Koitetaas muistella...
...meirän perheellä oli lähikaupassa tili, johon voi sukunimen tai myöhemmin nelinumeroisen numeroyhdistelmän ilmoittamalla maksaa ostoksensa. Oli meinaan kaupassa kölvillä kissanpäivät, kun pääsi ostamaan, mitä halusi, vaikka se olikin väärin - eihän vanhemmat semmoista tuhlaamista sallineet. Karkkia, limsaa, sipsiä, jäätelöä... Kerran n. 11-vuotiaana ostettiin kaverin kanssa myös 2,7-prosenttista lonkeroa. Pian sen myynti kiellettiin alaikäisille.
Jonakin kuumana kesäkuukautena normaali 2-3 tonnin lasku olikin 8 tonnia. Mutta olihan vanhemmat siskonikin käyneet ostoksilla. Itse kävin parhaimmillaan kolme kertaa päivässä kuittaamassa pahviseen listaan nimeni.
...ala-asteen alun kaksi ja puoli ekaa vuotta sain aina lukukausitodistuksen, jossa kaikki raksit olivat parhaassa päässä.
...ala-asteen alaluokilla olin ainoa, joka ei joutunut tukiopetukseen.
...pidin pari vuotta tilikirjaa, johon kirjasin joka päivä lompakkoni sisältävän rahamäärän.
...piirtelin paljon jääkiekosta. Isosiskoni yllätti tässä yksi päivä löytämällä semmoisenkin piirroksen, jossa on Tapparan molari. Mutta sillä on kiekko maalissa!
...pidin kolme vuotta jääkiekon leikekirjaa. Perheen piti lukea lehdet ajoissa aamulla, koska mää olin heti aamutuimaan leikkaamassa Aamulehdestä jääkiekkojutut. Niitä juttuja tuli sitten liimailtua huolellisesti ja piirrettyä päivämääräotsikot ja tyhjiin tiloihin "Ilves on paras!" tai "Ilves".
...äänitin C-kaseteille omaa radio-ohjelmaa. Siinä puhuin mitä sylki suuhun toi ja käytin väleissä musiikkipätkiä (mitä sattui sillä hetkellä radiosta tulemaan). Ääniefektejä tein kitaralla ja purkeilla. Joskus tein ohjelmia kavereidenkin kanssa.
...pelattiin paljon katukiekkoa. Ensin mulla oli ylijäämäpuista ja kanaverkosta kyhätty maali, jota piti huoltaa (vaihtaa rikkoutuneita verkkoja) säännöllisesti. Parin vuoden päästä tehtiin isän kanssa oikein kyllästetystä puusta maali naruverkoilla (salibandymaalin verkko).
Autotallin ovi sai lommoja, kun pelattiin - varsinkin sateella oveen tuli tahroja. Joskus kaverin kanssa pelattiin MM-pudotuspelejä aina finaaleihin asti ja pelien välissä soitettiin telkkarista äänitettyjä selostuspätkiä. Finaalin voiton jälkeen suihkuteltiin marjamehua.
Parilla kaverillakin oli omat maalit. Muistan pelanneeni toisella kaverilla usein. Asfaltilla pelatessa maila kuluu ja pahimmillaan lavat kuluivat muutaman sentin korkuiseksi. Siinä kulutin pari kaverinkin mailaa...
...kuulemma joskus viisivuotiaana olin äitin tutun kaupassa, ja tokaisin tästä tutusta myyjästä, että "onpa ruma ämmä", pieraisin ja painuin ulos.
...keräsin kaverin kanssa autotalliin "toimistoon" kaikenlaista roinaa metsästä. Siellä oli pullonkorkkikokoelmia, naruja ja savesta pyöriteltyjä palloja. Pidin myös laboratoriota, jonka koeputket olivat kukkien vesiputket ja sitruunajauhoputket. Sekoitukset sisälsivät kaikenlaisia kemikaaleja: Fairya, hiuslakkaa ja mitä nyt kodista löytyi.
...tehtiin kaverin kanssa metsään mahdottomasti majoja ja kiipeiltiin puihin - melko korkeallekin. Majat tehtiin havuoksista, joita monesti jouduttiin repimään puista. Mutta monta hienoa majaa ehdittiin tehdä parin vuoden aikana melko pieneen metsään. Majat tuhoutuivat ajan myötä kuihtumalla tai ränsistymällä tai sitten joku munapää kävi rikkomassa ne.
...meillä oli kaverin kanssa semmoinen tapa kotitiellä, että hypättiin lumiseen ojaan piiloon, kun tuli auto.
Tulihan tätä muistelua, ja mää kun epäilin...