Laturaivo – hiihtoväen pikkumaisuutta?

  • 21 436
  • 149

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä on siis "oikeinharrastaminen" tässä?

Ladulla kävely, seisahtelu vauhdikkaisiin paikkoihin, rinnakkainhiihtely jne. on siis ihan vaan helvetin vaarallista kaikille osapuolille. Sen lisäksi, että on joko lain tai latuetiketin (Suomen Latu on rakentanut hienon sellaisen) vastaista.
Itse koen "oikeinharrastamisen" asenneongelmana, johon törmää juurikin usein laduilla, uimahalleissa ja pyöräteillä, eli "tosissaan / oikein harrastavat" kokevat olevansa oikeutetumpia käyttämään julkisin varoin ylläpidettyjä baanoja, kuin hitaammin liikkuvat hupiharrastajat tai vaikkapa lapset. Uimahalleissahan asiaa on pyritty helpottamaan erottamalla nopeat kuntouimarit ja mm. vesijuoksijat omalle radalleen (ja esim. Malmin hallissa on lapsille oma uimarata), mutta "nopea kuntouimari" on varsin liikkuva ja suhteellinen määre. Itse kuitenkin koen, että jos tietää ja näkee ladulla tai pyörätiellä liikkuvan esim. pieniä lapsia tai muuten vaan hitaita hahmoja, niin takaa tulevien on viisasta kaikkien turvallisuuden kannalta hoitaa ohitustilanne lähes kävelyvauhdilla tai oltava ainakin valmis pysähtymään nopeasti. Kenenkään, siis ei kenenkään treeni ei siitä mene pilalle, jos pitää hidastella.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse koen "oikeinharrastamisen" asenneongelmana, johon törmää juurikin usein laduilla, uimahalleissa ja pyöräteillä, eli "tosissaan / oikein harrastavat" kokevat olevansa oikeutetumpia käyttämään julkisin varoin ylläpidettyjä baanoja, kuin hitaammin liikkuvat hupiharrastajat tai vaikkapa lapset. Uimahalleissahan asiaa on pyritty helpottamaan erottamalla nopeat kuntouimarit ja mm. vesijuoksijat omalle radalleen (ja esim. Malmin hallissa on lapsille oma uimarata), mutta "nopea kuntouimari" on varsin liikkuva ja suhteellinen määre. Itse kuitenkin koen, että jos tietää ja näkee ladulla tai pyörätiellä liikkuvan esim. pieniä lapsia tai muuten vaan hitaita hahmoja, niin takaa tulevien on viisasta kaikkien turvallisuuden kannalta hoitaa ohitustilanne lähes kävelyvauhdilla tai oltava ainakin valmis pysähtymään nopeasti. Kenenkään, siis ei kenenkään treeni ei siitä mene pilalle.
Tämä on ihan totta. Mutta oikeasti se laturaivo heikompia harrastajia kohtaan on paljon harvinaisempaa kuin median perusteella voisi kuvitella. On sitä varmasti, hiihtäjienkin keskuudessa mulkkujen määrä lienee vakio, mutta itse en ole laturaivoajia nähnyt nyt pariin vuoteen lainkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Itse koen "oikeinharrastamisen" asenneongelmana, johon törmää juurikin usein laduilla, uimahalleissa ja pyöräteillä, eli "tosissaan / oikein harrastavat" kokevat olevansa oikeutetumpia käyttämään julkisin varoin ylläpidettyjä baanoja, kuin hitaammin liikkuvat hupiharrastajat tai vaikkapa lapset. Uimahalleissahan asiaa on pyritty helpottamaan erottamalla nopeat kuntouimarit ja mm. vesijuoksijat omalle radalleen (ja esim. Malmin hallissa on lapsille oma uimarata), mutta "nopea kuntouimari" on varsin liikkuva ja suhteellinen määre. Itse kuitenkin koen, että jos tietää ja näkee ladulla tai pyörätiellä liikkuvan esim. pieniä lapsia tai muuten vaan hitaita hahmoja, niin takaa tulevien on viisasta kaikkien turvallisuuden kannalta hoitaa ohitustilanne lähes kävelyvauhdilla tai oltava ainakin valmis pysähtymään nopeasti. Kenenkään, siis ei kenenkään treeni ei siitä mene pilalle, jos pitää hidastella.

Jep, totta kai nopeampi väistää hitaampaa kuten etiketin mukaan kuuluu. Silti se keskellä latua seisoskelu ei kuulu latuetikettiin ja on tosi usein vaarallista, esimerkiksi täällä ei ihan yksi eikä kaksi kertaa jengi seisoskelee Paloheinän isojen laskujen alla. Pysähtelyyn tietysti poislukien tietenkin vaikkapa lasten kanssa hiihtäminen - jota muuten voi aivan mainiosti tehdä sukset jalassa ihan pienestä asti, ei tarvitse mennä kävelemään ladulle, juuri tässä kahta pientä opettaneena. Silti heidän kanssaan tulee kaikenlaisia tilanteita ja joutuu pysähtelemään - mutta enpä ole kokenut kanssahiihtäjien pitävän tätä ongelmana. Tsempattu ja huikkailtu mukavia on.
 

Zapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT, Suur-Lukko
Kyllä tuo laturavio-termi on ehdottomasti tällainen median muoti-ilmiö, joka ei todellisuudessa esiinny hiihtoladuilla sen enempää kuin muissakaan urheilupaikoissa. Toki sinänsä ihan hyvä, että paskaa käytöstä nostetaan esille ja varsinkin lapsille huuteleminen on ihan persereikien touhua. Ehkä sekin vähentää entisestään ladulla läyhäämistä kun voit äkkiä joutua otsikoihin ladulla riehuessasi.

Viime viikolla tuli hiihdettyä aika reilusti ja vähiin jäi vaaran paikat ja tilanteet, joissa väistöt eivät olisi tapahtuneet siististi. Mitä nyt yksi kuntohiihtäjä tuli mäessä yksisuuntaista latua väärään suuntaan kun porhalsin itse sitä neljääkymppiä alas. Mutta tuskin sekään tahallaan kuitenkaan.
 

Kyylä

Jäsen
Kyllä tuo laturavio-termi on ehdottomasti tällainen median muoti-ilmiö, joka ei todellisuudessa esiinny hiihtoladuilla sen enempää kuin muissakaan urheilupaikoissa.
Tämä. Olen harrastanut hiihtoa yli 30 vuotta ja en ikinä - siis ikinä - ole törmännyt ilmiöön, jonka voisin nimetä laturaivoksi. Ilmiön olemassaoloa en missään tapauksessa kiellä, mutta en myöskään ymmärrä tätä väkisin väärinymmärtämistä asiassa. Se, että pyytää ladun leveydeltä parkeerannutta pariskuntaa siirtymään sivuun ei ole laturaivoa saati hiihtolatujen salatiedettä. Sama toistuu kaupungilla joka päivä, eikä sitä kutsuta katuraivoksi.

Ihan varmasti hiihtäjäporukassa on urpoja ja jopa lapsille vinkujia. En ymmärrä ollenkaan. Myöskään en ymmärrä näitä oman elämänsä Larry Flyntejä, joiden oikeus on polkea hiihtoura hajalle. Itse hyväksyn ladulla kävelyn. Eilenkin rouva sauvakäveli (koomista sinänsä) ladun reunaa pitkin ja hyvin mahduttiin molemmat samalle reitille.
 

juba

Jäsen
Suosikkijoukkue
ässät
No kyllähän laturaivoajille naurajat sitten kun pelaavat pipolätkää kaukalossa antavat äidin opettaa pojilleen luistelua kaukalossa ilman napinaa ja vaarallisia ohituksia ?
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No kyllähän laturaivoajille naurajat sitten kun pelaavat pipolätkää kaukalossa antavat äidin opettaa pojilleen luistelua kaukalossa ilman napinaa ja vaarallisia ohituksia ?
Joskus somessa tuli vastaan upea toteamus, jota nyt lainaan:

"Nyt oli niin sekava selitys että kusen kenkäkaappiin."

Vaikka kysymyshän tuo oli. Mutta mitä tuossa kysyttiin?
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä on siis "oikeinharrastaminen" tässä?

Ladulla kävely, seisahtelu vauhdikkaisiin paikkoihin, rinnakkainhiihtely jne. on siis ihan vaan helvetin vaarallista kaikille osapuolille. Sen lisäksi, että on joko lain tai latuetiketin (Suomen Latu on rakentanut hienon sellaisen) vastaista.
Siis mitä helvettiä. ”Rinnakkainhiihtely on lain vastaista”? Anna sakkoa saatana. Ainoastaan Suomessa voi joku vetää rinnakkainhiihtelyn ja lain samaan lauseeseen. Varmaan vetäisit sunnuntaisin pinkit sukat jalkaan jos joku keksisi semmoisen lain säätää.

Jos lähden tuonne ulkojäille luistelemaan niin saanko töötätä ensimmäisen vastaantulijan pystyyn ja todeta vaan pokkana että kiviä taskuun. Älä tuu tänne kikkailee.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Siis mitä helvettiä. ”Rinnakkainhiihtely on lain vastaista”? Anna sakkoa saatana. Ainoastaan Suomessa voi joku vetää rinnakkainhiihtelyn ja lain samaan lauseeseen. Varmaan vetäisit sunnuntaisin pinkit sukat jalkaan jos joku keksisi semmoisen lain säätää.

Luehan se viesti nyt kuitenkin vielä toiseen kertaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
@DAF

Oikeinharrastamisen näen hyvinkin samalla tavalla, kuin @Dennis tuossa kirjoitti. Ylimielinen suhtautuminen toisiin harrastajiin. Näihin on tuolla salihommissa esimerkiksi tullut törmättyä, jotka ei ymmärrä jotenkin sitä, että monet ihmiset ovat siellä täysin tyytyväisinä treenaamassa, vaikka eivät ota sitä hommaa niin tosissaan. Joillakin kun on se asenne, että se heidän "all in" tapansa on ainut oikea ja se on semmoista ihmeellisen ryppyotsaista touhua. Näitä vastaavia tapauksia löytyy varmasti ihan kaikista harrastuksista. Olen antanut itseni ymmärtää, että varsinkin näistä ns. "välineurheilulajeista", eli hiihdosta ja maantiepyöräilystä.

En tarkoita tuollaista, että keskellä latua vaarallisissa paikoissa seisoskeleville ei saisi huomauttaa asiasta. Sehän on varmasti päinvastoin ihan paikallaan. En usko, että monikaan siellä tahallaan tientukkona seisoskelee, vaan ajatuksissaan ovat vaan jääneet siihen. Jos heille käy asiasta ystävällisesti huomauttamassa, niin moni varmasti ymmärtää itse sen jälkeen, että aivan tässähän ollaan pahassa paikassa muiden tiellä ja siitä lähtien ymmärtävät pysähtyä jonnekin paremmin sivuun muilta. Huutamalla saatat saada vain päinvastaisen reaktion.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eilen ainakin mahtui hyvin hiihtelemään Haltialan seudun laduilla. Enpä ole ennen nähnyt noin isoja latuja, melkein kuin moottoritie ja kaistat omiin suuntiin. Ja jengiä oli kuin sitä kuuluisaa pipoa. Mutta ongelma näytti olevan ne epäviralliset perinteisen ladut, joita on itse hiihdetty kävelyteille. Näissä näytti olevan sanomista kun siitä ohi kuljin ja joku keski-ikäinen mies siellä vaahtosi nuorisolle ja jollekin naiselle. Kyseessä siis normaalisti kävely/lenkkipolku, johon on nyt lumien tultua tampattu normaali kävelytie mutta jotkut ovat hiihtäneet siihen sitten ladut. Miksi ei kelpaa hoidettu ja koneella ajettu pertsalatu siinä 50-200m päässä? Hiihdin itsekin luistelusuksilla tasatyöntöä tätä latua hetken palatakseni autolle ja ihan normi latu oli, ei siis mikään erä/matikkasuksi rämpimisura. Kävelijoille ei nimittäin tuolla meiningillä ole tilaa enää kuin autotiellä jos hiihtoniilot jostain syystä haluaa omia tuollaiset pienet polutkin itselleen.

Mutta oli aika kiva nähdä nuorisoakin hiihtämässä, oikeastaan kaiken ikäisiä tenavasta vaariin. Ja muutamat olivat ottaneet hiihdonopettajankin.
 
Viimeksi muokattu:

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Menee vähän ohi aiheen, mutta tuohon oikeinharrastamiseen tuli mieleen yksi tarina höntsäpesiksestä parin vuoden takaa. Siellä kävi pelaamassa yksi parikymppinen mies, tarina kertoi että ihan lajin vakavampi harrastaja. Hyvin pelasikin, paremmin kuin kukaan meistä, mutta turhautui ja sätti aina kun joku ei osunut palloon tarpeeksi hyvin tai saanut koppia kiinni. Todella vituttavaa touhua, porukassa pelas kuitenkin ihan teineistä 50+ väkeen miehiä ja naisia omaksi ilokseen. Tunnelma oli välillä niin kireä, että lähdin toiseen porukkaan.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Eilen ainakin mahtui hyvin hiihtelemään Haltialan seudun laduilla. Enpä ole ennen nähnyt noin isoja latuja, melkein kuin moottoritie ja kaistat omiin suuntiin. Ja jengiä oli kuin sitä kuuluisaa pipoa. Mutta ongelma näytti olevan ne epäviralliset perinteisen ladut, joita on itse hiihdetty kävelyteille. Näissä näytti olevan sanomista kun siitä ohi kuljin ja joku keski-ikäinen mies siellä vaahtosi nuorisolle ja jollekin naiselle. Kyseessä siis normaalisti kävely/lenkkipolku, johon on nyt lumien tultua tampattu normaali kävelytie mutta jotkut ovat hiihtäneet siihen sitten ladut. Miksi ei kelpaa hoidettu ja koneella ajettu pertsalatu siinä 50-200m päässä?

Missäpäin Haltialan seudulla on tällaisia? Sillä kulmalla ei nimittäin ole juurikaan (Haltialantietä lukuun ottamatta) talvisin muita ulkoilureittejä kuin ladut. Oletkohan tulkinnut tässä esimerkiksi joen rannan pilalle käveltyä vapaan uraa tällaiseksi? Esimerkiksi Pitkäkoski-Niskala-väli on kokonaisuudessaan latuna eikä sitä ole tehty hiihtämällä, samoin ns. raastosuora Paloheinästä Haltialaan.

Kysyn siis, kun en nyt hahmota yhtään tätä, noita latuja 15 vuotta hiihtäneenä. Ei tule mieleen ainakaan joen Helsingin puolella yhtään kävelytietä tai pyöräväylää, jossa ei ole talvisin sillä nurkalla Paloheinää ihan ajettua latua pl. tosiaan Haltialantie. Tämähän on ongelmakin, mutta johtuu kaupungin saamattomuudesta leventää Pitkäkosken pään ulkoilureittiä. Ts. eivät nuo taida olla epävirallisia, vaan aivan virallisia perinteisen latuja.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Menee vähän ohi aiheen, mutta tuohon oikeinharrastamiseen tuli mieleen yksi tarina höntsäpesiksestä parin vuoden takaa. Siellä kävi pelaamassa yksi parikymppinen mies, tarina kertoi että ihan lajin vakavampi harrastaja. Hyvin pelasikin, paremmin kuin kukaan meistä, mutta turhautui ja sätti aina kun joku ei osunut palloon tarpeeksi hyvin tai saanut koppia kiinni. Todella vituttavaa touhua, porukassa pelas kuitenkin ihan teineistä 50+ väkeen miehiä ja naisia omaksi ilokseen. Tunnelma oli välillä niin kireä, että lähdin toiseen porukkaan.

Oliko tuo pässi jonkun porukan vetäjän sukulainen tai tuttu vai miksi kukaan ei saanut suutaan auki, että jos et osaa käyttäytyä ja pilaat muiden pelaamisen ilon niin ala vetää.
 

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Oliko tuo pässi jonkun porukan vetäjän sukulainen tai tuttu vai miksi kukaan ei saanut suutaan auki, että jos et osaa käyttäytyä ja pilaat muiden pelaamisen ilon niin ala vetää.
En muista ihan tarkkaan, kun itsekin olin siellä yhden tuttuni houkuttelemana, mutta en pitäisi mahdottomana että jotain sukulaiskytköksiä siinä oli. Kyseinen Pihkala ei joka kerta siellä onneksi ollut.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Missäpäin Haltialan seudulla on tällaisia?

Laamannintien ja Vantaanjoen välissä oleva polku oli tuota tampattua kävelytietä, johon oli itse hiihdetty urat. Haltialantie ja siinä aarnialueen lähellä olevat reitit oli ajettuja latuja ja hyvässä kunnossa. Googlemapsilla kun katselee niin nuo vihreät katkoviivat hyvin pitkälti.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Laamannintien ja Vantaanjoen välissä oleva polku oli tuota tampattua kävelytietä, johon oli itse hiihdetty urat. Haltialantie ja siinä aarnialueen lähellä olevat reitit oli ajettuja latuja ja hyvässä kunnossa. Googlemapsilla kun katselee niin nuo vihreät katkoviivat hyvin pitkälti.

Jos tarkoitat joen länsirantaa menevää ulkoilureittiä Laamannintien itäpuolella kohti Haltialaa, kyseessä on talvisin virallinen, ajettu hiihtolatu. On ajettu tänäkin vuonna, tosin joka päivä ei kone käy vaan muutaman päivän välein ja yleensä viikonloppuisin.

Pääreitti Paloheinään Oulunkylän suunnasta Ja osa Taivaskallio-Paloheinä-hiihtolatua (joka tosin alkaa nyt raidejokerin työmaan takia lähempää Pikkukoskea).
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: VT

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Kävin sunnuntaina Oulussa hiihtelemässä 30 km perinteistä, laduilla jossa lauantaina oli kuulemma ilmennyt laturaivoa. Ladut ovat kaksisuuntaisia ja suht leveitä. Muutamassa paikassa oli porukkaa syrjässä mehu/ruokatauolla. Yksi hiihtoniilo oli pysähtynyt perinteisen ladulle, sauvat maassa ja äijä hörppi juomaa mukista. Eipä tuokaan haitannut. Tein ainakin 50 ohitusta, ja mukavasti sai aina pikku spurtin ja sykkeen nousemaan ohitustilanteissa, kun hiihto muutoin oli tasaista vuorotahtia. En nähnyt enkä tuntenut laturaivoa. Uskallan mennä uudestaankin. Ja mukavaa oli nähdä vanhempia opettamassa lapsilleen hiihtoa.
 

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi luoja, Iltasanomat se vaan jaksaa. Heidi Hagelin ei varmaan olisi yhtä kiukkuinen jos kaivaisi sukset kaapista ja menisi itse vaikka sinne Paloheinään katsomaan, millaista laturaivoa siellä esiintyy. Olen ehtinyt hiihtää siellä tammikuussa jo useampana päivänä, eikä missään näe yhtä hyväntuulisia ihmisiä. Laturaivoon en ole ikinä törmännyt, sen sijaan ratti-, bussi- ja jalankulkijaraivoon törmään jatkuvasti. Suomalainen ihminen joka hymyilee ja juttelee ventovieraille selvinpäin on monen mielestä myyttinen taruolento, mutta hiihtoladuilla sitä esiintyy.

 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Voi luoja, Iltasanomat se vaan jaksaa. Heidi Hagelin ei varmaan olisi yhtä kiukkuinen jos kaivaisi sukset kaapista ja menisi itse vaikka sinne Paloheinään katsomaan, millaista laturaivoa siellä esiintyy. Olen ehtinyt hiihtää siellä tammikuussa jo useampana päivänä, eikä missään näe yhtä hyväntuulisia ihmisiä. Laturaivoon en ole ikinä törmännyt, sen sijaan ratti-, bussi- ja jalankulkijaraivoon törmään jatkuvasti. Suomalainen ihminen joka hymyilee ja juttelee ventovieraille selvinpäin on monen mielestä myyttinen taruolento, mutta hiihtoladuilla sitä esiintyy.


”Nyt te jotka sanotte, etten tiedä, mistä puhun.
Olin lapsena aivan vimmattu hiihtäjä.”

Tosiaan, toimittajan kannattaisi mennä nyt itse hiihtämään pitkästä aikaa ja katsomaan mitä siellä laduilla todellisuudessa tapahtuu nykyisin.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Venäjän Bolshunov näytti tänään Joni Mäelle oikein kunnolla laturaivoa, kun yritti huitasta sauvalla ja maaliin tultuaan taklas Mäen maahan :D
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Lert

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Venäjän Bolshunov näytti tänään Joni Mäelle oikein kunnolla laturaivoa, kun yritti huitasta sauvalla ja maaliin tultuaan taklas Mäen maahan :D
Pumppasi mielestäni jaloilla mutta kontakti onneksi vartaloon eikä päähän niin säästyi pelikiellolta, vaikka tulikin kolmantena osapuolena pelin ulkopuolelta taklaamaan.

Mutta joo, viimeaikaiset laturaivo-otsikot tulivat heti mieleen ja niinhän se menee että mitä isot ts. huiput edellä, sitä muut perässä. Saattaa siis Paloheinässäkin ne skideille huutelut olla pientä tuon esimerkin jälkeen, kun jatkossa siellä annetaan sauvalla poikkaria tai nähdään huitomisia ja selästäpäin niitataan ns. avoladun pommeja.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Mutta joo, viimeaikaiset laturaivo-otsikot tulivat heti mieleen ja niinhän se menee että mitä isot ts. huiput edellä, sitä muut perässä. Saattaa siis Paloheinässäkin ne skideille huutelut olla pientä tuon esimerkin jälkeen, kun jatkossa siellä annetaan sauvalla poikkaria tai nähdään huitomisia ja selästäpäin niitataan ns. avoladun pommeja

Hiihtoseurat alkaa kohta palkkaamaan "poliiseita" ladulle, ei ne välttämättä osaa juuri hiihtää, mut tollasen avoladun pommin jälkeen seuraavassa vaihdossa tulee laturaivoajalle nouto.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös