Onko tämä tehdas kaurajuomatuotannossa? (Kaslink)
On. Tai kai ne muitakin kauratuotteita siellä tekee, Kaarinan tehdashan lopetettiin ja tuotanto siirrettiin sieltä Korialle.
Onko tämä tehdas kaurajuomatuotannossa? (Kaslink)
![]()
Katso, missä köyhät asuvat Suomessa – onko tässä sote-uudistuksen tikittävä aikapommi?
Suomessa on lähes 700 000 pienituloista. IS jakoi heidät perustettaville hyvinvointialueille, koska köyhät ratkaisevat koko valtavan sote-uudistuksen onnistumisen.www.is.fi
Lappeenrannassa on enemmän pienituloisia (16,7%) kuin Kouvolassa (13,7%).
Tämän Lappeenranta voitti, perhana!
Just tuli kateltua tätä samaa uutista.
Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.
Suomessa, Saksassa, Euroopassa, Helsingissä, Maailmassa...
Kiinassa? Australiassa?Just tuli kateltua tätä samaa uutista.
Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.
Suomessa, Saksassa, Euroopassa, Helsingissä, Maailmassa...
Kiinassa? Australiassa?
Australiassa on enemmän asutusta itärannikolla, joten siellä itä varmaankin voittaa. Kiinakin on itäpainotteisesti asutettu, koska länsiosa on ihan takamaata, joten sama homma. Lisätään listaan myös Argentiina, ja varmaan muitakin löytyisi.Kiinassa? Australiassa?
Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.
Ruotsin länsirannikolla on muun muassa kaupunki nimeltä Göteborg. Ei sillä ole kovin kehnosti mennyt, maan toiseksi suurin kaupunki ja merkittävä teollisuuskaupunki. Pohjois-Ruotsi taitaa olla nykyään aikamoista takamaata, mutta sielläkin on ollut merkittävää kaivosteollisuutta.Esim. Ruotsissa voi olla toisin, eli idässä ja etelässä ehkä mennyt paremmin kuin jossain Norjan rajalla lännessä tai pohjoisessa?
Tuo Pietarin-suunta on Lappeenrannalle suuri mahdollisuus, mutta sitä ei ole kaiketi päästy kovin hyvin hyödyntämään. Joku asiaa tunteva osaa varmaan kertoa lisää.Lappeenrannasta nyt on ollut aikoinaan ihan kohtuulliset kulkuyhteydet rannikolle, Viipuriin tai Pietariin.
On tämä Kainuu edelleenkin melkoista periferiaa.Sen sijaan kun mennään Joensuusta ylöspäin, jonnekin Kuhmoon tai Kajaaniin, niin onhan se ollut pitkään melkoista periferiaa ja pitkien ja huonojen kulkuetäisyyksien johosta aika eristynyttä siitä Suomesta, joka ensimmäisenä alkoi kehittymään.
Ruotsin länsirannikolla on muun muassa kaupunki nimeltä Göteborg. Ei sillä ole kovin kehnosti mennyt, maan toiseksi suurin kaupunki ja merkittävä teollisuuskaupunki. Pohjois-Ruotsi taitaa olla nykyään aikamoista takamaata, mutta sielläkin on ollut merkittävää kaivosteollisuutta.
Tuo Pietarin-suunta on Lappeenrannalle suuri mahdollisuus, mutta sitä ei ole kaiketi päästy kovin hyvin hyödyntämään. Joku asiaa tunteva osaa varmaan kertoa lisää.
Tottakai sijainti meren rannalla on aika ratkaiseva tekijä. Se on ollut sitä historiallisesti - ja on sitä edelleen. Kun maailman metropoleja laitetaan vahvuusjärjestykseen, niin enemmän siellä taitaa olla satamakaupunkeja kuin sisämaakaupunkeja. Esimerkiksi joitain Roomaa ja Berliiniä pidetään b-tason metropoleina osittain sen takia, etteivät ne sijaitse meren rannalla, vaikka on siinä toki taloudellisiakin syitä.Ihan hyvä huomio Göteborgin maantieteellisestä sijainnista, mutta vahvistaa edelleen pointtiani siitä, että varsinkin ennen sijainti meren rannalla on ollut merkittävä tekijä kaupungin kehittymisen ja ihmisten varallisuuden osalta.
Kyllä, suurimmalta osin näin, mutta minun käsitykseni mukaan Viipuri oli varsin menestyvä ja vauras kaupunki. Omana aikanaan hyvin kansainvälinenkin. Mutta se oli kai ainoa laatuaan itäisessä Suomessa, ja eihän sen nyt voi sanoa kovin syvällä idässä olevan, kun meren rannallakin on.Kyllä Suomessakin monen yrityksen juuret ja usean suvun rikkaudet ovat peräisin vuosisatojen takaa. Ja tätä takamatkaa on monen itäsuomalaisen edelleen vaikea kuroa kiinni.
Hyh Hyh sinua.! Jos olisin tämän tiennyt miitissä, niin mykkäkoulua olisi ollut suuntaasi.En ole tietääkseni käynyt kummassakaan, mutta valitsen Kouvolan, koska serkkuni asui siellä lapsena.
Taas on mennyt tunteisiin. Tulee tämä sama jankutus siitä, että olisi SaiPa divarissakin voinut nostaa viirejä kattoon. No miksette nostaneet? Jos silloin ei ollut tapana, niin ei voi mitään. Mutta älkää siitä vinkuko.Kovasti Kouvolan hieman heikommalla istunnolla varustetut veljet tätä ketjua nostavat ylös. Käyttävät ilmeisesti kaiken vapaa- aikansa löytääkseen jonkin tilaston, jonka turvin kirjoittaa tähän ketjuun. Heti löytäessään jonkin Kouvolaa mairittelevan tilaston nousee tämä ketju ylös.
@nummenkallio n kanssa ollaankin jo aihe aikalailla kaluttu loppuun. Mutta yhdessä asiassa Kouvola ja KooKoo on selkeästi Lappeenrantaa ja SaiPaa edellä. Alasarjavoitosta kertovien viirien nostamisessa hallin kattoon. Kouvolan hallin katosta noita rättejä löytyy. Lappeenrannassa sitten ei. Huomattavan paljon enemmän noita olisi voitu halutessamme nostaa kisapuiston kattoon halutessamme. Toisille riittää vähempikin ja onhan tuokin tietyllä tapaa arvostettavaa sinällään.
Kuten tiedät, niin niitä oikeita viirejä on tulossa Lappeen suunnalle pitkä rivi tässä ihan lähitulevaisuudessa, ja hallin pienestä koosta johtuen on pidettävä huoli siitä, että mahtuvat kattoon sitten.Taas on mennyt tunteisiin. Tulee tämä sama jankutus siitä, että olisi SaiPa divarissakin voinut nostaa viirejä kattoon. No miksette nostaneet? Jos silloin ei ollut tapana, niin ei voi mitään. Mutta älkää siitä vinkuko.
Tähän ei voi nyt sanoa enää mitään. Meillä ei ole katossa tilaa. Onneksi Lappeenrannassa on.Kuten tiedät, niin niitä oikeita viirejä on tulossa Lappeen suunnalle pitkä rivi tässä ihan lähitulevaisuudessa, ja hallin pienestä koosta johtuen on pidettävä huoli siitä, että mahtuvat kattoon sitten.
Onhan siellä ainakin Lalli Partinen#3. Niin, ja ...Skriko?Tähän ei voi nyt sanoa enää mitään. Meillä ei ole katossa tilaa. Onneksi Lappeenrannassa on.
Lalli ei nouse sinne koskaan, koska pelasi IFK:ssa. Ei se nouse Lappeenrantaan. Silti se on Stadissa seinillä Isona Kolmosena. Lallihan oli se Iso Kolmonen. Mutta ei se nouse Stadissakaan.Onhan siellä ainakin Lalli Partinen#3. Niin, ja ...Skriko?
Eikö paita voi olla kuin yhden hallin katossa? Oli Lalli iso jo SaiPassa pelatessaan.Lalli ei nouse sinne koskaan, koska pelasi IFK:ssa. Ei se nouse Lappeenrantaan. Silti se on Stadissa seinillä Isona Kolmosena. Lallihan oli se Iso Kolmonen. Mutta ei se nouse Stadissakaan.
Vaikea tilanne.
Eikö paita voi olla kuin yhden hallin katossa? Oli Lalli iso jo SaiPassa pelatessaan.
Olisiko kansanluonteesta kiinni. Länsi-Suomessa ihmiset ovat olleet aina yritteliäitä, kun taas idässä ollaan tyytyväisinä maattu uunin pankolla ja syljeskelty kattoon. Nykyisin tuo vanha perinne näkyy ehkä sosiaalietuuksien nauttimisena.Mikä tossa idässä aina on kun se on aina köyhempi kuin länsi.
Niin, siinä missä lännessä jumitettiin paikoillaan ja pantiin lampaita tai kunnianhimoisimmat aatelisten hevosia (Teemu Keskisarja: Kyynelten kallio, 2011), itäsuomalaiset asuttivat korven sekä Suomen että Ruotsin osalta, pitivät yllä siirtokuntaa Pohjois-Amerikassa ja perustivat kaupanpäälle Amerikan Yhdysvallat.J
Olisiko kansanluonteesta kiinni. Länsi-Suomessa ihmiset ovat olleet aina yritteliäitä, kun taas idässä ollaan tyytyväisinä maattu uunin pankolla ja syljeskelty kattoon. Nykyisin tuo vanha perinne näkyy ehkä sosiaalietuuksien nauttimisena.
Lontoo, Pariisi ja Moskova ovat myös sisämaakaupunkeja käytännössä. Syy näiden arvostukseen metropoleina ohi Berliinin ja Rooman on käytännöllinen - jälkimmäiset ovat 3,5 - 5 miljoonan alueen talousalueita hiukan laskentatavasta riippuen, edelliset 11 - 17 miljoonan asukkaan. Lisäksi tuo suurempi tripla on myös toisen maailmansodan eurooppalainen voittajatroikka, ja tätä narratiivia vasten Rooman ja varsinkin Berliinin asema vääristyy, kun sitä verrataan edustamansa valtion vaikutusvaltaan.Tottakai sijainti meren rannalla on aika ratkaiseva tekijä. Se on ollut sitä historiallisesti - ja on sitä edelleen. Kun maailman metropoleja laitetaan vahvuusjärjestykseen, niin enemmän siellä taitaa olla satamakaupunkeja kuin sisämaakaupunkeja. Esimerkiksi joitain Roomaa ja Berliiniä pidetään b-tason metropoleina osittain sen takia, etteivät ne sijaitse meren rannalla, vaikka on siinä toki taloudellisiakin syitä.