Kirjoitin muutoksista, mutta hieman laajemmin katsottuna vaikkapa seuraavat:
Merkittävimpänä 2014 keskusjärjestöt pääsivät sopimukseen työeläketurvaan tehtävistä muutosehdotuksista.
Samoin vuonna 2014 tehty yhteisöveron kevennys. Se toi ensimmäisenä vuonna yrityksille 250 miljoonan euron verohelpotukset. Nyt yritysten tätä kautta saamat verohelpotukset voidaan laskea miljardin luokassa.
Tämän lisäksi, mihin itsekin hieman viittasit, työttömyyspäivärahan keston lyhentäminen sadalla päivällä. Samoin ansiosidonnaisen määrää on leikattu ja tehty aktiivimalli.
Myös työntekijän maksuosuus työeläkevakuutusmaksusta on kasvanut ja työnantajan osuus vastaavasti pienentynyt.
Tämänkin vaikutus on ollut merkittävä.
Eiväthän nämä ole miltään osin merkittäviä muutoksia.
Työeläketurvaa pitäisi rukata entisestään, tuo taannoinen muutos oli lähinnä renkaan paikkaamista purukumilla.
Yhteisöveron kevennys ei suoraan koske työmarkkinoita, eikä siinä pitäisikään AY-liikkeellä olla pienintäkään sananvaltaa näihin muutoksiin. Lisäksi yhteisöverokertymä on Lafferin-käyrää paremmin lähestyvällä verotuksella noussut, samoin kuin osin suomalaistaustaisten yritysten sijoittuminen Suomeen. Toki edelleen en ymmärrä mitä tekemistä tällä on työmarkkinoiden saati ay-liikkeen kanssa.
Työttömyyspäivärahan muutos oli myös kosmeettinen, samoin kuin oli aktiivimallikin, koko ansiosidonnaisjärjestelmä pitäisi räjäyttää ja ottaa täydellisen irti kassojen jäsenyydestä tai siirtää sen rahoitus kassoille.
Työntekijän maksuosuus on taas täydellisen kosmeettinen muutos, joka vielä kompensoitiin verotuksessa.
Lisäksi merkittävästä vaikutuksesta puhuminen on absurdia, kun työntekijän osuus on tällä hetkellä 6,35% bruttopalkkasummasta, kun se ennen kiky-sopimusta vuonna 2016 oli 5,70%.
Ennemmin pitäisi keskustella siitä, miksi porsastelleet suuret ikäluokat pitää päästää omista päätöksistään kuin koira veräjästä ja eläkemaksujen hillitsemiseksi joko leikata työeläkkeitä kautta linjan tai asettaa eläkekatto.
Sinänsä tämä kyllä antaa perspektiiviä miksi Ay-liike pitää muutoksia isoina, kun 1,2% kokonaismuutos joka on käsittääkseni kompensoitu verotuksen keventämisellä on "merkittävä".