Mainos

Kuka Jokerien maaliin suulle ?

• 6 329
  • 50

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tässä kukaan ole väittänytkään, että polvivaivainen Nurminen varsinaisesti olisi osallisena itse bluffaamiseen. Lääkereiden diagnoosien mukaan homma pyörii, ja nuo diagnoosit ovat omiaan vaihtumaan melko tiheäänkin tahtiin. Kuten eilen viimeksi nähtiin.

Lääkäridiagnoosien kanssa kikkailu ei ole ollenkaan tavatonta esim. kansainvälisissä jalkapalloympyröissä, ja sieltähän Hjallis on muutenkin hakenut viime aikoina vaikutteita..

Mitä taas etiikkaan tulee tässä tapauksessa, voidaan vain kysyä: Mikä etiikka?

Kuvernööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Syvähuoko tietää mistä puhuu. Omista polvivammoista oon oppinut kyllä että lääkärit pystyy sanomaan sairasloman pituuden jo ennen kun polveen on tehty ensimmäistäkään viiltoa magneettikuvien perusteella. Puolen vuoden sairasloma viittaisi joko risti- tai sivusidevammaan tai sitten jonkin sortin rustovammaan (repeäminen) josta itekkin vietän parhaillaan 4 kk sairasloman viimeisiä viikkoja...

toimittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sillä kuntoutuksella ja hoidolla mitä Pasi polveensa tulee saamaan lienee 6kk maksimi poissaolon pituus.
Aikaisemmista sairaslomien pituuksien ilmoittamisista päätellen voisin veikata että mies on maalissa aika pian liiga-avauksen jälkeen, yläkanttiin kun nuo ilmoitukset miltei aina ovat. Ei siihen 6kk mene vaikka meikäläiselle se on ihan sama kuka siellä Jokeri maalissa pyörii.

JanJ

Jäsen
Viestin lähettänyt käyttäjä redbeast
Omista polvivammoista oon oppinut kyllä että lääkärit pystyy sanomaan sairasloman pituuden jo ennen kun polveen on tehty ensimmäistäkään viiltoa magneettikuvien perusteella

Mulla on taas ihan toisin. Lääkäri ei nähnyt kuvista mitään, niiden perusteella kaikki oli hyvin vaikka polvi lonksui ja lukittui. Vasta tähystyksessä vika löytyi.
Ens viikolla taas tähystetään. Tälläkään kertaa lääkäri ei pystynyt antamaan tarkempaa tietoa. Joko kävelen sieltä pois tai toinen ääripää on 6 viikkoa keppien kanssa.

Sairaslomaa tulee taas se leikkauspäivä. ei näissä hommissa jalkoja tarvita...

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
Tehdäänpä !

Tehdäänpä legendaarinen kysymys ( mm. seuramatkoilta tuttu ), niin saadaan " riita " poikki eli " ONKO PAIKALLA / PALSTALLA KETÄÄN LÄÄKÄRIÄ ?"

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Väärin!!

Allekirjoittaneen polvi leikattiin n. vuosi sitten ja lääkärin kuntoutusohjeiden noudattamisesta huolimatta polvi ei ole vielä täysin kunnossa. Minulle tehtiin patellajänteen kiristys ja tähystysleikkauksella poistettiin polvilumpion alta poistettiin ärtyneitä kudoksia. Polvi vedettiin täysin auki ja siinä on nyt yli 20cm pitkä leikkausarpi. Patellajänteet kiristysoperaatio ei ole edes hirveän harvinainen, mutta siitä kuntoutuminen vie aikaa todella pitkään, kokemusta on. Patellajänteen kiristämiseen meikäläisen ajoi se, että polvilumpiot eivät pysyneet paikoillaan vaan muljahtelivat ulos päin auheuttaen aivan helvetinmoista kipua. Voisin hyvin kuvitella, että esim. veskarilla voisi olla samanlaisia ongelmia. En väitä, että P.Nurmisella on, mutta sanon, että hyvin voi olla. Polvi on v-mäinen paikka urheilijalle, koska se joutuu todella kovalle käytölle ja jos sitä joudutaan operoimaan niin palautumisaika on monesti pitkä.

Kempes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Mulla olisi polvileikkauksista ainakin satasivua epikriisejä, polveni leikattu 7 kertaa. Enää en voi pelata mitään kontaktipeliä, sulkapallokin on siinä ja siinä. Vaikka leikkaus onnistuu hyvin, vaanivat myös sairaalabakteerit. Itselleni niin on käynyt peräti kaksi kertaa. Kokemuksesta voin sanoa, että tämä Nurmisen polvileikkaus ei ole leikin asia, toivottavasti ei pilaa loppu-uraa. IFK-fanina voin vilpittömästi toivottaa Nupelle onnea leikkaukseen.

power play

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mendieta

Minulle tehtiin molempiin polviin sama leikkaus muutama vuosi sitten ja pareneminen kesti noin 10 viikkoa eli vajaat kolme kuukautta, kun sain rueta treenaamaan (kuntopyörällä) ja jäälle menin kun leikkauksesta oli kulunut noin neljä kuukautta ja polvet ovat hyvässä kunnossa ei mitään ongelmia. Heräsi vaan ajatus siitä miten jotkut leikkaukset onnistuvat ja jotkut taas sitten ei, mutta kyllä ainakin meillä Oulun suunalla pelimiesten kesken on tiedossa kenen annetaan leikellä, koska on selviä eroja myös lekureiden kesken! Ja siihen perusta väitteeni Nurmisen polven kunnosta, mikäli polvi oli jo kisojen aikaan rikki ei voi olla niin suurta vikaa et pareneminen kestää 6kk:ta, mutta mikäli on kisojen jälkeisissä ryyppäjäisissä polvi posahtanut, niin siihen en ota kantaa!

polvi pojasta paranee.... eiku... pojasta polvi paraneen...
äh... oli miten oli...! Pääasia et paranee!

Kalba

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä kierukkavammasta toipuminenkin saatta kestää kuukausia. Itselläni oli kierukka revennyt niin pahasti, että se jouduttiin naulaamaan kuntoon. Kun kierukka naulataan, vaatii luutuminen aikansa. Itse kävelin 8 viikkoa kepeillä eikä polvi vieläkään ole täysin kunnossa, vaikka leikkauksesta on kohta 6 kk.

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Oli tos mun tarinas lievää värittelyä. Kyl mä pelaan salibandya jo aika täysillä, mut kiekkoilijan ura on taakse jäänyttä elämää. Mulla vaikutti varmasti myös se, että polvi tulehtui ja kuntoutuksen aloitus meni ihan ketuille. Siitä huolimatta haluaisin tähdentää, että noi leikkaukset ei oo mitään leikkiä.

domy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
niin

Polvivammojahan on olemassa miljoonaa eri sorttia, joten on aika turha vertailla omia kokemuksia Nurmisen tilanteeseen. Kas kun ei ole vielä edes tiedossa, mikä Pasin polvessa on vialla. Ja sehän tässä juuri huvittavaa onkin. Pelikaukaloista sysätään sivuun puoleksi vuodeksi, vaikka itse vamman laadun tarkempi diagnoosi on vielä tekemättä.. Justiinsa.

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Onko diagnoosi tekemättä vai eikö sitä vain ole kerrottu julkisuuteen? Itselläni polven diagnoosiin meni noin kaksi minuuttia, eikä polvea todellakaan avattu. Vetolaatikkotesti osoitti selvästi, jotta etturistiside on poikki ja silloin tulee varmasti 6kk taukoa. Itse asiassa lääkärini (muuan Sakari Orava) sanoi, että yleensä eturistiside vamman jälkeen pitäisi olla vuosi pelaamatta (taitaa olla ainakin NBA:ssa jopa vakuutusehdoissa?), mutta Suomessa valmentajat määräävät pelaajaat yleensä liian aikaisin kentälle. Itse olin sivussa 8kk, eikä polvi kyllä tuolloin ihan täydessä kunnossa ollut, mutta salibandya pystyi suht' hyvin pelaamaan. Tosin, jos Nupelta on eturistiside poikki, niin se ei ole tapahtunut kisojen aikaan, sillä jalalla ei nimittäin pelata - tai en ole ihan varma. Itse nimittäin tunnen kyllä yhden tyypin joka on pelannut jo useamman vuoden pesistä ilman toista eturistisidettä - haittaahan se toki liikkumista hieman :)

Tunkki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flonaldo imee.
Vapailla markkinoilla olisi myös takavuosien huippuveskareita, kuten Marko Suvelo ja Ilpo Kauhanen. Jälkimmäisenhän piti olla maailman kovimpia jätkiä.. eipä ole ihan hiljattain näkynyt.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähettänyt käyttäjä Tunkki
Vapailla markkinoilla olisi myös takavuosien huippuveskareita, kuten Marko Suvelo ja Ilpo Kauhanen. Jälkimmäisenhän piti olla maailman kovimpia jätkiä.. eipä ole ihan hiljattain näkynyt.

Kauhanen pelaa ensi kaudella DEL-liigan Kassel Huskiesissa.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Polvivammoista

Heitänpä nyt omankin lusikkani soppaan.

Olen itsekin maalivahti. Entinen jääkiekkoilija ja nykyinen salibandyilija. Viime vuoden keväänä, juuri parhaassa kuntohuipussa, polveni pamahti. Ihan tavallisen matsin lopussa vastustajan pelaaja veti tuskissaan vihellyksen jälkeen vielä yhden vedon kohti maalia, jonka piruuttani torjuin. Big mistake. Polven sisäreunassa tuntui pistävä kipu, mutta en ajatellut sitä sen enempää kun luulin vain ylitaivuttaneeni jalan.

Pelasin vielä pari viikkoa jalan kanssa ja pyöräilin Turun ja Kaarinan rajalta keskustaan joka päivä (yhteensä pitkälti yli 10 kilometriä päivässä). Polvi oli välillä kipeä, mutta vain harvoin todella pahasti. Kun parin viikon päästä jalka ei ollut yhtään parempi, menin lääkäriin.

Diagnoosi suoritettiin nopeasti. Lääkäri käski mennä makaamaan sängylle ja neuvoi vääntelemään polvea eri tavoilla. Tulos oli nopeasti selvä - ristisiteet paskana. Lääkäri sanoi suoralta kädeltä, että en pelaisi salibandya ennen syksyä, mutta voisi mennä pidempäänkin riippuen vamman laadusta, joka selviäisi vasta tarkemmissa tutkimuksissa. Minulle ei siis tarvinnut tehdä mitään tähystysleikkauksia yleisen diagnoosin tekemiseksi. Kyllä asiansa osaava lääkäri tietää jo kipupisteistä ja kivun laadusta, mihin vaurio on tullut ja osaa antaa summittaisen arvion. Tässä oli vielä kyseessä ihan tavallinen, joskin kokenut, terveyskeskuksen lääkäri. Luuletteko tosiaan, että tällaisiin vammoihin erikoistunut urheilulääkäri tarvitsee tähystysleikkausta tai miettimisaikaa osatakseen kertoa, mihin on sattunut?

Odoteltuani syksyyn asti lähetettä jatkotutkimuksiin, kyllästyin koko touhuun ja menin yksityiselle hoitamaan polveni. Siinä vaiheessa jalka oli alkanut jo parantua yksinään, mutta tietenkään ei oikein, joten sitä saatiinkin kunnostaa. Kuntoon se saatiin ja tositoimiin pääsin sitten joulukuussa. Jos jalka olisi leikattu heti vamman jälkeen, olisin päässyt pelaamaan "jo" neljän, viiden kuukauden päästä vamman synnystä.

Vielä tänä päivänäkään jalka ei ole 100% kunnossa, vaan sitä pitää venytellä erikoisen hyvin ennen pelejä ja yleensä pelata polvituen kanssa. Jääkiekkoa en sitten saakaan enää tuolla jalalla pelata, koska se ei kestäisi varusteiden painon tuomaa lisärasitusta. Myöskään juosta en saa pitkiä matkoja.

Tarinan opetus? Jos ei ole itsellä minkäänlaista tietoa polvivammoista, ei välttämättä kannata totuutena levitellä mitään "ei niitä vammoja tosta vaan tule eikä ne kauaa parane"-luokan juttuja. Muistaako kukaan esim. Ronaldoa? Polvi mäsäksi ja vuoden sairasloma. Polvi uudestaan mäsäksi paluuottelussa ja toinen sairasloma. Oletteko 100% varmoja, että Pasi Nurminen tai Jokerit haluaa hoputtaa miehen toipumista, muistaen, että maalivahdin polvet joutuvat jääkiekossa hirvittävään rasitukseen ja uudelleen vioittunut polvi ei välttämättä koskaan parane täysin?

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Vielä hieman lisää

Eli nyt on sitten Nupen polvi tähystetty ja vamma korjattu. Ja se vamma oli siis eturistiside vamma. Vamma oli syntynyt tammikuussa pelatussa Jokerit-HPK pelissä ja tämän jälkeen Pasi on pelannut polvituella. Ja mitä mlehtosen kirjotuksesta voi todeta niin ilmeisesti Nupe tulee tarviimaan sitä tukea myös jatkossa vaikka polvi siis onkin nyt hoidettu kuntoon.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Voipi olla...

Jos polvi on leikattu, voi toipuminen alkaa. Jos leikkaus meni hyvin ja vahinko saatiin korjattua ajoissa, ei Pasi välttämättä edes huomaa koko vammaa tammikuussa. Toisaalta, polvi saattaa nikotella ja kiusata hautaan saakka. Polvista ei koskaan tiedä :)

Onko jossain virallista tiedotetta tämän hetken kuntoutusaikataulusta? Kiinnostaisi vain vertailukohtana omaan toipumiseen tietää.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Ei ollut Retro tuo se peli!

Nupella oli ollut siitä Tammikuun pelistä lähtien ongelmia polvensa kanssa, tuossa pelissä Pasi loukkasi sitä eräässä torjuntatilanteessa lisää ja joutui poistumaan kaukalosta.

Nyt pitää vain toivoa että Nupen polvi paranee mahdollismman nopeasti kuntoon ja Pasi pääsee palaamaan entistä ehompana jäälle.

JanJ

Jäsen
Re: Polvivammoista

Viestin lähetti mlehtonen
Luuletteko tosiaan, että tällaisiin vammoihin erikoistunut urheilulääkäri tarvitsee tähystysleikkausta tai miettimisaikaa osatakseen kertoa, mihin on sattunut?

Tiedän. Itselläni oli kierukan takasarven repeytymä.
Missään testissä ei löytynyt mitään mutta polvi lukittui silti
ajoittain. Revennyt kappale meni välillä luupintojen väliin.
Vasta tähystyksellä asia selvisi.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Veikkaajan mukaan Nupen polven operointi sujui suunnitelmien mukaan ja toipumisaika on 4-6 kuukautta joten parhaassa tapauksessa Nupe saattaa palata jo lokakuun alussa tositoimiin.

G

Guest

Nurmisen vammasta

Alkuunsa ihmettelin pitkää sairauslomaa ennen kuin polvi oli edes tähystetty. Nyt kun siinä on todettu eturistisidevamma, on selvää että siinä menee molarilla toipumiseen noin puoli vuotta. Joskus jopa kauemmin. Sama vamma lopettaa monen kenttäpelaajankin uran, mutta kenttäpelaajilla on etuna tukevan polvituen käyttö, jolla paluu kaukaloon käy molareita nopeammin. Silti Nupe palaa kaukaloon, on taistelija. Todennäköisesti kuntouttaa itsensä "hullun lailla" etuajassa kaukaloon. Ensi kauden NHL-pesti on kyllä utopiaa, jos ei sitten keväällä. Mutta korvaajakin on tiedossa. Taas Hjallis oli kaukokiikari (ei Nupen vammautumisen, vaan mahdollisen NHL-pestin suhteen) kun värväsi Niclas Bäckströmin AIK:n veskariksi. Jääkiekkolehti tiesi jo kertoakin, että Niclas tulee Jokereihin pelaavaksi maalivahdiksi. Kunnes Nupe kuntoutuu! Onhan AIK:llakin tärkeimmät pelit vasta keväällä...:D

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy