Totta tämäkin. Mutta yhtään Mikkoa tuntevana hänestä välittyy kuva ettei kiinnosta julkisuus pätkääkään. Ja kun tämä keissi joskus vuonna 2036 Helunan kanssa loppuu, niin haluaakohan hän enää lähtä sitä käymään läpi koskaan uudelleen. Epäilen vahvasti.
Jos kirjaa suunnittelisi, niin en usko Helunan saavan siinä roolia, vaan kirja olisi enemmän jääkiekkoon ja siihen liittyviin ilmiöihin keskittyvä.
Totta turiset. Tämä keissi Helenan kanssa ei tosin lopu ennen kuin Helena on viimeisen henkosensa vetänyt, mutta muuttanee toki vuosien varrella muotoaan. Ja vuosi vuodelta se vaikuttaa Mikkoon yhä vähemmän. Aika paljon riippuu siitäkin, minkälaisia psyykkisiä jälkiseuraamuksia lapsille tästä lopulta aiheutuu, koska lasten asiat ovat vanhempien asioita, vaikka olisivat aikuisiakin eikä huoli omista lapsista lopu koskaan.
Mun pointti tässä kirjahommelissa oli lähinnä se, että omaelämäkerta ilman Helena-asian käsittelyä, ei ole täysin totuudenmukainen kertomus Mikon elämästä. Julkisuus sinänsä ei Mikkoa varmasti kiinnosta pätkän vertaa, mutta Mikosta välittyy aidosti ihminen, joka välittää myös ympäristöstään ja haluaa tehdä hyvää. Ja Mikko tietää, että hän ei ole ainoa, jonka ex-puoliso käyttäytyy näin. Taloudelliset mittasuhteet ja julkisuuden määrä ovat toki ainakin Suomen mittakaavassa poikkeukselliset, mutta ihmiset tuntevat samanlaisia epätoivon tunteita huolimatta varallisuudesta tai tunnettuudesta.
Mikko ei olisi koskaan halunnut tuoda asioita julkisuuteen, mutta Helena halusi. Mikko oli vuosia täysin hiljaa. Kunnes sitten antoi Iltalehdelle yhden haastattelun, jossa paljasti toimittajalle kaiken, myös salatun materiaalin. Tämä muutti peliä siinä mielessä, että myös Mikko oli valmis tulemaan julkisuuteen ja hän teki sen omilla ehdoillaan. Eli, jossain määrin Mikkokin halusi julkisuutta ja kertoa oman puolensa asioista.
Jos Helena ei olisi kertonut ihan kaikkea, en usko, että Mikko olisi koskaan lausunut asiasta mitään. Olisi erottu, piste. Mutta, kun Helena on tehnyt mitä on tehnyt ja ihmiset tietävät jo aivan liikaa koko asiasta, maitolasi on tavallaan kaatunut. Yksityisyys on jo mennyt.
Helena on tehnyt yhteistyötä Seiskan kanssa tasan kahdesta syystä: 1) Mikko ei voisi ikinä tehdä Seiskan kanssa yhteistyötä ja Helena tietää sen. Tämä on yksi erittäin suuri motiivi. Lisää kiusaa. 2) Seiska on ainoa suomalainen media, jonka moraali venyy hyvinkin pitkälle, eikä edes lasten hyvinvoinnilla ole lehdelle väliä. Eikä tämä ole mikään uusi juttu, lisätietoja voi kysellä vaikka Matti Nykäsen tyttäreltä.
Jos Mikko joskus jossain kirjassa avioliitostaan ja erostaan kertoisi, parasta olisi jättää Helenan nimi kokonaan mainitsematta. Hän olisi vain ex-vaimo. Tai hänestä puhutaan vaikka salanimellä "Tiina". Alkupuheeseen voi kirjoittaa, että koska ex-vaimon henkilöllisyydellä ei sinänsä ole merkitystä, häntä ei mainita oikealla nimellään.
Mä olen itse vankasti sitä mieltä, että ihmiset tarvitsevat esikuvia myös negatiivisisten asioiden kohtaamisessa ja niistä selviämisessä. Ja vaikka ymmärrän halun yksityisyyteen, tämä on tarina, josta ei kannattaisi olla hiljaa. Varsinkaan, kun olemme saaneet sitä jo seurata pitkän aikaa. Se ei ole koko Mikon tarina, mutta erittäin iso osa sitä. Olen miettinyt paljon sitä, miten henkisesti vahva mies Mikko on, koska mulle on ihan selvää, että Helenasta ei ole tukea Mikon uralle edes vähän alusta, päinvastoin. Ja silti Mikon ura oli hieno. Olisi siis kiinnostavaa tietää, millä konkreettisilla keinoilla hän pystyi jättämään yksityiselämän paineet ja haasteet sivuun, kun hyppäsi kaukaloon.
Uskon, että jos mitään kirjaa koskaan kirjoitetaan, se kirjoitetaan vasta, kun lapset ovat aikuisia. Ja lapset saavat oman äänensä kuuluviin siitä, minkälainen isä Mikko on ollut ja mitä he ovat Mikolta oppineet. Itse en pitäisi täysin mahdottomana sitäkään, että joku lapsista tulee jossain vaiheessa julkisuuteen ja kertoo omista kokemuksistaan kahden vanhemman välissä. Tämä riippunee paljon kuitenkin siitä, miten seuraavat vuodet Helenan kanssa menee. Jos Helena katoaa täysin julkisuudesta ja pistää instansa kiinni, en usko, että lapsista kuullaan pelkästään tämän asian tiimoilta. Mutta, jos vaikeudet Helenan kanssa jatkuvat, Helena nousee mediassa esille ja sen myötä lapsetkaan eivät saa yksityisyyttä, en näe mahdottomana, että lastenkin näkemykset tullaan kuulemaan julkisuudessa. Ja jos näin käy, se on Helenan kannalta yksinomaan negatiivinen asia. Siksi Helenan kannattaisi oikeasti nyt todella tarkkaan miettiä, miten aikoo loppuelämäänsä elää.