Muutama kommentti kahdeksan kuukauden mieheltä. Olen ymmärtänyt, että palvelusaika ei muutu enää sen jälkeen, kun se on kerran määritelty? Ainakin minun aikanani AUK:sta palasi muutama tyyppi jääkäriksi ja heillä säilyi 12 kk palvelusaika - mikä lultavasti on kaikkein huonoin vaihtoehto! Luulisin, että jos saa "kenkää" kuskinhommista, niin tilanne on sama.
Itse olin pahasti "aukki-putkessa", kun sain hyvät tulokset ampumatesteistä ja sisäpalveluksessakin tuli jotenkin vahingossa särmättyä. Jouduin käytännössä siihen roolii, että minä tein meidän tuvan ilmoitukset ja hoidin yhteydet alikessuihin ja skappareihin.
Kuitenkin parin kuukauden alokasaika varmisti mielessäni, että huolimatta maanpuolustusinnostani ja sotahistorian kiinnostuksestani, käytännön asevelvollisuudella on aika vähän yhtymäkohtia kumpaankaan! Armeijassa fiksuista nuorista miehistä (ja nykyään myös naisista) tulee uudestaan yläasteikäisiä teinejä, joita kohdellaan huonommin kuin keskimääräistä lemmikkieläintä. Siksi halusin päästä pois mahdollisimman nopeasti.
Sivariin siirtymistä vastaan kuitenkin jokin kolkutteli takaraisossa, joten tein vain kaikkeni päästäkseni tavalliseksi jääkäriksi. Hankin toisaan täälläkin mainostettua vemppaa useammin kuin kerran, myös VUP tuli tutuksi. Haastattelussa ilmoitin, että minun täytyy päästä lyhyemmällä palvelusajalla, koska minulla alkavat opiskelut niin, että 11 kuukautta käytännössä pakottaisi lykkäämään opintoja vuodella. Viimeisissä käytännön testeissä kämmelsin sopivasti - no, kun olin ollut sairaana konekiväärikoulutuksen aikana, ei ollut ihme etten osannut sitä purkaa enkä kasata. Samaan aikaan oli myös VMTL voimassa, joten kieltäydyin tietenkin juoksemasta.
Lopputuloksena vältyin kuin vältyinkin "ylipalveluksesta", vaikka omassa yksikössäni AUK:iin jouduttiin määräämään toista kymmentä miestä. Kun vapautuksen päivä koitti, olin todella tyytyväinen, että selvisin vain kahdeksalla kuukaudella. Kertaakaan työhaastattelussa ei ole kysytty sotilasarvoa - ainoastaan se, onko asevelvollisuus suoritetty. Tunnen paljon henkilöstöhallinnon ihmisiä, joista jokainen on kertonut, että ovat huomanneet, ettei sotilasarvo kerro käytännössä mitään ihmisestä eikä se vaikuta uralla etenemisessä suuntaan tai toiseen.
Sen sijaan se mitä asepalveluksessa on vikana, onkin toisen keskustelun paikka...