Koukutusketju

  • 4 950
  • 26

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Tässä ketjussa keskustellaan erilaisista addiktioista, riippuvuuksista ja koukutuksista!

Tupakkia en polta, kahvia en juo, huumeisiinkaan ei ole muutamaa pientä kokeilua lukuun ottamatta tullut koskettua. Varmasti melko moni palstalainen on kuitenkin vähintään yhteen noista koukussa. Olen kuitenkin enemminkin kiinnostunut hieman erikoisemmista koukutuksista. Esimerkiksi äitini on koukussa salmiakkiin. Aina on salmiakkirasia mukana, minne ikinä meneekin. Toiset ovat koukussa suklaaseen. Mihin Sinä olet koukussa? Itse juon maitoa vähintään sen litran päivässä silloin kun vaan on varaa. Joku toinen saattaa juoda ehkä hieman eri nesteitä.

Koukussa voi olla myös erilaisiin elämäntapoihin. Oli se sitten extreme-urheilu, lintubongaus tai harrikalla päristely, voi riippuvuudesta tulla hyvinkin vahva. Jälleen esimerkki elävästä elämästä, isäpuoleni on fanaattinen lintubongari. Eräänä perhejuhannuksena tuli viesti, rariteettia näkyvissä. Juhannuspäivän verran hän jaksoi odottaa ennen kuin oli pakko painaa pää kolmantena jalkana toiselle puolelle Suomea katsomaan jotain nyrkin kokoista harmaata höyhenkasaa. Kyllä tuo mielestäni riippuvuuden merkit täyttää.

Myös tv-sarjoihin voi koukuttua pahasti, samoin kirjoihin. Itse olen tällä hetkellä koukussa ainoastaan Archer-sarjaan. Aivan huikea, ja jokaista uutta jaksoa odotan kieli pitkällä.

Palstatoverit, pienimmästä tv-sarjariippuvuudesta pahimpaan heroiiniaddiktioon, mihin te olette koukuttuneet?
 

TumE#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, suomalaiset NHL:ssä.
Varsin mielenkiintoinen ja hauskakin ketjunaihe. Itsellä oli jonkin aikaa virvoitus-, erityisesti kolajuomariippuvuus. Tuli juotua ainakin pullo päivässä. Jos ei sattunut olemaan ja joi vaikkapa vettä tai maitoa, ei helpottanut yhtään. Lopulta noin kuukauden jälkeen sen älyttömyyden kuitenkin tajusi itsekin ja tuli lopetettua kerrasta kokonaan. Viikon verran oli erittäin vaikeaa, migreeniä/päänsärkyä joka päivä, mutta sen jälkeen helpotti. Ei siitä ainakaan omien kokemusten jälkeen turhaan puhuta, että Coca-Colat yms. voivat todellakin vakavan riippuvuuden aiheuttaa. Sitä, mistä tuo omalla kohdalla alkunsa sai en kyllä muista. Nykyään kyllä lantrinkina jne. pystyy käyttämään, mutta muuten pysyn suosiolla erossa.

Vastapa tuosta taisi olla telkkarissa dokumenttikin, jossa oli näitä ketkä juovat pelkästään virvoitusjuomia. Veriarvot päin helvettiä, mutta silti jatkoivat vaan samalla tavalla.

Tällaista täällä, mielenkiinnolla jään odottamaan minkälaista muualla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Juon kahdesti päivässä pari isohkoa kupillista kahvia. On noissa kofeiiniakin varmasti riittävästi koukuttamaan, mutta enemmän kyseessä taitaa olla tottumus. Nimittäin päivä on vaikea aloittaa jollain kylmällä juomalla, ja jos vaikka vieraissa tulee päivällä juotua jotain juhlamokkaa, tulee kotona usein tehtyä päivän toinen satsi tummempaa paahtoa. Varsinkin arkisin tuo iltapäivän kahvihetki on mulle todella tärkeä. Sellainen oma hetki töiden ja iltamenojen välillä. Eli tärkeämpää kuin kahvi itsessään lienee se rutiini.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minulla on ainakin varsin paha riippuvuus kahvin juomiseen, tuskin mikään kovin erikoinen riippuvuus sinällään..

Ihan pakko saada kahvia heti aamusta. Joskus kun kahvi on ollut loppu, niin olen yrittänyt korvata teellä. Kaikki kahvinjuojat varmasti tietävät, että eihän tuosta ole tullut lasta eikä paskaa.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Kahvi on itsestäänselvyys, mutta mulle riittää yksi kunnon aamukupillinen täyteläistä suodatinkahvia taikka viikonloppuisin tuplaespressot omasta puoliautomaatti gaggiasta. Toinen päivittäinen addiktio on hiilihappovesi jota duunaan kraanavedestä sodastreamerillä noin 2-3 puolen litran pulloa per päivä. Ja ehkä enemmänkin liittyen verensokerin heilahteluihin addiktioksi on tullut kantaa jotain hedelmää mukana koko ajan, jos olen liikenteessä enkä ehdi kuuteen tuntiin syömään niin siihen väliin yksi iso mehukas omena pitää nälkää ja hedelmäsokeri virkistää oloa.

Eipä niitä muita päivittäisiä addiktioita ole juurikaan, ehkä seuraavana on listassa pari tuntia tv:tä ja jatkoaikaa per päivä. Mutta todistetusti olen ollut ilman näitä jopa kuukauden kesällä putkeen ilman pahempia vieroitusoireita.

_
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Ehrmannin 0,2 % rahkaa menee 24-40 purkkia eli 6-10 kiloa kuukaudessa, treeneistä ja muista syömisistä riippuen.

Muuten addiktion kohde vaihtelee. Kesällä mansikoita meni puoli kiloa päivässä, syksyllä puoli pussillista mandariineja, nyt kiivejä ja päärynöitä. Lisäksi tietysti erilaisia vihanneksia, mutta niitä menee paljon vaihtelevammin, eikä niihin kehity samanlaista kausittaista "koukkua".
 

Apmp-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, TPS
Coca-Cola on aika paha kyllä ja sitä tulee lipitettyä suhteellisen paljon, mutta kaipa ilmankin tulisi toimeen. Nuuskaa myös menee suht reilulla kädellä, mutta ei sekään liene mitenkään epätavallista. Jos jotain erikoisempaa hakee niin raejuusto. Ruoka kuin ruoka niin vähintään 250g raejuustoa se vaatii kyytipojaksi. Keitot menee ilman, mutta siinä se.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kahvi
Jatkoaika
pelit (skyrim, Europa universalis, FM2012 pahimmat)
elektroniikka
GoT

Riippuvuuksien määrä lienee meikäläisellä vakio, kohteet vain ajan myötä välillä vaihtuvat. Työtä en pidä addiktiona, ilmankin voisin hyvin elää.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Tuo virtuaalimaailma unohtuikin tuosta ketjunavauksesta, todellakin tulee vietettyä netissä turhan paljon aikaa. Ei mitään ongelmaa jossain kesällä reissussa ollessa mutta arkisin tulee iltaisin notkuttua aivan turhan paljon netissä. Noihin peleihin tuli enempi oltua koukussa nuorempana, nykyään ei niin paljon saa irti enää.

Eniten ehkä on kuitenkin koukussa ihmisiin. Siis facebook/whatsapp on kyllä kovassa käytössä ja aika orpo olo tulisi tälläkin hetkellä täällä vieraassa maassa jos ei pystyisi olemaan tyttöystävään ja ystäviin yhteydessä. Lisäks kotona ollessa rupeaa ahdistamaan kyllä jos joutuu koko päivän itekseen olemaan eikä näe ketään. Siis edes sitä lähikaupan kassatätiä. Montaa päivää ei pysty olemaan näkemättä ketään.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Urheilu, mitä se sitten milloinkin sattuu olemaan. Tällä hetkellä salibandy yleensä 3-5krt/vko. Esim. flunssassa pahinta on se, ettei pääse pelaamaan. Urheilun väliin jättämisestä seuraa oikeasti sekä fyysisesti että henkisesti paha olo. Saa nähdä, korjaako iän karttuminen tämän addiktion.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Niin pitkä lista tulis perustelujen kanssa että vedetään lyhyesti:

- Kahvi
Aamukahvia on saatava. Yleensä 1-2h heräämisen jälkeen.

- Netti
Selaan aikaa monta sivustoa. Fb, Jatkis, ja niinpoispäin. Vois tän ajan hyödyllisemminkin käyttää.

-Virvoitusjuomat
Limsaa menee.. pari litraa per viikko. Siihen päälle vielä kaikenmaailman vissyvedet yms. Batteryn yms juonnin lopetin kun tajusin kuinka jonnea porukkaa koulukavereissa oli (= lähes joka tunti jollain joku energiajuomatölkki kätösessään)
Tämän vuoden puolella huimat 1 tölkki juotu energiajuomaa, ja sekin sen takia koska meinasi mennä vanhaksi.

- en tiedä meneekö tämä oikeaan aiheeseen, mutta Musiikki. Vai oisko parempi termi Musiikin soittaminen (liian) lujalla. Tarviiko kertoa enempää?

- Rallin seuraaminen.
Jyskälässä tullut käytyä kersasta lähtien kattomassa MM-rallia, ja sama homma jatkuu varmasti tulevaisuudessa. Koukussa ollaan, ja tää taitaa olla pahin. Kertoo vissiin jotain että meni viimelauantai lähestulkoon kokoajan WRC.comin ralliradiota ja splittejä seuratessa.

Sisu-pastillit.
Suurinpiirtein aski per viikko.

..ja loppuja en jaksa eres listata. Liikaa näitä kummiskin on.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Urheilun väliin jättämisestä seuraa oikeasti sekä fyysisesti että henkisesti paha olo. Saa nähdä, korjaako iän karttuminen tämän addiktion.

Minulla taas urheilemisesta seuraa sekä henkisesti että fyysisesti paha olo, siksi pyrin yleensä välttämään urheilemista tiettyjä poikkeuksia ja väkisin suoritettua peruskunnon minimin ylläpitämistä lukuun ottamatta. Inhottavaa urheileminen silti yleensä on. Urheilun seuraaminen on sitten eri asia. Ei tosin varsinaisesti varmaan addiktio, koska ilmankin voin olla, mutta TuTon kotipeleistä olen missannut vain pari tällä kaudella.

Pepsi Max on juotavista addiktiivinen, sitä menee joka päivä jokunen lasillinen. Aiempina vuosina tuli juotua sokerillista Coca Colaa, mikä on maultaan parempaa, mutta siinä kun on sitä sokeria vähän liikaa varsinkin jos sitä juo litran tai yli päivässä.

Jatkoajan voi varmaan lukea omanlaisekseen addiktioksi, aika paljon täällä tulee roikuttua, mutta toisaalta pystyn olemaan ilmankin. Erityisesti kesällä pidän yleensä perinteisen kuukauden tai parin breikin nettifoorumeista ja keskityn muuhun (siihen oikeaan?) elämään.

Elokuvien katselua ja musiikin kuuntelua harrastan aktiivisesti ja elämäntapana, mutta en laskisi niitäkään addiktioiksi. Kuuntelen noin 10+ uutta albumia per kuukausi, mutta en saa vieroitusoireita, jos en kuule musiikkia päiväkausiin, enkä ikinä kuuntele musiikkia mistään kännykästä kuulokkeilla tai ilman.

Tupakkaa en polta, huumeita en vedä, viinaa käytän hyvin kohtuudella. Kahvia en juo enkä tarvitse teetäkään, vaikka sitä voin juoda. Facebook-tiliä minulla ei ole, en ole addiktoitunut ihmisiin muutenkaan. Ei ole edes seksiriippuvuutta, vaikka se olisikin mediaseksikästä.

Keräilen kyllä elokuvia, musiikkia, tiettyjä kirjoja sekä tiettyjä sarjakuva-albumeita. Niitä on nurkissa aivan liikaa, tuhansittain kaikkia. Ehkä sen voisi laskea tavallaan addiktioksi? Harrastukseksi ainakin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Kahavi, laulu, soitto, kalastaminen ja bulkkiolut sekä savukkeet. Parempiin laatuolusiin en ole koukussa, esimerkisi Ölö Äle Åle Ale saa jäädä puolestani hyllyyn.
 

mikse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United, Edmonton Oilers
Näin 33-vuotiaalta kelpaa varmasti Valioliigan fantasy-peli. Sitä tulee kauden aikana sumplittua huolella ja lueskeltua kaikenmaailman aiheeseen liittyviä sivustoja. Fyrkkaa on toki lyöty kavereiden kesken ja muutamalla viime kaudella onkin palautukset olleet sijoituksiin nähden noin kolmin- nelinkertaisia. Koukussa voi myöntää olevansa silloin, kun alkaa jo toivoa Luis Suarezin tekevän maaleja, koska se on tietenkin mulla kapuna. Hyi vittu.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Aamulla klo 6-10 välillä on saatava vähintään pari mukillista kunnon kahvia väkevyysluokkaa jorma. Asianlaidat ovat kohti vitukkoa, jos kahvia ei ole saapumaisillaankaan.

Vöyräät viinit.

Elosteleva ruokailu.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Alkoholi Gambinan, Carillon ja muitten punertavien juomien muodossa; pizza, pekoni; internetin flametrolliprovokoomikot. Ja näköjään jääkorona, koska tuossa toisessa näytössä jotain sentapaista pyörii. Niin, ja lenkkeily, mutta ei niin vakavaa, ettenkö voisi sääolosuhteiden perusteella laistaa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvät viskit. Hyvät oluet. Naisen seura. Metallimusiikki. Sali- ja muu vaihteleva urheilu sopivin/tietyin ajoin. Darrassa pannupitsa. HIFK.

Onhan noita.
 

100A

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto, Lukko, Jokerit
Lukko ja NHL, puulaakiurheilu, satunnaistörpöttely pikkusikareineen, vanhat kotimaiset elokuvat, BBC, metalli ja punkki, moottoripyörä, kirjastossa löntystely.
 
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä oon koukussa jatkuvasti millon mihinkin. Vaihteelee kuukausittain. Viimeaikojen koukutukset on ollut Mariannekeksit (päässyt eroon), Activian luumujugurtti (en ole päässyt eroon) ja Cloettan joku uus toffeekeksihasselpähkinäpatukka (yritän päästä eroon). Ja sama kaava toistuu näissä koukuissa, kuten jossain hamstrausgatessa kerroin, lisää on ostettava kaappiin vaikka ois vielä jäljellä. Ettei pääse vaan loppumaan! Ja kuten varmasti huomaa, ei mitään järin terveellistä kamaa kyseessä :( Mulla on sama esim. voileipärasvojen kanssa, ainakin kaksi pakettia pitää olla jääkaapissa.

No olenkin nyt kehittänyt uuden fiksaation, nimittäin karjalan/riisipirakat. Kaikki mahdolliset tuotemerkit kokeiltu, eikä mikään oikein hyväksi havaittu. Ykkössijalla tällä hetkellä Forssan riisipiirakat. Vähiten teollisen makuista, toisin kuin Saarioisten. Hyh. Fazerin piirakat ihan hyviä kans, mut vähän liian lyhyt voimassaolopäivä, n. 3 päivää. Tänään ostin Pirkan piirakoita, viimeinen oljenkorsi.

Eli joo, koukutuksia on. Varsinkin nyt kun kotirouvailen päivät ja hyvää aikaa nuuskia kauppojen hyllyjä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Makeaan olen ehdottomasti koukussa ja se valitettavasti näkyy ulospäinkin. Sen lisäksi toinen paha koukutus on Football Manager, mallia 2012. Ei voi mitään. Tänään piti siivota koko kämppä mutta suurimmaksi osaksi tästä päivästä olen pelannut kyseisestä peliä ja mussuttanut vähän namia. Onneksi tuo on vuoropohjainen peli niin aina välillä olen malttanut siivotakin.
 

Jokeri82

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
No olenkin nyt kehittänyt uuden fiksaation, nimittäin karjalan/riisipirakat.

Mulla myös karjalanpiirakat. Kauppaan jossa on paistopiste, ei voi mennä aamusta koska joutuu lapioimaan kassillisen niitä piirakoita muuten mukaan.

Muita koukutuksia on sitten kahvi, sitä meneekin kupin koosta riippuen 10-25kupillista päivässä. Aikaisemmin meni vielä enemmän kun tupakkakin kuului koukutuksiin, siitä tosin päästiin jo 4,5vuotta sitten.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Meikäläinen koukutti tänään varmuudella 11 ahventa ja 3 haukea, sekä huomattavan määrän tunnistamattomia kaloja, luultavasti ahvenia. Nuo tunnistamattomat nimittäin pääsivät irti koukusta. Hyvä heille.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ehrmannin 0,2 % rahkaa menee 24-40 purkkia eli 6-10 kiloa kuukaudessa, treeneistä ja muista syömisistä riippuen.

Valion pehmeää, maustamatonta maitorahkaa menee 3 purkkia päivässä eli 90 purkkia kuukaudessa ja kiloissa siis 22,5 kg per kuukausi. Ja uskokaa tai älkää, ei ole alkanut vielä kyllästyttämään, kun muistaa vaihdella lisukkeita ( piltit, myslit, hillot, marjat).
 

Dev

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Muita koukutuksia on sitten kahvi, sitä meneekin kupin koosta riippuen 10-25kupillista päivässä. Aikaisemmin meni vielä enemmän kun tupakkakin kuului koukutuksiin, siitä tosin päästiin jo 4,5vuotta sitten.

Toi on kyllä hirveä määrä. Itse tarvitsen joka aamu sen kaksi kuppia kahvia ja maximissaan menee se kolmas vielä, mutta sen jälkeen ei pysty enää juomaan.

Itsellä on koukutuksen kohteita tupakka. Paha tapa mistä pitäisi päästä eroon. Vituttaa kun töissäkin sitä palaa niin saamaristi ja joka ilta saa huomata, että taas on röökit loppu, vaikka aamulla tuli ostettua. Pohdiskelen vielä keinoa millä päästä eroon. Vaatii kovaa itsekuria.

Toinen on sitten tuo täälläkin mainittu Coca-Cola. Sama homma kuin ketjun toisessa viestissä eli tumella. En tiedä mistä toi on oikein lähtenyt, mutta yhtäkkiä sitä on huomannut, että lähes joka päivä tulee lipitetettyä ja etenkin duunissa, tyyliin aina kun käydään kahvilla tai kaupassa ostamassa safkat, niin tarttuu kyseinen virvoitusjuoma mukaan.
 

Kumielvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Paltamon Pantterit
Nyt on uutena koukutuksena tullut noi tabletilla pelattavat "yhden paskallakäynnin kestävät" pelit, eli kaikki nää candy crush sagat, clash of clansit, simpsons tapped outit, sudokut ja muut älypelit jne. Usein varsinkin illalla nukkumaan mennessä huomaa että hups kun meni ensin pari tuntia koneella ja sen jälkeen vielä vähintään se puoli tuntia tabletilla. Sen jälkeen voisi tietty vielä kännykällä säätää jossei se olisi niin vituttavan huono vempele.
Toi taikavempele, tabletti, on kyllä yksi Saatanan keksintö.

Niin ja cracked.comin artikkelit, pakko tarkistaa joka päivä että onko tullut uusia ja lukea läpi. Sama kyllä jatkiksen kanssa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös