Tämähän on hyvä ketju, tullut lueskeltua lasten harrastuksien ja treenien odotteluissa.
Kerron tähän nyt omat nopeasti, pistin hommaa tänään alulle ketjun innostamana.
Maaliskuun lopussa on siis menossa 12kk euribor tarkistukseen, onnellisesti korkoina pelkkää marginaalia (0.893%) makseltu pari vuotta. Tuolloin meni siis eron myötä lainat uusiksi ja palattiin lähtöruutuun lainasumman osalta, ostin lasten äidin osuuden siis.
Minulla on muuttuva annuiteetti, tämän nyt ajattelin muuttaa tasaeräksi vaikka tyhmänä aluksi mietin että maksetaan perkele vajaa satkun lainasta korkojen tuoma lisuke hymyillen pois. ..no ei siinä ole mitään järkeä kun hommaa pureskellut hetken, kämppä on muutenkin isosti tyhjäkäynnillä kun nykyisen puolison kulmilla tulee viihdyttyä varsin hyvin.
Eli lainaerä pysymään järkevänä, vaikka sitten tulevaisuuden varalle jo, jos laitan vuokralle.
Pyysin tänään Danskesta ja S-pankista tarjoukset, Danske tuon akavalaisia kosiskelevan asuntolainansa takia ja S-pankki nyt osittain läpällä kun välillä ehdottelevat näitä, kun siellä asioi jotain kevyttä vihreän kortin asiaa ja kyselen lasten säästöille rahastoista. OP:n kanssa tässä ollaan kuitenkin naimisissa, lapsesta saakka ja aina ollut palkkatilinä ja kaikki lainat otettu sieltä.
Nuo kaksi uutta menivät jonkun pikaisen prosessin läpi ja näytettiin vihreää valoa lainan siirrolle, Danskesta kai soittavat vielä ja S-pankkiin tuli linkki varata aikaa. S-pankki näytti heti pienempää marginaalia mikä sinällään hyvä signaali, ehkä tässä saa jotain kotiin päin.. kuitenkin vain 12kk euribor oli heillä tarjolla lähtökohtaisesti.
Eniten nyt kiinnostaa oman, OP Länsi-Suomen reaktio. Olen jotenkin tottunut hiukan ylimieliseen palveluun, nyt olen valmis lähtemään sieltä kokonaan, mikäli homma ei toimi.
Ketjusta poimituin vinkein esitin heille tänään viestissä lainani tarkistelutarpeen/kilpailutuksen johtuen 12kk euriborista ja lainani maksueristä.
Toiveissa siis tuo mainittu tasaerään vaihto, 12kk euribor -> 3kk tai max 6kk sekä marginaalin tarkistus nykyisestä 0.893 -> n. 0.5%.
Periaatteessa tyytyisin pelkästään siihen, että vaihdetaan käyttöön tuo tasaerä, mutta miksei sitten samalla hae myös hiukan henk.koht etua, turha kai sitä on tyytyä tyhjään jos jotain on saatavilla. Sitä on nyt vihdoin oppinut taas tarkaksi rahan suhteen ja täällä saa maksaa itsensä kipeäksi ihan muutenkin, etenkin perheellisenä. Menot on kasvaneet kyllä huimaa vauhtia vimeisen vuoden.
Mutta näillä OP:n kimppuun, minulla on edelleen toiveena pysyä siellä mutta nyt koitan vähän löytää ryhtiä tähän touhuun:D
Oliko tuo 3kk euribor nyt tavoittelun arvoinen, tosiaan huhtikuusta käytännössä lähtee pyörimään uusilla numeroilla. Minulla ei riitä ymmärrys noihin korkomarkkinoihin ja miten käyttäytyvät vaikka tulevan vuoden.