Kuolema kylässä - kuolintodistuksesta perunkirjoitukseen

• 390
  • 4

BaronFIN

Jäsen
Ketjun tarkoitus on jakaa vinkkejä ja kokemuksia mitä asioita tulee huomioida ja järjestellä lähiomaisen kuoleman jälkeen.

Äitini kuoli tänään keuhkosyöpään oltuaan sairaalassa päätähuimaavat viisi päivää ja ennen kuin ruumis oli kirjaimellisesti edes jäähtynyt, minulla oli jo kädessä kuolintodistus ja hautauslupa. Olo kuin puulla päähän lyöty.

Olen nyt tilannut ev.lut. kirkolta sukuselvityksen perunkirjoituksen tueksi, joka tulee järjestää kolmen kuukauden kuluessa. Seuraavaksi olen ottamassa yhteyttä hautaustoimistoon hautajaisjärjestelyitä varten. Näissäkin varmaan hinnat vaihtelee maan ja taivaan välillä. Ei mitään käryä hinnoista, kuinka kalliiksi kuolema tulee tässä maassa? Myös ilmoitukset Kelaan (eläkkeen maksun lopetus) ja pankkeihin (tilien jäädytykset ja korttien sulkemiset) pitäisi ilmeisesti tehdä. Minulla ei ole edes tietoa missä pankeissa äidilläni saattoi olla tilit.

Sama matkapuhelin- ja nettiliittymät? Ei mitään käryä onko ollut DNA, Telia vai Elisa? Hakuammuntaa.

Saako operaattorit ilmoituksen kuolemasta DVV:ltä vai pitääkö marssia kuolintodistuksen kanssa eri operaattorien palvelupisteeseisiin saamaan liittymät katki?

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Osanottoni suureen suruusi.
Hautajaiskuluihin en osaa ottaa kantaa kun iskä siunattiin ilman hautapaikkaa melkein "varattomana" halvimpaan arkkuun. Perttala hoiti kaikki järjestelyt ja lasku tuli perässä. Öaskuja tuli sit enemminkin mitä ei tarvinnut maksaa koska isäni rahat olivat jo menneet pariin pakolliseen.
Kelaan muistaakseni meni tieto ja pankit kyllä itse ilmoittaa tai ainakin 2009 ilmoitti säällisen ajan sisällä, mutta kai äitisi luona on jotain viitteitä pankkiin. Kännykästä en muista mitään.
P.S. kun siunauspäivä tulee ja jos haluat pitää kahvitilaisuuden niin kannattaa varata paikka jo silloin kun se selvillä.
Pakko sanoa, että omalla kohdallani sedät onneksi hoiti todella paljon asioita, en itse olisi silloin kyennyt.

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Upeeta Ville upeeta, KuPS
Operaattoreiden palvelut pystyy irtisanomaan ihan soittamalla heidän asiakaspalveluun.

Leipuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Posipetterit
Kyllä pankkiin menee tieto automaattisesti, sieltä tulee jossain kohtaan osanotto ja paperinippu missä lukee miten toimia. Hautajaiset oman isän kohdalla taisi olla päälle 2000€ polttohautauksineen. Mentiin vielä aika minimalisesti, että aika paljon enemmänkin noihin saa menemään. Perukirjoituksen pystyy tekemään aika helposti myös itse esim. aatoksen kautta. Pankit osaa noista aika hyvin rahastaa. Sitten kun se on tehty toimittaa sen vaan pankkiin + kuolinpesän osakkaiden valtakirjan ja virkatodistukset. Sen jälkeen saa oikeudet tiliin/tileihin ja pääsee itse maksamaan laskuja. Sitä ennen vainajan laskuista pitää ottaa kuva ja laittaa viestillä pankkiin sekä ilmoittaa tilinumero josta lasku maksetaan. Tästäkin pankki taitaa ottaa 5€ per lasku. Puhelin liittymät tosiaan saa katkaistua ihan soittamalla, joku operaattori saattaa vaatia kuolintodistuksen. Tässä nyt jotain mitä tuli mieleen.

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Samassa tilanteessa olin syksyllä kun koronan jälkeistä keuhkokuumetta ei vanha ihminen enää kestänyt. Matkapuhelimen sai poikki asiakaspalveluun soittamalla, tässä tapauksessa myös määräaikaisen sopparin kesken kauden. Samoin sanomalehdet. Mitään todistuksia ei tarvittu. Myös vuokrasopimuksen sai poikki ihan sähköpostilla. Tässä voi ilmeisesti tilanne vaihdella vuokranantajasta riippuen. Pankit saavat tiedon automaattisesti ja sieltä tulee postissa ohjeet kuinka toimia jatkossa. Itselläni oli tilinkäyttöoikeus äidin tilille ja se hävisi heti kun pankki sai tiedon kuolemasta. Ymmärtääkseni myös suoraveloitukset katkeavat mutta siitä en ole varma kun en ole tilitietoja päässyt vielä näkemään. Kuolinpesän laskut pitää jatkossa lähettää erillisen nettipalvelun kautta, ei tavallisen verkkopankin. Perunkirjoituksen jälkeen saa verkkopankkiin käyttöoikeudet kuolinpesän kaikkien jäsenien allekirjoittamalla valtakirjalla. Kela, verottaja ym. viralliset instanssit saavat tiedon myös automaattisesti.

Hautaustoimisto maksoi itsellä 1600,- sisältäen arkun, arkkuvaatteet, vainajan siirrot ja kukat hautajaisiin. Seurakunta veloitti kirkon vuokrasta, tuhkauksesta, hautapaikasta (muistolehdossa) ja muistolaatasta n. 800,-.

Perunkirjoitus on aika simppeli juttu jos kuolinpesässä ei ole mitään epäselvää. Sen pystyy tekemään itsekin helposti, netistä löytyy pohjia. Siinä pitää luetella vaan pesän jäsenet, varat ja velat ja siinä kaikki.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy