Ne, joilla huomattava määrä noita otteluita, niin mielellään kuulisi hieman taustaa, että mitkä vuodet kyseessä. Kukaan ei ole vielä vastannut ”10+”, mutta ainakin kahdeksan kohdalla jo on.
Niin, määhän itse asiassa vastasin väärin, kun laitoin 8, koska laskin vain voitot. 14 kertaa oon mestaruuden ratkaisun nähnyt vaikkei se ole aina miellyttänytkään. Changed vote.
1986 ratkesi Hakametsässä, en tosin muista tapahtumasta paljoakaan. 1988 Tampere taas, tästä muistaa jo istumapaikankin. 2003 Oulussa, ihan kuin olisi ollut eilen, jossain neljännellä erätauolla vitutti ihan suunnattomasti että loppuis nyt vaan ja ihan sama kumpi voittaa, mutta ei se kotimatka sitten ollutkaan niin pitkä. 2016 Tampere ja 2017 Kuopio, nämä kaksi itse asiassa ainoat kerrat kun tuli käytyä paikan päällä jokainen finaalipeli. 2022-24 kolme putkeen melkein samalta jakkaralta Nokia Arenassa. Vuodet on kohdelleet hyvin.
Ohi menneistä 1979 ja 1984 ratkesivat Porissa, jonne ei kuulemma pikkunaperolla ollut isän mukana mitään asiaa. 1979 muistan silti jollain lailla radiosta kuunneltuna, 1984 taas en muista lainkaan. Välissä 1982 olisi ollut Tampereella mutta silloin nappasi omat pihahöntsyt enemmän. Naapurin poika tuli hallista ja sanoi että Tappara voitti, ja saatettiin mennä katsomaan telkkarin jälkilähetyksestä loppuhetket. 1987 Oulu oli liian kaukana koululaiselle arkipäivänä.
Edit. Ah niin, ei ne vuodet aina hyvin kohtele. Onhan sitä tullut nieleskeltyä paikan päällä hävinneenäkin 2001 Hakametsässä, 2002 Hartwall Areenassa, 2013 Porissa -- oli muuten nää kolme edellistä myös sellaisia että kaikki finaalit paikalla -- 2014 ja 2015 Oulussa (never again!) sekä 2018 taas Hakametsässä. Väittäisin etten yhtenäkään niinä vuosina nähnyt Kanada-maljan nostoa tai kultamitalien jakoa. Oon vähän huono häviämään, vaikka sitäkin on joutunut harjoittelemaan turhan paljon. Hukattu mahdollisuus olla paikan päällä häviämistä todistamassa oli Hakametsä 1981.
Vielä statseina: Otteluita nähtynä 15 eri finaalisarjassa (1987 on se "ylimääräinen"), ratkaisufinaalissa paikan päällä 14 kertaa (8 mestaruutta), yhteensä finaaliotteluita paikan päällä nähtynä 59.