Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2019–2020

  • 726 629
  • 4 986

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Hei ystavat hyvat,jattakaa nyt herrajumala Mantyla rauhaan ja keskittykaa johonkin muihin asiohin ,vai pitaa pahaa Han on teille tehnyt?!

Voit tulla itse laskemaan harmaat hiukset ja mittaamaan verenpaineen.
 

axe

Jäsen
Johonkin Jokisen caseen verrattuna tää on ihan eri planeetalta. Jokisen takaus oli huono ja huolimaton ja se täytti paljon ruman taklauksen kriteerejä...mutta ei ollut omiaan aiheuttamaan isoa vaaraa vastustajalle. Tää taklaus oli vaarallinen.

Myös sellainen nimellinen ero on, että toinen taklaa kiekon kanssa maalintekotilannetta rakentavaa pelaajaa, toinen taklaa vaarattomalla seudulla kiekosta jo luopuneen kun nyt vaan sillä hetkellä siltä tuntui.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Myös sellainen nimellinen ero on, että toinen taklaa kiekon kanssa maalintekotilannetta rakentavaa pelaajaa, toinen taklaa vaarattomalla seudulla kiekosta jo luopuneen kun nyt vaan sillä hetkellä siltä tuntui.
Hietanen oli tilanteessa kiekollinen pelaaja, että ei tämän suhteen mitään merkittävää eroa.
 

Tollanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hei ystavat hyvat,jattakaa nyt herrajumala Mantyla rauhaan ja keskittykaa johonkin muihin asiohin ,vai pitaa pahaa Han on teille tehnyt?!

Sanoisin että korkeintaan kuningas. Sitäpaitsi siellä pohjois-Pohjanmaallakin suosituimman jumalan pirtaan sopii huonosti minkäänlainen muiden jumalien tunnustaminen.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nyt vasta katsoin tuon Jaakolan tilanteen, ja olihan tuo ruma pääkontakti, ei kahta sanaa. Surkeaa, että vanha suosikkipelaajani sikailee tuohon tyyliin. Toivottavasti uhri ei saanut aivovammaa. Nämä pitäisi karsia tiukalla ja selkeällä linjalla pois.

Sanoisin että korkeintaan kuningas. Sitäpaitsi siellä pohjois-Pohjanmaallakin suosituimman jumalan pirtaan sopii huonosti minkäänlainen muiden jumalien tunnustaminen.

Hei, olen tamperelainen ateisti. Jos haluat, voimme keskustella mytologioista vaikka yksityisviesteillä :)
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Myös sellainen nimellinen ero on, että toinen taklaa kiekon kanssa maalintekotilannetta rakentavaa pelaajaa, toinen taklaa vaarattomalla seudulla kiekosta jo luopuneen kun nyt vaan sillä hetkellä siltä tuntui.

Näin. Edestä päin, kiekollista, osuma rintaan.

Aika paljon oikeaoppista tekemistä. Sitä vauhtia oli liikaa ja jotkut laitataklauksen elementit siinä täyttyi.
 
Viimeksi muokattu:

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Tälläset jutut kyllä aina vähän ihmetyttää. Vaikka taklaus olisikin ihan täysin puhdas ja mitään rangaistusta ei olisi tuomittu, niin onko se nyt ihan mahdotonta että tilanteessa oikeasti sattui? Hyvin meni jatkamaan filmaamistaan vielä pukukoppiin eikä enää pelannut.

Ei se ihan mahdotonta ole, tietenkään. Nyt kuitenkin minun mielipide on se, että ihan selkeästi eleiden ja ilmeiden, silmien perusteella haistoi hyvän paikan. Ole eri mieltä, se ihan fine.

Tämmöiset kommentit vie vähän uskottavutta kirjoittajalta. Se on varmasti raskasta vihata yhtä seuraa, mutta joku järki olisi hyvä pitää näissä tarinoissa. Jos pelaajaan tulee tuommoinen niitti niin en ensimmäisenä olisi syyttämässä filmaamisesta, vaan antaisin mahdollisuuden sille, että siinä saattaa myös oikeasti sattua. Tietysti jos ei ole ikinä lajia harrastanut ja kokemukset on videopeleistä niin siinä tapauksessa ymmärrän. Muussa tapauksessa hyvin suuresti ihmettelen suhtautumista.

Ymmärtäisin myös jos kyseisellä pelaajalla olisi ollut taipumuksia filmaamiseen, mutta kun sekään yhtälö ei täyty.

I feel you, ihan oikeasti. Se on rankkaa olla Kärppien kannattaja kun kaikki vihaa ja on kateellisia ja mitä ikinä, jos vähänkään jotain sanoo ko. joukkueeseen liittyen.
Hienointa minusta se, että sellainen jolla ne värilasit on, moittii sellaista jolla ei ole suuntaan/toiseen minkäänlaisia..

Ei minulla mitään vihaa ole mihinkään suuntaan, katsoin vain tuon videon ja sanoin siitä mielipiteeni. Se jos on mielestäsi väärä niin joudut vaan sen kanssa nyt valitettavasti elämään ja itkemään itsesi iltaisin uneen.

ps.onneksi uskottavuutta ei ole edes ollut, niin paljoa ei enempää voi menettää.. eikä ole kokemuksia edes videopeleistä, olen elänyt pullossa. Täältä on hyvä näkyvyys joka suuntaan tasapuolisesti..
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Näin. Edestä päin, kiekollista, osuma rintaan.

Aika paljon oikeaoppista tekemistä. Sitä vauhtia oli liikaa.

Hssst pojat, älkää nyt tälläisiä järkeviä perusteita sotkeko sekaan, niin hyvää tunnepohjaista ähkimistä nyt menossa et pilaantuu koko kekkerit.

Minun mielestä jopa tuo vauhti asiakin on niin ja näin, joku vuosi sitten Tyrväisellä oli ihan liikaa, tässä ei nyt niinkään. Tulee pitkällä liulla.. ja jos menet kiekon kanssa kurvaat maalin takaa vauhtihyökkäyksen jatkoksi, niin pitäisi kyllä olla valmiina siihen et joku voi tulla ja taklata.

Tuomari nosti käden koska liiga ja kova taklaus, alle jäänyt haistoi paikan ja sekoitti eväät isommallekin rankulle. En ylläty kyllä yhtään vaikkei tulisi mitään. Veikkaan et saa yhden tai kaksi. Minulle se ja sama tulee mitä tulee, tosin joku yli kuusi on mielestäni perusteeton.
 

redpecka

Jäsen

Paljos Jaakolalle kakkua? 5-6 peliä?
No jaa, Strömberg-kasessa jo linjattiin tämän kauden osalta tämäntyyppiset. Ellei tässä sitten koventavana että taklaa ~kiekollista eikä kiekotonta.

Jaakola: Pelicans saa rangaistuksen
Ströba ajassa 1min: Yllättävä ratkaisu: törkytemppu ei edennyt Liigan kurinpidon pariin
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No jaa, Strömberg-kasessa jo linjattiin tämän kauden osalta tämäntyyppiset. Ellei tässä sitten koventavana että taklaa ~kiekollista eikä kiekotonta.

Jaakola: Pelicans saa rangaistuksen
Ströba ajassa 1min: Yllättävä ratkaisu: törkytemppu ei edennyt Liigan kurinpidon pariin

Otan ensin kantaa tuohon B) kysymykseen. Mun mielestä todella hankala. Ehkä se ei ole rangaistuksen paikka, Strömberg liukuu tilanteeseen, ei muuta suuntaan eikä nosta kättä tms.. ehkä hyökkäävän pelaajan olisi pitänyt olla "hereillä" siinä. Jos tulee boxia, niin 1-2 matsia.

Taklaus A) Jaakolan taklaus on todella samankaltainen kuin Varakkaankin taklaus. Tuleeko Jaakola vielä selvemmin kuolleesta kulmasta kuin Varakas? Jaakola ei mun mielestä yritä taklata päähän, mutta kyllähän taklaus osuu päähän. Sekin on samaa kuin Varakkaan taklauksessa, että pelaajan olisi pitänyt katsoa vähän eteenpäin ja sivuillekin kun tuossa vastustajan siniviivalla kuskaa kiekkoa. Kurinpito taitaa tulkita kiekottomaksi, mun mielestä tilanne huomioiden pitäisi tulkita kiekolliseksi, kuten Varakkaankin taklauksessa. Mun mielestä tässä eroana on se, että tämä tulee selvemmin päähän kuin Varakkaan taklaus. Edelleen mua tosin vaivaa se Varakkaan taklaus, sillä mun on hankala hyväksyä sitä päähän kohdistuneeksi, kun se ei mun mielestä sitä ollut vaan siinä oli kyse myös taklattavan vastuusta. Toki sen voin ostaa että Varakas tuli pimeästä kulmasta.. ehkä.

Mutta Jaakola nyt varmaan kurinpidon linja mukaan ansaitsee tuosta 4-5 matsia, kun ei ole aiempaa historiaa (vai onko..?).

Tuossa jäi vähän sellainen fiilis, että olisiko Jaakola voinut vähän laskea painopistettä kun näkee että taklausta ei oteta vastaan ja itse tulee sivulta. Varakkaan tapauksessa Varakas tuli mun mielestä lopussa enemmän edestä kuin sivusta ja taklausta ei oikein enää voinut "vetää pois", tässä olisi Jaakola ehkä voinut tehdä jotain "varotoimenpiteitä".

Taklattavan vastuusta voisi kyllä puhua enemmänkin.
 

redpecka

Jäsen
Otan ensin kantaa tuohon B) kysymykseen. Mun mielestä todella hankala. Ehkä se ei ole rangaistuksen paikka, Strömberg liukuu tilanteeseen, ei muuta suuntaan eikä nosta kättä tms.. ehkä hyökkäävän pelaajan olisi pitänyt olla "hereillä" siinä. Jos tulee boxia, niin 1-2 matsia.
Siis kuten tuossa uutisessa kerrotaan, tuosta ei tullut mitään eikä pääjehu vienyt asiaa edes käräjille kun oli niin selvä tapaus.

Enkä minä ole siitä mitään vaatimassakaan, kunhan ihmettelen kurinpito- ja vastaavien tyyppien logiikkaa kun suoralta kädeltä voidaan ilman senkummempia käsittelyjä todeta joku oikeaksi ja toinen vääräksi kun puhutaan pelistä jossa nopeita tilanteita. Vähän kun joskus tuli ilmi, että Putin...
...on listattuna johonkin rikollistekisteriin Supossa niin asiaa tutkittiin minuutti ja todettiin väärinkäsitykseksi.

Kurijäbät ampuvat vain itteensä jalkaan kun rupeavat jatkismaisesti nysväämään jotain pikku nyanssieroja siellä täällä kun olisi niin helppoa niputtaa tuollaiset ströba-Jaakola-kaset yhdenlaisiksi tilanteiksi* joissa tulisi samat sanktiot kuin vaikka verisissä korkeamailajäähyssä: 2+2 ja oravaa vituttaisi hetken, mutta siitä pääsisi pian yli kun säännöt on säännöt.

*Siis yhdenlaisiksi siinä, että tutkittaisiin ja tarvittaessa sitten törkylisää, vahinkovähennystä, uusimislisää sun muuta..
 

Numero66

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Kärpät
Näin. Edestä päin, kiekollista, osuma rintaan.

Aika paljon oikeaoppista tekemistä. Sitä vauhtia oli liikaa ja jotkut laitataklauksen elementit siinä täyttyi.
Hssst pojat, älkää nyt tälläisiä järkeviä perusteita sotkeko sekaan, niin hyvää tunnepohjaista ähkimistä nyt menossa et pilaantuu koko kekkerit.

Minun mielestä jopa tuo vauhti asiakin on niin ja näin, joku vuosi sitten Tyrväisellä oli ihan liikaa, tässä ei nyt niinkään. Tulee pitkällä liulla.. ja jos menet kiekon kanssa kurvaat maalin takaa vauhtihyökkäyksen jatkoksi, niin pitäisi kyllä olla valmiina siihen et joku voi tulla ja taklata.

Tuomari nosti käden koska liiga ja kova taklaus, alle jäänyt haistoi paikan ja sekoitti eväät isommallekin rankulle. En ylläty kyllä yhtään vaikkei tulisi mitään. Veikkaan et saa yhden tai kaksi. Minulle se ja sama tulee mitä tulee, tosin joku yli kuusi on mielestäni perusteeton.
Siis väitättekö että taklaus oli puhdas, mutta ehkä vauhtia oli liikaa? Mäntylän kädethän osuu Radekia päähän eli aika vähän tuossa on jossiteltavaa..


 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Niille jotka ihmettelivät Mäntylän taklauksen kohteen toimintaa tilanteen jälkeen, suosittelen lämpimästi tutustumaan Scott Stevensin niittiin Ron Francisiin. Tuossakin kohde nousee nopeasti ylös, mutta sen jälkeiset tapahtumat aiheuttavat katsojallekin pahoinvointia. En linkitä videota, kun se lienee tällä foorumilla esitetty jo lukemattomia kertoja. Hakusanoilla "Scott Stevens Ron Francis" löytyy kyllä YouTubesta.
 

AaTee

Jäsen
Suosikkijoukkue
lunettes couleurs
Siis väitättekö että taklaus oli puhdas, mutta ehkä vauhtia oli liikaa? Mäntylän kädethän osuu Radekia päähän eli aika vähän tuossa on jossiteltavaa..



Omat silmät sanoo ja oma mielipide on, että oikea kyynärpää nousee hartialinjan ylle mutta pään vieressä. Kädet itsessään on siellä jossain rinnan puolella/kaulassa. Minunkaan mielestä ei ole juuri jossiteltavaa, ei osu päähän. Kuten aiemmin sanoin, en antaisi mitään. En ihmettelisi jos ei tule mitään. Ei haittaa vaikka jotain tulee, yli 6 olisi minusta liioittelua.

edit. ja tosiaan vauhtiakaan ei mielestäni ole liikaa, eikä aitoa ryntäystä. Kovaa se menee päin, napakka osuma. Mutta sellaista se on kiekkopelissä toisinaan.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin. Edestä päin, kiekollista, osuma rintaan.

Aika paljon oikeaoppista tekemistä. Sitä vauhtia oli liikaa ja jotkut laitataklauksen elementit siinä täyttyi.

Ensimmäinen osuma rintaan, toinen todennäköisesti naamaan, ehkä leuan tietämille. Vaikea taklata puhtaasti rintaan, jos vie taklauksen painopistettä noin paljon ylöspäin, ja se vastaanottajan leuka on usein rinnan tasalla tai kumarassa jopa lähempänä taklaajaa kuin rinta. Telian klipistä hankala vetää vedenpitäviä johtopäätöksiä. Jos kurinpito jostain kuvakulmasta voi todistaa ettei päähän osu, niin sitten ei kyllä yhtään matsia pelikieltoa. Ryntäyksen vuoksi 5+20 on ihan ok, mutta ei pelikieltoa näistä. Jos on pääosuma, niin sitten joku 2-3 matsia + uusijalisä varmaan tulee.

Sinänsä hassua, että näistä ''ensimmäinen osuma rintaan ja teknisesti suht. puhdas'' -taklauksista saa kovia kakkuja, jos siellä on hipaisukin päähän. Kova linja enkä sano että välttämättä huono, mutta mietin vaan että montako kymmentä peliä laitetaan sitten niistä puhtaista pääosumista? Ei nämä Varakkaan ja Mäntylän taklaukset täytä mun papereissa törkeimmistä törkeimpien taklausten tunnusmerkkejä. No Liiga on lähtenyt kovalla kädellä kitkemään myös secondary pääosumat pois, ja toivottavasti linja pitää.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Ensimmäinen osuma rintaan, toinen todennäköisesti naamaan, ehkä leuan tietämille. Vaikea taklata puhtaasti rintaan, jos vie taklauksen painopistettä noin paljon ylöspäin, ja se vastaanottajan leuka on usein rinnan tasalla tai kumarassa jopa lähempänä taklaajaa kuin rinta. Telian klipistä hankala vetää vedenpitäviä johtopäätöksiä. Jos kurinpito jostain kuvakulmasta voi todistaa ettei päähän osu, niin sitten ei kyllä yhtään matsia pelikieltoa. Ryntäyksen vuoksi 5+20 on ihan ok, mutta ei pelikieltoa näistä. Jos on pääosuma, niin sitten joku 2-3 matsia + uusijalisä varmaan tulee.

Sinänsä hassua, että näistä ''ensimmäinen osuma rintaan ja teknisesti suht. puhdas'' -taklauksista saa kovia kakkuja, jos siellä on hipaisukin päähän. Kova linja enkä sano että välttämättä huono, mutta mietin vaan että montako kymmentä peliä laitetaan sitten niistä puhtaista pääosumista? Ei nämä Varakkaan ja Mäntylän taklaukset täytä mun papereissa törkeimmistä törkeimpien taklausten tunnusmerkkejä. No Liiga on lähtenyt kovalla kädellä kitkemään myös secondary pääosumat pois, ja toivottavasti linja pitää.
Sepä siinä onkin kun se on pahempi jos tuo olkapää (tai jos Mäntylä on taklaajana niin nyrkki tai kyynärpää) osuu leuan kärkeen, kuin mitä se jos taklaus osuisi vaikka sivusta päin suoraan kypärään.

Jos pelaaja luistelee kyyryssä vadtaan. Niin aika dankari saat olla, että taklaat sitä vastapalloon niin, ettei taklaus osu osittain naamaan. Ei tuollaisia taklauksia nhlssäkään tänä päivänä juurikaan näe. Tiedä sitten onko tällä tiedolla mitään väliä.
 

Warrington

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sepä siinä onkin kun se on pahempi jos tuo olkapää (tai jos Mäntylä on taklaajana niin nyrkki tai kyynärpää) osuu leuan kärkeen, kuin mitä se jos taklaus osuisi vaikka sivusta päin suoraan kypärään.

Joo myös edestäpäin taklatessa voi helposti aiheuttaa aivotärähdyksiä. Usein luullaan että aivotärähdys tulee vain jos osuma tulee suoraan päähän jostain viistosta, mutta mitä olen tilastoja tästä aiheesta lukenut, niin ainakin NHL:n puolella noin puolet aivotärähdyksistä tulee ilman varsinaista pääosumaa. Tiedä sitten miten Liigassa, mutta aivotärähdyshän tulee kun aivot heilahtaa kallon sisällä niin nopeasti ja kovaa, että aivot osuu kalloon, ja nopea pään heilahdus tai retkahdus on usein aiheuttajana, eikä niinkään se että vedetään jollain olkapäällä suoraan pääkoppaan että helisee.

NHL:ssä taklausten vastaanotto on parempaa, mutta itse NHL:n linja on aika kyseenalainen. Liiga on selvästi linjaamassa, että pääosumat halutaan pois, ja rangaistukset on selvästi koventuneet. Ei tarvi kovin kauaa mennä ajassa taaksepäin, kun myös Liigassa noista toissijaisista pääosumista selvisi nollalla minuutilla. Minusta tämä nykyinen on ihan oikea suuntaus, jos aivotärähdykset halutaan minimiin. Tai haluaahan NHL:kin ja ovat hekin linjailleet, mutta teot ei täysin vastaa linjaa. Joku Varakkaan pommi olisi ollut NHL:ssä 0 minuutin arvoinen, koska siellä secondary head hiteistä ei usein jaeta yhtään mitään tuomiota edes pelin sisällä. Sikäli NHL:ää ei edes nykyään voi verrata, koska linja on erilainen, eikä sääntökirjakaan taida olla identtinen.

Tällä hetkellä taklauspeli on tietyllä tapaa murroksessa. Taklaajan vastuu Liigassa on käytännössä 100%, ja nyt taklaajien pitää tarkasti miettiä, että kannattaako sitä ''puhdasta taklauspaikkaakaan'' käyttää hyväksi, koska perustaklauskin voi aiheuttaa pahaa jälkeä, jos vastaanottajan asento on heikko. Tässä vaiheessa on enää myöhäistä alkaa painottamaan taklattavan vastuuta, tässä on nyt liian monta sukupolvea oppinut jo junnuista lähtien, että on ihan ok vetää pää munissa, ja että jos kolahtaa niin vika on vain taklaajassa.

Helppoa haukkua pelkkiä taklaajia, kun ei osata nähdä vastaanottajan asentoa, mutta nuo tilanteet tapahtuu todella nopeasti, ja ihmiset nyt vaan tekee nopeissa tilanteissa virhearvioita, ennemmin tai myöhemmin. Varsinkin nuo edestäpäin tulevat taklaukset tahtoo usein kolahtaa myös päähän, olkapäähän taklaukset taitaa olla edelleen niitä turvallisimpia.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät

Liitteet

  • EGwsl18WoAA73GO.jpeg
    EGwsl18WoAA73GO.jpeg
    221,5 KB · kertaa luettu: 454

rolston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Mäntylän kaltaiset taklaukset on liigan sääntökirjan vastasia ja kyllä tosta kuuluu antaa kakkua. Ei nyt mikään sika, mutta tuon tilanteen olisi voinut hoitaa paljon paremminkin, vastustajaa kunnioittaen.
 

Maski

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuossa Teme91 laittamassa klipissä käy kyllä hyvin ilmi Mäntylän perisynti: ennen osumaa ponnistus ylöspäin ja samalla kädet nousee (omaksi turvaksi?) ylös.

Mäntylä jakaisi näyttäviä pommeja, jos oppisi kohdistamaan taklaukset alemmaksi. Tässäkin olisi ollut aineksia hyvään, puhtaaseen niittiin.
 

JPL

Jäsen
En minä muista nähneeni tuollaista reaktiota, jossa nostaa taklauksen jälkeen ja hetken päästä rojahdetaan alas. En väitä filmiksi, mutta erikoinen tuo reaktio oli.
Se on totta, että on Kärppien pellaaja ja Liigan lellikki ja vaikka mitä. Toivottavasti ei käynyt pahemmin jos kerran kättelyissäkin on vielä mukana ollut (?)

Se, ettet tuollaisia muista kertoo kyllä sinun puolueettomuudesta kaiken. Hyvin usein pääosumissa pelaaja yrittää nousta pystyyn, mutta ei vain pysty. Joskus ehtii jaloilleenkin, mutta jalat ei kannakaan.
 
Viimeksi muokattu:

Kukko

Jäsen
Itse ainakin uskon, että Mäntylän tapauksessa kurinpito tekee oikean päätöksen pelikiellon suhteen. Mikä ikinä se tulee olemaankaan, niin Mäntylä/Tappara suorittaa pienenä vastoinkäymisenä. Kaikki palsta mielipiteet ovat yksittäisiä mielipiteitä, joita tausta värittää suuntaansa. Niille ei täten oikeastaan voi laittaa mitään painoarvoa, koska asenteet heittelevät laidasta laitaan. Uskon kurinpidolla olevan paras videomateriaali aiheesta, ja myös tietämys linjasta. Sieltä sitten tulee se fakta asiaan, oliko tämä taklaus tuomittava. Mitään kovin vakavaa loukkaantumista ei vaikuttanut tapahtuvan, joten tuomion tultua pelit jatkuvat.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mitään kovin vakavaa loukkaantumista ei vaikuttanut tapahtuvan
No tätähän me ei vielä tiedetä. Aivotärähdyksen kohdalla ne oireet kun voivat tulla huomattavasti myöhemminkin kuin mitä siinä heti tilanteen jälkeen on.

Toki mahdollista että selvittiin säikähdyksellä ja esim. pelkästään ilmat lensi pihalle, mutta odottelisin sitä että Kärpillä on seuraava peli ja että onko Kobli kokoonpanossa vai ei. Varmaan sitten tiedotetaan mikä on jos päähän sattui.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös