Kouvola on parempi kuin Lappeenranta

  • 130 609
  • 867

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Kouvola- Lappeenranta.

Ompa pojat saaneet todella loistavan keskustelunaiheen, ei paljon tosiasiat vaakakupissa paina.

Kun minulla ei Kouvolaa eikä kyllä muitakaan paikkakuntia vastaan mitään ole, niin olen miettinyt miksi tälläistä keskustelua käydään.

Ainut syy mielestäni on esim. Kouvolan nousukasmaisten asukkaiden alemmuskompleksi niitä kaupunkeja kohtaan joilla on pitkät historialliset perinteet, tämän vuoksi oma nuori kaupunki on jollakin tavalla yritettävä nostaa jalustalle.

Tuo sama nuoruuden aiheuttama alemmuuskompleksi tuntuu vaivaavan muutaman muunkin kaupungin asukkaita, ei siis ole Kouvolalaisten yksinoikeus, mutta annettakoon se heille anteeksi.

Ja se Henkka Hyppönen taitaa olla Valkealasta kotoisin.
 

theref

Jäsen
Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti Tosiveteraani
Ja se Henkka Hyppönen taitaa olla Valkealasta kotoisin.

Sehän tässä taitaa ongelmana ollakin, että Kouvolan "tyypit" pitävät Valkealaa, Kuusankoskea, Anjalankoskea, Inkeroisia jne omina esikaupunkialueinaan.

Lappeenranta = Lappeenranta.

Kouvola + Valkeala + Kuusankoski + Anjalankoski + Myllykoski + Inkeroinen + Hamina + Kotka + Kausala + mitä lie = Kouvola.

Onnea vaan tälle ajattelulle.

Ei hitto, kyllä se Lahtikin vielä mahtuu Kouvolan esikaupungiksi.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti theref

Lappeenranta = Lappeenranta.


Niin no, kuntaliitosten turvin teillä on se jäähalliksikin kutsuttu Suomen suurin navetta. Muuten saisitte käydä Lauritsalassa höntsäilemässä. Lauritsala ja Lappee liitettiin Lappeenrantaan 1967; Nuijamaan ryöväsitte sitten 1989.

Parasta Lappeenrannassa on Luumäen Motelli, Pitkä Esso sekä UlPePo!
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Re: Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti theref
Anjalankoski + Myllykoski + Inkeroinen

Täytyy entisenä Ankkalinnalaisena todeta, että Myllykoski ja Inkeroinen ovat Anjalankosken kaupungin taajamia. Muuten olen veli-Reffin kanssa samoilla linjoilla tuosta Anjalankosken liittämisestä Kouvolaan.
 

PePo_17

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Re: Re: Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti finnjewel
Parasta Lappeenrannassa on Luumäen Motelli, Pitkä Esso sekä UlPePo!

Hiivatti! Olikohan tuokin joku vitsi. No yhtä kaikki: Luumäki on oma kuntansa Lappeenrannasta länteen. Luumäellä on motelli ja Pitkä- Shell (=entinen Esso).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Re: Re: Re: Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti PePo_17
Pitkä- Shell (=entinen Esso)

Ohho. Tarttis varmaan vierailla paikkakunnalla useammin, niin asiavirheet vähenisi..
 

Rygge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Jaro
Re: Re: Re: Kouvola- Lappeenranta.

Viestin lähetti finnjewel
Parasta Lappeenrannassa ... UlPePo!

Mikäs tämä on? Uus-Lavolan Pelipojat? Tietääkseni joukkueen virallinen nimilyhenne on PEPO. Just joo, on näköjään liikaa luppoaikaa meikäläisellä kun pitää näihin tarttua.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Niin no, kuntaliitosten turvin teillä on se jäähalliksikin kutsuttu Suomen suurin navetta. Muuten saisitte käydä Lauritsalassa höntsäilemässä. Lauritsala ja Lappee liitettiin Lappeenrantaan 1967; Nuijamaan ryöväsitte sitten 1989.
Jaa, ulkopaikkakuntalaisille tiedoksi, että täällä on todellakin tekeillä vastaava projekti kuin Lappeenrannassa on näköjään tehtykkin jo, eli kunta seitsikon kunnat on suunniteltu lyötävän yhteen. ns. Suur-Kouvola on siis ainakin jonkun suunnittelu pöydällä, mutta tiedä sitten miten käytännössä asia etenee. Eli Mypaa ollaan väkisin liittämässä Kouvolaan...

Typerä ketju, Lahti on paljon lähempänä kuin Lappeenranta "paikallistaisto" mielessä, tai Kotka ja Mikkelikin melkein yhtälähellä.
 

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Itse olen kummassakin käynyt aika monta kertaa, varsinkin Kouvolassa. Itse varsinkin kesällä Lappeenranta on mukava vierailukaupunki, kaunis, kauniit vesistöt vieressä, jne. Siispä salomonin annan ja Lappeenranta on omasta mielestäni huomattavasti parempi lomakohde ja vierailupaikka, mutta todennäköisesti Kouvolaan mielummin muuttaisin asumaan jos täytyisi näistä kahdesta valita. Lappeenranta on jotenkin Suomen miittakaavassa itselleni liian sivussa.
 

girlzilla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Käsittämätöntä, jokainen otti oikeasti tosissaan? Eikö kirjoitustyylissä näkynyt muka mitään sarkasmia?

Tiedän missä on Kouvola. Käyn siellä joka kesä. Tämä tiedoksi kaikille niille jotka hiki otsassa ottavat kaiken tosissaan. Hymiö.
 

Bauer

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Kouvola, Suomen Bronx?

Viestin lähetti polvipetteri
Kouvola on monien (syystä tai toisesta) eri medioissa esiintyvän henkilön synnyin- ja/tai varttumispaikka. Näin olen kuullut tai lukenut monien julkisuuden henkilöiden ilmoittaneen. Henkka Hyppönen nyt ainakin on ja Sasha Ikonenkin taitaa olla kouvolalaisia. Nyt vaan ei muita tule mieleen.

Maikkarillahan riittää kouvolalaisia. Mika Saukkonen, Antti Haajanen ja sitten vielä tuo F1-Sashakin.

Mutta meillä on Arvi Lind!
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Re: Re: Kouvola, Suomen Bronx?

Viestin lähetti Bauer

Mutta meillä on Arvi Lind!
Arvi tosin syntyi ja eleli Lauritsalassa siinä vaiheessa kun se oli vielä kauppala, eikä osana Lappeenrantaa.

Kai sitä Arvia nyt silti voisi pitää melko lappeenrantalaisena noin alunperin, voimakkaasti hesalaistunuthan se herra varmaankin nykyisin on.
 

Roimo

Jäsen
Molemmissa kaupungeissa olen asunut, ja suunnilleen vielä melko yhtä kauankin. Tosin Kouvolan lähikunnassa tuli asuttua sellaiset 17 vuotta, että Kouvola on pikkaisen tutumpi kuin Lpr.

Ensinnäkin, Kouvolassa on lähes kaikki tuttuni, joten jo lähes se tuo voiton Kouvolaan. Kouvolan urheilutarjonta ei tosin ole ikinä napannut, KooKoo on jotenkin aina ollut melko tylsä joukkue, ja SaiPa liigajenginä on aina kiinnostanut enemmän. Yksi syy Saimaan rannoille opiskelemaan lähtemiselleni oli juuri se, että Saipan matseihin pääsisi useammin.

Lappeenrannan baaritarjontaan en vielä ole hirveästi päässyt tutustumaan, mutta uskon sen vievän voiton Kouvolan baareista. Kouvolassa on vaakuna, illu ja rubiini (euroillat, ei muuten). Eiköhän näille löydä vastineet Lappeestakin. Ja Lasihelmessä (hippinuorten ykkösmesta iltaisin ja viikonloppuisin, päivällä juoppoja) Kouvolassa on kyllä varmasti yksi Suomen halvimmista tuopeista (siis aina, ei mitään häppärikamaa): 0.5l 2.7e, kesällä 2.5e. Viekö kvl tässä voiton?

Lappeenrantalaiset ihmiset ovat kyllä mukavantuntuisia ja opiskelumeininki on plussaa. Lappeenrannan keskusta tuntuu kuitenkin sekavalta. Liian paljon autoja ja liikaa eri ostoskeskuksia. Kouvola on selvästi selkeämpi, vaikka kauppoja onkin ehkä vähemmän. Kävelykatu Manski on hyvä paikka.

Kouvola vie siis minulla voiton, ainakin vielä. Ehkä kun on asunut Lappeenrannassa pidempään, menee se kvl:n ohi, mutta viel Suomen turhin kaupunki on parempi.
 

mirasane

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Penguins, sympatiat Ässille
Re: Re: Re: Kouvola, Suomen Bronx?

Viestin lähetti Ted Raikas

Kai sitä Arvia nyt silti voisi pitää melko lappeenrantalaisena noin alunperin, voimakkaasti hesalaistunuthan se herra varmaankin nykyisin on.

Ei suinkaan! Pari kertaa oon päässyt Arvin kanssa jutustelemaan myös kotiseutuasioista ja lappeenrantalaisuudestaan Arvi on yhä hyvin ylpeä. SaiPan värejä ei ole hylännyt Helsingissä viettämiensä vuosienkaan aikana.

Ketäs muita julkkislappeenrantalaisia tässä tulisi mieleen:
Idolsissa ainakin olivat mukana Hanna Pakarinen ja Sonja Nurmela, joista molemmat pääsivät peräti finaaliin asti.
Muusikkopiireistä löytyvät myös Pave Maijanen ja Jarmo Nikku. Hannu Palo lienee tunnetui lavatanssittaja, vaikka ei kai kukaan häntä oikeasti edes tunne? :)
Taustavaikuttajista on pakko mainita Anssi Kippo, jonka luotsaama Astia-studio on saanut maan johtavat metallibändit suuntaamaan aina Lappeenrantaan levyntekoon. Sieltä ovat Children of Bodomit, Lullacryt ja Impaled Nazarenet hakeneet mieleisensä soundit.
Bändeistä Mokoma ja Kotiteollisuus ovat Lappeenrannan keulakuvat.
Yhteiskunnallisia vaikuttajia ei Lappeenrannasta ole kauheasti noussut. Peruskansanedustajia on kyllä saatu eduskuntaan, mutta Riitta Uosukaisen kaltaiset näkyvät poliitikot on tulleet ennemmin oman kaupunkimme ympäryskunnista. Mikä lie Lappeenrannan kunnallispolitiikassa vikana, kun se ei kasvata poliitikkoja valtakunnalliselle hiekkalaatikolle.
Urheilutoimittajien määrässä Kouvola vienee selkävoiton. Lpr:sta valtakunnalliseksi urheilukasvoksi on päätynyt vain YLE:n Inka Henelius.
Näyttelijöistä en ole varma, onko Petteri Summanen kotoisin Lappeenrannasta. Ristiriitaista tietoa olen kuullut asiasta. Ainakin hänellä on kesämökki Taipalsaarella ja hänet olen monesti nähnyt Lappeenrannan torilla. Mainittava varmaan on myös vaihtoehto-ohjaaja Kim Finn, joka tällä hetkellä on saanut näkyvyyttä ohjattuaan Riot On -dokumenttielokuvan, joka pyörii teattereissa (on oikeasti näkemisen arvoinen, jos uusmedia-ala kiinnostaa).
Yksilöurheilijoista Tiia Piili taitaa olla nimekkäin ainakin arvokisamitalien määrässä mitattuna
Ravipiireissä Ari Moilanen ei esittelyjä kaipaa. Joukkueurheilijoista ex-kiekkoilijat Lalli Partinen ja Petri Skriko lienevät tunnetuimmat. Nykyisistä lappeenrantalaistaustaisista pelureista Saku Puhakainen potkii euroja MyPan kärkimiehenä, NHL:ssäkin käynyt Antti Aalto luistelee TPS:n väreissä ja Kaisa Tuure pelaa koripalloa ammatikseen ulkomailla.
Yleisurheiluseura LUM taitaa tällä hetkellä kaivata kansallisen tason keulakuvaa, vaikka kokonaisvaltaisesti seura on rankattu suhteellisen korkealle seurojen välisissä rankingeissa. Lappeenrannassa vuosittain järjestettävä Karelia Games valittiin vuoden parhaaksi eliittikisaksi ja LUM:lle myönnettiin myös vuoden 2007 Kalevan kisat.
 
Viimeksi muokattu:

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jopas täällä onkin käynyt asiantuntijoita. Vai meinaatten lörtsyistäkin antaa krediitit lappeen Rantaan? Missä on oikeuksiaan puolustavat savonlinnalaiset silloin kuin heitä tarvitaan?

Atomi ja vety ovat ihan jees - vaikkeivat nyt mitään maailmaa mullistavia innovaatioita olekaan. Varmaan joka paikkakunnan grillikioskeista löytyy joku paikallinen erikoisuus, mutta nuo kivasti nimettyinä ovat jääneet ihmisten mieliin. Mutta silti ruokapinnat menee sinne itään. Syynä viipurinrinkelit, vaikkei niistäkään toki kunniaa varsinaisesti voi teitille antaa. Mutta se nyt vaan on niin, että kaikki muut kuin Tyrisevän leipomon (vai oliko Törisevän?)rinkelit ovat pelkkiä halpoja kopioita, jotka eivät maistu läheskään oikealle.


Viestin lähetti Aksu
Vihaako kukaan muuten Mikkeliä?

Ei kai. Ainakin meille opetettiin, ettei vammaisia saa kiusata. Oli se sitten vaikka puhevamma.

Siitä pääsemmekin murteisiin. Mie-murrehan siellä idässä on vielä paksumpaa kuin täällä. Monen mielestä varmasti siis ärsyttävämpääkin.



Lopuksi:

Viestin lähetti Tosiveteraani
Kun minulla ei Kouvolaa eikä kyllä muitakaan paikkakuntia vastaan mitään ole, niin olen miettinyt miksi tälläistä keskustelua käydään.

Koska olemme valmiita vaikka kuolemaan kotikaupunkiemme puolesta. Ja vihaamme toki kaikkea mitä Lappeenranta (tai Kouvola l-rantalaisille) nyt sitten edustaakin...
 

siesta

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, KooKoo
Re: Re: Re: Re: Kouvola, Suomen Bronx?

Viestin lähetti mirasane
Näyttelijöistä en ole varma, onko Petteri Summanen kotoisin Lappeenrannasta. Ristiriitaista tietoa olen kuullut asiasta. Ainakin hänellä on kesämökki Taipalsaarella ja hänet olen monesti nähnyt Lappeenrannan torilla.
Muistaakseni Summanen ei ole syntyisin Lappeenrannasta, mutta kävi lukion täällä ja näyttelijän urakin taisi saada alkunsa Saimaan rannalla.
 

Andrej

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
P. Summasesta: Kyllä hän muistaakseni on jostain muualta syntyisin, mutta ainakin lukioikäisenä asusteli Taipalsaarella.
 

OikeaPakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, maajoukkue, sympatiat: HIFK
Viestin lähetti Andrej
P. Summasesta: Kyllä hän muistaakseni on jostain muualta syntyisin, mutta ainakin lukioikäisenä asusteli Taipalsaarella.

Rovaniemeln suunnalta tuli siinä kymmenen vanhana. Toi mukanaan mm. moottorikelkan jolla ajelutti meitä kylän poikia ja tyttöjä.

Itse olen asustellut Kouvolassa jonkun vuoden 90-l alussa. Parhaiten jäi mieleen rokkikeikat Rubiinissa. Ja se legendaarinen kuppila, Mutteri on vieläkin toiminnassa. Tuli käytyä työkeikan yhteydessä siellä parisen vuotta sitten karaokeillassa.

Itse pidin rautatieasemasta ja sen miljööstä vaikka karua seutua onkin (olen pikkukaupungin poika-biisi jne.). Montussa oli joskus hyvä meininki, odotteli siellä junia tai ei. Myös Kaunisnurmen kaupunginosa on viehättävää seutua. Vielä propsit kävelykadusta, joka toimii Kouvolassa paremmin kuin meillä Lappeenrannassa.

Ainoa seikka ja todellakin samalla isoin miikka miksi Kouvolassa ei viihtynyt on järven puute. Kun on asustellut Saimaan rannalla (kirjaimellisesti) toistakyt vuotta oli pakko lähteä kesäisin Lappeenrantaan evakkoon vilvoittavien vesien tykö. Ei se yksi lampi paljoa pelastanut.

Minäkin kaipaan SaiPa-KooKoo- matseja. Niissä oli jotakin meininkiä silloin joskus. Suurta tunnetta, kännäystä, kannustamista sekä ankaraa vittuilua puolin ja toisin.
 
KOUVOLA VIE VOITON 100-0!!!

Kookoo, Kpl, Kouvot, Mypa, Manski, Ratapiha, logistiikkakeskus, Aimo Ahti ym ym...

Kouvolaan kuuluu periaatteessa Kouvola, Kuusankoski, Valkeala ja Myllykoski. Kaikki on tosi lähellä toisiaan. Kouvolan keskustasta matkaa Kuusankosken vastaavaan 7km. Joten kuntaliitos olisikin varsin järkevä ratkaisu.

Kun taas Lpr:ssä haaveillaan jostaan Saimaan Kuapunkista imatran kanssa jonne matkaa on 30 kilsaa...

Lappeenrannassa haisee liikaa. Kouvolassa on paperitehtaat sijoitettu silleen Myllykoski, inkeroinen, kuusankoski, ettei asukkaat kärsi...

Että silleen Kouvola vie.
 

Pressiboxi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Palloseura
LPR PRKL

Kyllä Lappeenranta vie kevyesti voiton. Pelkästään Kouvolan rautatieaseman ainutlaatuisen ruma DDR-arkkitehtuuri puistattaa. LPR on myös erinomainen kesäkaupunki, ysitien varressa on tullut mökkeiltyä. Sitä paitsi lappeen Ranta järjesti mahtavat HUMPPAFESTIVAALIT 1970-luvulla!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pelicans81

Kun taas Lpr:ssä haaveillaan jostaan Saimaan Kuapunkista imatran kanssa jonne matkaa on 30 kilsaa...

Tämä haave lienee haudattu tietämäni mukaan, mikä tuntuu varsin fiksulta päätökseltä.

Mitä tulee hajuun niin rahahan ei haise!

Kouvolassa ei ole muuta hyvään kuin se, että siitä pääsee kätevästi ohi - eipä juurikaan tarvitse ihastella, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, paikallista rakennuskulttuuria.

vlad.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti vlad

Kouvolassa ei ole muuta hyvään kuin se, että siitä pääsee kätevästi ohi

Kätevästi?

Tulee ajeltua n. 2-3krt/kk tuosta Kouvolan ohi ja tällä hetkellä, uuden Koskenkylä-Kouvola-leveäkaistatien valmistuttua Kouvolan kohdalla tökkii pahiten. Syynä keskiviivan päällä ajelevat mummot ja muut Kouvolan ympäryskuntalaiset, joita ainakin allekirjoittanut on saanut ohitella liian kanssa.

Luumäeltä Lappeenrantaan on myöskin hidasta, ja joskus jopa tuskastuttavan aaltoilevaa nopeuskulttuuria, mutta sen selittävät pääosin venäläisrekat sekä huonot ohitusmahdollisuudet. Leveäkaistatie siis mahdollisimman nopeasti myös Taavetista Lappeenrantaan, kiitos! Ja jonkinlaista valistusta siinä ajaville, että kun pistää sen oikeanpuoleisen pyörän siihen penkan vereiselle viivalle, ohi pääsevät aremmatkin ohittelijat vaikeuksitta.

Kouvolassa ei onneksi tarvitse käydä kuin aivan satunnaisesti, noin kerran vuodessa. Olen aivan samaa mieltä eräiden tänne kirjoittaneiden kanssa siitä, ettei Kouvola (sen paremmin kuin Imatrakaan) täytä mukavan, kehityskelpoisen kaupungin kriteerejä.
 
Lappeenrannankin vois hyvin lahjottaa itä-naapurille. Eikös puolet Lappeenrannan asukeista ole jo itä-naapureita?

Kohtahan Lappeenrannasta tulee kaksikielinen paikka!
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti Pelicans81
Kohtahan Lappeenrannasta tulee kaksikielinen paikka!

Johan se on sitä, suurimmista kaupoista löytyy taatusti riittävästi venäjän taitoista henkilökuntaa.

vlad.
 

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Pelicans81

Kun taas Lpr:ssä haaveillaan jostaan Saimaan Kuapunkista imatran kanssa jonne matkaa on 30 kilsaa...

Tässä on loistava lause. Kaikki kohdat päin persettä.

A) Ei haaveilla vaan neuvoteltiin. Siinä on ero.
B) 40 km
C) Homma on jo paketissa

Edit: Et osaa kaupunkia kirjoittaa. Imatra isolla alkukirjaimella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös