Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 844 177
  • 19 172

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Rouvalla on ulkomailta ostettu läppäri, jossa Windowsin kieliastus oli alunperin eri kielinen. Olen onnistunut saamaan siihen aina muutamaksi viikoksi tai päiväksi suomen kieliset näppäimistöasetukset, vehkeessä on nyt kiinni suomenkielinen ulkoinen näppäimistö, läppärin omassa näppiksessä ei ole äätä, öötä jne. Vähän väliä näppäimistö palautuu alkukieliseksi.
Onko vinkkejä millä asetuksella laitteen kielen voisi mahdollisimman pysyvästi vaihtaa suomeksi. Suomi löytyy kyllä kieliasetuksista ja kielipaketti on ladattu.
Tämä kuulostaa siltä ihan klassiselta ongelmalta minkä itse joutuu aina uuden windows asennuksen yhteydessä korjaamaan. Eli windowssista pitäisi mennä Näppäimistö/Keyboard asetuksiin (onnistunee helpoiten käyttämällä sitä Win10 hakupalkkia), ja sieltä pitäisi löytää "Input language hot keys" (en osaa sanoa varmaksi mitä se on suomeksi jos on suomenkielinen windows, varmaankin jotain 'kirjoituskielen pikanäppäimet'?) ja siitä avautuu sitten ikkuna jossa on pikanäppäimet kielen vaihdolle englannin ja suomen välillä. Vaihtelee ne sitten vain pois päältä.

Oletuksena ne on muistaakseni jotain hämäriä shift-control tms yhdistelmiä mitä ainakin omat nakkisormet painelee vähintään kerran viikkoon vahingossa ja kieli vaihtuu, jos ei ole noita käynyt tuolta poistamassa. Vanhassa windowssissa sai vielä ne muut kielet poistettua, mutta ainakaan minun win10:stä ei lähde enää tuo englanti poistamalla, mutta ei sen väliä kunhan nuo pikanäppäimet ottaa pois käytöstä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulla lukee alapalkin nurkassa FIN. Kun vie kursorin sen päälle, se ehdottaa kielivalintojen muuttamista Win+Space -yhdistelmällä. Kokeilin, en tykännyt. Mieluummin klikkaan sitä FIN-tekstiä ja menen kielivalintoihin suoraan. Tosin en tiedä, miten tämä auttaa @finnjewel ongelmaan.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Joku i3 prossu, 16gb ram, radeon rx 580 8gb näyttis ja vitusti kovalevy tilaa

Frendi pyytää 200€, onko hyvä ostos?
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Anteeksi, mutta näkeekös watsupista mistään et onko hyväksyny ne uudet ehdot jota se on kyselly =).
Vittu ku ei muista et kysykö se jo omasta luurista niitä, työpuhelimeen taisi sitä tarjota
Ja kysyyköhän se sitä mahdollisesti uudestaan
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Anteeksi, mutta näkeekös watsupista mistään et onko hyväksyny ne uudet ehdot jota se on kyselly =).
Vittu ku ei muista et kysykö se jo omasta luurista niitä, työpuhelimeen taisi sitä tarjota
Ja kysyyköhän se sitä mahdollisesti uudestaan

En tiedä näkeekö, mutta itse valitsin "ei nyt" tms. ja varmasti tulee lähempänä 8. helmikuuta kyselemään uudestaan. Ellei niitä hyväksy, WA-tili kai suljetaan. Oli onneksi kivuton siirtymä Signaliin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyisiköhän täältä apuja. Koitanut asentaa opiskelujuttujen takia yhtä ohjelmaa koneelle mutta tulee virhekoodit 2503 ja 2502. Olen tarkistanut että ei ole estoja käyttäjän oikeuksissa enkä ole löytänyt mitään vajaita asennuksia ohjelmasta. Olisiko jotain vinkkejä mistä voisi lähteä purkaman ongelmaa?
 
Suosikkijoukkue
Tappara

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Tällä kertaa kysyisin neuvoa koneen ylikellotukseen. Mulla on näköjään dual rtx260 asus series ja tuo gpuz ohjelma sekä latasin jonkun unigine heaven benchmark ohjelman. Niin oisko neuvoa mihin asettaa nuo gpu boost clock, gpu voltage, memory clock, fan speedit, power target sekä gpu temp target ja vikana joku frame rate target kun haluun ottaa tästä turvallisesti maximi tehot irti
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
@Kuopionkukko

Kokeiles MSI Afterburner softalla ylikellottaa, tod näk helpoin tapa: MSI Global

Joo no mullakin on tosiaan tuo koneen oma ohjelma missä voi valita overclock moden, game moden tai silent moden välillä ihan suoraan yhdellä klikkauksella mutta haluaisin nyt hieman tarkempaa ohjetta mikä olisi hieman parempi asetus siitä, varmaan joku osaa kertoa suurinpiirtein mihin lukemiin noilla koneeni spekseillä uskaltaa asetukset laittaa.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
dual rtx260

Tarkoitatko Nvidian RTX 2060 vai AMD:n R7 RX 260? AMD:n ohjaimilla kellotus onnistuu ihan kellotaajuuksia nostamalla Radeon Softwaresta. Kortit osaa itse nostaa voltteja kellotaajuuden mukaan, tiettyyn pisteeseen asti. Nvidialta ei taida autokellotusta löytyä. Afterburnerilla kellotus toimii käytännössä kellotaajuutta ja voltteja hiljalleen nostelemalla. Ensin kelloja ylös, voltteja ei, ja kun kelloja nostamalla kaatuu, niin voltteja vähän ylös. Ja sitten taas kelloja ylös. Mitä vähemmän joutuu nostamaan volttia, niin sen parempi. Youtubesta löytyy opasvideoita josta on helppo lähteä liikkeelle.

RTX 2060 pitäisi kellottua todella hyvin, ja suorituskykynousut voi olla helposti 10% luokkaa (tehtaalla alikellotettu kortti potentiaaliin nähden). AMD:n kortit kellottuu yleensä huonommin (paitsi tää 6000-sarja).
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Eikös tuo ylikellottaminen ole hiukan kuin mopon virittely? Onko siitä nykypäivänä muuta iloa kuin harrastelun riemu?
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikös tuo ylikellottaminen ole hiukan kuin mopon virittely? Onko siitä nykypäivänä muuta iloa kuin harrastelun riemu?
Itselläni tietyt pelit kaatuu normaalia useammin ylikellottamisen jälkeen. Toki kaatuilevat muutenkin, mutta selvästi kasvaa sekin.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Tarkoitatko Nvidian RTX 2060 vai AMD:n R7 RX 260? AMD:n ohjaimilla kellotus onnistuu ihan kellotaajuuksia nostamalla Radeon Softwaresta. Kortit osaa itse nostaa voltteja kellotaajuuden mukaan, tiettyyn pisteeseen asti. Nvidialta ei taida autokellotusta löytyä. Afterburnerilla kellotus toimii käytännössä kellotaajuutta ja voltteja hiljalleen nostelemalla. Ensin kelloja ylös, voltteja ei, ja kun kelloja nostamalla kaatuu, niin voltteja vähän ylös. Ja sitten taas kelloja ylös. Mitä vähemmän joutuu nostamaan volttia, niin sen parempi. Youtubesta löytyy opasvideoita josta on helppo lähteä liikkeelle.

RTX 2060 pitäisi kellottua todella hyvin, ja suorituskykynousut voi olla helposti 10% luokkaa (tehtaalla alikellotettu kortti potentiaaliin nähden). AMD:n kortit kellottuu yleensä huonommin (paitsi tää 6000-sarja).

ASUS Dual GeForce RTX™ 2060
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
ASUS Dual GeForce RTX™ 2060

Jees, Nvidialta ei taida vieläkään löytyä mitään omaa ylikellotus-softaa, mutta Afterburneria Nvidian käyttäjät yleensä käyttää. Tuossa esim. videota miten kellotus tapahtuu:
Jos englanti ei taivu, niin googlella löytyy myös suomenkielisiä oppaita ja esim. tekstimuodossa. Itse en ole Afterburneria pitkään aikaan käyttänyt, ja tuo AMD:n oma ohjelma on minusta paljon kätevämpi.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Mulla on siis koneessa asennettuna valmiiksi ihan oma ohjelma asuksen puolesta mutta oisko tarjota jotain valmista lukua mihin nuo voisi turvallisesti asettaa? En viittis alkaa säätämään ja odottamaan että millonka kone menee jumiin
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mulla on siis koneessa asennettuna valmiiksi ihan oma ohjelma asuksen puolesta mutta oisko tarjota jotain valmista lukua mihin nuo voisi turvallisesti asettaa? En viittis alkaa säätämään ja odottamaan että millonka kone menee jumiin

Ei ole valmiita lukuja olemassa, kun kortit on erilaisia. Eikä kellottamalla oikein kannata hakea sokkona pikavoittoja. Mutta jos haluat helpommalla päästä, niin kokeile laittaa powerlimit tappiin (esim. +50%), nosta ytimen kellotaajuutta vaikka 15mhz ja ajele edes 15min (mielellään 30min) jotain raskasta stressitestiä, jos ei kaadu niin lisää kellotaajuutta kunnes kaatuu tai tulee virheitä. Kaatumisen jälkeen vaikka 0,1v lisää corevoltagea ja taas testaat, ja jos vakaa niin lisää kellotaajuutta ja taas testiä ja tarvittaessa lisää volttia. Mitä vähemmän joutuu nostamaan volttia sen parempi ja sen pidemmälle kortti yleensä kellottuu.

Kellotuksessa on pieni riski hajottaa korttinsa, mutta nykyisin se on suorastaan vaikeaa, kun kortin BIOS tai ajurit kaataa kortin heti kun toiminta menee epävakaaksi, eikä se kaatuminen varsinaisesti vahingoita korttia. Kortin lämpötilaa kannattaa seurata, kortti voi kaatua jos ytimen lämpö menee maksimiin (eri korteissa eri maksimit löytyy googlella). Ja kellottaminen ei välttämättä hirveästi nosta suorituskykyä, sekin kannattaa testata että onko kellotus edes omaan käyttöön järkevää. Jos kortista puristaa kunnolla tehoja irti, niin keskinkertaisilla jäähdytyksillä varustettujen korttien melutaso voi nousta aika reilusti. Asuksen dualit on noita heidän "halppis malleja".

Edit: näytönohjaimen muistien kellottaminen on sitten oma leikkinsä, sitä en ole voltteja säätämällä koskaan tehnyt. Yleensä muisteja saa kellotettua joku 50-100mhz ilman mitään säätämistä.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko kellään kokemusta Mesh-järjestelmästä? Meille tuli tänään ulkoseinään DNA:n 5G-purkki, mistä seinän läpi ethernet-kaapeli tietokoneeseen. Muuten hyvä, mutta vanha 5G-modeemi, millä on tehty langaton verkko, ei toimi välissä enää kunnolla. Muutenkin sen kantama on ollut huono.

Elisan myyjä ehdotti minulle Mesh-systeemiä, mutta en ihan tajunnut kaikkea. Kun tuossa systeemissä on kolme purkkia, niin tuleeko ethernet-johto ulkoa kiinni yhteen niistä, vai tarvitaanko reititin vielä ethernetin päähän? Jos ei tarvita, niin voiko siinä kuitenkin olla? Noissa mesh-purkeissa näkyy olevan vain kaksi liitäntää. Yhteen reikään tulee ulkoa ethernet, mutta mitäs sitten kun pitäisi saada vielä pöytäkone ja Verisure samaan purkkiin kiinni?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
@kyykäärme Yhdelle kaverille asensin Deco M5 kolmen tukarin mesh-järjestelmän. Käyttöönotto oli luokkaa naurettavan helppoa ja yksi näistä tukareista laitettiin ethernet-piuhalla modeemiin kiinni ja kaksi muuta sijoiteltiin sopiviin paikkoihin omakotitalossa. Deco M5 toimii niin reitittimenä tai APnä eli access pointtina, ihan miten omaan järjestelmään sopii. Mitä tulee vähäiseen ethernet paikkojen määrään niin voithan asentaa kytkimen purkin, pöytäkoneen ja verisuren vempaimen väliin? Maksaa n. 20€ giganen kytkin.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Voiko sen yhden meshpurkin siis kiinnittää suoraan seinän läpi porattuun ethernetjohtoon, joka toisesta päästä on kiinni talon ulkoseinässä 5G-purkissa? Minua hämää, kun joihinkin kuviin on piirretty ethernetjohdon ja mesh-purkin väliin vielä reititin? Sitäkö ei sitten ole pakko laittaa?
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Voiko sen yhden meshpurkin siis kiinnittää suoraan seinän läpi porattuun ethernetjohtoon, joka toisesta päästä on kiinni talon ulkoseinässä 5G-purkissa? Minua hämää, kun joihinkin kuviin on piirretty ethernetjohdon ja mesh-purkin väliin vielä reititin? Sitäkö ei sitten ole pakko laittaa?

Mesh-laitteet <- tuolta lisätietoa aiheesta

Ei tarvitse erillistä reititintä ellei välttämättä halua sellaista.
 

kyykäärme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Mesh-laitteet <- tuolta lisätietoa aiheesta

Ei tarvitse erillistä reititintä ellei välttämättä halua sellaista.
Anteeksi kun jankkaan.
Tuolla sanotaan: 4G/5G-, ADSL/VDSL- ja kaapeliyhteyksissä tarvitaan lisäksi tekniikasta riippuen mobiilireititin tai modeemi.
Se DNA:n asentama ulkoseinän purkkiko sitten on se mobiilireititin?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös