Kotiteollisuuden paras levy?

  • 2 703
  • 8

Paras Levy?


  • Äänestäjiä
    77
  • Poll closed .
Eli kysyn suomalaisista bändeistä parhaan parasta levyä. Kotiteollisuus, tuo jopa pohjanmaallakin pidetty perkeleistä laulava bändi. Itse ihastuin kyseiseen trioon "Tomusta ja Tuhkasta" - "Kuolleen kukan" nimi välisellä ajalla. KKN iski kuin miljoona volttia, mutta sittemmin olen ehkä tykästynyt vielä enemmän "Eevan perintö" levyyn.

Uusista levyistä "Helvetistä Itään" pidän aika huonona, mutta "Seiskalla" taas on muutama sellainen biisi, joka nostaa kyseisen lätyn parhaimpien KT levyjen joukkoon. Parhaimpana biiseinä pidän ehkäpä vain sinkkuina julkaistuja Yksinpuhelua ja +-0:aa.

Pitkän pohdinnan jälkeen äänestän itse Kuolleen kukan nimeä parhaaksi levyksi, mutta kauas eivät jää myöskään T&T, Eevan Perintö ja Aamen, jolla on helvetin monta klassikkoa (mm. Jäljet pelottavat).

PS: Tomusta ja Tuhkasta levyn piilobiisi Selkä Taittuu on yksi parhaista!
 

Lorvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, ManU, Avs. Selänteen Teemu ja Anaheim.
Kyl se on Helvetistä itään, monia hyviä rokki rallatteluja jotka ovat sellaista rentoa kuunneltavaa.

Minä olen kolahtaa vieläkin erittäin hyvin.
 

Zuppana

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Jokerit
7

Seiska! 5. biisistä eteenpäin aivan huikeeta menoa! Aaltosen Miitri biisissä "syli" kruunaa kaiken!
Uutta odotellessa, se on witun hyvä... näin Jouni ainakin sanoi, en sitten tiedä, kannattaako sen näkösen sanoihin luottaa! Huomenna Arkunnaula -biisin ensiesitys n. klo 08.20 Ylex:llä! Korvaa siihen suuntaan, on hyvä veto!
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Kuollut kukka sai äänen.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Eevan perintö on paras. Satu peikoista nostaa Kuolleen Kukan toiseksi, juuri ennen TT:tä. Eipä noi kaks uusinta ole juuri toiminu enää, saman toistoa pitkälti.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kuolleen kukan nimi peikkojen ansiosta. Kyseisellä lätyllä ei ole yhtään huonoa kappaletta ja muutenkin kaikki toimii kuin se kuuluisa vessa kiskoilla. Tässä kotiteollisuus on juuri parhaimmillaan omassa genressään eli riffirokissa laulamassa perkeleistä ja krapuloista. Tästä se alamäki sitten valitettavasti alkoi. Hyviä biisejä on tullut vieläkin mutta kokonaisuus ei toimi samalla tavalla.
 

pavenro8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Montreal Canadiens, Tottenham, Englanti.
Minä sieluton peesaaja olen jälleen enemmistön mukana laumasieluna vailla omaa tahtoa saati mielipidettä jota en osaa perustella sillä olen vain sitä mieltä mutta minä olenkin tampereelta ja Tapparan kannattaja joten mitä voidaan odottaa.

Äänestiin siis luonnollisesti luonnottoman hyvää kotimaista Kotiteollisuuden albumia, joka on siis Kuolleen Kukan Nimi. Satu Peikoista kuuluu viiden kaikkien aikojen parhaan suomalaisen kappaleen joukkoon niiden n. kolmenkymmenen muun kanssa. Vuonna ja yksi ja kaksi ynnä Tuomittu tulevat heti perässä ja muutenkin ko. levy on sangen tasapainoinen kokonaisuus.

Seuraavaksi nostaisin tekeleen Tomusta ja Tuhkasta, mutta Peikot kääntävät kaksintaistelun niukasti siis KKN:n hyväksi. Kunniamaininta myös 7:lle, että pystyivät kääntämään kurssinsa heikohkon Helvetistä Itään albumin jälkeen. Vaikka olihan siinä erimainio Yö päivää keinuttaa viimeisenä raitana.

Loppu.
 

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Kuolleen Kukan Nimi oli eka Kt-tekele, jonka hankin heti tuoreeltaan keväällä 2002. YLE:n kanavilla pari kertaa näytetyllä Rakastaa/Ei rakasta -videolla oli osuutensa asiaan, eli näin sitä otetaan vaikutteita valintoihin mediasta. Kyllähän se biisikin radiosoiton myötä kolahti. Tosiaan, KKN ei sisällä yhtään heikkoa lenkkiä. Tietyllä tavalla, sekä biisien että soundien puolesta, jotenkin eniten rokkaava levy. Hyvät riffit, kertsit, dynaamista menoa. Dynaamisuuden katoamista joku kuuntelija jossain valitteli Helvetistä Itään -levyn tiimoilta. Sanotukset ja biisien rakenteet lähti jotenkin rönsyilemään, soittajien alkaessa näyttää ikääntymisen merkkejä.

Kaikki pitkäsoitot ja jokunen sinkku löytyy levyhyllystä, joten jälkikäteen voisi arvioida, että Tomusta ja Tuhkasta sekä Kuolleen Kukan Nimi -levyjen välillä tehtiin tavallaan ne eheimmät ja kuolemattomimmat klassikot, rokkibiisit ja riffihirviöt (Jos Sanon, Virret Soi, Kädessäni, Graniitti, Enkeli, Yksinpuhelu, Käärmeiden Historiaa + KKN) +-0 oli sekin kova ja poikkeaa vielä hieman Helvetistä Itään -tuotannosta. Aamen -levyä ekaa kerran kuunnellessani iski korville sellanen punk-meininki ja soundien ohuus, Eevan Perintö sisälsi jotenkin raskaampaa ja synkempää tekemistä, mutta kokonaisuutena levy oli vielä epätasapainoinen. Muutaman kuuntelukerran jälkeen jokanen levy ja jokanen biisikin on saanut kuitenkin oman merkityksensä, sanat ja säveleet on pudonnut paikoilleen. Fiiliksestä riippuen, mikä tahansa kuudesta pitkäsoitosta voi löytää tiensä soittimeen. Kuullessani ekan kerran Minä Olen -alkusoiton, en todellakaan tunnistanut bändiä ja ihmettelin että mitäs helvetittiä nyt on tapahtunut. 7-levy on ehkä hitusen edeltäjäänsä yhtenäisempi, ei tosin kyennyt yllättämäänkään edeltäjänsä lailla.

KKN on välillä ollut paitsiossa, kun on tullut kuunneltua se muutaman kerran läpi, mutta edelleen fiilistelyn ja voimaharjoittelun yhteydessä toimii perkeleen hyvin. Mennään lopuksi vielä syvemmälle nettilistausten synkkään ja pelottavaan maailmaan, eli jokaselta levyltä biisi joka ei ole paljon soittolistoilla näkynyt mutta joka on silti Paras!

Aamen - Pieni
Eevan Perintö - Ei Puhuta
Tomusta ja Tuhkasta - Selkä Taittuu
KKN - aika paha...Talvi Sydämessä
Helvetistä itään - Yö Päivää Keinuttaa
7 - Pohjanmaan Kautta

ps. huomennahan se näyttäs olevan uuden sinkun "Arkunnaula" ensiesitys, YLEX n. klo 8.20.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös