Kuopiolainen katsomokulttuuri – onko sitä?

  • 18 382
  • 74

Are

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, S.L Benfica, Getafe, Pool
Olen jo jonkin aikaa tässä pähkäillyt kuopiolaisen urheiluyleisön passiivisuutta. Lajista riippumatta omien kannustaminen tuntuu olevan äärimmäisen suuren kynnyksen takana. Tässä kiinnitänkin huomiota niin sanoittuihin peruskatsojiin, ei niinkään Fan Clubeihin.

Itse otteluissa suurin huomio ns. peruskatsojalla tuntuu kiinnittyvän KalPan (tai Kupsin) pelaajien tekemien virheiden syynäämiseen ja niiden suureen ääneen kommentointiin. Positiivisen palautteen antaminen sitten onkin taas paljon vaikeampaa. Jos joukkue tekee maalin ja se perse nousee kuin vahingossa penkistä, peruskatsojaa alkaa jo hieman hävettää. Mitähän naapuripenkillä istuva samanlainen tyyppi ajatteleekaan, kun noin satuin innostumaan? Valtaosa tyytyykin istumaan hiljaa ja lähinnä mutisemaan vieruskaverilleen, taputtaen hillitysti kotijoukkueen maalatessa.

Lauantaiotteluissa menoa on lähinnä kaljahanojen virtaamisen johdosta enemmän, mutta tällöinkin ulosanti on usein joko kännistä örinää tai sitten muka hauskaa omien ja vieraiden haukkumista. Joukkoon mahtuu myös tyylittömiä henkilökohtaisuuksiin menemisiä, esimerkkinä Karalahdelle huutelut KalPa-HIFK -ottelussa. Haukuttaessa pelaajaa tyyliin "narkkari" ja "juoppo", lienee aikuisten ihmisten syytä katsoa hieman peiliin. Välttämättä ei hirveän hyvää esimerkkiä katsomoissa oleville pikkulapsille...

Malliesimerkki kuopiolaisten katsojien "uskollisuudesta" oli jo se, että KalPan hävittyä Kärpille murskaluvuin katsomosta hävisi saman tien melkein parituhatta katsojaa. Voitot tuovat aina hieman enemmän ihmisiä takaisin katsomoihin, mutta yhden tappion mukanaan tuomaa hävikkiä yleisömäärissä, tarvitaan paikkaamaan aina vähintäänkin parin voiton putki. KalPan pelatessa Mestistä monet sanoivat tulevansa katsomaan matseja, kun KalPa on taas liigassa. Nyt samat ihmiset sanovat, ettei KalPa kuitenkaan pärjää ja tällä "tekosyyllä" eivät tule halliin. Mitä kuopiolaiset odottavat KalPalta? Onko realismi kadonnut kun muistellaan vieläkin menestysvuosia?

Etelä-Eurooppalaista futiskulttuuria hyvin läheltä seuranneena on kontrasti koto-Suomeen hirvittävä. Ok, suomalaiseen kansanluonteeseen kuuluu tietynlainen kollektiivinen jäykkyys, mutta miten jäähalliin saataisiin vähän menoa myös normaaliin liigapeliin? Esimerkiksi Espanjassa ja Portugalissa jokainen futismatsi on ikäänkuin bileet! Ihmiset elävät mukana suurella tunteella. Omat saavat tarvittaessa katkeraa kritiikkiä osakseen, mutta myös raivoisaa kannustusta.

KalPan oma fanijoukko tekee parhaansa nostaakseen Montun lähes aavemaista tunnelmaa, mutta miten saisi ns. suuren yleisön a) käymään matseissa, b) kanavoimaan energiaa selkäänpuukottamisen ja naljailun sijasta kannustamiseen. Mestiksen mestaruuden varmistaneessa KalPa-Sport ottelussa nähtiin, että tällaisen joukkohurmoksen saavuttaminen on mahdollista. Miten saada edes osa siitä siirrettyä myös ns. tavalliseen runkosarjaotteluun?

Kuopio tuskin on mitenkään erityistapaus Suomessa. Aivan varmasti vastaavaa esiintyy monilla muillakin liigapaikkakunnilla. HIFK -faneille on annettava tunnustus siitä, että vaikka joukkue hävisikin todella vaisun esityksen päätteeksi KalPalle, jaksoi fanijoukkio huutaa ja kannustaa omiaan vielä pelinjälkeenkin.

Toivonkin Jatkoajan kirjoittajilta mielipiteitä asiasta. Ovatko muut pistäneet saman asian merkille vai olenko ylireagoinut? Tällaistäko tämä tulee jatkossakin olemaan vai onko toivoa paremmasta? Kellään ideoita miten saada kuopiolaiset tosissaan innostumaan jälleen jääkiekosta. Muistan vielä buumin 1980-luvun lopussa. Ainakin pikkupojasta tuntui tuolloin, että meno ja tunnelma oli ihan eri tasolla kuin nykyään. Yleisömäärätkin taisivat olla huomattavasti suuremmat. En nyt jaksa niitä mistään kaivaa, mutta ehkäpä joku valaiseekin KalPan katsojakeskiarvoilla noilta "huippuvuosilta"!?!

Helevetti, kun tuli taas juttua. Peli on avattu, mielipiteitä kehiin.
 

kaksyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Erinomainen kirjoitus Arelta, joka vei hyvin pitkälti sanat suustani. Allekirjoitan hänen tekstinsä täysin.

Suurin ero KalPan ensimmäisen Liiganousun jälkeisiin aikoihin, ja samalla kuopiolaisen nyky-jääkiekkokulttuurin suurin taakka, on 90-luvun loppupuolen konttaus. Muistot heikoista hetkistä palaavat salamaakin nopeammin kuopiolaisten mieliin, ja takaraivossa jyskyttää alati pelko nöyryyttämisestä.

Siksipä moni kuopiolaisen kiekon ystävä lähestyy KalPan otteita pessimismin kautta. Kriittinen suhtautuminen omiin ei pönkitä ainoastaan omaa asiantuntijuutta vaan jättää myös hajurakoa joukkueen tekemisiin. Pessimisti ei koskaan pety, mutta kuitenkin moni näistä kyynikoista jännää KalPan puolesta, ja soisi sen onnistuvan.

Harva uskaltaa enää laittaa kasvojaan ja arvostustaan kyseenalaiseksi asettautumalla KalPan taakse. Kaupungilla elää syvässä katkeruus takavuosien syöksykierteestä, sen voi tuntea nahoissaan esimerkiksi kulkemalla kaupungilla KalPan logolla varustettuihin vaatteisiin sonnustautuneena.

Lopullisesti toivoa ei kuitenkaan vielä ole heitetty. Menestys Mestiksessä toi paljon uusia ihmisiä KalPan taakse, ja ajoittain laajemmatkin massat kuin huomaamattaan unohtavat kyynisyyden, ja innostuvat tukemaan KalPaa. Tämä tapahtuu tietysti yleensä gloryhunter-henkeen sopien voiton hetkellä tai humaltuneena.

Toivoa antaa sekin, kun kaksi kertaa puolen vuoden aikana on nähnyt hallin syttyvän todenteolla otteluun. Ensimmäisen kerran kolmannessa Mestis-finaalissa, toisen kerran Tappara-ottelussa 5-4 johtotilanteessa.

Tärkeintä olisi kuitenkin se, että niillä, joilla uskoa on, eivät sitä menettäisi, vaan jaksaisivat yrittää muidenkin katsojien aktivoimista. Helppoa se ei todellakaan ole, mutta ei täysin mahdotonta.
 
Viimeksi muokattu:

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
älä laakase, ei yleisö suutaan aakase.

Loistava kirjoitus Are, näinhän se on.

Valtaosa Kuopiolaisista kannattajista tuntuu istuvan perse penkissä hiirenhiljaa, omille kehdataan kannustaa vain silloin kun ollaan kolme maalia edellä, jos sittenkään. Tästä oivana esimerkkinä KalPa-HIFK matsi, jossa yleisö syttyi pelin ollessa jo ohi. Yleisöä oli jotakuinkin kolme ja puolituhatta ja fanclubin porukka siellä oli vain äänessä HIFK fanien kanssa. Itse seisomokatsomossa taputtelin käsiäni yhteen koko matsin ajan ja jatkuvasti joku oli tuijottamassa tyyliin "etkai vaan nyt nolaa ittees kun noin riehaannut".
Entä sitten jos riehaannun? Välillä tekisi mieleni nousta penkistä ylös, kävellä hiirenhiljaisen bisnesporukan eteen ja ravistaa jokaikiseltä salkkusankarilta vähän äänitorvia auki.

Eikö joukkueita kuuluisi kannustaa jo ottelun aikana? Eniten kai tiimi kaipaa "kuudetta pelaajaa", tai futiksessa yhdettätoista, kun taistellaan matsin herruudesta tai ollaan ottamassa pataan. Silloin pitäisi potkia joukkuetta perseeseen ja näyttää että kyllä se meidän keltamusta vielä nousee.
 

tiong

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Vancouver Canucks
Todella hyvin kirjoitettu. Olisi hauska nähdä, millaista kommenttia tämä saisi esimerkiksi Savon Sanomien yleisönosastolla.
 

AnFa

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hyvin kirjoitettu, mutta ajattelin antaa omankin kantani asiaan.

Itse olen tällä kaudella käynyt katsomassa ainoastaan tuon Kärppä-pelin. Tämä ei johdu siitä, että Kalpa hävisi sen 1-9 vaan siitä että en yksinkertaisesti viikonloppuisin pääse töitten ja muiden menojen takia peleihin. Viikonloppuisin on myös iso läjä lisää törkeyksien huutelijoita. Ensimmäisessä Jyppiä vastaan pelatussa ottelussa en ollut, koska tiesin että halli tulee täyteen ja joutuu todennäkösesti seisomaan ainakin kaksi erää jos käy tupakalla tauoilla. Myös lippujen hintoja voisi tarkastaa: Seisomapaikan saa opiskelijana kuudella eurolla mutta istumapaikoista (halvin 12?) ei ole mitään opiskelija-alennuksia. Ja ainakin siinä pelissä minkä kävin kattoo nii seisomapaikat oli täyteen tupattu ja puolet penkeistä tyhjillään.

Sitten toinen asia. Itse olen sellaisia harvinaisuuksia jotka nostaa maalin tultua perseen penkistä ja kädet kohti kattoa, mutta en minäkään jaksa johonkin 1-5 kavennukseen pompata. Ja olet Are ylistänyt fanikatsomoa, joka onkin äänekäs. Minua kuitenkin rupesi suoraan sanottuna hävettämään olla Kalpa-fani, kun 1-7 tilanteessa Kärpät lyö muutaman pitkän kiekon ja fanikatsomo huutaa et "hätäri hätäri!!!". Tämän ymmärtäisi jos tilanne olisi ollut vaikka 1-3 tai 1-4 ja peliaikaa se sama 10 minuuttia jälellä. Ja juuri tälläisessä samaisessa tilanteessa vastustajan pelaajille tyhmyyksien huutelu on minun mielestä tyhmää. Mut täytyy kyllä antaa positiivistäkin palautetta fanikatsomolle. Oli hienoa kun antoivat kunnon aplodit toiselle Mustosen tekemälle maalille, koska kyllähän samainen herra löi viime kaudella pitkälti alkutahdit Kalpan ylivoimalle mestiksessä. Itse olin varmaan ainut Kuopiolainen joka taputti sille ekalle jo.
 

crosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
kalapa
AnFa kirjoitti:
Seisomapaikan saa opiskelijana kuudella eurolla mutta istumapaikoista (halvin 12?) ei ole mitään opiskelija-alennuksia.
Tuohon pieni korjaus, opiskelijaseisojan hinta on 7 euroa.
(Eurolla saa kaksi pussia nuudeleita, ihan turha avautua pilkun siirtelyistä).

Istumapaikkoihin olisi kyllä mukava saada alennusta, itse menisin mielummin yhteen peliin istumaan kuin kahteen seisomaan. Olen myös siis opiskelija.

Vertaus futismatseihin on ontuva, sillä jääkiekkohalliin menee 5000 henkeä maksimissaan ja noille stadioneille kymmeniä tuhansia. Myös yleisesti ottaen jääkiekkokannattajakulttuuri ja jalkapallon vastaava ovat vain erilaisia. Kannattanee vertailla lähinnä muiden SM-liigatiimien hallimeininkeihin, ja vaikka elitserieniin. Ehkä änäriin.
 

muzakian

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, St.Louis Blues, SiiPe, Koparit, Man City
En tiedä olenko peruskatsoja? Minua ei kuitenkaan tavoita fanikatsomosta. Kaikki matsit tällä kaudella tsekattu ja tänään tulee yksi rasti lisää.
Minä kyllä pidän enemmän seisomakatsomosta. Siellä on vähemmän, sanotaanko, huonompi tunnelma kuin istumapaikoilla. Tosin seisomakatsomo taitaa olla katoavaa kansanperinnettä.. Mites istuessa pidät mitään kunnon mekkalaa, kun istutaan kuin kirkossa tiiviisti kuin kanat häkkikanaloissa. Pitäähän varoa vierustovereitakin. Toki rahakin ratkaisee.. Toisaalta minulla ei taida olla sitten enää mitään statusta menetettävänä, kun huutelen mitä mieleen tulee.. :D Ja kyllähän vastustajalle huuteleminen kuuluu hommaan. En nyt tarkoita mitään idioottimaista henk.koht. menemistä, huorittelua, tai narkkarijuttuja. Samoin tuomarin pitää saada "palautetta" työstään. :P Ja mikä tärkeintä omille huudetaan! Niiralanmonttu on kuitenkin mulle se toinen koti.

Hävettänyt ei ole vielä koskaan olla KalPa-fani. Yöunet on mennyt, monestikin, muttei koskaan häpeästä.. Surusta ehkä. Lunta on tullut tupaan, mutta ilon aiheitakin on löytynyt ihan tarpeeksi.. Suomi-Sarjan voitto, Mestiksen voitto kahdesti.. Elämässä on suurempiakin asioita hävettävänä, mutta en minä nyt jonkun joukkueen fanittamista pidä sellaisena. Minä menen hallille mm. siitä syystä, että saan elää hetkessä. Unohtaa arjen.. Eikö silloin kannata vetää se rautakankin ahterista tai edes vähän löysätä sitä pipoa. Näin luulisin, mutta mökötys vaan jatkuu.

Kuinka sittten kehitetään fanikulttuuria? Ei siihen taida olla mitään yhtä lääkettä.. Katsomoon pitää vaan yksinkertaisesti saada lisää porukkaa. Sinne sitä sopii sekaan kaikenlaista puuha-peteä. Ehkäpä kansan kannattaisi seurata myös muuta kuin edustuskiekkoilua. Junnutkin on ihan kiinnostavia! Siitä se lähtee... Ja hallillehan on mukava mennä jo katselemaan alkulämmittelyä, eikä vasta 3 minuuttia ennen ottelun alkamista.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KalPa
muzakian kirjoitti:
hallillehan on mukava mennä jo katselemaan alkulämmittelyä, eikä vasta 3 minuuttia ennen ottelun alkamista.

Ehdottomasti. Mukava latautua otteluun tulemalla paikalle puolituntia ennen alkua.

Arelta hyvä kirjoitus. Tosin olen Crosbyn? kanssa samaa mieltä, ettei savolaista jääkiekko-ottelua kannata juurikaan vertailla välimerellisiin futismatseihin. Johan sielläpäin veri kuohahtaa jo siitä, jos vastustajan paita on punainen. Kansanluonne on erilainen. Ei Suomeen saada koskaan samanlaista meininkiä päälle. MM-kisat tekevät pienen poikkeuksen. Siellä porukka on bileissä, mutta kuinka moni on 100% kiinnostunut vain ja ainoastaan pelistä?

Itse olen nähnyt kaksi peliä tällä kaudella ja tänään näen kolmannen. Jos kaikki olisi kiinni halusta, olisin jokaisessa KalPan pelissä ml vieraspelit. Edustan kuitenkin eräänlaista katsojasegmenttiä, opiskelijalapsiperhettä, jossa rouva nauraa hyväntahtoisesti miehensä "kalPainnostukselle". On kertakaikkiaan mahdoton järjestää 1 - 3 vapaailtaa viikossa itselleen, jotta pääsisi peliin. Täytyy vain tyytyä siihen, että menen silloin, kun on mahdollista. Kun innokkuutta on riittävästi, homma ei ole koskaan kiinni rahasta, vaikka tässä opiskelijoita ollaankin. Se puoli on aina järjestettävissä, mutta aikaa ei ole.

Lippujen hinnasta en itse lähtisi itkemään. Vaikka mielellään sitä kaikista selviäisi mahdollisiman halvalla, täytyy muistaa se, että seura, jota kannatamme, ei ole missään tapauksessa rikas. Vakavarainen ehkä, mutta ei rikas, jos nyt sellainen yhdistelmä on edes mahdollista. KalPa tarvitsee ne eurot, jotta hommaa kyettäsisiin viemään eteenpäin. TOSIFANI ymmärtää ja hyväksyy tämän.

Muuten HUOMIO kaikki opiskelijat!!! Tiedän sattumalta, että KalPalla olisi tarvetta opinnäytetyölle, joka käsittelee juuri ko asiaa. Eli miten saada yleisö ja KalPa kohtaamaan paremmin. Ei muutakuin yhteys Sirviöön!
 

Mustis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion Palloseura, Kalevan Pallo
Lentävä kalakukko kirjoitti:
Muuten HUOMIO kaikki opiskelijat!!! Tiedän sattumalta, että KalPalla olisi tarvetta opinnäytetyölle, joka käsittelee juuri ko asiaa. Eli miten saada yleisö ja KalPa kohtaamaan paremmin. Ei muutakuin yhteys Sirviöön!

Perhana....tässähän alkaa Kandityötään vääntävällä kauppat. yo:lla kädet hiota,kun noin mielenkiintoinen aihe olisi tarjolla. Tosin laajudeltaan aihe linee enempikin gradu ainesta....Juu'u, tulipahan taas joristua aiheen vierestä xD
 

Are

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, S.L Benfica, Getafe, Pool
Mustis kirjoitti:
Perhana....tässähän alkaa Kandityötään vääntävällä kauppat. yo:lla kädet hiota,kun noin mielenkiintoinen aihe olisi tarjolla. Tosin laajudeltaan aihe linee enempikin gradu ainesta....Juu'u, tulipahan taas joristua aiheen vierestä xD

Menee hieman sivusta tämäkin, mutta suosittelen todella ottamaan yhteyttä KalPan toimistoon/Sirviöön. Markkinointitutkimukselle olisi selvä tilaus ja ainakin tätä ekonomia kiinnostaisi todella paljon nähdä myös tulokset. Ja KalPahan on aiemminkin ollut mukana ainakin parissa akateemisessa lopputyössä (löytyy ainakin JoY:sta ja HKKK:lta). Voin pistää yv:llä enemmän tietoa, jos homma etenee.

Mutta palatakseni ketjun aiheeseen; ihan mukavasti keskustelua alustukseni on näköjään herättänyt. Syy miksi viittasin viestissäni Etelä-Euroopan futiskulttuuriin on se, että olen päässyt tätä parisen vuotta sitten ulkomailla asuessani osalliseksi. Eli jos joku on käynyt katsomassa esim. Elitserieniä, jossa sielläkin on kuulemma kova meno matseissa, niin mielelläni kuulisin kokemuksia länsinaapurin katsomokulttuurista. Ainakin laulu taitaa raikaa paljon enemmän kuin Kuopiossa.

Eräs paradoksi on firmoille myytyjen kausikorttien aiheuttamat tyhjät paikat katsomossa. Ok, seurallehan on raadollisesti pelkästään taloudellisten seikkojen perusteella melkein sama tuleeko katsoja itse paikanpäälle, jos hän kerran on maksanut kausikortistaan (pl. menetykset kioskimyynnissä). Olisikohan mitenkään mahdollista kehittää systeemiä, jossa paikat pitäisi ikäänkuin lunastaa (tai ts. ilmoittaa onko kausaripaikalle todella käyttöä illalla), vaikka muutama tunti ennen ottelua? Tämä taas mahdollistaisi paikkojen uudelleen myymisen, jolloin seura voisi ikäänkuin laittaa paikat, joita ei illalla tulla käyttämään uudelleen myyntiin (esim. opiskelijoille istumapaikat halvemmalla näiltä paikoilta). Hieman samaan tyyliin kuin lentoyhtiöiden äkkilähdöt. Voi kuitenkin olla käytännössä mahdoton toteuttaa. Toisaalta jonkinlainen tietojärjestelmä voisi firmojen osalta toimiakin, koska kaikilla yrityksillähän on nykyään pitkälle kehitetyt tietohallinnon välineet.

Ensimmäinen ongelma joka tuossa tulee mieleen on, että kausikortin ostajat pitäisi jo ennen kauden alkua tutustuttaa uuteen käytäntöön, sillä ongelmia tulisi ekoilla kierroksilla varmasti, kun jengi unohtaisi lunastaa paikkansa. Lisäksi suurin hyöty tulisi vasta sitten, kun otteluihin olisi niin paljon tulijoita, että "uudelleenmyynnistä" olisi jotakin todellista hyötyä eli pitäisi lähennellä loppuunmyytyjä halleja. Lieköhän missään koskaan testattu vastaavanlaista järjestelmää? Katseet kääntyvät lähinnä Pohjois-Amerikkaan...

Tämä nyt on vaan tällaista ideointia, ja voi tosiaankin olla käytännössä liian raskas järjestelmä seuralle pyörittää, mutta voisi ainakin hieman vähentää isoja tyhjiä kohtia katsomoissa. Samalla opiskelijat/muut alennusryhmät voisivat päästä myös istumapaikoille kohtuulliseen hintaan. Heitinpähän nyt tuollaisen väläyksen ilmoille, älkää ottako liian vakavasti! :-)
 

Luu2

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Are kirjoitti:
Tämä nyt on vaan tällaista ideointia, ja voi tosiaankin olla käytännössä liian raskas järjestelmä seuralle pyörittää, mutta voisi ainakin hieman vähentää isoja tyhjiä kohtia katsomoissa. Samalla opiskelijat/muut alennusryhmät voisivat päästä myös istumapaikoille kohtuulliseen hintaan. Heitinpähän nyt tuollaisen väläyksen ilmoille, älkää ottako liian vakavasti! :-)
Elä nyt, kyllä tuo on ihan oikeasti hyvä idea. Nimenomaan, että näillä "äkkilähdöillä" olisi mahdollisuus vähempivaraisillakin päästä huippupaikoille. Toteuttaminen voikin sitten olla hankalampi juttu. Esim. minkälainen "rangaistus" siitä seuraisi, ettei ilmoitusta tekisi paikan käyttämisestä? Vai perustuisiko tuo ihan vaan vapaaehtoisuuteen? Ehkä parempi porkkana olisi joku palkinto siitä, että ilmoittaisi paikkansa ajoissa vapaaksi. Vaikka ilmainen bisse seuraavassa pelissä tai jotain.

Eikun vaan ideoimaan ja meiliä markkinointiosastolle!
 

The Johtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Tommy Kilponen
Tuohon ennakkoluulottomaan tyhjäksi jäävän kausikorttipaikan uudelleen myynti-ideaan. Vaatii ajatustyötä ja voi hyvin olla, ettei asiasta tule silti muuta kuin hyvä mieli yrittämisestä ja ennakkoluulottomuudesta. Mutta idea on niin hyvä, että sitä ajatustyötä kannattaa tehdä. Itse sitä tulen harrastamaan, kun aikaa joskus siihen jäisi.


Kiitokset samalle miehelle myös hienosta ketjun avaamisesta. Nyt on kissa pöydällä ja voidaan alkaa käymään karvoitusta läpi. Tämä soppa on sitä parempi, mitä useampi kokki! Joten C´moon everybody (clap your hands)!

80-luvun puolivälissä Kuopio palasi jääkiekon pääsarjatasolle noin neljännesvuosisadan tauon jälkeen. Ja sinä aikana jääkiekko oli muuttunut avojäälajista jo viihteeksi ja kansanhuviksi. Lisäksi 80-luvulla ihmiset olivat vielä enemmän "maalaisia", jolla tarkoitin nyt aitoja. Esimerkkinä voi sanoa, että ei Negativen / Rasmuksen jne. keikoilla ole samanlaista fanaattisuutta kuin Dingon keikoilla.
Nyt jääkiekon pääsarjapelit olivat pois Kuopiosta vain 6 vuotta, neljäsosan edellisen korpivaelluksen pituudesta. Ja ihmiset ovat muuttuneet. Onko missään suomalaisessa jäähallissa samanlainen tunnelma kuin 20 vuotta sitten suunnilleen samanlaisella menestyksellä? - Ei ole.

Mutta se ei kelpaa tekosyyksi meille, ketkä haluamme asian eteen jotain myös tehdä. Se ei ole este, vain hidaste.

Surullisin katsomonosa myös Niiralan hallissa on pääkatsomo. Viime kaudeksi C-D suoralle tulleet uudet penkit sen sijaan ovat saaneet istujikseen aktiivisempaa porukkaa.

Kiihkeimpien koti, kulmakatsomo C5 on tehnyt otteluissa parhaansa ja nyt on jo nähtävissä, että nämä positiivisessa mielessä hurjat ovat saaneet jo suuren yleisön hyväksyntää sekä jossain määrin jo jopa arvostusta.

Tämä näkyy siinä, että suuresta yleisöstä pikku hiljaa useampi ja useampi ihminen luottaa tähän porukkaan ja uskaltaa lähteä mukaan rytmiin.
Tähtihetkiä ovat olleet sen viime kevään 3. finaalin viimeiset 12 minuuttia, kun kansa hakkasi kättä yhteen käytännössä koko ajan, kun peli oli käynnissä.
Tähtihetki numero oli kaksi oli Kaksykkösen mainitsema Tappara-peli, missä lopun 5-4 asemassa koko halli taputti mukana sen pari kolme pelikatkon väliä. Sitten vastustaja tasoitti ja suuren yleisön henkinen selkäranka taittui.
Tähtihetkeä numero kolme ei tullut TPS-pelissä, kun juuri, kun koko halli oli lähdössä mukaan, tuli paitsio. Sen verran kansaa käsiään yhteen jo löi, että loppu hallikin olisi ollut alle viiden sekunnin mukana.

Nämä pienet hetket auttavat jaksamaan silloinkin, kun kaukalossa ei kotijoukkueella kulje ja suuri yleisö istuu käsiensä päällä.
Toinen, mikä auttaa jaksamaan, on jo talvisodasta ja jatkosodasta tuttu resepti; huumori.
Hätäri -huuto kehittyi viime kaudella. Miksi ihmeessä sitä ei voisi huutaa, vaikka ollaan selkeästi tappiolla? "Piikittelyyn" on varaa vain, kun ollaan johdossa? Itseironia on erittäin hieno piirre. Jos ei pysty nauramaan itselleen, on koko elämä vaikeampaa.

Kärpät-pelissä porukka laittoi kuitenkin hätäri -huutoa vielä paljon paremmaksi. Kärpät intoutui mättämään ehkä viiteen minuuttiin loppuun kymmenen pitkää kiekkoa. Viimeisimmän niistä jälkeen C5 huusi "Oulun Kärpät". Vaikea oli huutaa loppuun asti, kun lähes koko Kärppien aitio katsoi. Taisi olla harvinaisen hyvin uponnut ja iso piikki, kun siihen loppuivat pitkät kiekot. Eikä kuulunut oululaiskannattajien suunnastakaan vähään aikaan mitään.

Nyt TPS-pelissä porukan sisältä kumpusi jälleen sitä kuuluisaa savolaista huumoria. Kun Laitisen vihellykset vaikuttivat lyödyn lyömiseltä, kuului porukan keskeltä miesääni "Käsi ylös, kenellä on Nilseniä ikävä" ja käsiä nousi, samoin kuin hymyä huulille. Seuraavaksi kuului "Käsi ylös, kenellä on Mäkelää ikävä" ja sama toistui. Toinen miesääni oivalsi ja sanoi "Käsi ylös, kenen mielestä Laitinen on ollut tänään loistava", hieman ennen kuin Laitinen nosti ennen aloitusta kätensä pystyyn. Huumori toimi jälleen. Jääkiekko on vain osa elämää.
Ja kappaleen loppuun vielä yksi C5:n irvileukojen joukosta TPS-pelissä murjaistu heitto, "Helppoahan se on pelata kuuella keltamustalla yheksää valkomustaa vastaan".

KYLLÄ, unelmoin ajasta, jolloin Niiralan Montun kansoittavan suuren yleisön määrä ei olisi niin paljon riippuvainen muutamasta edellisestä ottelusta.
KYLLÄ, unelmoin ajasta, jolloin Niiralan Montun kansoittavan suuren yleisön kannustus ei olisi niin paljon riippuvainn muutamasta edellisestä vaihdosta.
KYLLÄ, teen näiden kahden unelman eteen myös raakaa työtä.
KYLLÄ, tiedän, että kaikki unelmat eivät toteudu.
Kaiken muun voitte minulta viedä, mutta, KYLLÄ, ette unelmiani.

Itse odotan -ja vaadin- joukkueelta tällä kaudella vain yhtä ainoaa asiaa. Jokaisessa ottelussa alusta loppuun asti 100% yrittämistä ja taistelua, SYDÄMELLÄ PELAAMISTA ja PERKELETTÄ.
TPS-ottelussa oli hienoa havaita, että sama ideologia vallitsee myös laajemmin C5:ssä. Tästä konkretiana se, että kolmannen erän olikohan seitsemännellä minuutilla syntynyt 2-6 kavennus sai aikaan aidot hurraamiset ja riehaantumiset. Sekä mikä parasta, maalin (lue: joukkueen taistelemisen) seurauksena desibelit olivat tämän jälkeen jälleen hieman kovemmat. Vaikka on sanottava hetj perrään, että olen tyytyväinen ja jopa ylpeä siitä, ettei 1-4-, 1-5- eikä 1-6 maalitkaan saaneet montaa ihmistä hiljaiseksi tai useampaa huutamaan / laulamaan hiljempaa.

Kannustus on kuitenkin ansaittava. Olkoonkin, että kannustamme aina seuraavassa ottelussa, vaikka edellisessä joukkue olisi ollut minkälainen "lampaan tissi" tahansa. Mutta ottelun sisällä se on ansaittava taistelulla ja loppuun asti tuloksesta riippumatta yrittämisellä.
Tampereen pelissä tätä taistelua ei näkynyt kuin muutamalla pelaajalla 3-1 maalin jälkeen. Kaukalossa luisteli pitkälti toistakymmentä "lampaan tissiä", joista harva pelasi omalla tasolla ja vielä vielä vielä vielä harvempi yritti sytyttää joukkuettaa taklaamalla railakkaasti, heittäytymällä kiekon eteen jne.
Silloin "hävettää, hävettää" huudot ottelun päätyttyä olivat paikallaan ja seison sen takana vakaasti. Itse ottelun ajan kannustimme loppuun asti.
Toinen ääripää nähtiin Espoossa. Ottelu yksinkertaisesti vain kääntyi kriittisillä hetkillä väärään suuntaan ja numerot repesivät kenttätapahtumiinkin nähden turhan rumiksi. Joukkueen esityksessä ei kuitenkaan näkynyt tuskan potemista ja koko joukkue taisteli hienosti koko ottelun ajan. Oli suorastaan ilo huutaa ja laulaa heidän mukanaan koko ajan. Meininki kuopiolaiskannattajien kulmassa oli erittäin hyvä. Emme olleet tyytyväisiä tulokseen, mutta olimme tyytyväisiä joukkueen asenteeseen. En ole ehtinyt lukemaan Blues-KalPa otteluketjua, mutta kuuleman mukaan osa espoolaisistakin oli huomannut, että kuopiolaisilla oli seisomakatsomossa hyvät bileet pystyssä koko 60 minuuttia. Ja yksikään ei ollut minkäänlaisessa humalatilassa.


Tämä kuopiolaisen katsomokulttuurin nykytilasta aktiivisen kannattajan näkökulmasta katsottuna, mitä nyt nopeasti mieleen tuli.
Miten sitä voisi kehittää, siitä myöhemmin paremmalla ajalla.

Siihen mennessä toivon tähän hienoon ketjuun tulevan useita kirjoituksia, joissa esitettäisiin konkreettisia ideoita katsomokulttuurin kehittämiseen.
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Ehkä yksi parantamisen arvoinen asia olisi että KOKO c5 seisoisi,vituttaa kun porukka istuu,onko niin saatanan raskasta seistä???Tällä porukalla tarkoitan sitä ns penkki osastoa.Viime kaudellakin edes kuulutukset eivät saaneet sitä porukkaa seisomaan,sama juttu pääty katsomossa.Onko nyky ihmisillä heikot jalat?Degeneroitumista?
Eniten ärsyttävät peleihin tulevat nuoret mieshenkilöt jotka a)ovat aina humalassa ja eivät seuraa edes peliä ja b)kun seuraavat niin asenne on niin saatanan pessimistinen ja negatiivinen.Painukaa vittuun idiootit.
Monesti olen miettinyt miten tunnelmaa voidaan parantaa,wanhat hyvät ajat mielessä ja olen todennut että se on vaikeaa.Ainoa konkreettinen on se että seisomapaikoilla myös seistään,eikä istuta kuin muumiot.James bond tunnari pois kun vastuja tulee jäälle,miksi se carmina burana(?) ei voisi soida,ehdottomasti paras.
Turhautunut olo.Kuopiolaiset tulevat peleihin vasta kun ollaan finaaleissa,glory huntereita löytyy kyllä sitten,paras esimerkki tästä oli viime kausi.Kalpa esitti loistavaa peliä,oli nhl miehiä ja loistava joukkue,silti yleisöä n1500.Se on luultavasti se luku joka seuraa Kalpaa,joukkuetta.Loput katsovat vain jääkiekkoa tai tulevat hallille juomaan(aika idioottimaista mutta KalPa kiittää),luvuksi saadaan n3000-3300.Tuosta yli menevä tulee katsomaan vain jos tulee voittoja tai tärkeä peli(mestaruus).
Tulisko hallille enemmän väkeä jos lippujen hinnat olisivat alemmat?En ainakaan siihen itse usko,luultavasti tulisi tappiota.
 
Juups

Tästä oli puhetta kaverin kanssa kun kävimme katsomassa Oulusta pelin Kalpaa vastaan.Kävimme eka erätauon aikana siellä ylhäällä Hannes klupilla ja kaverini kysyi Kapaselta että mikäs kuopiossa on kun yleisö ei lämpiä kannustamaan.Hanneksen vastaus oli että hän on aatellu että jos pyytäisi Kuosmasta laulattaan ja lämmittään yleisöä..
Totesi että kyllä yleisö on se 6 pelaaja joka saa ne 5 muuta kentällä olevaa syttymään ja taistelemaan.
Välillä Oululaisena tuntuu että parempi kannustus meilläkin on vieraspeleissä kuin kotona.Huuma oli suurimmillaan kun oltiin pari viimeistä vuotta divarissa.

Kyllä kun siellä katsomossa jaksaa tarpeeksi kauan meteliä pitää niin kyllä ne muutkin innostuu.Kun katteli mestiksen finaaleja viime vuonna näytti sitä kannustusta teiltäkin kiitettävästi löytyvän.
 

crosby

Jäsen
Suosikkijoukkue
kalapa
Kraztog kirjoitti:
Tulisko hallille enemmän väkeä jos lippujen hinnat olisivat alemmat?En ainakaan siihen itse usko,luultavasti tulisi tappiota.
Varmasti tulisi enemmän porukkaa jos hinnat olisi alemmat, mutta luultavasti seura tekisi siitä huolimatta vähemmän rahaa jos hintoja paljon laskettaisiin. Noihin on mielenkiintoisia derivointilaskutekniikoita jos on vain tietoa tarpeeksi. HPK:n pelissä pitäisi ainakin olla porukkaa kun sinne pääsee haalarit päällä ilmaiseksi. Samoin tunnelmaa ehkä kun opiskelijan seitsemän euroa ei mene lippuun vaan ööliin.
 
Suosikkijoukkue
Liigan kärki ja jumbo
Miten saada porukka katsomoihin, siihen en puutu. Mutta niitä lehtereille jo vaivautuneita vois saada ääneen jos KFC ja tiskijukka tekis edes jonkinlaista yhteistyötä. Mistäs sitä tietää mitä taputtaa, kun B katsomo taputtaa screenin tahdissa ja KFC lähistöllä viritellään laulua. Myös rytmin taputus kiekon mennessä hyökkäysalueelle ontuu; se nimittäin on se helpoin homma missä porukka vaivautuu kannustamaan. Ja voisi ehkä auttaa jos ne animaatiot eivät olisi sairaalloisen noloja. Itse aina korvat punaisena katselen niitä kissanainen animaatiota, tai häpeän sen junnupelaajan puolesta joka on vaivautunut pukemaan varusteet päälle ja taputtamaan musiikin tahtia.

Ja tuosta kausikortti paikkojen lunastushommasta: Muuten toimisi hyvin, mutta eihän mitään sakkoa voi antaa, koska mistä sitä tietää mikä kausikorttipaikka on reijittämättä. Pitäisi kausikorttihin työntää elektroniikkaa kilokaupalla, jolloin myös kortin hinta varmastikkin nousisi, koska kehitystyö pikkuseuralle ei varmastikkaan olisi halpaa hupia.

Lippujen hinnasta: Nykyiset hinnat eivät missään nimessä ole yliptsepääsemättömiä, varmasti kestää vertailun muille paikkakunnille. On nimittäin hieman ristiriitaista itkeä ensin lippujen hinnoista ja samaan hengenvetoon puutteellisista vahvistuksista.
 

Nebula

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Crosbyn Pingviinit ja Lindrosin Flyers
Yksi juttu mikä tuli mieleen näitä viestejä lukiessa. Syttyisikö yleisö kannustamaan helpommin jos yksinkertaisesti huudettaisiin vain joukkueen nimeä, eikä viriteltäisi mitään lauluja, joita ei tunne varmasti muut, kuin fan clubin jäsenet?

Ja vaikka tuntisikin, niin jotenkin epäilen, että aika mahdotonta olisi koko katsomo saada hoilaamaan.
 

The Johtaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jokipojat, Tommy Kilponen
Käytän sanaa puute. (Mistä lie tuli mieleen tässä naama kulmakarvoista leukaan suklaassa kolmatta peräkkäistä Fazerin sinistä ahmiessa).

Parantamisen vara KalPan kotiotteluiden tunnelmassa johtuu ainakin kahdesta seuraavasta tekijästä:


Niiralan Montun puutteellinen rakentaminen;
Verrataan esimerkiksi Monttua muutaman vuoden uudempaan, tunnelman luomiseen aivan loistavaan Hippokseen tai vanhempaan, tunnelman luomiseen hyvään Kisapuistoon.
- Nämä hallit ovat matalampia.
- Niissä alin rivi on joka puolella hallia mahdollisimman lähellä kaukaloa.
- Katsomot ovat jyrkät eli myös ylimpien rivien katsojat ovat lähempänä kaukaloa.
- Niissä on ollut iät ja ajat suurehkot seisomakatsomot.
+ Monttu on korkea ja ääni sekä lämpö pääsevät osittain pakenemaan.
+ Montussa alimmat rivit ovat paitsi useita metrejä kaukalosta, myös muutaman metrin kaukalon yläpuolella.
+ Katsomot ovat lisäksi vielä loivat ja täten ylimmät rivit turhan kaukana katsomosta.
+ Seisomakatsomot ovat sijoittuneet juuri näihin katsomoiden yläosiin. "Päätykatsomo -perinnettä" ei ole pystynyt syntymään. Toisin sanoen Niiralan Montun henki ei asu päätykatsomossa.

Halli on rakennettu -yllätys yllätys- monttuun, joten rakennuskustannuksellisista syistä niin kutsutun kaupungin puolen eli yläpuolen seinää ei ole rakennettu kantavaksi. Tämän johdosta C-D -puolella ei ole katsomoiden puolessa välissä katsomoiden alta tulevia sisäänkäyntejä. Tästä syystä katsomot eivät ole jyrkät. Tästä yläpihan- ja alapihan korkeuserosta johtuen myös hallin katto on "lato -mallin" halliksi varsin korkealla.
Se, miksi katsomot ovat sitten niin kaukana kaukalosta ja alkavat vielä kaiken lisäksi sen yläpuolelta, johtunee lie suunnittelijan visiosta, että kun hallista tehdään kerran ruma, niin täytyyhän siitä tehdä myös epäkäytännöllinenkin.
Sille, miksi päätykatsomo ei ole Kuopiossa kokonaan seisomakatsomoa, en keksi edellistä vastausta analyyttisempää vastausta.
Se, miksi sitä ei ole muutettu seisomakatsomoksi tai miksi sitä ei tulevan penkkien uusimisen yhteydessä tehdä, on kaupungin tahto. Kaupunki haluaisi päädyn koko istumakatsomoksi, jolloin hallin kapasitetti putoaisi samalla jonnekin ehkä 4500:aan. Seura seisoo kannattajien takana ja haluaisi päädyn kokonaan seisomakatsomoksi. Kompromissina pääty tullee pysymään nykyisenlaisena. Ei taitaisi hyväksyä kaupunki edes sellaista ratkaisua, jossa puolet päädystä olisi ylhäältä alas seisomakatsomoa ja toinen puoli vastaavasti kokonaan uusia pehmeitä penkkejä.

= Adressi kaupungille Montun päädyn yhtenäiseksi seisomakatsomoksi muuttamisen puolesta? Perusteluna positiivinen ja konkreettinen vaikutus tunnelmaan sekä hallissa viimeisen vuosikymmenen aikana pidettyjen konserttien, konferenssien ja messujen määrä.


Savolaisen luonteen laadun puute;
- Savolainen immeinen ei vain ole sisimmältään niin tulinen ja fanaattinen.
- Liekö ilmastolla ja nykyisellä taloudellisella tilanteella tekemistä asiasssa, mutta itsetunto on täällä edellisen asian johdosta(kin) maanläheisemmällä tasolla kuin länsirannikolla tai (ei liian) Pohjois-Suomessa.

+ Ilman tätä puutetta maailma ei tuntisi yhtä Suomen tunnetuinta käsitettä, "Savolaista lupsakkuutta". Vertauksen vuoksi voisi miettiä, montako kertaa kukin on kuullut palttiarallaa suurinpiirtein ehkä jotakuinkin noin esimerkiksi porilaisia kehuttavan lepposiksi ja mukaviksi.

= Rohkaistuessaan eli innostuessaan savolainen osaa kyllä eläytyä, osaksi siksi, että se on näillä nurkilla niin harvinaista herkkua. Ovat savolaiset kiekkokatsojat vähemmän innostuneita tai innostuneita, on sen käyttyminen kenties jopa parasta koko valtakunnassa. Täällä ei uhota, eikä vittuilla vaan annetaan arvoa myös vastustajalle sekä tämän kannattajille.


SM-liigamenestyksen puute viimeiseen vuosikymmeneen;
- Kauden 94-95 pudotuspelipaikan jälkeen runkosarjassa sijat 11(?), 12, 12, 12, sitten kaksi kautta Suomi-sarjassa, seuraavaksi kaksi kautta Mestistä ilman runkosarjan kärkisijoista pelaamista ja tämän jälkeen kaksi kautta Mestiksen kärjessä. Mutta menestystä SM-liigassa ei ole siis päästy maistamaan kymmeneen vuoteen ja täällä suuri yleisö lotkauttaa korvaansa vain sille -siihen kun viisitoista vuotta sitten se kun totutettiin.
- Vuosikymmen ilman sen tason pelejä, mihin on totuttu, on kovin pitkä aika ja hyvin raskas koettelemus kannattajatoiminnalle.

+ Seura ja joukkue on tehnyt parhaansa, mutta yksi Mestiksen runkosarjan voitto ja kaksi Mestis-mestaruutta ei ole SM-liigan (sääli)pudotuspelipaikan tuntumassa kamppailemista, ei sitten millään. Voitot ja yleisöystävällinen pelitapakaan ei korvaa SM-liigastatusta -ainakaan tässä kaupungissa.

= Kannattajien yhdistys on tehnyt usean asian eteen suuren työmäärän sekä toimintansa laadun että määrän edellytyksien parantamiseksi.
Kannattajille paras palkinto on paitsi voitot, niin etenkin suuren kotiyleisön rytmiin mukaan lähteminen. Kannattajayhdistykselle paras palkinto olisi tulla kysymään, mitä voisi tehdä yhteisen hyvän eteen joko näkyvässä roolissa tai taustalla, halutessaan jopa anonyymina.

=> Osa vanhoista on palannut ja uusia on erehtynyt mukaan, kun joukkue on pystynyt tarjoamaan kotihallissaan kovaa taistelua alusta loppuun, tasaisia otteluita ja silloin tällöin kaadettuja "isoja".
Tämä kausi on tarjonnut allekirjoittaneelle jo useampia (nopeasti heitettynä JYP-, HIFK-, Jokerit- ja Tappara -ottelut ainakin) hetkiä, jolloin on ottelun jälkeen kurkku huudetun tuntuisena sekä kädet punoittavina silmät kiiltäen hymyillyt ja pyyhkinyt hikeä otsalta. Siinä on elämän makua. Silloin tuntee, että on tehnyt itsekin töitä pisteiden/pisteen eteen.




Nebulan kanssa olen täysin samaa mieltä siitä, että suuren yleisön äänijänteille helpoin olisi perinteinen "KalPa *tap tap* KalPa *tap tap*" kannustus.

Yleisö ei laula, ellei se ensin huuda. Yleisö ei huuda, ellei se ensin taputa. Yleisö ei taputa, mikäli joukkue ei sytytä sitä pelillään. Yleisö ei tosin taputa, vaikka joukkue pelaisi miten hyvin tahansa, mikäli yleisöä on liian vähän.

Suuri yleisö ei kuitenkaan lähde kannustamaan äänijänteillään omiaan ainakaan Kuopiossa, mikäli tarpeeksi suuri määrä kannattajia ei ensin näytä mallia ja rohkaise heitä esimerkillään

Kannattajia ei ole ilman joukkueen yli odotusten menestystä ja kiekkokuumetta tarpeeksi, mikäli kannustus on liian yksipuolista, toisinsanoen mallia "KalPa *tap tap* KalPa *tap tap*".

Huutokannustus on mielekkäämpää sekä kannustajille, että suurelle yleisölle kuin pelaajillekin, mikäli löytyy variaatioita.
Variaatiotkaan eivät kuitenkaan auta siihen, että huutaminen rasittaa äänijänteitä ja sitä ei jaksa pienehköllä porukalla koko 60 minuuttia desibelien korvalla havaiten putoamatta. Huutokannustus ei kuitenkaan nykyään enää houkuttele ilman kovaa menestystä ihmisiä kannustamaan siinä määrin, että desibelit pysyisivät hyvinä koko pelin ajan multakurkkujen määrän johdosta.

Äänijänteille levähdys- ja palautumisaikaa tuovat rummut. Meteli, joka kertoo, että kannattajat ovat pelissä mukana ja luovat perustunnelman, ei häviä samalla kun suut menevät vähäksi aikaa kiinni.

Myöskään rummut eivät tuo ihmisiä kannustamaan joukkuettaan, enemmänkin jopa päinvastoin. Osa kokee, että rummut haittaavat kannustusta tai ainakin kannattajien lähellä olemista.

Laulujen avulla rummutusta on pystytty vähentämään ja laulaminen rasittaa ääntä myös huutamista vähemmän. Laulamisen ja hoilaamisen tuominen KalPan peleihin on tuonut uutta verta kannattajien keskuuteen.
Sekään ei kuitenkaan kykene yksin houkuttelemaan lyhyellä aikavälillä niin paljoa porukkaa, että laulut ja hoilaukset alkaisivat kuulostaa siltä, miltä niiden haluaisimme kuulostavan.

Lauluja ja hoilauksia on tulossa lisää. Se tuo vaihtelua ja lisää mielekkyyttä sekä kannattajille, suurelle yleisölle että joukkueelle.
Sopivaan säveleen hyvien sanojen löytäminen tarvitsee työmääränsä ja vie aikansa. Myöskään laulun omaksuminen esimerkiksi sille tasolle, millä "Kuopioon -laulu" on, ei käy aivan lyhyessä ajassa.

Mitä sitoutuneempaa ja tiiviimpää porukka on ja mitä enemmän ydinryhmässä on porukkaa, sitä nopeammalla aikataululla uusia lauluja pystytään kehittämään sekä omaksumaan.


Ja TÄTÄ kautta tunnelma puutteellisesti rakennetussa Niiralan Montussa puutteellisen luonteenlaadun omaavan ja viime vuosikymmenen puutteellisen SM-liigamenestyksen rasittaman savolaisen suuren yleisön keskuudessa olisi taas pikkuisen parempi.

Mikäli haluat ryhtyä sanoista tekoihin -esimerkiksi anonyymiksi sopivia säveliä ja hyviä sanoituksia kehitteleväksi taustavoimaksemme- niin ota näppäimistö kauniiseen käteesi ja tuuppooppa minulle retaleelle yksityisviestiä.
 

savox

Jäsen
Suosikkijoukkue
koparit
Kyllä viime vuosituhannen puolella tunnelma tuntui paremmalle vaikkei viimeisimpinä vuosina menestystä tullutkaan. Karsinnoissa kuitenkin huikeita elämyksiä ja hyvin yleisöä. Kai siihen oli selitys mielenkiintoisista pelaaja hankinnoista. Pitkä yhtäjaksoinen korkeimmalla sarjatasolla pelaaminen oli tuonut vakituisia katsojia riittävän paljon ja sitten useamman vuoden joukkueessa oli joku SUPERTÄHTI. Siis mielenkiintoinen, näkyvässä roolissa oleva pelaaja jota tultiin paitsi lähi maaseudulta myös naapuri kaupungeista katsomaan. Tämän hetken kuolleeseen tilanteeseen auttaa ainoastaan, että TUOTE saadaan kelvolliseen kuntoon sillä itse halli on nyt parempi. Samoin uskon yleisön olevan, mutta se on tänäpäivänä VAATIVAMPAA. Eli tunnelman kohottajiksi muutama OIKEA kassamangneetti !
 

-40

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalevan Pallo feat. Veljmiehet
Pinnat jää Ouluun kirjoitti:
Ja voisi ehkä auttaa jos ne animaatiot eivät olisi sairaalloisen noloja. Itse aina korvat punaisena katselen niitä kissanainen animaatiota, tai häpeän sen junnupelaajan puolesta joka on vaivautunut pukemaan varusteet päälle ja taputtamaan musiikin tahtia.
Naulan kantaan.

Monesti olen miettinyt näiden videoiden tärkeyttä ja sitä, kuka tällaista paskaa on suoltanut? Naurettavan idioottimaiset videot vievät varmasti viimeisetkin kannustukset monen hihasta. Itseäni ainakin suuresti ihmetyttävät kaikennäköiset länkkärit ja luurangot lyömässä tahtia, miten nämä sitten liittyvät jääkiekkoon ja KalPaan?

Hiukan hävetti Kuopiolaisena olla seuraamassa KalPan kohtaamista Venäläistä seurajoukkuetta vastaan. Pelissä valkokankaalla vilisi useaan otteeseen miehiä tanssimassa ripaskaa, jotka oli puettu vanhaan venäläiseen tyyliin ja taustalla soi itänaapurimainen musiikki. Tervetuloa Kuopioon rakkaat naapurit!

Miksi screenillä ei näytettäisi esimerkiksi videopätkiä menneistä kauden matseista, videoita vanhoista KalPan ajoista tai vaikka pelaajaesittelyjä?
 

Wings-

Jäsen
En tiedä meneekö osa vähän off topic, mutta menköön.

Kuten tossa aiemmissa viesteissä todettiin, on valotaululta tulevat animaatiot aivan ala-arvoisia. Jopa allekirjoitanut lupaa suunnitella parempia animaatioita. Se aaveanimaatio on aivan käsittämättömän huono. Siis aivan vastemielinen. Valotaulumainokset ovat suorastaan katsojien aliarvioimista.

Sitten se paljon puhuttu jäähaallin DJ, voi herran jumala. Siis se mitä soitetaan ja milloinkin on kuin lottoaisi. Ei mitään logiikkaa. Uutta miestä kehiin vaan.

Nyt sitten siitä katsomokulttuuristakin. Tuntuu, että katsomossa tunnelma kuolee entisestään. Alkukaudesta oli vielä seisomokatsomossakin ihan tungosta ja fiilis oli mukava, kun vierellä kuuli kommentteja ja moni muukin taputti mukana yms. Kun vertaa Blues peliin, niin voi sanoa, että ei ainakaan EOM(eteenpäin on menty). Blues pelissä, tuntui ihan sarkasmilta, kun tuli katsojaluku tulostaululle ja siinä luki Kiitos! Ei paljon viittis kiittää, kun juuri kukaan ei ole vaivautunut paikalle. Toki me, jotka käymme katsomassa pelit ja olemme omiemme puolella ansaitsemme kiitoksen, mutta aika hölmöltähän se tuntuu kun halli on puolillaan.

Viime vuonnakin muistan, kuinka moni kaverini sanoi, että alkaa käydä katsomossa pelejä, kun pelataan liigaa. Nyt se on jo vajaassa 10 kotipelissä todistettu, että hyvähän se on puhua, mutta kovinkaan moni ei ole vaivautunut paikalle. Kai se on mentävä ja itse ostettava joillekin ne liput ja puoliväkisin raahattava hallille.

Istumakatsomossa, kun huudat jotain tai pomppaat tuulettamaan maalia, niin katseet kyllä kääntyvät, että mitä siinä nyt oikein riehut. Kerran joku sanoi jopa, että voisitko istua alas, kun tuuletin maalia. No sellaistahan se on. Mielummin olenkin seisomokatsomossa.
 
Suosikkijoukkue
Liigan kärki ja jumbo
Jokerit pelissä yleisö heräili kyllä hienosti, harmi kyllä juuri kun koko halli oli tulossa kiitos taputukseen mukaan rokotti narripaidat KalPa puolustuksen alokasmaisesta virheestä ja se tyssäsi siihen. Mutta kyllä se saatiin uudestaan liikkelle.

Muutenkin, eikö seisomakatsomoita voisi olla lisää? Se päätykatsomon alaosa (istumapaikat) on aina tyhjää täynnä, mutta yläosa (seisomapaikat) ääriään myöten täynnä. Muutenkin jokaisessa ottelussa näkee porukkaa ylhäällä nojailemassa kaiteita vasten, koska seisomaan ei mahdu. Eikö KalPa Invest (vai mikälie siitä vastaakaan) ole tämmöistä huomannut? Päätykatsomon muuttaminen kokonaan seisomakatsomoksi paitsi lisäisi tunnelmaa, myös kapasiteettia (jota tosin tarvitaan vasta ratkaisupeleissä, toivottavasti Jokerit voitto kannustaa ihmisiä paikanpäälle). Myös KFC:n sijoittaminen päätyyn olisi kannattavaa, sillä näin heidän huutonsa kantautuisi paremmin ympäri hallia.

Joku sanoi aiemmin, että tuulettaessa on komennettu alas. Miten tällainen on mahdollista? Sen takia sinne peleihin mennään, että voitaisiin tuulettaa oman joukkueen voittoa 60min. jälkeen. Nyt voisi Kuopiolainen kiekkoyleisö ottaa itseään niskasta kiinni ja raahat itsensä kannustamaan sinne paikalle. Nyt yllätyksiin on mahdollisuus, ja nyt niitä voittoja VOI nähdä siellä hallilla.

Harmi vaan että porukka sanoo "En mene katsomaan ku se häviää kuitenki".Ei siellä näe yhtään voittoakaan tuolla taktiikalla.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Screeni?

Anteeksi jos en huomannut aikaisemista viesteistä...
Canalilta katsottuna katselin että Hallissanne on suuri videotaulu päädyssä.
Onko se tavallinen videotykki tms.? Ihan jees juttu näin Raumalaisittain katsottuna. Tosin siinä ei paljoa muuta näkynyt kuin Kalpan ja Soneran logo? Jotain tällaista Rauman uusittuun halliin kaipailisin...
 

kaksyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Pinnat jää Ouluun kirjoitti:
Muutenkin, eikö seisomakatsomoita voisi olla lisää? Se päätykatsomon alaosa (istumapaikat) on aina tyhjää täynnä, mutta yläosa (seisomapaikat) ääriään myöten täynnä. Muutenkin jokaisessa ottelussa näkee porukkaa ylhäällä nojailemassa kaiteita vasten, koska seisomaan ei mahdu. Eikö KalPa Invest (vai mikälie siitä vastaakaan) ole tämmöistä huomannut? Päätykatsomon muuttaminen kokonaan seisomakatsomoksi paitsi lisäisi tunnelmaa, myös kapasiteettia (jota tosin tarvitaan vasta ratkaisupeleissä, toivottavasti Jokerit voitto kannustaa ihmisiä paikanpäälle). Myös KFC:n sijoittaminen päätyyn olisi kannattavaa, sillä näin heidän huutonsa kantautuisi paremmin ympäri hallia.

Sekä seuran että kannattajien intresseissä olisi koko päädyn muuttaminen seisomakatsomoksi, mutta toistaiseksi Kuopion kaupunki on hangoitellut vastaan. Kaupunki kuvittelee tarvitsevansa päädyn istumapaikkoja suuria yleisötapahtumia varten, ja on jopa kaavaillut koko päädyn muuttamista istumapaikoiksi. Jäähallin varauskalenteri ei kuitenkaan pullistele otteluiden ja luistelutapahtumien ulkopuolisella ohjelmalla, joten hallin kapasiteetin pudottaminen tunnelman kustannuksella vaikuttaa turhalta.

Kannattajat ovat myös ajaneet C5-katsomonosan muuttamista seisomapaikoiksi, mutta vielä kuppituolit ovat paikoillaan pysyneet. Kun kaupungin kassasta ei katsomon muuttamiseen varoja löytynyt, tarjoutuivat kannattajat tekemään saman talkoovoimin. Esteeksi tuntui nousevan epäolennaisuudet, kun kaupungin mukaan betonin lakkaus eroaisi viereisestä katsomonosasta ja pehmustettujen tuolien tieltä poistettujen puupenkkien uusiokäytön estäisi penkkien sävyn täsmäämättömyys katsomon yläosaan. Toisin kuin yksittäisten keltaisten ja punaisten penkkien harmonia vihreiden penkkien keskellä? Kuppituolit eivät onneksi seisaaltaan kannustamista estä, ja valtaosa C5:stä seisookin omilla jaloillaan.

Ehdottomasti iso peukku päädyn seisomakatsomon puolesta!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös