Kysymyksiä keskustelupalstan moderaattoreille ja ylläpidolle II

  • 1 070 603
  • 6 246

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Moderaattorit kirjoitti:
Politiikkakeskustelua emme tule sallimaan jatkossa enää muissa osioissa.

Tämähän ei näytä koskevan esim. koronaketjuja Miksi ette valvo itse luomianne sääntöjä? Vai onko tässäkin kyse siitä että ei ole väliä jos sääntöjä rikotaan vaan ainoastaan kenelle saadaan vittuilla niiden avulla?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämähän ei näytä koskevan esim. koronaketjuja Miksi ette valvo itse luomianne sääntöjä? Vai onko tässäkin kyse siitä että ei ole väliä jos sääntöjä rikotaan vaan ainoastaan kenelle saadaan vittuilla niiden avulla?
Raportoi, jos noin ahdistaa jälleen kerran.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käyttäkäämme vanhaa vastaustamme pohjana.
Koronaketjut olisivat sisällöltään kieltämättä sellaisia, jotka voisi perustellusti siirtää Löylyhuoneen puolelle, mutta harkintaa käyttäen päätimme tehdä tässä asiassa poikkeuksen ja pitää aiheen paremmin esillä.
Ketjun aihehan ei lopulta ole millään tavalla irti politiikasta, joten on aivan luonnollista että siellä keskusteluu aina ajoittain rönsyilee myös politiikkakeskustelun puolelle. Jos kyseisessä ketjussa olisi nollatoleranssi politiikkakeskustelulle, voisi keskustelu vaikkapa rajoituksista ja päätöksistä niiden takana olla vähän hankalahkoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
No sitten oli väärin raportoitu.
Ei vaan väärin moderoitu...

Käyttäkäämme vanhaa vastaustamme pohjana.

Ketjun aihehan ei lopulta ole millään tavalla irti politiikasta, joten on aivan luonnollista että siellä keskusteluu aina ajoittain rönsyilee myös politiikkakeskustelun puolelle. Jos kyseisessä ketjussa olisi nollatoleranssi politiikkakeskustelulle, voisi keskustelu vaikkapa rajoituksista ja päätöksistä niiden takana olla vähän hankalahkoa.
Miksi se ei sitten ole siellä Löylyhuoneessa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Hiltsu04

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winnipeg Jets, Pelicans, Leijonat & BB-88
Varmaan retoorinen kysymys. Mutta vastaan silti, ei ollut.

Eikö tämä ollut riittävä vastaus:

"Koronaketjut olisivat sisällöltään kieltämättä sellaisia, jotka voisi perustellusti siirtää Löylyhuoneen puolelle, mutta harkintaa käyttäen päätimme tehdä tässä asiassa poikkeuksen ja pitää aiheen paremmin esillä".
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Jos kyseisessä ketjussa olisi nollatoleranssi politiikkakeskustelulle, voisi keskustelu vaikkapa rajoituksista ja päätöksistä niiden takana olla vähän hankalahkoa.

Enemmän tuo keskustelu on uskonlahkoa kuin hankalahkoa.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikö tämä ollut riittävä vastaus:

"Koronaketjut olisivat sisällöltään kieltämättä sellaisia, jotka voisi perustellusti siirtää Löylyhuoneen puolelle, mutta harkintaa käyttäen päätimme tehdä tässä asiassa poikkeuksen ja pitää aiheen paremmin esillä".
Ei tuota ollut siinä vastausviestissä, kuten MacRef väitti...

Surullista on että koronakeskustelua halutaan arvottaa esim. ilmastonmuutoskeskustelua tärkeämmäksi. Tähän epäilemättä vaikuttaa ry:n mielipide.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olihan. Tuo oli suora lainaus @Moderaattorit viestistä aiemmin tältä sivulta.
Ymmärsin tietysti että herra wanna-be-a-mode viittasi viestiin, jonka real-thing-modet vastasivat minulle. Ei tullut mieleenkään lähteä lukea ketjua sitä saamaani vastausta enempää.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ymmärsin tietysti että herra wanna-be-a-mode viittasi viestiin, jonka real-thing-modet vastasivat minulle. Ei tullut mieleenkään lähteä lukea ketjua sitä saamaani vastausta enempää.
Sinä lainasit itsekin sitä viestiä, missä se moderaattoreiden vastaus oli. Et silti nähnyt tai ymmärtänyt sitä vastausta?
 

Czescku

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Stadin Keltamustat
Jostain syystä tuli käytyä omien privaviestien historia läpi ja ihmetytti yksi asia. Miten on pystynyt poistamaan itsensä palstalta, ilman että näkyy edes sinisenä tuo nimimerkki? Kaikki muut poistetut tai itse poistuneet ovat sinisiä (eli pystyy klikkaamaan todetakseen ettei näy mitään tietoja).
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Edellisestä paikan päällä näkemästäni TPS:n matsista on aikaa jo kymmenen kuukautta - kansainvälisien otteluiden kohdalla puhutaan jo vuosista. Ahdistus on siis valtava, mun pitäisi käydä lääkärissä, mun pitäisi hankkia elämä, nillitän pikkuasioista, tartun lillukanvarsiin jne. No niin, esittelyt ja muodollisuudet on nyt hoidettu pois alta, joten keskitytään olennaiseen.

Parisen tuntia sitten avasin ketjun Otteluketjufoorumiin. Otsikoin sen...

Pe 27.08.2021 TPS Turku - Fischtown Pinguins Bremerhaven (CHL)

Nyt se on muutettu muotoon...

Pe 27.8.2021 TPS - Fischtown Pinguins (CHL)

OK! Otteluketjufoorumin pelisäännöissä lukee:
"Kaikki otteluketjut otsikoidaan samalla tavalla; pelipäivä, päivämäärä ja joukkueiden nimet. Ei muuta."

Ohjeistus on vuodelta 2011, mutta Moderaattorit ovat viitanneet kyseiseen viestiin usein. Oletan siis sen olevan edelleen voimassaoleva ja paikkaansapitävä. Ohjeistuksesta puuttuu se, että otsikkoon on vakiintuneen tavan mukaisesti mahdollista lisätä pelattava sarja (tässä tapauksessa: CHL) tai esim. mitä pudotuspelikierrosta pelataan ja monesko ottelu.

Kummaltakin joukkueelta on siis otsikosta poistettu edustamansa kotikaupunki (Turku - Bremerhaven). Suomalaisten joukkueiden nimistä tätä on harrastettu jo pitkään. Olen jo useampi vuosi sitten ehdottanut, että kansainvälisissä (kuten CHL) kohtaamisissa joukkueet nimettäisiin kansainvälisen käytänteen mukaisesti. Toisin sanoen kummankin joukkueen kotikaupunki lisätään joukkueen nimen perään - esim. TPS Turku. Ihan vain erotuksena perinteisistä liigakapinoista. Tämä korostuu erityisesti CHL:n pudotuspelivaiheessa, kun kaksi suomalaista joukkuetta voi pelata vastakkain. Esimerkkinä vaikkapa...

Ti 8.12.2015 CHL: Lukko - TPS

Olen itse avannut kyseisen ketjun ja tuolloin käytäntönä oli kirjoittaa pelattava liiga/sarja ennen joukkueita.
Muistelisin avanneeni ketjun muodossa...

Ti 08.12.2015 CHL: Lukko Rauma - TPS Turku

...ihan vain entistä selkeämmin erottumaan liigakohtaamisista.
Ikään kuin missään nimessä ottelusta ei saisi olla aavistuksen näyttävämpi edes otsikkotasolla. "Höh, täällä pelataan jääkiekko-ottelu ja sitten mennään hiljaisina kotiin!" - tuntuu siltä, että ei haluta minkäänlaista eroa siihen, pelataanko harjoitusottelu, normaali liigaottelu vai kansainvälinen ottelu samojen joukkueiden kesken.

Tänä päivänä avaisin saman ketjun tämän päivän tyyliin...

Ti 08.12.2015 Lukko Rauma - TPS Turku (CHL)

OK! Suomalaisten joukkueiden kotikaupunkeja ei Jatkoajan keskustelupalstan Otteluketjufoorumin Otteluketjujen otsikointeihin haluta - ei edes kansainvälisissä kohtaamisissa. En ymmärrä, enkä keksi asialle mitään järjellistä syytä - mutta ei kai mulla ole muuta vaihtoehtoa kuin pitkin hampain nieleskellä ja hyväksyä asia.

Miten on asia sitten ulkomaalaisten joukkueiden kohdalla?

Alle vuosi edellisen esimerkkini jälkeen syyskuussa 2016 pelattiin jälleen CHL:a. Tuolloin avattiin mm. Otteluketju...

Pe 2.9.2016 TPS - HC Bílí Tygři Liberec (CHL)

Kyseisestä tsekkijoukkueesta on avattu useampia Otteluketjuja. Esimerkiksi kaivamani ketju ei ole edes meikäläisen avaama. Ainakin kyseisen joukkueen kohdalla mainitaan myös kotikaupunki (Liberec). Joukkueen pääsponsori on Liberecin eläintarha, josta tuleekin nimi Bili Tygri Liberec - Liberecin Valkoiset Tiikerit. Korjattaisiinko tämäkin nykykäytännön mukaisesti muotoon...

Pe 2.9.2015 TPS - Bili Tygri (CHL)

...vai miten? Tämänpäiväisen korjauksenne jälkeen tuo vaikuttaisi luonnolliselta (mutta äärimmäisen typerältä).

Todennäköisesti tulevan sunnuntain TPS-matsin Otteluketjun avaaminen jää jälleen meikäläisen harteille. Mikä on suositeltu muoto sen avaamiseen? Mulla on kolme vaihtoehtoa...

1. Su 29.08.2021 TPS Turku - Sparta Praha (CHL)
2. Su 29.08.2021 TPS - Sparta Praha (CHL)
3. Su 29.08.2021 TPS - Sparta (CHL)


Tämänpäiväisen korjauksenne jälkeen (saksalaisjoukkueen nimestä pudotetaan kotikaupunki pois) kolmosvaihtoehto näyttää ohjeistuksenne mukaiselta. Kakkosvaihtoehto näyttää taas edellisten vuosien mukaiselta. Itse suosisin ykkösvaihtoehtoa.

Kansainvälinen käytänne juontaa ainakin osittain juurensa jo 90-luvulle ja EHL-otteluihin. Tuolloin ihan kansainvälisessä TV-lähetyksessä pelattiin ottelu Rouen - Rauman. Ei siellä Ranskassa se paikallinen TV-grafiikoista vastannut hahmo alkanut selvittää, että se papereissa lukevan nimen jälkimmäinen osa on joukkueen nimi. Kenties juuri tämän jälkeen suomalaisissa joukkueissa tajuttiin, että kansainvälisissä kohtaamisissa joukkuetta ei kannata kutsua suomalaiseen tyyliin ja vieläpä taivutettuna kuten Persläven Vääntö - vaan kääntää se kansainväliseen muotoon: Vääntö Persläpi.

Entistä enemmän tuntuu siltä, että Jatkoajan keskustelupalsta haluaa raahata tässä asiassa noin neljännesvuosisadan perässä!

Kysymykseni (4kpl) lyhennettyinä:
1) lisätäänkö joukkueen kotikaupunki kansainvälisissä otteluissa joukkueiden nimien perään vai ei?
2) miksi kotimaisten joukkueiden nimistä kotikaupunki poistetaan?
3) miksi ulkomaalaisten joukkueiden kohdalla noudatetaan kirjavaa käytäntöä?
4) kuinka otsikoin TPS:n tulevan sunnuntain ottelun (edellä kolme vaihtoehtoa)?

Lyhyet ja ytimekkäät vastaukset mielellään asianmukaisesti perusteltuina, kiitos!
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
3. Su 29.08.2021 TPS - Sparta (CHL)

Annan asiasta päättäville ilmaisen vinkin, että tämä linja olisi ihan saatanan typerä. Jo pelkkä Sparta on kovin huonosti kuvaava nimi otsikkoon. Entä jos vastassa olisi EHC München? Otsikkoon TPS - EHC? Miten tuosta pystyisi sanomaan, onko vastustaja EHC München, Freiburg, Visp, Biel, Kloten vai Lustenau?

Klotenin voisi toki myös nimetä Flyers. Otsikoksi TPS - Flyers, niin kaikki tietävät mikä joukkue vierailee nakkikattilassa?
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Annan asiasta päättäville ilmaisen vinkin, että tämä linja olisi ihan saatanan typerä. Jo pelkkä Sparta on kovin huonosti kuvaava nimi otsikkoon. Entä jos vastassa olisi EHC München? Otsikkoon TPS - EHC? Miten tuosta pystyisi sanomaan, onko vastustaja EHC München, Freiburg, Visp, Biel, Kloten vai Lustenau?
Aivan oikein!

Itselläni oli mielessä vastaavana esimerkkinä AIK - sieltähän voi Ruotsin puolelta tulla vastaan joko AIK Stockholm tai AIK Skellefteå. Jalkapallon puolella on ihan kotimaisillakin viheriöillä esim. Helsingin IFK ja IFK Mariehamn. Pelkkä IFK ei tuossakaan kerro riittävästi.

Klotenin voisi toki myös nimetä Flyers. Otsikoksi TPS - Flyers, niin kaikki tietävät mikä joukkue vierailee nakkikattilassa?
Eniten toivoisin (kansainvälisiin otteluihin) yhtenäistä käytäntöä joukkue, kotikaupunki - Flyers Kloten. Tämä siis eurooppalaisten joukkueiden kohdatessa. Periaatteessa on olemassa sekaantumisen mahdollisuus. Otetaan nyt sellainen mahdollisuus huomioon, että harjoituskaudella TPS saa vastaansa oikein NHL-joukkueen (Philadelphia Flyers) ja seuraavalla viikolla kohtaa CHL-joukkue Kloten Flyersin.

Pe 19.08.2022 TPS - Flyers (harjoitusottelu)
Pe 26.08.2022 TPS - Flyers (CHL)


...vai...

Pe 19.08.2022 TPS Turku - Philadelphia Flyers (harjoitusottelu)
Pe 26.08.2022 TPS Turku - Flyers Kloten (CHL)


Pikkusieluista nillittämistähän tää on, mutta yhtenäinen ja perusteltu käytäntö olisi kaikkein paras.

Mua vaan jotenkin niin rupesi ottamaan pannuun, kun tänään mielestäni asiallisesti muotoilemastani otsikosta oli otettu molempien joukkueiden kotikaupungit pois. Mulla on asiasta pieni epäilys. Otsikon korjannut Moderaattori ei tiennyt eikä viitsinyt edes ennen punakynän sauhuamista tarkastaa, että Bremerhaven on joukkueen kotikaupunki, vaan luuli sen olevan Fischtown.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös