Löytyykö kokkeja?

  • 575 331
  • 2 894

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Osaako Jatkoaikalainen leipoa ja kokata? Elääkö tänne kirjoitteleva poikamies keskimäärin tonnikalapurkilla ja valmis pizzoilla? Hurmaatko mussukkasi gastronomisilla taideteoksilla?
Vai onko teeveden keittäminenkin sinulle ylivoimainen tehtävä? Puhumattakaan uunimakkaran, tuon suomalaiskansallisen miehisyyden peruspilarin valmistuksesta.

T: nimim. "taidanpa tästä lähteä ruuan laittoon"
 

vilpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Chokes
teen omasta mielestäni melkoisen maittavaa opiskelijasafkaa perus opiskelijasafkatarpeista

oltermannijuusto, worchestershirekastike, valkopippuri ja curry muodostavat keittiöni pyhän nelikon.
 

Jii

Jäsen
Suosikkijoukkue
musta & valkoinen
No, kyllähän sitä tulee kokattua yhtä sun toista kun vain olisi aikaa. Ruoka vaihtelee Kantonilaisesta sitruunakanasta Klassiseen Bolognesekastikkeseen (huom. 4 tunnin kypsennys) ja kaikkeen siltä väliltä.
 

Lust4life

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hahaa, nyt osuttiin mieluisaan aiheeseen! Lasken itseni melkoiseksi Gourmet-kokiksi, ruoanlaitto on Tapparan ohella mieluisin harrastukseni. Kiinalaiseen ruokaan olen erityisen perehtynyt, pidän myös italialaisesta, espanjalaisesta, kreikkalaisesta ja venäläisestä keittiöstä. Erilaisiin kokkausvärmeisiin ja tarvikkeisiin sekä raaka-aineisiin uppoaa tilipussista hyvä siivu... Mutta on se sen arvoista!
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pottuja & jauhelihakastiketta, makaroonia versioiduilla kastikkeilla, omatekoista pottumuusia vaihtelevilla lisukkeilla, broilerin koipia & riisiä, pitsaa omalla reseptillä, erilaisia keittoja, muikkupotut taipuu tietysti, risottoa, hawaijin pataa...Leipomispuolelta hoituu tavallinen pulla, yleensä raesokerilla ja voisilmällä varustettuna, lättyjä tai pannaria tulee joskus tehtyä. Eli perustavaraa tulee syötyä ja kokattua.

Nimim. 181cm/92kg...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En pidä itseäni minään jyrki sukulana, mutta kaikenlainen perusväsäily onnistuu. Ruokaa teen, kun rahapussi ja aikataulu sen sallii. Tavalliset sämpylät on bravuurini, niillä on hurmattu kihlattuni ja joukko muitakin, itse asiassa ne ovat jonkin sortin käsite tuttavapiirissäni*. Myös pullat, piirakat, kakut ja ruispalat (siitä valmisjauhoseoksesta) onnistuu ja halvaksia tulee! Ruuan puolelta on sitten hivenen vaatimattomampaa, peruskeitot -ja kastikkeet onnistuu, sekä tietenkin lasagne ja makaronilaatikko. Kokkailuintoa rajoittaa se, etten omista pakastinta. Hyvän ruuan tekoon menee kuitenkin sen verran aikaa ja rahaa, ettei pieniä määriä ole järkeä tehdä, eikä kiinnostaisi syödä sitä ah muuten niin ihanaa lasagnea maanantaista torstaihin kahdesti päivässä.

Huoh, näläkä tulloo. Kämpille ruokakaupan kautta mars.



* olenpas minä vaatimaton sielu
 

Michelle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuulkaa, kuulkaa! Kyllä jatkoaikalaisenkin on pakko osata kokata ja leipoa, muuten "voep näläkä tarrautuu kyökkiin tiukemmin kun nuapurin äijä vaemonsa hammeen helemaan" (uusi savolainen sananlasku) ! Vaikka ainahan on olemassa Pizzataxi, hihii. :p
Ei kun nyt vakavasti sanoen, kyllä ruuanlaitto on sellainen perustaito, mikä jokaisen pitäisi hallita. Ja tarkoitan nyt ruuanlaitolla muutakin kuin sitä " HK:n Bombayn kana mikroon ja viiden minsan päästä eiku syömään"-linjaa. ( ;) ) Mikrosapuska on ookoo, mutta perusruuat kunniaan! Ja respectiä tulee jokaiselle miespuoliselle, joka osaa vääntää naisystävälleen kunnon illallisen "ihan ite"! :)
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Olen lähinnä ns. viikonloppukokki... arkisin nuo työajat aiheuttavat sen, etten oikein ehdi perheeni kokkina toimia. Arkisin vaimo hoitaa ruokapuolen, mutta viikonloppuisin pyrin minä valmistamaan joitakin meikäläisen "bravuureista" koko porukalle. Olen "erikoistunut" esim. tuliseen spagettikastikkeeseen (teen itse alusta asti, en käytä mitään valmiita soseita), stroganoff naudan ulkofileestä, jauhelihapihvit valkosipulilla ja paprikalla, paistetut silakkafileet (pitää olla EHDOTTOMASTI VALURAUTAPANNULLA tehtynä)... kesäisin sitten mökillä grillissä erilaiset kalaruuat ja jälkkäriksi rapeareunaisia isoja lettuja suuressa muurinpohjapannussa... siinä joitakin esimerkkejä...
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Jess.
Onhan sitä muitakin hyvän ruoan ystäviä. Itse olen aloitellut kokkaamisen jo 16-vuotiaana ikäänkuin pakon sanelemana. Osittain työni takia olen sitten joutunut, anteeksi, saanut seurata monien huippukokkien työskentelyä, ja vaikka itse sanonkin on minusta tullut aikamoinen kotikokki, ja olen oppinut monta ruokalajia heiltä.
Nykyisen vaimoni hellin melkein piloille ruoillani jo ennen naimisiin menoa, ja nykyisin meillä onkin jo lähes kiistaa, kumpi saa laittaa ruokaa, kun kumpikin on niin innokas.
Niinpä aloitimme yhteisen "kokkisodan". Vuorotellen toinen hankkii raaka-aineet viidellä kympillä, tietenkin toisen näkemättä. Ja sitten, yleensä perjantai-iltana, toisen tehtävänä on valmistaa niistä kolmen ruokalajin illallinen. Aikarajoitusta ei toki ole, ei se kotikonstein muuten onnistuisi. Kuten tv:ssäkin, sallittua on tietenkin käyttää joka kodin perustarvikkeita, kuten Cointreau:ta, eli siis niitä tarvikkeita jota kotoa löytää. (Jos on ovela, voi jo viikolla hankkia jotain pientä, mutta sitä ei saa vaimolle kertoa.) Ja kas kummaa, joka kerran olemme saaneet nauttia erittäin hyvän illallisen kynttilän valossa viinin kera. Ruoat ovat siten hyvinkin omalaatuisia, mutta erinomaisia. Ainoastaan mielikuvitus on rajana, jos on.
Huono puoli hommassa on, että kahden yhteisen vuoden jälkeen painoa on tullut liki 20kg lisää...
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmm

Perusruokaa pitäisi jokaisen normaalin aikuisen ihmisen mielestäni pystyä valmistamaan.

Perusruoka ja verrattain hyvä sellainen valmistuu minultakin käden käänteessä, mutta vaikeammatkin ateriat luonnistuvat kyllä vähintään ohjeen perusteella.

Ruuanlaiton vaikeus kumpuaa yleensä lähinnä pelkästä laiskuudesta. Toki joillakin on enemmän taitoa hyppysissään kuin joillakin muilla.
 
Viimeksi muokattu:

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
En todellakaan osaa tehdä ruokaa, en niin mitään. Onneksi on mikrossa lämmitettäviä valmisruokia ja erityisesti ruokaa valmistavia ravintoloita.

Meidän huushollissa siis tuo ruokapuolen valmistaminen on puhtaasti vaimon harteilla. Ja jos ei muija laita, minä lähden koiran kanssa kävelylle ja haen mäkkäristä itselleni evästä.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vakio

Annas kun arvaan, vaimosi on verraten hyvä kokki, joten sinun ei ole ollut tarve "opiskella" ruuanlaittoa. Tuskinpa pelkkään mäkkäriin jaksaisit turvautua, jos muita vaihtoehtoja ei olisi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Re: Vakio

Viestin lähetti Patarouva
Annas kun arvaan, vaimosi on verraten hyvä kokki, joten sinun ei ole ollut tarve "opiskella" ruuanlaittoa. Tuskinpa pelkkään mäkkäriin jaksaisit turvautua, jos muita vaihtoehtoja ei olisi.

Totta kyllä. Ei ole tarvinnut nälkään kuolla ja ihan maittavia safkojakin olen saanut. Eihän tuo silti estäisi minuakin kokkaamasta. En vain ole ikinä pitänyt siitä. Koulussa aikanaan kotitaloustunneilla kuoli viimeinenkin mielenkiinto tuohon sörsläämiseen. Ja kyllähän se lapsuuden kodin esimerkkikin vaikutti. Faija ei kotitöiden suhteen tikkua ristiin laittanut, mutta toi fyrkat. Näin se on jatkunut meikäläiselläkin.

Sitä paitsi mäkkärin antimet ovat ihan hyviä aina välillä.
 

Wolves

Jäsen
Spesialiteettina voisin mainita lasagnen, jossa on oma salainen maustesekoituksensa. Muutamaan otteeseen olen hurmannut naisia ja omaa vatsaani ko. ruualla.

Normaalisti tulee mutustettua pastaa. Helppoa ja halpaa...

[Edit: niin sitä piti sanoa, että kokkaaminen on taidelaji, johon pääsee sisälle joko luonnostaan tai kantapään kautta (kuten meikäläisen tapauksessa)]
 
K

kangaroo

Yes.. kyllä onnistuu, 25 vuoden kotikokkiharjoittelulla. Meillä ei rouva kokkaa eikä edes halua. Pöperöt lähinnä ranskalais-italialaisvaikutteisia, välillä menee chili/curryosaston puolelle + kotimaiset riista/kala/sieniviritykset ja kesällä vaan grilli palamaan & bisseä peliin. :p

Ai niin, Tampereen lahja kaikille krapulaisille: Mr. Tapolan pitkä kuumana suuhun. Ja tämä klassikko tietty maistuu ilman kankkustakin.

edit: jopas sattui, tämä oli viesti # 200.
 

jta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jonkinlaista kokkaajan vikaa muodostuu korvien väliin väkisinkin, kun asustelee opiskelujen vuoksi 5 vuotta yksinään ja alkavat valmiit ruoat maistua puulta eikä pitsaakaan viitsi joka päivä mussuttaa.

Nykyään itse opituista kokin taidoistani pääsevät viikonloppuisin nauttimaan vaimo ja lapset.
 

Dick Slasher

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT ♠
Ensimmäiset kokkaukseni irroitin taltalla kattilanpohjasta, siis keitin makaroonia. Nykyään sujuu jo perusruuat, sekä jotkin spesiaalit. Tällähetkellä suosikkina on yksinkertaisesti valkosipuliperunat, pihvin, fileen tai kyljyksen kera.

Kun kerran ollaan Tänään kotona threadia rakentamassa, tässä "resepti"

Valkosipulileipä
Osta vaalea leipä (polakka), siivuta se niin, että jätät siivut kiinni toisiinsa leivän pohjasta. Sulata voita, lisää voin joukkoon silputtua valkosipulia. Voitele leipä jokapuolelta valkosipulisulalla. Tökkää leipä hetkeksi kuumaan uuniin. Syö, ja hengitä työpaikalla seuraavana aamuna syvään ;).
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kotitalous oli koulussa 9, mutta eipä niitä "taitoja" hirveästi ole tullut käytettyä. Syön yleensä vain yhden lämpimän ruuan päivässä ja sen saa kätevimmin työpaikan/koulun ruokalasta. Nyt on varsinkin helppoa, kun harjoittelijana saan lisäetuna ilmaiset ruuat.

Viikonloppuisin tai ylimääräisinä vapaapäivinä (mitä ne on?) syön useimmiten valmisruokia, roskaruokaa tai faijan (tai jonkun muun) luona ilmaiset sapuskat vetämässä...

Mutta kyllä silloin harvoin, kun jotain itse teen, saan ne hyvän reseptin avulla onnistumaan ja leivontapuoli on ehkä pikkuisen vahvempi kuin ruuanlaittopuoli.
 

BBT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Djurgårdens IF
Nam, valkosipulifriikille Slasherin polakka heitti veden kielelle, pakko kokeilla.

Oma kokkaustaitokaan ei onneksi rajoitu Saarioisten roiskeläppiin vaan kaikkea tulee tehtyä ihan hyvälläkin menestyksellä, bravuurina mainittakoon "mehico"-jauhelihapihvit, resepti yksinkertainen: lisää normaaliin pihvitaikinaan pussi HeMaPaa ja pirusti mausteita...tarjoillaan vaikka uuniperunoiden kera...

Omana heikkoutena sanottakoon, ettei jaksa itse kehitellä mitään "uutuuksia", vaan valmiita muiden kehittämiä reseptejä tulee kokeiltua tämän tästa, joten, laittakaahan Jatkoaikalaiset bravuurienne reseptejä näkyille, että muutkin pääsee kokeilemaan...
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Olen erikoistunut ns. perinneruokiin (=tavallisimmat keitot, laatikot, kastikkeet, salaatit, piirakat, pullat ja leivät). Kymmenen litran höyryävä kattilallinen herne- tai makkarakeittoa tekee työpaikalla melkoisen vaikutuksen (ja koko pönttö maksaa vain muutaman kympin). Riittävän pitkään eli kiiltäväksi haudutettu läskisoosi on myös todellinen hittituote.

Oma suosikkini on makaroonipata: 4 annosta keitettyä sarvimakaroonia, 500 g paistettua sikanautaa ja silputtua sipulia (vähintään 2 ISOA) paistettuna ja purkki pustasalaattia tms. (ilman lientä) jos padasta halutaan juhlavampi sekoitetaan keskenään ja maustetaan lempiketsupilla ja/tai sweet chili -kastikkeella.

Yksinkertainen on kaunista on mottoni keittopuuhissa. Usein yksinkertainen on myös maukasta - ja jos on epävarma, voi kaiken hauduttaa kermassa ja sipulissa.
 

Rocco

Jäsen
Ruuanlaitto on hauskaa ja sitä tulee tehtyä päivittäin. Mitään mikroruokia en syö kotona mutta töissä menee ruokkiksella usein joku einesruoka.

En lähtisi kovasti kehumaan mutta välillä teen itse jopa pastaa. Siis ihan tuorepastaa.

En omista Aromipesää :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös