Kyselin pari päivää sitten täällä tuosta tulevaisuuden näkymästä, eli 3kk euriborin suhteen. Jotenkin vaikea nähdä tässä kohdin mitään ihmeempiä riskejä? ..pankki kuitenkin maalaili.
Päivitystä tähän: Omasta osuuspankista ei siis mitenkään saanut 3 kk euriboria kinumisten jälkeenkään. Muutamasta muusta pankista, kuten nordeasta, tuli turhanpäiväiset tarjoukset. Mutta toinen osuuspankki tarjosi 3kk euriborin pienemmällä marginaalilla, joka mulla nyt on 12 kk euriborissa. Sokerina pohjalla lainan nostomaksukin on lähes sama, kuin viitekoron vaihtamisesta aiheutuva maksu.Syksyllä op:sta lupailtiin että 3kk euribor todennäköisesti ok. Nyt ei olekaan, kuutta tarjosivat. Ja sivistivät myös minua, että lyhyiden korkojen on ennustettu nousevan. No shit.
Laitetaanpa kyselyä myös nordeaan. Mielenkiintoinen pankki kun viime keväänä kävin heidän kanssaan todella työlään lainaneuvottelun ja lopulta sieltä ei neuvottelun jälkeen lähetetty yhtään mitään tarjousta eikä oltu edes yhteydessä.
Missäköhän kinkamissa marginaalit tällä hetkellä liikkuvat? Viime keväänä sain op:sta 0,7.
Päivitystä tähän: Omasta osuuspankista ei siis mitenkään saanut 3 kk euriboria kinumisten jälkeenkään. Muutamasta muusta pankista, kuten nordeasta, tuli turhanpäiväiset tarjoukset. Mutta toinen osuuspankki tarjosi 3kk euriborin pienemmällä marginaalilla, joka mulla nyt on 12 kk euriborissa. Sokerina pohjalla lainan nostomaksukin on lähes sama, kuin viitekoron vaihtamisesta aiheutuva maksu.
Tarjous oli niin "hyvä" (ei ehkä kaikille tämä olisi hyvä, mutta oman tarjouskierroksen perusteella) että tekisi mieli soittaa sinne heti ja hihkua innosta. Mutta koitetaan nyt pysyä housuissa.
Itse olen siirtymässä pienemmästä huomattavasti suurempaan. Vähän tuo palveluiden ketteryys toki painaa takaraivossa, että millaista se tulee olemaan. Toki vielä on pikkupankilla mahdollisuus tarjota samoilla ehdoilla linjaustensa vastaisesti.Aika iso ero tuntuu olevan eri Osuuspankkien välillä. Pienissä yksiköissä ainakin palvelu on parempaa. Olisiko sitten palveluiden tarjoaminenkin ketterämpää?
Toki palvelua pankista tarvitsee tasan silloin kun hakee lainaa, joten tämä ongelma onneksi tulee harvoin vastaan.
Täällä oma osuuspankki (OP Länsi-Suomi) yllätti, vastaus kesti hiukan pidempään mitä kilpailijoiden tarjoukset, mutta olen erittäin tyytyväinen nyt saamaani kohteluun.Päivitystä tähän: Omasta osuuspankista ei siis mitenkään saanut 3 kk euriboria kinumisten jälkeenkään. Muutamasta muusta pankista, kuten nordeasta, tuli turhanpäiväiset tarjoukset. Mutta toinen osuuspankki tarjosi 3kk euriborin pienemmällä marginaalilla, joka mulla nyt on 12 kk euriborissa. Sokerina pohjalla lainan nostomaksukin on lähes sama, kuin viitekoron vaihtamisesta aiheutuva maksu.
Päivitystä tähän. Pyysin siis annuiteetin muuttamista tasaerälainaksi. Parin viikon ajan kirjoiteltiin viestejä pankin edustajan kanssa ja annettiin lisäselvityksiä muutoksen perusteluiksi sekä tietoja omasta rahatilanteesta. Hain muutosta määräajaksi ja kyllä pyyntö nyt sitten meni läpi. Lainatyypin muuttaminen maksaa 250 €, ja tasaerä on samansuuruinen kuin viimeisen vuoden aikana annuiteetin maksuerä on ollut.Laitoin Säästöpankille kyselyn samasta aiheesta.
Tuntuu että hattua ei tarvi edes ottaa päästä, sen verran hyvin rullasi nämä hommat menneen viikon aikana.
Hyvältä tuntuu myös että jääminen omaan pankkiin, eli OP Länsi-Suomi on vieläpä paras vaihtoehto.
Maanantaina vielä selviää saanko 3kk euriborin, marginaali luvattiin laskea -> 0.5% ja 6kk euribor siis nykyisen 12kk tilalle. Pankkineiti oli sitä mieltä että antavat kyllä sen 3kk, mutta eivät suosittele.
Kyselin pari päivää sitten täällä tuosta tulevaisuuden näkymästä, eli 3kk euriborin suhteen. Jotenkin vaikea nähdä tässä kohdin mitään ihmeempiä riskejä? ..pankki kuitenkin maalaili.
Ai niin, S-pankki ja Danske tarjosivat myös nopsaan omansa, S-pankin tarjous oli vähän juosten kustu mutta kuitenkin marginaali 0.44% suorilta, tosin vain 12kk euribor.
Danske sitten laittoi pöytään ne Akavan jäsenjärjestön edut ja hyvän tarjouksen 6kk euriborilla, mutta siinä marginaali 0.65%. Jäseneduilla kuitenkin mm. ilmainen käsittelymaksu ja kuluttomat maksuvapaat yms. tarjolla.
Edellyttävät kuitenkin palkkatilin siirtoa ja jos nyt OP:n puheet pitää jään sinne mielelläni, keräämään vielä nuo yllämainut bonarit pois ja otan hyvän henkivakuutuksen:D
Pyysin kilpailevan tarjouksen S-pankista ja Danskesta, näistä tuli heti seuraavana päivänä alustava tarjous ja Danske soittelikin vielä perään tarkennetun tarjouksen merkeissä. En kuitenkaan jatkanut näiden kanssa sen pidemmälle, oma OP reagoi arkiviikon aikana ja vahvistus omille pyynnöilleni tuli tasan viikossa.Kuinka nopeasti siis sait vastaukset pankeista?
Joko on ruuhkaa pankissa? 12kk nelosen puhkaisu tapahtuu varmaan parin viikon sisällä. Korkokäyrän kulmakerroin on ollut melkolailla vakio tuolta viime kesältä alkaen. Omaa persettä asia ei tällä hetkellä stressaa, kun lainaa on jäljellä 1830€, mutta lähitulevaisuuden kannalta kiinnostaa, että milloinka taitos alkaa seuraavaa lainaa ajatellen. Pitänee ilmeisesti tuon itänaapurin höökin loppua ensin, ennen kuin tilanne vakiintuu ja voi selata asuntoilmoituksia tarkemmalla silmällä.
Jännä tilanne nykysukupolvelle. Kymmenen vuoden nollakorkoelämän jälkeen ollaan tilanteessa, että asuntolainoista on viimeksi maksettu näin korkeaa korkoa noin 30 vuotta sitten (huomioiden sen, että ennen koroista sai vähentää verotuksessa osan).Joko on ruuhkaa pankissa? 12kk nelosen puhkaisu tapahtuu varmaan parin viikon sisällä. Korkokäyrän kulmakerroin on ollut melkolailla vakio tuolta viime kesältä alkaen. Omaa persettä asia ei tällä hetkellä stressaa, kun lainaa on jäljellä 1830€, mutta lähitulevaisuuden kannalta kiinnostaa, että milloinka taitos alkaa seuraavaa lainaa ajatellen. Pitänee ilmeisesti tuon itänaapurin höökin loppua ensin, ennen kuin tilanne vakiintuu ja voi selata asuntoilmoituksia tarkemmalla silmällä.
Nykysukupolvelle nimenomaan. Minun ensilainan aikaan vuonna 2007 korot taisivat pyöriä 5-6% hujakoilla, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Nyt on monella hätä kädessä kun on otettu ylisuuria velkoja ja tuudittauduttu siihen ettei korkoja tarvitse koskaan maksella. Sinänsä 4% korkokaan ei mikään älytön ole, mutta monien velkamäärä on.Jännä tilanne nykysukupolvelle. Kymmenen vuoden nollakorkoelämän jälkeen ollaan tilanteessa, että asuntolainoista on viimeksi maksettu näin korkeaa korkoa noin 30 vuotta sitten (huomioiden sen, että ennen koroista sai vähentää verotuksessa osan).
Pikkuhiljaa tämä alkaa näkyä kulutuksessa väkisinkin. Koskee suomea aika kovasti, koska täällä käytännössä kaikki lainat otetaan vaihtuviin korkoihin sidottuina. Lyhennysvapaita tietysti saa helposti ja pankit niitä auliisti myöntävät, mutta tämä on kaikki pois normaalista kulutuksesta. Muutamien vuosien päästä suomi ei ole kovin hyvässä tilanteessa.
Itselle asia oli ajankohtainen siinä finanssikriisin jälkeen ja tuli vielä saatua sellainen sopimus, jossa miinusmerkkinen euribor söi marginaalia. Tuli monta vuotta makseltua todella nollakorkoja. Voi itseään taputella selkään, kun kerrankin kävi puhdas tuuri.Nykysukupolvelle nimenomaan. Minun ensilainan aikaan vuonna 2007 korot taisivat pyöriä 5-6% hujakoilla, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä.
Niin ja sait vähentää 2007 verotuksessa korot kuten @Myyrä tuossa kirjoittikin, joten nykytilanteeseen verrattuna maksoit jotain 3-4 prosentin todellista korkoa.Nykysukupolvelle nimenomaan. Minun ensilainan aikaan vuonna 2007 korot taisivat pyöriä 5-6% hujakoilla, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Nyt on monella hätä kädessä kun on otettu ylisuuria velkoja ja tuudittauduttu siihen ettei korkoja tarvitse koskaan maksella. Sinänsä 4% korkokaan ei mikään älytön ole, mutta monien velkamäärä on.
Juuri niin, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Mennyt nollakorkojen aika oli ihmeellistä, ei tämä että nyt joutuu maksamaan korkoa. Vaikka se ihmiset tuntuukin yllättäneen. Mutta niinhän se talvikin tekee joka vuosi.Niin ja sait vähentää 2007 verotuksessa korot kuten @Myyrä tuossa kirjoittikin, joten nykytilanteeseen verrattuna maksoit jotain 3-4 prosentin todellista korkoa.
Joo en mä pointtiasi kiistä. Todella monet tämä tuntuu yllättäneen.Juuri niin, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Mennyt nollakorkojen aika oli ihmeellistä, ei tämä että nyt joutuu maksamaan korkoa. Vaikka se ihmiset tuntuukin yllättäneen. Mutta niinhän se talvikin tekee joka vuosi.
Kannattaa myös ottaa huomioon, että 2000-luvun alussa asuntojen hinnat ja täten myös lainat olivat huomattavasti pienempiä, kuin näin nollakorkoajan jälkeen. Nyt on tosiaan ihmeelliset ajat käsillä, katotaan miten käy.Juuri niin, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Mennyt nollakorkojen aika oli ihmeellistä, ei tämä että nyt joutuu maksamaan korkoa. Vaikka se ihmiset tuntuukin yllättäneen. Mutta niinhän se talvikin tekee joka vuosi.
En nyt ihan tarkkaan muista, kun tuota velkaa ei enää ole, mutta rakensin kämpän joka valmistui 2007, mulla oli siihen 1kk Euriborilla lainaa melkoisesti ja korko oli marginaaleineen vuosia alle prosentin. Ei korkokattoja.Nykysukupolvelle nimenomaan. Minun ensilainan aikaan vuonna 2007 korot taisivat pyöriä 5-6% hujakoilla, eikä siinä ollut mitään ihmeellistä. Nyt on monella hätä kädessä kun on otettu ylisuuria velkoja ja tuudittauduttu siihen ettei korkoja tarvitse koskaan maksella. Sinänsä 4% korkokaan ei mikään älytön ole, mutta monien velkamäärä on.