Kuuntelussa juuri nyt

  • 1 890 228
  • 21 637

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tiesin Rainbow'lta pitkään vain popahtavat radiohitit ja muutaman Dion ison biisin. Kun tutustuin bändiin paremmin aikuisena, niin sieltähän löytyi vaikka mitä. Ovat toki erilaisia aina laulajan mukaan, mutta hyviä juttuja löytyy paljon.
Siellähän on tosiaan vaikka mitä. Esimerkiksi laulaja, joka karkasi ikkunasta parturiin. Mutta saatana mitkä keuhkot jätkällä. Graham Bonnet, Lost in Hollywood.

 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Joo, meikäläinen puhuu rummuista aina silloin tällöin. Olen pari vuotta sitten kiinnostunut kannuista ja nykyisin osaan jo ihan kohtalaisesti. Rakastan rumpuja sekä rokkia ja muutakin musiikkia. Vaikutteita on monia ja itse pyrin olemaan tarkempi sekä kokonaisvaltaisesti parempi soittaja. Pääsin pari viikkoa sitten soittamaan yhden bändin kitaristin, joka on myös meikän kaveri koulussa, kanssa heidän tekemiään biisejä. Oli eka kerta kun pääsin soittamaan tuollaiseen paikkaan. Meni ihan hienosti, mutta rentoutta kuulemma puuttuu. No, mä tiedän. Harmin paikka... oisinpa rennompi jätkä pallin päällä.

Kuuntelin muuten linkkaamasi biisit. Rainbow on ilmestynyt valikoimaani syksyn aikana albumin Ritchie Blackmore's Rainbow myötä. Tykkään. Itse biisikin oli ihan kiva. Samat sanat Alice Cooperin kappaleesta. Enpä ihmettele, että rumpuintro on saanut sydämesi jättämään pari lyöntiä välistä. On meinaa siisti aloitus biisille. Olis ihan kokeilemisen arvoinen kipale rummuilla. Meikä osaa lyödä nopeita ja monipuolisia komppeja, sillä erolla että ne saattavat monesti kuulostaa aika puurolta. Jos osaisin yhdistää tän taidon ehjäksi kokonaisuudeksi, vain taivas voisi olla rajana.

Jatkan Whitesnaken parissa, tällä kertaa biisillä "Love Ain't No Stranger". Kun kuuntelin tän ekaa kertaa, pysähdyin. Rummut saivat kiinnostumaan ja kuka näitä nyt paukutteleekaan tässä, on taitava. Haluisin oppia tän. Ja ehkä mä opinkin.

Mä olen uus rumpali tähän maailmaan. Olen Nicko McBrainin pieni alkujuuri, Jeff Porcaron mestarityöskentelyn kohoava siemen, Tommy Leen räiskyvä uudelleensyntyminen. Olen täynnä Rick Allenin tahtoa ja voimaa, olen uusi liekkien ja savun keskeltä nouseva pitkätukkainen hujoppi, jonka käteen istuu kapula kuin kapula. Ja basso on polkimineen mun salamanisku ilmakehään. Annan tuomioni tomien tamputuksella ja säestän ilosanomaa kilkahtelevilla symbaaleilla.

Haluun olla uus mestari.
Aina välillä kun luen kirjoituksiasi, mieleen hiipii epäilys että nyt meitä vedätetään. Tietyt sanavalinnat ja kielikuvat eivät voi olla 18-vuotiaan jäbän aivoista lähtöisin. Olinko eka joka huomasi?
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Jos täällä kuunnellaan Whitesnakea, niin David Coverdale on kyllä kova äijä! En ole koskaan nähnyt häntä livenä, ja vaikka mies ei enää ole nuoruutensa vedossa, niin kyllä se harmitti kun jäi Kuopion keikka väliin pari vuotta sitten. Toisaalta siellä festareilla olisi voinut olla aika epäuskoinen fiilis, kun olisi parin kaljan jälkeen kuullut, että Whitesnake lämppää Antti Tuiskua!!

Tuossa erätauon aikana tulikin kuunneltua Coverdalea. Hänhän veti kovia juttuja jo Deep Purplessa, mikä saattaa unohtua meiltä nuoremmilta kuulijoilta kun "kaikki" heidän isot hitit on Ian Gillanin laulamia. Coverdalellakin on kuitenkin tiukkoja hittejä kuten Burn tai rauhallisemmat Soldier of Fortune tai Mistreated. Tauolla soivat Coverdalen tulkinnat:











Siellähän on tosiaan vaikka mitä. Esimerkiksi laulaja, joka karkasi ikkunasta parturiin. Mutta saatana mitkä keuhkot jätkällä. Graham Bonnet

Kyllä. Kaveri kävi armeijan aikoihin Bonnetin keikalla Kuopiossa, eikä kertonut siitä minulle. Hän ei tiennyt että kuuntelen Raibow'ta koska en huudellut asiasta. Siitä ei ollut mukava kuulla jälkikäteen, koska oli kuulema Kova keikka siihen nähden ettei paikka ollut Helsinki/Tampere!

Juuri nuo Bonnetin ja Lee Turnerin biisit yllättivät minut Rainbow'n osalta. Dion maagisuuden tiesin jo valmiiksi. Blackmore taisi olla vaikea jätkä, mutta hän ei kuitenkaan valinnut paskoja laulajia itselleen, mikä piti materiaalin hyvänä läpi kaikkien muutosten. Välillä menee myös sekaisin Purplen kanssa, koska heidän pari levyä kuulostaa ihan Rainbow'lta. Street of Dreams on Rainbow'n biisi, mutta King of Dreams taitaa olla taas Purplea..





Näin tämän musiikkivideon ensimmäistä kertaa äsken, kun Rangersin nousu alkoi vituttamaan ja oli pakko kuunnella musaa. Purplella on todella vähän videoita, joten jännä nähdä että Blackmore on lähtenyt näihin niin kovaa. Mies taisi haluta rahaa ja todistaa toisaalta että pärjää paremmin kuin "se toinen bändi". Alice Cooper Welcome to My Nightmare toi silinterit kitaristien (mm Steve Hunter) päähän ja Richie on näemmä käyttänyt niitä myös noihin aikoihin!
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuunnelkaa koko se keikka,, Duran Duran, parasta ikinä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Duran Duran on jäänyt mieleen kullista tykkäävien musiikkina. En tiedä miksi ja eihän siinä mitään vikaa ole. Nyt kuunnellaan Surmacorea eli tarkemmin Rytmihäiriötä. Sehän se on viihdyttävä orkesteri.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Otto Grundströmin viimeisin bändi Nykyaika ei ole oikeastaan ollenkaan hullumpi. Eräänlainen superbändi tuokin, Oton lisäksi mukana on mm. Tuomas Alatalo (Cats of Transnistria) ja Oton kanssa jo God Given Assissa soittanut ex-Patsy Walker Reeta Pankka. Ensimmäisenä tulee mieleen, no tutusta äänestä johtuen ainakin, Tehosekoitin. Pääsääntöisesti aika suoraviivaista punkrokkia, mutta Lomakeskus Helvetti albumin päätösraita Suuri musta on vähän kunnianhimoisempi tapaus.

Hyvä oli livenäkin eilen.

Rock'n'Roll juna




Suuri musta


 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Tämä biisi on itselleni se ykkönen. Viikonloppuna näin Apocalyptican livenä jälleen ja olihan se taas mahtavuutta. Lost Societyy en oo aiemmin liiemmin kuunnellut,mutta tää osuu kuin tuhat volttii. Ai,että.


 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Frank Zappa/Captain Beefheart: Bongo Fury

Syntymävuoteni sulosointuja.
Vinyyliltä tietysti! Olenhan lihaa syövä hetero setämies.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Atomic Swing kävi eilen Tavastialla.

Itselläni oli edelliskerrasta 13 vuotta taukoa, mutta bändin taika ei ollut kadonnut mihinkään. Yleisö huusi Niclas Friskin, Micke Lohsen ja kumppanit lavalle "en gång till!".

Jotain niin hienoa näissä länsinaapurin hörhöissä retrorokkareissa on. Ehkä on se rentous ja tietynlainen pilke silmäkulmassa. Retroiluhan on yleensä tosi vakavaa puuhaa. Nämä kaverit vetävät taitavasti, mutta rennosti. Näyttää, että niillä on hauskaa.

















Tähän väliin haluan taas myös muistuttaa, että meillä on länsinaapurissa todella kova rockmaa. Ruotsi tunnetaan parhaiten popista, mutta sieltä on tullut 90-luvulta lähtien myös helvetin kovia rockbändejä. Atomic Swing on yksi niistä.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Nostalgiatripillä aikoihin jolloin mulla oli oikeasti vaikeuksia tulla toimeen jopa itseni kanssa, eli Capture (entinen Capture The Crown) ja albumi Reign of Terror. Helppo ymmärtää jälkikäteen miksi samaistuin näihin lyriikoihin niin vahvasti nelisen vuotta sitten. Tais olla itse biisit kirjoittaneella artistillakin eli Jeffrey Wellfare melko tuskaiset ajat näiden lyriikoiden taustalla.

Ja onhan tää ihan hiton hyvin tuotettu ja miksattu kokonaisuus jos vertaa tuohon Capturen tänä vuonna ilmestyneeseen albumiin. Korvat suorastaan nauttii tästä rummun jytinästä ja hyvin ajoitetuista breakdowneista unohtomatta tietenkään että introsta tulee tietynlaiset Slipknot-fibat.

Kaiken kruununa on kaunis mutta surullinen balladi "Janina" joka on täysin kitaroiden rytmittämä akustinen biisi ja kertoo mitä ilmeisimmin mielenterveysongelmien takia itsemurhaan päätyneestä ystävästä. Rankkaa kamaa. Niin ja kuulin tämän Janinan muuten kerran stadissa ollessani baarissa. Pidin lähes uskomattomana että baarimikko oli poiminut mulle läheiseltä bändiltä ehkä sen kauneimman biisin soimaan, samalla kun ystäväni yritti siinä tutustuttaa mua paremmin shakin saloihin. Suosittelen antamaan tälle albumille sauman vaikka koko bändi ei sanoisi mitään!
 
Viimeksi muokattu:

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
The Afghan Whigs take on Letterman.

Ihan järettömän loistava biisi hienolta, rikollisen tuntemattomalta orkesterilta.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Kuuntelussa Totoa. Aloitin illan kunniaksi Toto-maratonin. Innostuin bändistä viime kesänä heidän vetäessään myöhään illalla keikkaa Jazzeilla. Koti on vain vähän matkan päässä Kirjurinluodosta, joten musiikki kuului hyvin. Bändin soundi vei yllättäen mennessään ja viimeistään maineikkaan African kuuleminen livenä räjäytti pankin. Musiikin laannuttua painelin huoneeseen ja googletin tietoa yhtyeestä. Seuraavaksi YouTubeen ottamaan maistiaisia.

Uusi rakkaus oli syttynyt Punamustan rinnassa.

Kappale kuuluukin: "Stop Loving You". I can't. I just can't.
Lopeta tuo ja takaisin Duran Duraniin.

En tiedä muista, mutta minulle Toto edustaa suunnilleen kaikkea sitä, mikä musiikissa on pielessä. Tekniikka menee ohi tunteen. Siirappisia, laskelmoituja melodioita. Ei verta eikä hikeä, vaan merkonomimeininkiä. Tylsyyden multihuipentuma, lähes yhtä paska kuin Elton John tai Mikko Alatalo.

En vielä anna sulle avaimia Afrikkaan enkä syvempiin vesiin, mutta otapa haltuun vaikka Led Zeppelin ihan kunnolla, Thin Lizzy ja vähän David Bowien tuotantoa. Unohtuu Totot.

Kun olin teini, siis 80-luvun lopulla, niin Def Leppardissa suunnilleen meni se raja. Muistan itse asiassa kun Hysteria ilmestyi, olin just silloin levykaupassa työharjoittelussa. Siis 1987. Niin, sen vielä sieti, mutta sitten oli tätä vaaleanpunaista, sokerikuorrutettua sontaa joka oli rikos ihmiskunnan kuuloelimiä kohtaan. Toto, Journey, Styx, Foreigner, REO Speedwagon. Hyi saatanan vittu, ei oikea musiikinystävä voinut silloin eikä nytkään ottaa tuollaista hiuskiinnehinttailua tosissaan. Vittu, mie kuuntelin jo silloin John Lee Hookeria ja Lynyrd Skynyrdiä ja Motörheadia. Niissä oli munaa, voimaa, herkkyyttäkin ja ennen kaikkea tunnetta. Noitten puudeleitten ainoa tunne taisi olla, että jospa radio ei soitakaan meidän taskulaskimella sävellettyä kappaletta. Jonka nimessä oli aina joko love, baby tai tonight. Usein jopa kaikki ne.
 

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings


Atomirotta äänittää parhaillaan neljättä albumiaan. Tänään näin Black Fridayn kunniaksi pamautettiin uusi sinkku "Lisää", joka käsittelee tätä alerientoa myös oikein osuvasti. Kappale itsessään on ihan menevä, hiukan yli pari minuuttia, kestävä ralli. Se kesällä julkaistu "Piru Olkapäällä" oli enemmän omaan makuun, on noussut ihan omiin suosikkeihini kyseiseltä yhtyeeltä.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ilmankos sulle Duran meni läpi...

Mie olen aika laaja-alainen musiikinkuuntelija, mutta valikoiva. En ole koskaan pitänyt mistään tyylisuunnasta sinänsä, vaan kuuntelen biisejä ja arvioin artisteja. Näistä kasaripoppihevihommistakin mulle meni Leppard läpi, koska biisit oli hyviä. Tuotanto tosin vähän tökki... Mutta olihan ne sentään Zeppelin-faneja. Ei kai kukaan voi olla huomaamatta nimien Def Leppard ja Led Zeppelin samankaltaisuutta..?? Joe Elliott on kuulemma maailman suurin Robert Plant -fani, ja se kyllä näkyy ja kuuluu.

Loppupäätelmä: hyvä biisi on hyvä biisi. Esitti sen sitten kuka hyvänsä. Zeppelinillä on hyviä biisejä, Leppardillakin on. Duran Duranilla on ehkä sata. Mötiköillä on yksi, Ten Seconds To Love. Totolla ei ole yhtään, sori vaan.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kannattaa @Punamusta lukea tarkoin, kuinka veli @Evil muotoilee. Hänessä asuu useimmiten totuus, mitä populariseen musiikkiin tulee. Huomautan, ettemme ole vielä käsitelleet Grateful Deadia, Neil Youngia, emmekä edes Kauko Röyhkää.

Toto esiintyi jokunen vuosi sitten tuossa muutaman kilometrin päässä. En käynyt. Olisin toki mennyt, jos olisi maksettu piletti, tarjottu juomat ja syömät, ynnä palautettu taksilla kotiin. Koska näin ei ollut tapahtuva, niin tein sitten jotain muuta.

Parhaillaan kuuntelussa grönlantilainen Sume, viehättävää joskin eksenristä progea 46 vuoden takaa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Evil

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Ei huolta, vakuutan lukevani paholaisherran viestejä ajatuksella ja mielenkiinnolla. Selvästikin hieno mies kyseessä.
Tietäisitpä. Mulkku olen miehekseni. Aina oikeassa ja kovaan ääneen. Vittuilen vähemmistöille ja enemmistöille. Selvänä olen sietämätön, päissäni pitelemätön. Hienoin kohteliaisuus, jonka olen saanut, tapahtui eräässä baarissa. Siellä yksi nainen sanoi mulle, että päissäsi sie näytät Bon Scottin kehitysvammaiselta pikkuveljeltä, mutta kukaan ei tiedä miltä sie selvänä näytät.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Tänään muuten olen kuunnellut Charles Mingusia, Dead Kennedysia, Jim Pembrokea, Red Hot Chili Peppersia ja Markku Aroa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös