Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 726 581
  • 4 986

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jääkiekkokypärä ei merkittävästi vaimenna päähän kohdistuvia iskuja tilanteissa joissa pää osuu holtittomasti jäähän.

Tuolla liikeradalla aivotärähdys olisi joka tapauksessa ollut selviö, oli kypärää tai ei.

Olen henkilöhtaisesti lyönyt pääni jäähän kypärällä sekä vastaavasti ilman kypärää ja voin kertoa, että siinä on aivan valtava ero. Aivotärähdys olisi varmasti tullut myös sen kypärän kanssa, vastaavanlaisella ilmalennolla, mutta sinä kyllä vähättelet aivan helvetisti nyt Jääkiekkokypärän turvallisuutta, joka merkittävästi olisi suojannut Kivenmäkeä tässä tilanteessa.

Tuntuu pahalta sanoa, mutta toivottavasti Otto (kuten ihan jokainen muukin, joka sitä remmiä roikottaa) nyt ymmärtää laittaa sen kypärän remmin kireämmälle, siten miten sen kuulukin olla. Yleensä ihminen on oppivainen oppimaan asiat kantapään kautta ja valitettavasti suurin tuho olisi tässä tapauksessa pystytty estämään varusteiden oikeanlaisella käytöllä.
 

IkuinenVappu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Olisiko hyvä keskustella myös siitä miten naurettavaa on nämä kultaiset- ja muut junnutähtikypärät jotka ovat todella selkeitä merkkejä pelaajista joihin vastustaja kiinnittää huomiota? En voisi kuvitella, että esimerkiksi NHLPA suostuisi ikinä tuollaiseen pelaajan merkitsemiseen! Psykologia on erikoinen juttu ja varmasti se antaa taklaajalle pienen extralatauksen taklaukseen kun näkee, että nyt voi viedä pelihuumoria pois vastustajan kultakypärältä tai vähän kouluttaa junnutähteä siitä miten miestenpeleissä pelataan. Täydellistä typeryyttä nuo merkityt kypärät.
 

McFäde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Nurmisen Pasi
Kyllähän tässä nyt on niin paljon huonoa säkää alusta loppuun. Miten nemecek olisi voinut tietää että juuri ennen taklausta Kivenmäki hukkaa kiekon, SEKÄ peliasennon ja valmiuden aivan kokonaan. Todella ikävä juttu näitä ei varmasti kukaan haluaisi, mutta ei toi taklaus nyt järin ruma ole. Miten Nemecek olisi voinut pelata tilanteen toisin? Jos näiltä halutaan välttyä niin pitäisi siirtyä naisten sääntöihin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei muuta kuin katsomaan miten niitä kypäriä testataan.
Tässä yksi video asiasta.
 

MadSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Habs
Niiden kypärien tehtävä on myös vähentää riskiä sille aivotärähdykselle ja imeä sitä energiaa pois, ettei nyt tule ihan tuollaista täydellistä äkkipysähdystä pään osuttua jäähän. Tuollaisessa tilanteessa pelaajan oman terveyden kannalta voi olla aika iso ero imeekö se kypärä 30-60% iskun energiasta pois vai tärähtääkö kallo suoraan jäähän.
Älä vtussa. Kuitenkin väärä ketju aiheelle. Onneksi Craig Mactavish onnistui välttämään vastustajan koiruudet.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ihmettelen kovasti sitä, että miksi tuomarit ja pelaajat ovat ensimmäistä kertaa samaan aikaan jäällä, kun ottelu alkaa. Siinä on enää hyvin vaikea seurata varusteiden kuntoa ja oikeellisuutta, ja kuten sanoit, myös se niskaan tulevan paskan määrä on valtava, jos annat vaikka remmin löysyydestä tai visiirin asennosta rangaistuksen.

Varusteet pitäisi tarkistaa alkulämmittelyn aikana, että ne korjataan ennen itse ottelua kopissa. Siinä on aikaa seurata varusteiden kunto, ja myös neutraali tilanne ennen ottelun alkua sanoa, että "tuo kuntoon ennen ottelun alkua, tai tulee jäähy."

Tämä on hyvä ajatus ja tässä olisi mielestäni hyvinkin kehityskelpoinen idea. Varustetarkastuksen voisi tehdä myös joku muu kuin viheltävät tuomarit, mutta toisaalta, tuomarit voisivat tarkistaa nämä heti siinä alkulämmön alussa. Samassa yhteydessä tulisi sitten ne korjauskäskyt annettua ja pelin kulkiessa ei enää tarvitsisi mitenkään varoitella asiasta. Jos tämä tehtäisiin tuomareiden toimesta, tulisi myös sitä tavallista keskustelua ja kommunikaatiota tuomareiden ja pelaajien välille ja siitä tuskin mitään haittaa olisi, jos joskus olisi sellaista neutraaliakin kommunikointia.

Tai sitten tosiaan liigan toimistolla tai missä lie pelien jälkeen katseltaisiin kuvia / videoita ja rankaistaisiin jälkikäteen sakoilla. Sekä yksittäisiä pelaajia että joukkueita. Ääritapauksissa pistemenetyksillä joukkueita, joiden pelaajilla ei ole varusteet kunnossa. Tai kehitellään jotain sopivia rangaistuksia.

Joka tapauksessa oma näkemykseni on se, että varusteiden valvominen mm. löysien leukahihnojen ja vastaavien varusteongelmien osalta ei pitäisi olla tuomarin tehtävä pelin aikana.
 

Runtulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ja edelleenkin unohtuu se ainoa oleellinen asia miksi noin pääsi tapahtumaan. En kuitenkaan odottanut yhtään enempää.

Niin, Kivenmäki luisteli pää alhaalla maalintekosektorilla - onhan sen täällä lähes kaikki keskustelijat esiin nostaneet. Mun mielestä silti (ja oikeastaan varsinkin silloin) kypärän remmin kannattaisi olla tiukalla.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Ja edelleenkin unohtuu se ainoa oleellinen asia miksi noin pääsi tapahtumaan. En kuitenkaan odottanut yhtään enempää.

Se syy oli varmaan useamman onnettoman asian summa, mutta on se nyt seuraamuksien kannalta aika olennaista, oliko kypärä päässä vai ei. Ja niiden seuraamuksien takiahan täällä väännetään tässä mittakaavassa koita nyt ymmärtää sen verran.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Itse olen ihmetellyt yleisesti, kun ihan NHL:ää myöten kypärien remmit ovat niin löysällä, että pelaaja pystyy pureskelemaan remmiä halutessaan. Itse en ole jääkiekkoa harrastanut, joten osaisiko joku sanoa, että mikä on syy tuohon, että kypärän remmiä pidetään niin löysällä? Jos tulee joku törmäystilanne, sattuuko kireällä oleva remmi, toisin sanoen "repiikö"/hiertääkö/viiltääkö" se ihoa, kun kypärä tempaisee mahdollisesta osumasta/kolauksesta, vai miksi tuo remmi on niin löysällä? Itse kun koulun liikuntatunneilal käytin kypärää, en kokenut remmiä mitenkään erityisen epämiellyttävänä. Itse vertaan tuota melkein kuin turvavyöhön, hetken kun on käyttänty, ei sitä edes huomaa.
Typeryys. Se on ainoa lopputulema johon olen vuosien saatossa päätynyt. Kuvitellaan että "ei minulle voi mitään käydä" vaikka se ei olekkaan itsestä kiinni mitä siellä pelissä tapahtuu. Ei tarvitse kuin mennä höntsä peliin katsomaan miten niitä kamoja käytetään ja siellä ei kukaan saa palkkaa. Se oikea työnantajakaan ei varmana tykkää jos siellä itsesi loukot, mutta ei, visiirit pitkin vatulaa, kaulasuojia ei käytetä ja jos käytetään niin ne roikkuu jossain navan tasolla jne. Sama sitten joka junnujoukkueessa ja aikusissa. Mitä enemmän tulee ikää sitä varmemmin ne kamat on päin persettä. Sitten jos tuomarina tähän puutut niin saat paskan maineen turhasta nipottajana.

Sitten on Suomen ylin sarjataso missä ei millään ole mitään väliä vaikka se lukisi sääntökirjassa. Sieltä ne kaikki paidat housuissa, housujen repimiset haaroista, hihojen käärimiset, kaulasuojien käyttämättömyydet ja löysät remmit yms. on aina lähteneet ja junnut seuraa perässä. Sitten NHL:ää myöten väittää pokkana joku konkari miten hän ei osaa pelata visiirin kanssa kun se häiritsee ja ei ole koskaan joutunut sellaisen kanssa pelaamaan, miten hänellä pitää olla oikeus pelata ilman.

Aina korjataan vasta kun sattuu ja on jo liian myöhäistä ja 5v päästä ei koko asiaa muista kukaan. Kaulasuojien käyttökin korjaantuu vasta kun joku taas kuolee tai vammautuu hyvin vakavasti ja säkällä selvitään säikähdyksellä. 5v päästä kukaan ei sitäkään enää sitten muista ja tilanne alkaa taas lipsumaan kunnes kolahtaa seuraavan kerran. Ketään ei oikeasti ne remmit hierrä tai kaulasuojat häiritse. Se on pelkkää paskapuhetta kun kuvitellaan nuorina olevansa jotain kuolemattomia ja vanhmempinakin aika harva tuntuu sieltä viisastuvan.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Typeryys. Se on ainoa lopputulema johon olen vuosien saatossa päätynyt. Kuvitellaan että "ei minulle voi mitään käydä" vaikka se ei olekkaan itsestä kiinni mitä siellä pelissä tapahtuu. Ei tarvitse kuin mennä höntsä peliin katsomaan miten niitä kamoja käytetään ja siellä ei kukaan saa palkkaa ja se oikea työnantaja ei varmana tykkää jos siellä itsesi loukot, mutta ei visiirit pitkin vatulaa, kaulasuojia ei käytetä ja jos käytetään niin ne roikkuu jossain navan tasolla jne. Sama sitten joka junnujoukkueessa ja aikusissi mitä enemmän tulee ikää sitä varmemmin ne kamat on päin persettä. Sitten jos tuomarina tähän puutut niin saat paskan maineen turhasta nipottajana. Sitten on Suomen ylin sarjataso missä ei millään ole mitään väliä vaikka se lukisi sääntökirjassa. Sieltä ne kaikki paidat housuissa, housujen repimiset haaroista, hihojen käärimiset yms. on aina lähteneet. Sitten NHL:ää myöten väittää pokkana joku konkari miten hän ei osaa pelata visiirin kanssa kun se häiritsee ja ei ole koskaan joutunut sellaisen kanssa pelaamaan, miten hänellä pitää olla oikeus pelata ilman.

Aina korjataan vasta kun sattuu ja on jo liian myöhäistä ja 5v päästä ei koko asiaa muista kukaan. Kaulasuojien käyttökin korjaantuu vasta kun joku taas kuolee tai vammautuu hyvin vakavasti ja säkällä selvitään säikähdyksellä. 5v päästä kukaan ei sitäkään enää sitten muista ja tilanne alkaa taas lipsumaan kunnes kolahtaa seuraavan kerran.

Monesta asiasta on @BlackWolf :inkin kanssa tullut väännettyä, mutta tästä asiasta olen täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Vaikka viestissäni ei mitään uutta sisältöä olekaan, niin haluan tätä korostaa.

Muistakaa sitten kaikki tänne kirjoittajat jatkossa, että teillä on, mitä sarjaa ikinä pelaattekaan, aina varusteet kunnossa ja sääntöjen mukaisesti. Tai jos eivät olekaan, niin ette vittuile tuomarille, joka siitä sanoo vaan kiitätte häntä, kun huomautti asiasta, jota itse ette olleet tajunneet huolehtia.
 

muuttohaukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport, Wasa Royals
Niiden kypärien tehtävä on myös vähentää riskiä sille aivotärähdykselle ja imeä sitä energiaa pois, ettei nyt tule ihan tuollaista täydellistä äkkipysähdystä pään osuttua jäähän. Tuollaisessa tilanteessa pelaajan oman terveyden kannalta voi olla aika iso ero imeekö se kypärä 30-60% iskun energiasta pois vai tärähtääkö kallo suoraan jäähän.

Valitettavasti jääkiekkokypärät ei kyllä pääse noihin lukemiin kun kyseessä on tilanne jossa pelaajan pää iskeytyy suurella energialla kovaan alustaan (päähän kohdistuneita iskuja, kuten kiekko, maila, kyynärpää vastaan kypärän hyöty on selkeästi suurempi). Korostan edelleen, että sen kypärän on syytä pysyä päässä, parempi se kuitenkin on kuin ei mikään. Se mitä tuolla ajoin takaa on, että kypärän remmi ei tässä tapauksessa ollut päätekijä (vaikkakaan ei täysin merkityksetön) pelaajan loukkaantumisessa.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Nopeita tilanteita, huonoa tuuria, helvetin ikävä lopputulema. Ei nyt kuitenkaan ollut mikään kelaus, tarkotushakunen, tappotaklaus. Pääsääntösesti ne on poistumassa valikoimasta, mikä on pelkästään positiivista.

Kivenmäen terveys. Ässät jaloilleen. Nemecekille oikeudenmukainen tuomio. Noilla prioriteeteilla eteenpäin.

Edessä on hieno, kamppailujen täyteinen playoff-kevät. Nautitaan näistä ajoista ja tulevista peleistä. Hienoimmillaan tää on kuitenkin kiihkeä, intensiivinen peli, joka herättää tunteita, tuo elämyksiä ja kaukalosta poistutaan vain muutama mustelma ja ruhje muistona.
 

sheiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jäin miettimään näitä kommentteja joiden mukaan kohta ollaan tilanteessa jossa avojään taklaukset kielletään kokonaan. Nythän Liigassa pelaa kahden kerroksen väkeä. Kokeneemmat pelaajat ovat nuoresta saakka tottuneet siihen että kiekollisena olet aina "tähtäimessä" ja siten ovat valmiina sekä ennenkaikkea osaavat ottaa taklauksia vastaan. Nuoremmilla tämä taklausten vastaanottaminen ei ole selkärangassa.
 

God #88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, #88, Saipa
Pointti oli nimenomaan siinä että tulee tilanteita joihin ei vaan voi ennalta varautua tai niitä harjoitella. Saa olla aika erikoinen pelaaja jos syöttää pölyt kiekon päältä ja myöskin tyytyy samantien vain ottamaan taklausta vastaan ilman että hakee katsellaan kiekkoa vielä.

Taklaajan vastuu 100% kun kerran säännöt ovat nämä.

e. korjasin, siis tietenkin taklaajan eikä taklattavan.
Suosittelen katsomaan nhl:ää niin näet joka pelissä tilanteen, jossa pelaaja jättää pelaamatta kiekkoa ja ottaa taklauksen vastaan.
 

Esteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️
Mua lähinnä huvittaa, että joku kukkahattu joka on joskus kerran elämässään pitänyt luistimet jalassaan tulee selittämään tämmöistä paskaa. Nemecek pelaa keväällä ja nautin siitä, kun sun kaltaiset tyypit on metrin slerba otsassa ettekä ymmärrä yhtään, että miten tämä on mahdollista.

Itselläni on jo nyt "metrin slerba otsassa".

Olen saanut sen yrittäessäni ymmärtää, miten joku uhitteleva nörtti pitää kuulina sitä, että toinen ihminen ajetaan kylmäksi.
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nopeita tilanteita, huonoa tuuria, helvetin ikävä lopputulema. Ei nyt kuitenkaan ollut mikään kelaus, tarkotushakunen, tappotaklaus. Pääsääntösesti ne on poistumassa valikoimasta, mikä on pelkästään positiivista.

Kivenmäen terveys. Ässät jaloilleen. Nemecekille oikeudenmukainen tuomio. Noilla prioriteeteilla eteenpäin.

Edessä on hieno, kamppailujen täyteinen playoff-kevät. Nautitaan näistä ajoista ja tulevista peleistä. Hienoimmillaan tää on kuitenkin kiihkeä, intensiivinen peli, joka herättää tunteita, tuo elämyksiä ja kaukalosta poistutaan vain muutama mustelma ja ruhje muistona.

Näin myös itse asian näen.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itselläni on jo nyt "metrin slerba otsassa".

Olen saanut sen yrittäessäni ymmärtää, miten joku uhitteleva nörtti pitää kuulina sitä, että toinen ihminen ajetaan kylmäksi.

Jos nyt puhut minusta niin missä viestissä olen ihaillut toisen kylmäksi ajamista?
 

kalapappa

Jäsen
Ai ovatko säännöt muuttuneet? Linjaus oli ehdoton, eli päähän kohdistuneesta vähintään 5 ottelua. Jos väittää ettei osunut päähän, niin joko valehtelee tai ei ole katsonut taklausta.
Ei ole. Vain jos päähän kohdistuneen taklauksen määritelmät täyttyvät. Tässä, vaikka kontaktia päähän tulee, ei ole aivan yksiselkoista onko tämä päähän kohdistunut taklaus vaiko ei.
Jos tarkkoja ollaan niin tuokaan ei pidä paikkaansa. Voi saada myös 2+10min tai 5min+pelirangaistuksen. Minimi viisi peliä tulee vain jos teko katsotaan OTTELURANGAISTUKSEN ARVOISEKSI. Toki tässä tapauksessa melko varmasti se 5+ peliä tulee... Pahoittelut saivartelusta...

EDIT: äh, eka viesti jäi lainauksesta pois enkä osaa sitä lisätä enää, joten koko viesti näyttää vähän hölmölle ilman sitä. Pahoittelut.
EDIT2: Onnistuipas :)
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Suosittelen katsomaan nhl:ää niin näet joka pelissä tilanteen, jossa pelaaja jättää pelaamatta kiekkoa ja ottaa taklauksen vastaan.

Joka ikisessä aikuisten sarjassa tehdään näin ja se on tavallista kiekon suojaamista. Tämän sijaan pölyt kiekon päältä saa kovasti pelaajalta pasmat sekaisin kuten tapauksessa.
 

Peppuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Chicago Blackhawks
Typeryys. Se on ainoa lopputulema johon olen vuosien saatossa päätynyt. Kuvitellaan että "ei minulle voi mitään käydä" vaikka se ei olekkaan itsestä kiinni mitä siellä pelissä tapahtuu. Ei tarvitse kuin mennä höntsä peliin katsomaan miten niitä kamoja käytetään ja siellä ei kukaan saa palkkaa. Se oikea työnantajakaan ei varmana tykkää jos siellä itsesi loukot, mutta ei, visiirit pitkin vatulaa, kaulasuojia ei käytetä ja jos käytetään niin ne roikkuu jossain navan tasolla jne. Sama sitten joka junnujoukkueessa ja aikusissa. Mitä enemmän tulee ikää sitä varmemmin ne kamat on päin persettä. Sitten jos tuomarina tähän puutut niin saat paskan maineen turhasta nipottajana.

Sitten on Suomen ylin sarjataso missä ei millään ole mitään väliä vaikka se lukisi sääntökirjassa. Sieltä ne kaikki paidat housuissa, housujen repimiset haaroista, hihojen käärimiset, kaulasuojien käyttämättömyydet ja löysät remmit yms. on aina lähteneet ja junnut seuraa perässä. Sitten NHL:ää myöten väittää pokkana joku konkari miten hän ei osaa pelata visiirin kanssa kun se häiritsee ja ei ole koskaan joutunut sellaisen kanssa pelaamaan, miten hänellä pitää olla oikeus pelata ilman.

Aina korjataan vasta kun sattuu ja on jo liian myöhäistä ja 5v päästä ei koko asiaa muista kukaan. Kaulasuojien käyttökin korjaantuu vasta kun joku taas kuolee tai vammautuu hyvin vakavasti ja säkällä selvitään säikähdyksellä. 5v päästä kukaan ei sitäkään enää sitten muista ja tilanne alkaa taas lipsumaan kunnes kolahtaa seuraavan kerran. Ketään ei oikeasti ne remmit hierrä tai kaulasuojat häiritse. Se on pelkkää paskapuhetta kun kuvitellaan nuorina olevansa jotain kuolemattomia ja vanhmempinakin aika harva tuntuu sieltä viisastuvan.

Olen lähes kaikesta samaa mieltä. Typeryys on se suuri syy moneen asiaan. Itse olen typerä, kaulasuoja on vaan niin "vittumainen" itselle että ei se vain sovi minulle. Osaan toki sen laittaa kaulaan, mutta kun se hiertää ja haittaa pään liikuttamista niin en sitä halua, jos käytän niin se on löysällä, vähän kuin vain mukana. Tuossa kuin sanoit että se ei ketään haittaa niin minua haittaa. En ole nuori, vaan 34 - vuotias enkä pidä itseäni kuolemattomana, ja tiedän typeryyden tuossa asiassa.

Itselleni visiiri / kypärän remmi ei ole mitenkään ongelma, mutta jollain tavalla ymmärrän jos se jollekkin on. Ja tiedän myös että se joillekkin on. Nämä on vähän sellaisia asioita että kenen vika ne sitten onkaan. Pitäisikö olla joku joka tarkistaa että kaikki varusteet on kunnossa, vai pelaajan omalla vastuulla. Toisaalta kellä se vastuu on sitten jos jollekkin jotakin tapahtuu, jos vastuu vaikka tästä kaulasuojasta on pelaajalla. Ihmisiä on erillaisia, vaikka sinulle mikään ei tunnu pahalta / huonolta niin jollekkin muulle voi tuntua. Tuskin noista jääkiekkoilijoista kukaan ihan tahalleen itseään haluaisi vahingoittaa.
 

Numero 1080p

Jäsen
Suosikkijoukkue
TUTO H
Sitten on Suomen ylin sarjataso missä ei millään ole mitään väliä vaikka se lukisi sääntökirjassa. Sieltä ne kaikki paidat housuissa, housujen repimiset haaroista, hihojen käärimiset, kaulasuojien käyttämättömyydet ja löysät remmit yms. on aina lähteneet ja junnut seuraa perässä. Sitten NHL:ää myöten väittää pokkana joku konkari miten hän ei osaa pelata visiirin kanssa kun se häiritsee ja ei ole koskaan joutunut sellaisen kanssa pelaamaan, miten hänellä pitää olla oikeus pelata ilman.

Oivallisia pointteja. Muistan yhä elävästi kun visiirit olivat varsin uusi juttu, eikä niitä juurikaan kaukaloissa näkynyt. Veivattiin sitten MM-kisoja ja oli matsi Ruåtsin ja Kanadan välillä. Joku kaksikko otti hiukan yhteen ja molemmat talutettiin jäähyboksiin, jossa sitten kanukki näytti visiirikypäräiselle swedulle käsimerkkejä ja huulilta pystyi lukemaan sanat "nice visor". Kova kaveri siis.

Hyviä huomioita nuo muutkin. Suun edessä roikkuvien remmien lisäksi näkee divarissakin aika ajoin noita hihojen käärijöitä. Mun silmään ainakin hurjan näköistä kun ranne on täysin paljaana. Eikä tuomarit koskaan huomauta noista. Eikä tule huomauttamaan ennen kuin joku kuolee. Kaulasuojista en mitään tilastoa ole tehnyt, mutta sellainen perstuntuma on, että ne ovat tässä viime vuosina olleet jopa vähenemään päin. Jossain kohtaa vuosia aikaa alkoivat yleistyä, mutta sittemmin ovat taas vähentyneet. No tämä tosiaankin ihan perstuntumaa, eli saa korjata jos ihan paskaa puhun.

Nemecekin taklaukseen kantaa ottaminen on hiukan riskaabelia kun täällä tuntuu olevan niin paljon kiukkua ilmassa, mutta kun sitä uskaltaa lentokoneen ovestakin hyppiä, niin ei kai tämä sentään vaarallisempaa ole.

Taklaus ei ole mitenkään sikamainen, lopputulos vaan karmea. Ihan hyvässä asennossa Nemecek lähestyy, kädet alhaalla. Yritys on tehdä ihan puhdas, vaikkakin kova pommi, tällä kertaa vaan tuli eteen hiukan haastavampi taklattava. En mä ole niitä heppuja jotka jaksaa jauhaa taklattavan vastuusta, enkä tee sitä nytkään, mutta olipa vaan hankala paikka Nemecikille. Ja kaikki menikin sitten päin persettä, lopputuloksen ollessa mikä oli. Paranemisia ja sympatiaa Kivenmäelle, mutta todennäköisesti ei olisi YO-kirjoitukset vaarassa, jos olisi se perkeleen remmi ollut edes sinne päin kuten sen kuuluukin olla.

Melkoista jeesustelua muuten tuo Kallioniemen artikkeli Jatkoajan verkkolehdessä. Vai että kovin vähän ihmisiä kiinnostaa nuorien pelaajien kohtalo? Voi vittu, eiköhän ihan kaikkia juuri tälläkin hetkellä kiinnosta mitä Kivenmäelle kuuluu, ihan riippumatta siitä mitä mieltä itse kolarista on. Kyllä ainakin mulla näissä tapauksissa mielenkiinto on juurikin loukkaantuneen pelaajan kohtalossa, kaikki muu on enemmäm vähemmän toissijaista. Enkä usko ihan ainoa laatuani olevan.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Olen lähes kaikesta samaa mieltä. Typeryys on se suuri syy moneen asiaan. Itse olen typerä, kaulasuoja on vaan niin "vittumainen" itselle että ei se vain sovi minulle. Osaan toki sen laittaa kaulaan, mutta kun se hiertää ja haittaa pään liikuttamista niin en sitä halua, jos käytän niin se on löysällä, vähän kuin vain mukana. Tuossa kuin sanoit että se ei ketään haittaa niin minua haittaa. En ole nuori, vaan 34 - vuotias enkä pidä itseäni kuolemattomana, ja tiedän typeryyden tuossa asiassa.

Itselleni visiiri / kypärän remmi ei ole mitenkään ongelma, mutta jollain tavalla ymmärrän jos se jollekkin on. Ja tiedän myös että se joillekkin on. Nämä on vähän sellaisia asioita että kenen vika ne sitten onkaan. Pitäisikö olla joku joka tarkistaa että kaikki varusteet on kunnossa, vai pelaajan omalla vastuulla. Toisaalta kellä se vastuu on sitten jos jollekkin jotakin tapahtuu, jos vastuu vaikka tästä kaulasuojasta on pelaajalla. Ihmisiä on erillaisia, vaikka sinulle mikään ei tunnu pahalta / huonolta niin jollekkin muulle voi tuntua. Tuskin noista jääkiekkoilijoista kukaan ihan tahalleen itseään haluaisi vahingoittaa.
Kannattaa mennä sinne lähimpään urheiluliikkeeseen ja testata eri kaulasuojia. Ei niitäkään ole vain yhtä mallia. Lisäksi se on ihan se ja sama paljonko se hiertää jos se voi pelastaa sun hengen. Kyllä mulla auton turvavyö hiertää ja silti käytän sitä, enkä ala mankumaan asiasta. Kyse on täysin omasta halusta ja sinun pelitaitosi ei sillä hiertymisellä muutu yhtään mihinkään. Et edes kentällä ollessasi sitä huomaa ja sun päähän ei varmasti sellanen 100g painonen rätti vaikuta millään tavalla. Kyse on täysin siitä, että olet linjannut itseksesi että et kaulasuojaa halua käyttää, eikä mistään muusta. Sama koskee niitä kypäriä ja remmejä niitä malleja on kymmeniä sieltä vaan valitseen sellainen mikä ei hierrä jos se nyt niin karmeaa on jos vähän hiertää. Mullakin luistimet on hiertäneet kolkytä vuotta ja silti lähden aina jäälle.

Niin vaan niinkin kova kaveri kuin Jagr oppi yllättäen pelaamaan toisenlaisella kypärällä kun sen kerran kolahti. Kyllä se kaulasuoja sullakin löytyy yllättäen kaulasta sen jälkeen jos kerran siellä maalinedustalla joku sut kaataa ja toisen pelaajan luistin viiltää edes läheltä kaulaa. En toki toivo että sellaista kenellekkään tapahtuu mutta siinä äkkiä muuttuu "hiertäminen" aika pieneksi ongelmaksi kun vaihtoehtona on se että voi mennä henki. Halpa henkivakuutus se kaulasuoja.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä taas kaikenlaiset internetin itseoppineet päävammaexpertit suoltaa melkosta tuubaa päävammojen syntymekaniikasta ja kypärien suojaominaisuuksista päävammojen suhteen, että terveydenhuollon ammattilaista ihan naurattaa. Lopettakaa jo, ei tuolla tietotaidolla kannata sukeltaa vammamekaniikoiden syvään päähän.
 

Pluton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Venäjä, Lukko
Täällä taas kaikenlaiset internetin itseoppineet päävammaexpertit suoltaa melkosta tuubaa päävammojen syntymekaniikasta ja kypärien suojaominaisuuksista päävammojen suhteen, että terveydenhuollon ammattilaista ihan naurattaa.
Oikeassa siitä että suurin osa ei varmasti tiedä muuta kuin mitä on googlannut. Mutta ei se terveydenhuollon ammattilaisuus tee siltikään kypäräexperttiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös