Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 723 743
  • 4 986

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Kyllähän tuo nykylinjalla vähintään viiden matsin arvoinen teko oli. Hienoa toimintaa Kähköseltä, kun huonosti suoritetun taklauksen jälkeen jää vielä tarkastamaan, miten vastustajalle kävi. Ei ainakaan jää epäselväksi, oliko tilanne vahinko vai sikailu.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Klok ansaitsee viiden pelin pelikiellon kyllä, koska se on nykyliigan linjaus, mutta Kähkösen toiminta on vaarallisempaa ja törkeämpää. Kähköselle itse antaisin 7-10 peliä, tuskin tapahtuu, mutta kyllä tuo Kähkösen temppu vaarallisempi näistä kahdesta on. Osin kuolleesta kulmasta leikkaus ja suoraan päähän.

Klippiä kun kelailee niin päähän näyttäisi osuvan, tahallisuutta ja törkeyttä on paha sanoa. Itse pelissä meni kyllä ihan ohi itseltä. Tuosta lienee se 5 ottelua tulossa yleisen linjauksen mukaisesti..
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Jos asian noin haluaa ilmaista niin kyllä, se kertoo myös siitä ettei pelissä lopulta mitään älyttömiä törkeyksiä ollut, vaikka tässä ketjussa varsinkin KooKoo kannattajat yrittävät asioita muuksi valkopestä.
Ei se Klokin tekoa miksikään muuta, että Kähkönen taklaa Nymannia päähän. Molemmille 5 peliä linjan mukaan. Muu on linjattomuutta mikä ei ole kurinpidolle uutta.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pelaajien reaktioista päätellen vahinko, mutta jatkotoimenpiteiden

Tahattomalta sekä osittain huonolta tuurilta tämäkin taklaus vaikuttaa, eikä varmasti ole päätä hakemalla yritetty. Näistä kahdesta kuitenkin päivänselvästi selkeämpi rike mitä Klokilla, eikä tämän tarkoitus nyt ollut puolustella omaa pelaajaa.

Mikäli tätä +5(?) pelin päähänkohdistuneiden linjausta ei olisi, niin antaisin Klokille ehkä sen 1-2 peliä ja Kähköselle sitten 2 peliä. Mistäkään teurastuksista ei kummankaan kohdalla voida puhua ja molemmissa on mielestäni matkassa niin epäonnea, kuin huonoa pelaamista puolustavalta pelaajalta.

Viiden pelin kakku näistä molemmista nyt olisi ylimitoitettua, mutta valitettavasti tämän Liigan linjaista.


Kieltämättä tuosta Klok-Puistola-tilanteesta yhä kitiseminen ja sen esiin nostaminen aivan toisen tilanteen yhteydessä on kieltämättä vähän huvittavaa. Ylipäätään rikkeen vähättely ja valkopeseminen toisen aivan erillisen rikkeen perusteella, noh, kukin tyylillään.

Missään kohtaan en ole vähätellyt ja jos selaat tätä ketjua, niin huomaat että minä olen sanonut "se otetaan mitä tulee ja thats fine"
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kyllähän tuo nykylinjalla vähintään viiden matsin arvoinen teko oli. Hienoa toimintaa Kähköseltä, kun huonosti suoritetun taklauksen jälkeen jää vielä tarkastamaan, miten vastustajalle kävi. Ei ainakaan jää epäselväksi, oliko tilanne vahinko vai sikailu.
En usko, että kukaan pelaaja tahallaan sikailee, kyllä ne aina vahinkoja on. Hienoa tosiaan Kähkösen toiminta tilanteen jälkeen, mutta ei sen pidä olla lieventävä asiahaara, kun tuomioita lopulta annetaan.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Tahattomalta sekä osittain huonolta tuurilta tämäkin taklaus vaikuttaa, eikä varmasti ole päätä hakemalla yritetty. Näistä kahdesta kuitenkin päivänselvästi selkeämpi rike mitä Klokillaä

Mikäli tätä +5(?) pelin päähänkohdistuneiden linjausta ei olisi, niin antaisin Klokille ehkä sen 1-2 peliä ja Kähköselle sitten 2 peliä. Mistäkään teurastuksista ei kummankaan kohdalla voida puhua ja molemmissa on mielestäni matkassa niin epäonnea, kuin huonoa pelaamista puolustavalta pelaajalta.
Juurikin näin, itse antaisin Klok 1-2 peliä ja Kähkönen 3-4, mutta kun tämä viiden pelin ja siitä yli linjaus liigalla on, niin nyt tuomiot pitäisi mennä minun mielestäni Klok 5 peliä ja Kähkönen 7-10. Vaikka tämä vähän yliampuvalta tuntuukin, liiga on kuitenkin itse halunnut linjata selkeästi jopa "ylimitoitettuja" tuomioita.
 

yaremchuk

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo,Green,Strömwall, Caito, JP Haataja
Mitens tähän nyt sitten pitää reagoida? "luisteli suoraan Kähkösen käteen" "pidä poika pää ylhäällä" "miten voi olla tollasessa asennossa, ihan kyyryssä" " missä on taklatun vastuu" "ei taklausta" jnejnejne..... Tätä roskaahan kuullaan jokaisen vastaavan tilanteen jälkeen.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ottamatta kantaa kumpakaan tapaukseen niin pleijareista tulee aika mielenkiintoiset..

Esimerkkinä vaikka että Klok olisi joukkueesi 1. Pakki ja Kähkönen 1. Hyökkääjä ja 50pinnan runkosarja takana. Molemmat siis samassa joukkueessa.

Noh pelaajat sitten tekisivät nämä sama temput, Klok ensin 1. Ja Kähkönen sitten 2. Matsissa ja ovat Liigan linjauksen mukaan poissa seuraavat 5-7peliä. Tuntuuko oikealta? Itse ainakin osittain kauhulla odotan näitä tuomioita kun jollain joukkueella menee homma aivain vituiksi..
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Kähkösen tilanne meni livenä minulta kokonaan ohi ja vähän ohi menee myös kameramiehiltä. Tai ainakaan minä en saa tuosta selvää.

Pelaajien reaktioista päätellen vahinko, mutta jatkotoimenpiteiden osalta sillä ei taida olla mitään merkitystä.

Omaa mielipidettä ei ole, mutta veikkaan viittä peliä, koska se on tupannut olemaan voittava veikkaus :-)

Selkeästi tuo on vahinko tai no kyllähän Kähkönen nimenomaan taklausta hakee, muttei varmaan ihan noin suoraa pääosumaa. Miehen reaktio heti tilanteen jälkeen kielii myös siitä, ettei tuossa mitään tapponiittiä haettu. Nyman oli tilanteessa hieman matalassa asennossa, millä on myös oma vaikutuksensa lopputulokseen.
 

kurnuttaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kookoo
Saa ottaa talteen, Klok tulee saamaan 7ottelun pelikiellon ja Kähkönen 5 ottelun pelikiellon.

Molemmat klipit useaan kertaan katsoneena pidän edelleen Klokin viimehetken kädennostoa tahallisena ja huomattavasti törkeämpänä tekona kuin Kähkösen taklausta.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei muutakuin listaamaan TÄMÄNKIN ketjun itkujani kerta niitä eniten minulla on. Hienoa kyllä huomata, että heti kun kalikka omaan osastoon osuu, niin ei edes yritetä keskustella aiheesta vaan vedetään rajusti ohi. Ehkä tämä on sitä kiekkokulttuuria jota Kouvolasta vielä puuttuu, mutta eiköhän se menestyksien ja vuosien kuluessa myös Kouvolaan kehity.

Niin itsehän täällä aloit itkemisestä puhumaan, vaikka ei täällä kukaan ole sen enempää itkenyt kuin sinäkään. Jos on asioista eri mieltä, niin ei se ole itkemistä. Tuskinpa sinäkään aina olet oikeassa, vaikka meillä ei Kouvolassa kiekkokulttuuria olekaan emmekä luonnollisestikaan tiedä jääkiekosta yhtä paljon kuin sinä.
 

Dexu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hallitseva Suomen Mestari 2021
Saa ottaa talteen, Klok tulee saamaan 7ottelun pelikiellon ja Kähkönen 5 ottelun pelikiellon.

Molemmat klipit useaan kertaan katsoneena pidän edelleen Klokin viimehetken kädennostoa tahallisena ja huomattavasti törkeämpänä tekona kuin Kähkösen taklausta.

Mielipiteitä kaikki ja värilasit varmasti vaikuttaa suuntaan jos toiseen, mutta mä taas näen Kähkösen taklauksen pahempana.
Kähkönen tulee tilanteeseen vähän kuolleesta kulmasta, taklaamaan jo kiekosta hetki sitten luopuneen ja maalille ajavaa Nymania ja tässä taklaus näyttäisi osuvan suoraan päähän. Taklauksessa myös kroppa takana, joten voimaa on taklauksessa takana.

Klokin taklaus taas osuu ensin olkapäähän, josta jatkaa matkaa osittain Puistolan väistöliikkeen vaikutuksesta korvan seudulle. Mitään erillistä kädennostoa en videoista kyllä näe.

Joku 7 ottelun pelikielto ihan kummalle vaan näistä tuntuisi jo melkoiselle oikeusmurhalle ja ylireagoinnille, mutta liigan kurinpidon tuntien sieltä voi tulla ihan mitä vaan.
 

Samppakalja69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen ILVES
Saa ottaa talteen, Klok tulee saamaan 7ottelun pelikiellon ja Kähkönen 5 ottelun pelikiellon.

Molemmat klipit useaan kertaan katsoneena pidän edelleen Klokin viimehetken kädennostoa tahallisena ja huomattavasti törkeämpänä tekona kuin Kähkösen taklausta.

Eikös vähän aikaa sitten joku päähän kohdistunut taklaus kurinpidossa kierretty sillä, että kyseessä ei ollutkaan taklaus vaan joku estäminen tai vastaava, eli ei tullut sitä min 5 peliä vaan vähemmän? Yhtään nyt muista mistä pelistä kysymys, jonkinlainen mediamylläkkä siinäkin taisi olla taustalla kun piti tuollainen porsaanreikä tuomioon keksiä. Kuitenkin kun on ennakkotapaus olemassa niin miksei joku siihenkin voisi Klokin tapauksessa vedota jollain logiikalla joka vetoaa kurinpidon omaan loogisuuteen.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Juurikin näin, itse antaisin Klok 1-2 peliä ja Kähkönen 3-4, mutta kun tämä viiden pelin ja siitä yli linjaus liigalla on, niin nyt tuomiot pitäisi mennä minun mielestäni Klok 5 peliä ja Kähkönen 7-10. Vaikka tämä vähän yliampuvalta tuntuukin, liiga on kuitenkin itse halunnut linjata selkeästi jopa "ylimitoitettuja" tuomioita.

Kähkönen 10 peliä? Salli minun nauraa. Kas kun ei 50 peliä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihan muuten yleisenä huomiona todettava, että todella suuri osuus taklausten pahimmista lopputuloksista johtuu ainakin osittain siitä, että taklattava pelaaja yrittää väistää taklausta, mutta ei ehdi kokonaan alta pois, jolloin osuma ei ole enää puhdas.

Mielestäni taklattavien pelaajien tulisi keskittyä enemmän ottamaan taklauksia kunnolla vastaan, eikä yrittää viime hetken väistöjä joka tilanteessa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Ihan muuten yleisenä huomiona todettava, että todella suuri osuus taklausten pahimmista lopputuloksista johtuu ainakin osittain siitä, että taklattava pelaaja yrittää väistää taklausta, mutta ei ehdi kokonaan alta pois, jolloin osuma ei ole enää puhdas.

Mielestäni taklattavien pelaajien tulisi keskittyä enemmän ottamaan taklauksia kunnolla vastaan, eikä yrittää viime hetken väistöjä joka tilanteessa.
Tämä olisi helppo korjata, kun junnukiekkoilussa sallittaisiin taklaukset jo aiemmin, nuoret oppisivat taklaamaan ja ottamaan taklauksia vastaan. Nykyinen tilanne on täysin absurdi, ja höntyilyjä sekä piittaamattomia taklausten vastaanottoja näkyy liian tasaiseen tahtiin.
 

Keyser

Jäsen
Veikkaan seuraavanlaisia pelikieltoja:

Kähkönen: Epäonnistunut taklaus. Päähän kolahtaa. 5 peliä.

Klok: Yrittää estää Puistolaa, myöhässä tilanteesta ja reaktiomaisesti levittää tämän takia käden suoraan Puistolaa päähän. Päähän kolahtaa. 5 peliä.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Veikkaan seuraavanlaisia pelikieltoja:

Kähkönen: Epäonnistunut taklaus. Päähän kolahtaa. 5 peliä.

Klok: Yrittää estää Puistolaa, myöhässä tilanteesta ja reaktiomaisesti levittää tämän takia käden suoraan Puistolaa päähän. Päähän kolahtaa. 5 peliä.
Tämä on todennäköisesti aika lähellä totuutta, johtuen siitä, ettei uskalleta antaa viittä enempää, koska se olisi monesti kohtuutonta ja vähempääkää ei voi antaa, koska valittu linja. Entinen malli oli siitä parempi, että taklauksien erot ja vaarallisuus pystyttiin paremmin rankaista porrastetusti, nyt linja on aika vakio, ei väliä millainen taklaus tai mitä lopulta tapahtuu, jos pääkontakti niin se on perus viisi peliä.
 
Suosikkijoukkue
KK
En ota kantaa kumpaakaan tilanteeseen muuten, kuin että kumpi on törkeämpi. Okei, molemmat osuu päähän, vahingossa. Tosin toisessa pelaaja loukkaantuu ja toisessa ei. Puistola ei voinut jatkaa peliä, eli olisiko tuo tilanne ollut kuitenkin vakavempi, koska siinä toinen loukkaantui? Nyman kuitenkin jatkoi peliä? Puistolan loppu kausi saattaa olla paketissa.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
En ota kantaa kumpaakaan tilanteeseen muuten, kuin että kumpi on törkeämpi. Okei, molemmat osuu päähän, vahingossa. Tosin toisessa pelaaja loukkaantuu ja toisessa ei. Puistola ei voinut jatkaa peliä, eli olisiko tuo tilanne ollut kuitenkin vakavempi, koska siinä toinen loukkaantui? Nyman kuitenkin jatkoi peliä? Puistolan loppu kausi saattaa olla paketissa.
Taas henkilökohtainen mielipide, mutta taklauksen lopputulos (loukkaantuuko vai ei) ei mielestäni pitäisi vaikuttaa tuomioihin. Enemmänkin pitäisi ajatella itse taklausta ja sen vaarallisuutta, eli mitä olisi voinut sattua. Liigan linjoilla loukkaantuminen kuitenkin taitaa olla yhä rangaistusta koventava asiahaara.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös