Löytyykö Jatkoajasta karavaanareita?

  • 2 345
  • 25

Oletko karavaanari?


  • Äänestäjiä
    132

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Plagioin idean tuosta Löytyykö Jatkoajasta veneilijöitä- ketjusta ja päätin pistää pystyyn ketjun: Löytyykö Jatkoajasta karavaanareita?

En toivo kuitenkaan, että tähän ketjuun alkaa satelemaan jotain ivallisia juttuja karavaanareista.

Omat vanhempani ovat varmaan kohta olleet jo parikymmentä vuotta karavaanareita, ja huom. nimenomaan karavaanareita, ei leirintämatkailijoita.
Itsekin matkustin heidän mukanaan aktiivisesti silloin kun olin pieni, mutta nyt kun olen muuttanut jo opiskelemaan omaan asuntoon, niin en pysty matkustelemaan enää kuin harvoin heidän mukanaan, vaikka mieli tekisikin.

Heillä on tällä hetkellä Majamäessä kausipaikka. Ja ovat siellä harvasen viikonloppu. Tämän lisäksi kesät kuluvat karavaannaillessa.

Itse olin viimeksi vappuna asuntovaunulla.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
"Karavaani, karavaanari, on kaikkien kaveri."

Joo, en ole harrastanut tätä, enpä tiedä, voisi ollakin ihan mielenkiintoistakin.
 

Schwalbe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Enää pitäisi tietää mikä on karavaanari. Olen luullut sellaiseksi ihmistä, joka diggailee asustaa mobilisoidussa minikokoisessa muovimökissään ja tekee myös täten. Äänestysvaihtoehdoista päätellen ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Schwalbe kirjoitti:
Enää pitäisi tietää mikä on karavaanari. Olen luullut sellaiseksi ihmistä, joka diggailee asustaa mobilisoidussa minikokoisessa muovimökissään ja tekee myös täten. Äänestysvaihtoehdoista päätellen ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole?

Olet oikeassa, että hän on tällainen, jos sen täten haluaa ilmaista.

Itseäni vaan raivostuttaa se, että ihmiset luulevat yleisesti, että kaikki, ketkä matkustavat asuntovaunu auton perässä tai asuntoautolla ovat karavaanareita. Näin ei ole. Tässä on vissi ero.

Karavaanereita ovat sitten nämä jotka kuuluvat liittoon nimeltä SF-Caravan. Tästä on se etu, että nämä vaunuilijat pääsevät sitten oikein eri karavaaniyhdistysten alueille, mihin taas tavalliset leirintämatkailijat eivät pääse.
Tästä on sitten taas se etu, että itse ainakin pidän parempana tällaisia oikein karavaanialueita kuin leirintäalueita. Ei ehkä kauniimpana. Mutta esimerkiksi ilmapiiri karavaanialueilla on parempaa ja onhan karavaanialueilla myös paljon rauhallisempaa kuin tavallisilla leirintäalueilla.
Myös tällaisilla karavaanialueilla on etenkin juhlapäivinä erilaisia treffejä, eli kokoontumisia, missä on kaikkea kivaa tapahtumaa. Esimerkiksi vapputreffit tai pääsiäistreffit.

Paras tunnusmerkki mielestäni on mikä erottaa karavaanarin leirintämatkailijasta on vaunun tai asuntoauton edessä ylhäällä näkyvä karavaaninumero. Tavallisilla leirintämatkailijoilla näin ei ole.

Ymmärsitkö edes vähän tätä eroa?

ps. olisi tietenkin ihan kiva kuulla näiltä karavaanareilta joitain kommenttia karavaanailusta. Ja onko jotain lempipaikkoja ja kuinka paljon matkustelevat ja sitä rataa...?
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Karavaani on suomenkielinen sana, joka tarkoittaa henkilöauton vetämää asuntovaunua. Karavaanari taas tällaista liikkumistapaa suosiva henkilö. Eli SF-Caravanin jäsenillä ei ole mitään itseisoikeutta kutsua itseään karavaanariksi.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
machine kirjoitti:
Karavaani on suomenkielinen sana, joka tarkoittaa henkilöauton vetämää asuntovaunua.
Eiköhän karavaani tarkoita ennemmin kulkuetta kuin asuntovaunua. Mitä helvettiä koululaisille nykyään opetetaan?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
machine kirjoitti:
Karavaani on suomenkielinen sana, joka tarkoittaa henkilöauton vetämää asuntovaunua. Karavaanari taas tällaista liikkumistapaa suosiva henkilö. Eli SF-Caravanin jäsenillä ei ole mitään itseisoikeutta kutsua itseään karavaanariksi.

Siis tuota, en nyt tiedä onko se nyt virallista sanoa SF-Caravan- jäseniä karavaanareiksi, vai pitäisikö kaikkia vaunuilijoita kutsua karavaanareiksi. Mutta ainakin esimerkiksi karavaanialueille ei pääse ainakaan kuin SF-Caravan-liiton jäsenet. Joillekin alueille saattaa päästä myös ulkopuoliset.

Jostain kummasta minulla on sellainen mielikuva, että sinun tietosi perustuvat vain johonkin äidinkielen kirjaan, eikä niinkään käytäntöön.

Kai se virallinen nimitys sitten olisi SF-Caravan- liiton jäsen, eikä niinkään karavaanari. Mutta karavaanari on puhekielen sanonta tällaisista.

Mutta se vain esimerkiksi, että ihmiset rinnastaa hyvin usein SF-Caravan liiton jäsenet ja tavalliset vaunuilijat toisiinsa, ennen kaikkea kun haukutaan jotain. Esimerkiksi kuinka jollain leirintäalueella mellastivat karavaanarit. Sitten kuitenkin totuus on se, että nämä mellastelijat ovat olleetkin näitä tavallisia vaunuilijoita, eikä suinkaan SF-Caravan- liiton jäseniä. Kuitenkin moitteet menevät myös SF-Caravan- liiton jäsenillekin.

Mutta joka tapauksessa tavallisilla vaunuilijoilla ja SF-Caravan- liiton jäsenillä on hyvin suuri ero.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
Murmeli kirjoitti:
Eiköhän karavaani tarkoita ennemmin kulkuetta kuin asuntovaunua. Mitä helvettiä koululaisille nykyään opetetaan?

Suuntaapa ihmettelysi WSOY:lle, koska heidän sivistyssanakirja väittää samaa kuin minäkin. Senkin sivistymätön moukka.

Edit: Tulee muuten suoraan englannin kielen sanasta caravan, kas kummaa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
machine kirjoitti:
Suuntaapa ihmettelysi WSOY:lle, koska heidän sivistyssanakirja väittää samaa kuin minäkin. Senkin sivistymätön moukka.

Edit: Tulee muuten suoraan englannin kielen sanasta caravan, kas kummaa.

Arvasin, että tietosi pohjautuu sivistyssanakirjaan.

Mutta kokeilepas vaikka mennä tavallisena ihmisenä vaunu perässä johonkin SF-Caravan-alueelle. Todennäköisesti et pääsisi sisään kuin yhdeksi yöksi korkeintaan tilapäisesti.
 

machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Tottenham Hotspurs, Barca
vilperi kirjoitti:
Arvasin, että tietosi pohjautuu sivistyssanakirjaan.

Mutta kokeilepas vaikka mennä tavallisena ihmisenä vaunu perässä johonkin SF-Caravan-alueelle. Todennäköisesti et pääsisi sisään kuin yhdeksi yöksi korkeintaan tilapäisesti.

Jep ymmärrän toki tuon eron. On eri asia olla karavaanari, joka ei ole SF-Caravanin jäsen tai karavaanari, joka on järjestön jäsen.

Sama se on minkä tahansa harrastuksen kohdalla. Vain juoksijaliiton jäsenet saavat osallistumisoikeuksia tietyille maratoneille jne. Kuitenkin juoksijoita on paljon enemmän kuin liiton jäsenluettelo antaa ymmärtää.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minulla ei ole mitään karavaanareita vastaan paitsi silloin, jos eivät osaa ottaa huomioon muuta liikennettä. Valitettavasti näin tapahtuu sangen usein. Tosin karavaanarit eivät ole liikenteessä ainoa ryhmä, jotka syyllistyvät piittaamattomuuteen muita tiellä liikkujia kohtaan.

Onko se niin saa***an vaikeata vetää levähdyspaikalle tai bussipysäkille, kun takana on kilometrin pituinen jono, hä? Kiirekään ei pitäisi olla. Olettaakseni suurin osa näistä ihmisistä on lomalla...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Suomi-Salama kirjoitti:
Minulla ei ole mitään karavaanareita vastaan paitsi silloin, jos eivät osaa ottaa huomioon muuta liikennettä. Valitettavasti näin tapahtuu sangen usein. Tosin karavaanarit eivät ole liikenteessä ainoa ryhmä, jotka syyllistyvät piittaamattomuuteen muita tiellä liikkujia kohtaan.

Onko se niin saa***an vaikeata vetää levähdyspaikalle tai bussipysäkille, kun takana on kilometrin pituinen jono, hä? Kiirekään ei pitäisi olla. Olettaakseni suurin osa näistä ihmisistä on lomalla...

No tästä täytyy vetää kädet pois paskasta heti. Sillä ainakin meidän isä ajaa jopa vaunu perässä kovempaa vauhtia kuin ilman vaunua, eli turha yleistää.

Turha on yleistää myös siksi, että on myös karavaanareita, jotka antavat tietä.Kaikki eivät ole piittaamattomiakaan.

Sitten tämä on hyvin yleistä, ainakin omalla kohdallamme:

Edessämme menee traktori. Koska meillä on vaunu perässä, on meidän vaikea lähteä ohittamaan tuota. Mutta koska meillä on nimenomaan tuo vaunu perässä, on muiden vaikea huomatakin, että jonon tekeekin tämä traktori eikä karavaanari. Ja haukut tulee kuitenkin karavaanareille.
 

Cube

Jäsen
vilperi kirjoitti:
Mutta kokeilepas vaikka mennä tavallisena ihmisenä vaunu perässä johonkin SF-Caravan-alueelle. Todennäköisesti et pääsisi sisään kuin yhdeksi yöksi korkeintaan tilapäisesti.
Onhan se varmasti hienoa olla todellinen Karavaanari.. Mutta miksi pitää leuhkia? Miksei voi olla ihan normaali?
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
machine kirjoitti:
Suuntaapa ihmettelysi WSOY:lle, koska heidän sivistyssanakirja väittää samaa kuin minäkin. Senkin sivistymätön moukka.
Sivistyssanakirja väittää varmasti paljon muutakin sellaista, mikä ei kuulu tavalliseen käytettyyn kieleen. Karavaani = kulkue, asuntovaunu = asuntovaunu. Ja sillä sipuli.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Cube kirjoitti:
Onhan se varmasti hienoa olla todellinen Karavaanari.. Mutta miksi pitää leuhkia? Miksei voi olla ihan normaali?

Tota, minä en todellakaan leuhki tällä asialla.

Joskus vaan alkaa ärsyttämään, kun ihmiset yleistävät kaikki vaunuilijat Karavaanareiksi. Etenkin silloin, kun tulee kuraa niskaan, juuri näitten pelkkien leirintämatkailjoiden takia.

Esimerkkinä tämä tilanne:
Yksi sanoi kerran, että olen kerran kokeillut karavaanailua, vappuna. Silloin olin Helsingissä. Mutta kauheata sitä sotkua ja meteliä, mitä siellä oli.

- Voin olla 100-prosenttisen varma, että kyseessä oli juuri tavallinen leirintäalue, eikä Karavaanialue. Mutta arvaa mikä taho sai myös kuran niskaan?
 

jake

Jäsen
Suosikkijoukkue
hifk
vilperi kirjoitti:
Mutta joka tapauksessa tavallisilla vaunuilijoilla ja SF-Caravan- liiton jäsenillä on hyvin suuri ero.

Ei niillä mitään eroa ole. Teiden tukkoja ja tavallisen liikenteen häiriköitä kaikki tyynni.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Tämän touhun lisään omaan listaani sukurutsauksen ja kansantanssin perään. En ole.
 

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kehtaako joku tunnustaa vetävänsä tuollaista hikistä kusenväristä lasikuitukoppia?

Pitäisi saada krimanalisoitua tuollaisen vetäminen.

Tientukkoja ja onnettomuuksien aiheuttajia.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
kettu666 kirjoitti:
Kehtaako joku tunnustaa vetävänsä tuollaista hikistä kusenväristä lasikuitukoppia?

Pitäisi saada krimanalisoitua tuollaisen vetäminen.

Tientukkoja ja onnettomuuksien aiheuttajia.
Toivottavasti olet viestisi kanssa tosissasi ;)

Mikäs siinä jos haluaa vetää vaunua perässä ja tykkää vielä yöpyä siinä. Pitää vaan olla vahva ja luotettava auto, jotta voi vetää kunnon vaunua. Itse en omista vaunua, eikä minulla ole edes koukkua autossani, jolla voisin vetää yksiötä perässä. Kyllähän niistä aina ohi pääsee.
On vaan omaa saamattomuutta, jos ei pääse tuollaisesta yhdistelmästä ohi. Silloin kannattaa mennä bussilla, jos jää junnaamaan vaunun taakse. Jos minulla on joskus rahaa paljon, niin voisin harkita ison ja komean asuntoauton ostamista, mutta leirintäkolhoosit kierrän silloinkin kaukaa.
 

lihaani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Jukan takahiukset kirjoitti:
On vaan omaa saamattomuutta, jos ei pääse tuollaisesta yhdistelmästä ohi. Silloin kannattaa mennä bussilla, jos jää junnaamaan vaunun taakse.

Mutta kun tämän lasikuitukopin perään muodostuu palttiarallaa kilometrin jono. Jonon viimeisellä on vähemmän ohituspaikkoja kuin Kimillä Imolassa.

Nimimerkki joka kesä Lahden ja Mikkelin väliä kulkeva.
 
Suosikkijoukkue
Lukko. Timanttinen johto ja pierumäki kiekko.
lihaani kirjoitti:
Mutta kun tämän lasikuitukopin perään muodostuu palttiarallaa kilometrin jono. Jonon viimeisellä on vähemmän ohituspaikkoja kuin Kimillä Imolassa.

Nimimerkki joka kesä Lahden ja Mikkelin väliä kulkeva.
Silloin pitääkin puida nyrkkiä jonossa toisena olevalle köröttelijälle, jos joskus jonon kärkipään saavuttaa ;)

Nythän matkasi ja myös omani helpottuu hieman, kun Lahden ja Heinolan väli alkaa olemaan asfaltointia vaille valmis. Onneksi ei tarvi ihan Mikkeliin asti mennä, vaikka siitä eteenpäin ne tuskaiset kilometrit vasta alkavatkin omasta mielestäni.
 

JuVii

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo Blues
Muutama vuosi sitten porukoilla oli matkailuauto, sillä tuli kierrettyä Suomi moneen kertaan, myös pohjois-Ruotsissa ja Norjassa tuli kierrettyä. Norjassa mieleen jäivät Lofootit ja Nordkapp, hienoja paikkoja.

Nyt kuitenkin osaa nauttia paikallaan olosta ja mökkeilystä. Välillä kuitenkin mieli tekisi tien päälle ja reissaamaan.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jukan takahiukset kirjoitti:
On vaan omaa saamattomuutta, jos ei pääse tuollaisesta yhdistelmästä ohi. Silloin kannattaa mennä bussilla, jos jää junnaamaan vaunun taakse.

Tämä on yksi jonon aiheuttaja myös.

Joskus käy niinkin, että karavaanari antaisi tietä, mutta takana oleva ei mene ohi, ja näin syntyy jonoa. Eli kyllä tässä voi olla vikaa juuri niissäkin, jotka eivät ohita, vaikka paikkakin olisi.

Se riippuu paljon ihmisestäkin soveltuuko tällaiseen matkustustyyliin. Suurinta osaa tuntuu häiritsevän asuntovaunun pieni koko. Omasta puolesta voin vain todeta, että sehän siinä vasta parasta onkin.

Omalla kohdallani karavaanailu on arjesta irrottautumista, rentoutumista. Perheen kanssa yhteiseloa. Olen kokenut kyllä mökkielämääkin, viimeksi viime elokuussa Nurmeksessa, mutta ei se ollut läheskään yhtä ihanaa kuin karavaanailu.

Suosittelen lämpimästi sellaisille ihmisille tätä kokeiltavaksi, jotka eivät vielä ole kokeilleet tätä harrastusta. Minulla on suositeltavaksi myös monia karavaanialueita, mutta se vaatii sitten SF-Caravan- liittoon menemistä.

Mutta kannattaa kokeilla edes.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös