La 15.11.2014 TuTo - K-Vantaa

  • 9 087
  • 51

tosiasia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TuTo
Stadin valot kirjoitti:
Ethän sinä voi verrata Mestistä ja NHL:ää tälläisessä tilanteessa. Pohjois-Amerikkalainen ja Eurooppalainen jääkiekkokulttuuri eroavat toisistaan erityisesti tappeluihin suhtautumisen osalta. Siinä missä Pohjois-Amerikassa on tavallista ja jopa hyväksyttävää käydä muistuttamassa sikailijaa teoistaa, Euroopassa, tai ainakin Suomessa, ollaan rikosoikeudellisen vastuun harmaalla-alueella.

Tarkoitus oli vain osoittaa, korkeallakin tasolla ei aina tyydytä pelkkiin kopautuksin tai sanailuihin näissä tilanteissa. Eikä tyydytä aina muissakaan sarjoissa, vaikka säännöt ovat tämän suhteen ovat erinlaisia.

Stadin valot kirjoitti:
Näissä "normaalin elämän" tilanteissakin, missä hyökkäyksen kohde on lopulta tuomittu hätävarjelun liioitteluna tehdystä pahoinpitelystä on juuri kyse siitä rajanvedosta, mikä on sallittua hyökkäyksen torjumiseksi. Jos joku käy sinun kimppuusi kadulla, sinulla on oikeus heittää hänet maahan ja mennä makaamaan hänen päällensä niin, että hän ei voi vahingoittaa sinua. Sinulla ei kuitenkaan ole enää oikeutta lyödä allasi makaavaa hyökkääjää.

Rajanveto on vaikeaa, siitähän tässä on lopulta aina kyse. Jopa normaali elämässä maahan kaatamisessa voi toinen loukkaantua fyysisesti. Sitten kun vielä istut hänen päällään, niin ties vaikka saisi henkisiä kärsimyksiä? Taklaus tilanteissakaan ei ole mitään standardi taklausta mikä on hyväksytty ja oikein, jokainen tilanne on erinlainen. Taklaus joka vedetään kädet alhaalla ei välttämättä osu ollenkaan 2.00cm pelurin päähän, mutta identtinen taklaus 165cm peluriin voikin kolahtaa nuppiin pahoin. Sitten kun vielä vaihdellaan vauhtia ja liike sarjoja, niin variaatioita riittää.

Stadin valto kirjoitti:
Päähän kohdistuvassa taklauksessa taklauksen voimasta suurin osa ohjataan/ohjautuu suurimmalta osin päähän. Mikäli taklauksen seurauksena taklattava pelaaja kolauttaa päänsä pleksiin, ei kyseessä ole päähän kohdistuva taklaus, oli jälki iskun seuraksena kuinka rumaa tahansa. Åsten taklasi Tuohilampea selkään.

Ei se suuri vika tarvise olla jos se on päässä. Itse olen tuosta voiman kohdistumisesta eri mieltä. Jos siis 100kg pelaaja luistelee taklaus tilanteeseen ja taklauksen voimasta vaikka "vain" 30% osuu päähän, niin se ei ole päähän kohdistuntut? Tuossakin esimerkki tapauksessakin voimaa on jo melkoisesti takana ja jos se kohdistuu pienelle alueelle päästä, niin en ihmettelisi vaikka kallo murtuisi. Omasta mielestäni Åsten osui käsillään päähän/niskaan ratkaisevasti, joskin laitaan iskeytyminen varmasti myös tehosti vaikutusta.

Onneksi Tuohilampi kuitenkin taitaa olla paranemaan päin ja pääsi pois sairaalasta. Ika sai verbaalisesta avautumisestaan jälleen toimitsijakieltoa.
 
Tarkoitus oli vain osoittaa, korkeallakin tasolla ei aina tyydytä pelkkiin kopautuksin tai sanailuihin näissä tilanteissa. Eikä tyydytä aina muissakaan sarjoissa, vaikka säännöt ovat tämän suhteen ovat erinlaisia.

Mitä isot edellä sitä pienet perässä ei aina ole kovinkaan hyvä toimintamalli. Toki minä olen tietoinen NHL:n toimitavoista. Olen jopa niiden kannattaja, kuhan nämä kuittaukset tehdään oikein ja tyylikkäästi. Keinäsen toiminta ei minun kirjoissani täyttänyt näitä kriteereitä. Kuitenkin, niin kauan, kun näitä NHL:stä tuttuja toimitapoja ei Suomessa hyväksytä Keinäsen rangaistus mitattiin mielestäni alakanttiin.

Rajanveto on vaikeaa, siitähän tässä on lopulta aina kyse. Jopa normaali elämässä maahan kaatamisessa voi toinen loukkaantua fyysisesti. Sitten kun vielä istut hänen päällään, niin ties vaikka saisi henkisiä kärsimyksiä? Taklaus tilanteissakaan ei ole mitään standardi taklausta mikä on hyväksytty ja oikein, jokainen tilanne on erinlainen. Taklaus joka vedetään kädet alhaalla ei välttämättä osu ollenkaan 2.00cm pelurin päähän, mutta identtinen taklaus 165cm peluriin voikin kolahtaa nuppiin pahoin. Sitten kun vielä vaihdellaan vauhtia ja liike sarjoja, niin variaatioita riittää.

Kyllähän taklaustilanteissa nimenomaisesti on se standarditilanne olemassa, mikä on aina oikein. Vastustajan keskikroppaan edestä tai sivusta oikealla kenttäalueella kädet alhallaa sopivalla vauhdilla suoritettu taklaus on aina sääntöjen mukainen. Se, että välillä vastassa on 200cm ja välillä 165cm pitkä pelaaja ei muuta jääkiekon sääntöjä millään muoto. Variaatioita riittää, mutta säännöt pysyvät samoina. Tilanteisiin pitää vain osata sopeutua. Pahaa jälkeä voi tapahtua ihan vahingonkin muodossa.

Ei se suuri vika tarvise olla jos se on päässä. Itse olen tuosta voiman kohdistumisesta eri mieltä. Jos siis 100kg pelaaja luistelee taklaus tilanteeseen ja taklauksen voimasta vaikka "vain" 30% osuu päähän, niin se ei ole päähän kohdistuntut? Tuossakin esimerkki tapauksessakin voimaa on jo melkoisesti takana ja jos se kohdistuu pienelle alueelle päästä, niin en ihmettelisi vaikka kallo murtuisi. Omasta mielestäni Åsten osui käsillään päähän/niskaan ratkaisevasti, joskin laitaan iskeytyminen varmasti myös tehosti vaikutusta.

Lyhyesti, ei. Jos taklaus osuu ensin ja pääasiallisesti taklattavan pelaajan vartaloon, ei kyseessä ole päähän kohdistuva taklaus. Minun mielestä Åsten ei tilanteessa millään muotoa syyllisty päähän kohdistuvaan taklaukseen, vaan pään osalta pahaa jälkeä on nimenomaisesti tehnyt pleksi. Åsten ei pääse vastuutaan karkuun siinä, että ilman hänen, käsien nostamisen ja vauhdin osalta väärää ja lajisääntöjen vastaista, toimintaansa Tuohilampi ei olisi loukkaantunut. Päähän kohdistunut taklaus ei kuitenkaan minun silmieni perusteella ole kyseessä.

Onneksi Tuohilampi kuitenkin taitaa olla paranemaan päin ja pääsi pois sairaalasta. Ika sai verbaalisesta avautumisestaan jälleen toimitsijakieltoa.

Tärkeintä on se, että Tuohilampi paranee saamastaan tärskystä. Toissijaisen tärkeää olisi se, ettei nuoren puolustajan ura pääty kyseiseen taklaukseen. Ika on Ika, intohimoinen lätkäjätkä, jolla on tunnetta moninkertainen määrä verrattuna järkeen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös