Viestin lähetti reds1897
Kangaroo,juuri noin.
Nim:Hallituksen jäsen ja osakkeen omistaja.
-Näinhän se lain mukaan menee -olen hallituksen jäsen ja osakas itsekin. Osakkeiden omistamisella ei todellakaan saa juridisesti mitään suoja-asemaa. Yritin vain kertoa oman käsitykseni yleisestä käytännöstä yrityselämässä. Jos kyseessä on vaikkapa perinteinen perheyhtiö, joka etsii palkkajohtajan aina ulkopuolelta, on hänen asemansa käytännössä kiikkerämpi kuin jos hän olisi vaikkapa yksi suvun jäsenistä. Perheyhtiön lisäksi sama logiikka pätee muutenkin harvojen vahvojen osakkaiden omistamaan yhtiöön. Olen mainosalalla törmännyt monta kertaa tilanteeseen -nimiä mainitsematta- jossa yhtiön todellista päätösvaltaa käyttää yhtiön hallitus ja sen pj toimitusjohtajan ollessa vain heidän "juoksupoikansa". Näin siis karkeasti ottaen.
Toinen malli on se, että yhtiö ei edes halua käyttää "ulkopuolista" johtajaa vaan sen vahvat osakkaat hakevat tj:nkin keskuudestaan. Tällöin tj on "yksi heistä" eli enemmän myös todellinen vallankäyttäjä.
Matikaisen tulkitsen enemmän ulkopuoliseksi palkkajohtajaksi kuin vahvaksi HIFK-vaikuttajaksi. Mielestäni HIFKin valta on käytännössä tukevasti hallituksen käsissä - ja Frank-setähän jatkaa siellä edelleen. Joten Matikainen on tarvittaessa hyvinkin nopeasti vaihdettava elementti.
Korjatkaa jos olen väärässä....ja korostan, että minun kokemukseni osakeyhtiöiden hallinnasta perustuu mainos-, media- ja viihdebisnekseen. Enkä ole saanut juridista koulutusta, ainoastaan kaupallista...