Olen joitakin vuosia asunut kerrostaloissa ja jonkin aikaa ihan kohtalaisen suuren kaupungin keskustassakin, mutta eipä osunut mitään tarvetta hätäpuheluille silloinkaan. Pääosin olen toki asunut rauhallisilla omakoti- tai rivitalo -asutusalueilla ja pienemmillä paikkakunnilla, joka vähentää mahdollisuutta, että kotioloissa tulisi näitä tilanteita vastaan. Enkä ole koskaan ollut kovin aktiivinen liikkumaan ympäriinsä.En tiedä onko se varsinaisesti "elintapa" mutta esim kerrostalossa joutuu soittamaan useammin kuin naapurittomassa omakotitalossa... Jos tosiaan korven keskellä asuu eikä koskaan missään liiku niin eipä sitä tarvetta tule. Tien päällä sen sijaan tulee vastaan tilanteita, samoin ihan kaupungin katuja tallatessa voi olla vaikka tappeluita tai oksennustaan hengittänyt spurgu. Eipä noita puheluita itselläkään ole nuoruuden tahtiin enää kertynyt kun viettää enemmän aikaa kotona ja töissä.
Autolla on tullut ajettua paljon ja pari kertaa on käynyt harkinnassa hätäpuhelun soittaminen, mutta eri syistä on jäänyt lopulta soittamatta. Yleensä syy on ollut siinä, että joku muu on jo ollut soittamassa tai poliisi on jo ehtinyt hätiin. Jälkikäteen ajateltuna ehkä kerran tai kaksi olisi pitänyt soittaa, mutta sitä ei silloin tajunnut. Nämä tapaukset olivat tulkinnanvaraisia, eli joku auto vaikutti liikkuvan siten, että olisi syytä varmistaa kuljettajan tilanne. Osittain kyse on myös siitä, että en erityisesti pidä puhelimen käytöstä ajamisen aikana, koska haluan keskittyä ajamiseen. Olisi varmasti tullut soitettua enemmän, jos olisin ollut matkustajana enemmän, mutta lähes poikkeuksetta olen itse kuskina ja ajan yksin. Jos edessä tai takana liikkuu auto epävarman näköisesti, niin ei tee mieli vaarantaa omaa keskittymistä ottamalla puhelin esille.
Kyllä tämä mielestäni liittyy nimenomaan elintapoihin aika vahvasti, koska "elintapa" -termi liittyy mielestäni lähes kaikkeen, mitä ihminen elämässään tekee. Jos on paljon liikkeessä oleva ihminen, niin silloin liikkeessä oleminen on elintapa. Myös se liikkuuko yksin vai muiden ihmisten kanssa on elintapoihin liittyvä asia.