Lapin vaellusreitit

  • 44 326
  • 178

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Kesän (lue: alkusyksyn) vaelluskohteena Kilpisjärven erämaa ja luonnollisesti Haltin huiputus, vaikka siellä joskus varhaisnuoruudessa on tullut käytyäkin.

Suunnitelmana oli auton jättäminen Kilpisjärven luontokeskukselle, josta taksilla noin 20 kilometriä pohjoiseen kohti Didnojohkaa. Maastoutuminen ja Didnojohkaa myöten itään/kaakkoon, josta pitäisi löytyä Lossujärvi ja ensimmäinen leiripaikka. Reissun tarkoituksena olisi huiputtaa myös ''Suomen vaikeimmin noustava tunturi'' eli Govvdosgaisi, joka olisi tarkoitus huiputtaa reissun toisena tai kolmantena päivänä. Govdon huiputuksen jälkeen olisi ajatuksissa kiertää Pitsusjärven pohjoispuolelta ja liittyä jossain kohtaa Kalottireitille kohti Haltia. Itseäni ei ihan älyttömästi tuo Haltin seutu houkuta telttapaikkojen vähyyden (kivikkoisuuden) vuoksi, mutta reissuseuralle Haltin huiputus on iso juttu. Reissun teemana olisi vältellä tuota Kalottireittiä mahdollisimman paljon lievästä ihmisallergiasta johtuen, joten paluumatka tulisi Kalottireittiä pitkin aina johonkin Kuonarjoen varaus- ja autiotupien kohdalle, josta ajateltiin ottaa irti joko kohti Termisjärveä eli etelää, tai länteen kohti Iso-Jehkasta ja etsiä sopiva leiripaikka jostain lähistöltä. Maastossa olisi tarkoitus olla noin viikko, joista yksi ''hengailu'/huiputuspäivä''. Vaelluskilometrejä kertyy varmaan reilusti yli sata, mutta mikäs sielä on ruska-aikana vaellella.

Jos et ole käynyt Ridnillä vielä niin ehkä voisit käydä sillä välin siellä kun vaellusseurasi käy Haltilla mutkan. Tunturina Ridnitshokka on hienompi kuin Halti, mutta ymmärrän kyllä halun käydä Suomen korkeimmalla paikalla. Itsekin olen siellä käynyt. Jos teitä on vain kaksi niin jakautuminen erikseen ei ehkä kovin hauskaa ole, onhan siinä sekin. Yhdessä kokeminen on kuitenkin monesti se juttu.

Mitä reittiä ajattelitte Govddosgaisille mennä? Siis sen huiputuksen?
 
Mitä reittiä ajattelitte Govddosgaisille mennä? Siis sen huiputuksen?
Varmaan Rajavartiolaitokselle parempi, että retkikuntamme pysyy yhdessä.

Nousureitti on hyvä kysymys, jota itsekin olen pyöritellyt. Govddosgaisin luoteispuolelta näyttäisi ehkä olevan helpoin reitti korkeuskäyrien perusteella, mutta myös tuota kaakkoisnurkassa olevaa tunturipuroa olen miettinyt. Olen siinä ymmärryksessä, että myös tuolta länsipuolelta pääsee ylös, mutta en osaa sanoa, että mikä on fiksuin reitti. Sen tiedän, että nousuun saa varata noin kolme tuntia.

Onko hyviä ideoita?
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Nousureitti on hyvä kysymys, jota itsekin olen pyöritellyt. Govddosgaisin luoteispuolelta näyttäisi ehkä olevan helpoin reitti korkeuskäyrien perusteella, mutta myös tuota kaakkoisnurkassa olevaa tunturipuroa olen miettinyt. Olen siinä ymmärryksessä, että myös tuolta länsipuolelta pääsee ylös, mutta en osaa sanoa, että mikä on fiksuin reitti. Sen tiedän, että nousuun saa varata noin kolme tuntia.

Onko hyviä ideoita?

Kysyin tuota, koska olen käynyt Govddosgaisilla. Me nousimme juuri tuota kaakkoisnurkassa olevaa tunturipuroa pitkin. Urtashotellilta nousimme rinkkojen kanssa ylös Govddon ja Pithsusjunnin (Bihcosnjunni) satulaan ja jätimme rinkat sinne. Sitten taiteilimme tunturipuron laitaa ylös. Siinä reitissä on se hyvä puoli, että se minimoi rakassa kulkemisen vaikka vähän taiteilua niillä kivillä onkin mennä - erityisesti takaisinpäin kun jalat ovat väsyneet. Tunturinhuippuhan on ymmärtääkseni juuri siinä Urtaslaakson puoleisessa laidassa ja lähellä sitä puroa. Laakea osa päällä onkin enemmän sellainen kovera laakso. Hauskan näköinen sinänsä.

Wikipediasta luntaten "Läheisen Riimmajärven rannasta nousua tunturin huipulle on yli 560 metriä reilun kahden kilometrin matkalla". Siinä on sitten noustavaa, mutta eihän se ole kuin askel kerrallaan.

Reittisuunnittelusta sen verran, että en osaa verrata sihen luoteispuolen reittiin kun siellä en ole käynyt, mutta voin kuvitella sen puuduttavan rakkahelvetin ja välttäisin itse sitä.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ihan ei osu suoraan ketjun aiheeseen sinällään, mutta ehkä täältä tavoittaa oikean porukan.

Löytyisikö täältä väkeä, joka on käynyt Käsivarren suurtuntureilla vapaalaskemassa / skitoureilla?

Käyn paljon Tirolissa harrastamassa, kun olen siellä asunut ja pidän osin edelleen tukikohtaa siellä. Alpit tietysti tarjoaa tuohon hommaan loputtoman leikkikentän, mutta pitäisin erittäin kokemisen arvoisena asiana käydä testaamassa kotimaan vapaalaskuparatiisin. Kotimaa on kuitenkin kotimaa, ja lisäksi olen lukenut, että hommassa on Lapin erämaaolosuhteissa täysin omanlaisensa tunnelma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös