trubaduuri
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- SaiPa, Edmonton Oilers, Imatran Ketterä
Koko vispilän olisi voinut kyllä työntää suohon jo aikoja sitten. Nukkuisin yöni mukavammin jos nuokin rahat olisi käytetty hoito- ja lääkäritason yksiköihin.
Mitä tarkoittaa genetiivi lappeen? Onko perusmuoto lapa ja mitä se niinku tarkoittaa mahdollisesti muuta kuin vaikka mailan lapa, jos nyt on edes tämä sana? Mistä se on tullut kaupungin nimeen? Jos joku on lappeellaan niin eikö se ole vaakatasossa? Oliko joku willi-ihminen aikoinaan lappeellaan Saimaan rannalla? (Rokkitähtiä ei lasketa)
Niin joo, lyödä lappeella on ettei lyö vaikka kirveen terävällä sivulla vaan kumauttaa vaan sivupinnalla. En kyllä tiennyt, että perusmuoto on lape.Mutta jos taas mietitään ihan sanoja, niin sanan lapa genetiivi on lavan, lapojen, (lapoin). Sana lape on sitten ihan eri asia ja sen genetiivi olisi lappeen. Se tarkoittaa katon viistoa pintaa, lankun leveämpää sivua tai esim. miekan terän tasaista pintaa.
Joka tapauksessa, ei tämä ratkaissut kiistaa kumpi on parempi: Karhula/Mesikämmenilä/Otsola vai saamelaisten budjausbiitsi.
Niin joo, lyödä lappeella on ettei lyö vaikka kirveen terävällä sivulla vaan kumauttaa vaan sivupinnalla. En kyllä tiennyt, että perusmuoto on lape.
Joka tapauksessa, ei tämä ratkaissut kiistaa kumpi on parempi: Karhula/Mesikämmenilä/Otsola vai saamelaisten budjausbiitsi.
Täytyy myöntää että erittäin kähee. "Joko sulla on Cowwola-virtuaalipuhelin?" kysellään 30-luvulla ympäri maailman. Pohjoismaiden ja koko maailman uusi piilaakso, saatana.Nyt en ihan tarkasti muista, että mikä tuo varhaisin nimi oli, mutta ehkä Cowwola tai jotain sinne päin. Olisi ihan käheä ja kansainvälinen nimi tänä päivänä, pitäisiköhän alkaa kerätä kansalaisadressia nimen vaihdon puolesta?
Mielenkiintoista historiikkia. Toivottavasti SaiPa-fanit pitävät kumminkin jatkossakin paidat päällä.Itseasiassa Lappeenrannan sivuilta löytyy ihan mielenkiintoinen selvitys nimen historiasta. Todellinen fakta tietysti jää hämärän peittoon eikä sitä mistään pystytä vahvistamaan.
www.lappeenranta.fi/fi/Kaupunkimme/Lappeenrannan-tunnukset/Villimies
Ei ehkä koko Suomelle. Mutta entisenä luumäkeläisenä voin vakuuttaa, että Kouvola ja Lappeenranta ovat silti ihan toista kuin Savitaipale, Lemi, Miehikkälä ja Hamina (muut rajanaapurit).Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.
Kyllähän ne raiteet voi kulkea läpi vaikkei olekaan kaupunkia, aika suuri osa Suomen raidekilometreistä kulkee jossain skutsissa. Asemalle ei sitten vaan tarvi pysähtyä. Sen prikaatinkin voi tunkea jonnekin skutsiin. Paperia osataan tehdä Imatrallakin, voivat sieltä hoitaa tehtaan pyörittämisen.Nyt kun tämä ketju on pinnalla... Varoitan, että seuraava kirjoitukseni voi järkyyttää joitain lukijoita, sillä siinä ei oteta ketjun luonteeseen tyypilliseen tapaan kantaa kaupunkien paremmuuteen, vaan todetaan molemmista tyly totuus.
Sillä sehän nyt vaan on niin, että Kouvolalla tai Lappeenrannalla ei ole juuri mitään suurempaa merkitystä koko Suomelle. Sama pätee toki suurimpaan osaan muistakin pienistä tai keskisuurista kaupungeista.
Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?
No, Kouvolan puuttuminen pistäisi vähintään puolet Suomen junaliikenteestä joksikin aikaa seis ja ihan sekaisin, mutta siinäpä se sitten taitaisikin olla. Iso logistinen operaatio olisi toki tiedossa myös siitä, että Karjalan Prikaati siirrettäisiin Vekaranjärveltä jonnekin muualle.
Keksimäni Lappeenrannan katoamisen vaikutukset ovat ehkä jopa Kouvolaakin pienemmät. Lähinnä tulee mieleen se, että ilman Vainikkalaa ei olisi henkilöliikennettä Suomen ja Venäjän välisillä rautateillä (tosin ei olisi myöskään ilman Kouvolaa). Tavarajunat sen sijaan kulkisivat rajan yli ilman Lappeenrannan olemassaoloakin. Sen sijaan Saimaan kanavan rahtikuljetuksilla lienee ihan merkittävä roolia idänkaupan suhteen.
Lappeenrannan yliopiston tai muiden kyseisten kaupunkien oppilaitosten siirtäminen johonkin muualle ei olisi temppu eikä mikään. Paperiteollisuudella on edelleen isoa merkitystä Suomen taloudelle, mutta kyllä sekin merkitys taitaa vaan pienentyä vuosi vuodelta.
Tähän hauskuutukseen on pakko puuttua naapurimaakunnan puolelta.Jos nyt kuvitellaan joku ihan teoreettinen "viimeinen sammuttaa valot" -tilanne, niin mitä merkitystä sillä olisi?
Jatkoajan haastattelun perusteella Sam Lofquist tuntuu olevan vahvasti samaa mieltä ketjun otsikon kanssa.
Tami sanoisi, että checkyourfacts ja metsän laidassa on tilaa.Piti ihan käydä tsekkaamassa juttu ja kyllähän nuo Samin kommentit menee samaan kategoriaan OJ:n ”on hienoa tulla Mikkeliin ja Jukureihin hommiin” -lauseeseen :D
Ei sillä, kyllähän siellä Kouvolassakin kai voi viihtyä vaikka nettomuutto on kaikista eniten pakkasella Kaakkois-Suomen kaupungeista. Sekin kyllä jonkin sortin saavutus Mikkelin ja Kotkan rinnalla.
Jos SaiPa ja KooKoo olisi pelannut pleijareita vastakkain viime keväänä niin lausunto menisi Ryan Glenn -osastoon. "Siinä erätauoilla oli jo vähän tunnustelua puolin toisin mahdollisuudesta pelata ensi kaudella täällä."Piti ihan käydä tsekkaamassa juttu ja kyllähän nuo Samin kommentit menee samaan kategoriaan OJ:n ”on hienoa tulla Mikkeliin ja Jukureihin hommiin” -lauseeseen :D
Ja oikein maukkaita reaktioitahan tämä Samin siirto ja puheet tuntuvat saipalaisissa aiheuttavan. Sam, tunnettu SaiPa-legenda, kehuu Kouvolaa, eikä tunnu muistelevan lainkaan aikaansa Lappeenrannassa.Jatkoajan haastattelun perusteella Sam Lofquist tuntuu olevan vahvasti samaa mieltä ketjun otsikon kanssa.
Ei muuta kuin kaupunki kipin kapin tarjoamaan hyvää tonttia uudelle tehtaalle!
Onko tämä tehdas kaurajuomatuotannossa? (Kaslink)Fazerilla on tehdas Korialla ja ovat ilmeisesti ostaneet myös naapuritontin. Ei toki sinällään tarkoita vielä mitään, sillä Korian tehdasta on ollut muutenkin tarkoitus laajentaa.