse muuten ilahduin juuri tuosta kommentista kovasti. Vahvisti minulle vain sen, että Marjamäki tekee kovasti taustatyötä ja keskustelee jopa ennen yhteistreenien alkamista pelaajien kanssa.

Luuletteko, että Oulun Kärppien edellinen koutsi soitteli off-seasonin aikana junioreille ja keskusteli heidän kanssaan pelaamisesta?

Ei, vaan antakaas mä kerron, mitä hän teki:

pelasi golffia :)
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän tulevasta kaudesta on kovat odotukset itsellä.
Laten puheet ja olemus vakuuttaa, ja näyttäisi viimein siltä, että myös itse organisaatio olisi heräilemässä syväjäästä.
Joukkueeseen kun kiinnitetään kevään aikana jo mainitut koodinimet "Ramstedt", "Rynnäs", "Salcido" ja "Pyörälä" sekä saadaan Huml pysymään joukkueessa niin vain taivas on rajana. Toki jos nämä koodinimet on luokkaa "Plihal" ja "Backlund" niin hommasta lähtee mielenkiinto jo ennen kauden alkua.
Jännä nähdä kenelle kaavaillaan kakkossentterin viittaa, itse lähtisin sitäkin hakemaan markkinoilta. Pikusta eikä Kepusta tuohon rooliin ei ole. Humlia tai "Pyörälää" siihen voisi sovitella, mutta sen jälkeen olisi taas yksi huippulaituri haussa.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Alikoski oli Mestiksessä kuten Kreps SM-liigassa - ei nollanollaa viimeiset 10 vuotta pelannut muutu pistelingoksi yhdessä kesässä, vaikka sarjataso olisikin matalampi. Ei se silti tee pelaajasta pelillisesti huonompaa. Joku heittää maaleja, toinen laittaa lasin kautta keskialueelle ja pyöri sykkyrää hyökkäysalueelle, samalla kun maalinheittäjä huilailee.

Mielummin Mikko Alikoski 26v kuin Antti Mäkilä 24v.

Mike Stapleton, Clarke Wilm ihan näin niinku tulee heti mieleen.

Mitä se Mäkilä tähän kuuluu, kun ei sillä ole edes sopimusta? Siellä on jo nelosen laitureita 2-3, mitä varten hommataan Alikoskea enää. Ei lisäarvoa. Junnuja olis tulossa edustukseen, mutta ei, laitetaan Alikoski tulpaksi sinne. Mitähän kautta nämä Haatajat, Saarenheimot, Pyörälät, Jokiset ja Pesoset nousi kärkiketjuihin? Nelosketjusta. Alikoskelle annettiin jo se tilaisuus, eikä pystynyt käyttämään. Jonosta vaan seuraava kokeilemaan.
 

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Mike Stapleton, Clarke Wilm...Mäkilä

Toki tälläisiäkin pelaajia on. Mutta ei muutos ole automaattinen. Kamil Krepsin kanssa saman asian kanssa paini Petteri Nokelainen.

Mäkilä nousi esiin, koska muualla on puhuttu Alikosken korvaavan juuri Mäkilän. Mestarijoukkueet rakentuvat palasista, jotka haluavat hoitaa oman roolinsa moitteesta. Jos Pose tekee oman nelosen/katsomon roolinsa moitteetta, mahtuu hän minun Kärppiin.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät & NHL
Toki tälläisiäkin pelaajia on. Mutta ei muutos ole automaattinen. Kamil Krepsin kanssa saman asian kanssa paini Petteri Nokelainen.

Mäkilä nousi esiin, koska muualla on puhuttu Alikosken korvaavan juuri Mäkilän. Mestarijoukkueet rakentuvat palasista, jotka haluavat hoitaa oman roolinsa moitteesta. Jos Pose tekee oman nelosen/katsomon roolinsa moitteetta, mahtuu hän minun Kärppiin.

Meinaatko että Mäkilää ei olisi kiinnostanut hoitaa nelosketjun roolia moitteetta. Sekin mestiksen kautta sai mahdollisuuden päästä liigaan takaisin, niin luulen, että ei olisi jäänyt yrityksen puutteesta kiinni. Hieman leveämpää leipä kuitenkin liigassa kuin mestiksessä. Mutta antaapa olla tämän aiheen jo minun puolesta. Ketjuhan koski Latea, vähän jo aiheesta eksytty. Marjamäelle kuitenkin eka miinus minun silmissä tämä case Alikoski.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös