Korttipelien sääntövääntö-ketju

  • 19 590
  • 55

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Korttipeleissä syntyy usein kinaa säännöistä. Tässä ketjussa voidaan vihdoinkin ratkoa mitkä säännöt missäkin pelissä ovat The Oikeat.

Aloitetaanpa omalla keissillä:

10 vuotta sitten päätettiin vaimon kanssa pelata Maijaa. Vaimolla oli kädessä 8 korttia ja minulla taas 6 tai 7 korttia (en muista tarkkaan) samaa maata, siis annoin hänelle koko läjän. Hän väitti kivenkovaa ettei ikinä saa antaa viittä korttia enempää. Minä taas väitin että kortteja saa antaa yhtä monta kun vastaanottavalla pelaajalla on kädessä.

Se meidän ensimmäinen ja viimmeinen peli loppui siihen ja aina silloin tällöin väännetään edelleenkin asiasta. Muutama viikko sitten rupesin kyselemään tutuilta millä säännöillä he ovat pelanneet. Melkein kaikki ovat olleet sitä mieltä että minä olen oikeassa, mutta muutama jääräpää väittävät vaimon sääntöjä oikeaksi.

Nyt, arvon Jatkoaikalaiset: Kumpi on oikeassa?
 

Ramchester

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tällaisisa amatööripeleissä ei ole oikeita ja vääriä sääntöjä. On vain asioita jotka ovat jääneet ennen pelin alkua sopimatta.

Jos taas haluaa pelata amatööripelejä "sääntöjen" mukaan, niin sovitut "säännöt" kannattaa kirjoittaa paperille ennen pelin alkua, jolloin välttyy mielipahalta.

Itse kysymykseen vastaisin, että olette molemmat oikeassa riippuen tietenkin siitä kumman säännöillä pelataan.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei meidänkään Maijassa yli viittä saa lyödä koskaan.

Paskahousussa on tullut usein sääntövääntöä. Tässä ainoat oikeat, joiden mukaan kuuluu pelata ja näistä väännetään aina: Vasta kasin päälle saa lyödä kuvakortteja, kympillä kaatuu jos päällimmäinen on 3-9, ässällä kaatuu jos päällimmäinen on 11-13. Neljä samaa kaataa myös pinon mutta kakkoset ei kaadu millään ja niitä saa lyödä aina paitsi kaatokorttien päälle. Tyhjään pöytään lyödyn kaatokortin joutuu seuraava nostamaan ja niitä saa lyödä vain yhden kerrallaan.
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
En tiedä kumpi on oikeassa, mutta siinä maijassa mitä meidän suvussa on pelattu ei ikinä saa lyödä enempää kuin viisi. Jos vastustajalla on esim. neljä korttia, niin sitten toki saa lyödä vain neljä.

Juurikin näillä säännöillä on täällä pelattu. Ei voi lyödä yli viittä korttia, eikä myöskään enempää kuin toisella on kortteja..
 

Katsoja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Diskos, PiTa
Lähtisin myös puolustamaan tuota viiden kortin sääntöä. Näin muistelen asian olleen lapsuuden kotipeleissä.
 

d2uce

Jäsen
Ei meidänkään Maijassa yli viittä saa lyödä koskaan.

Paskahousussa on tullut usein sääntövääntöä. Tässä ainoat oikeat, joiden mukaan kuuluu pelata ja näistä väännetään aina: Vasta kasin päälle saa lyödä kuvakortteja, kympillä kaatuu jos päällimmäinen on 3-9, ässällä kaatuu jos päällimmäinen on 11-13. Neljä samaa kaataa myös pinon mutta kakkoset ei kaadu millään ja niitä saa lyödä aina paitsi kaatokorttien päälle. Tyhjään pöytään lyödyn kaatokortin joutuu seuraava nostamaan ja niitä saa lyödä vain yhden kerrallaan.

Muuten aikalailla samoilla säännöillä tullut lätkittyä paitsi meillä tuo maaginen kortti, jonka päälle vasta saa kuvia alkaa lätkimään, on ollut 7.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Hyvä aihe, liippaa meinaan meikäläistäkin läheltä. Omalla kohdalla tosin vääntö on syntynyt ns. kiertopokerissa tai valepokerissa, miten sitä nyt haluaakaan nimittää.

Kyseisessä kusetuspelissähän mitataan kovasti pokerinaaman pitämistä ja yritetään kieroilla mahdollisimman paljon. Kavereiden kanssa on syntynyt vääntöä sellaisesta säännöstä, tai lähinnä säännön tulkinnasta, että pelin ekassa jaossa/kädessä ei saa huijata. Käytännössähän peli alkaa siten, että jollekin jaetaan pakasta viisi korttia, yhtään ei saa vaihtaa, vaan pitää sanoa, mitä kädestä löytyy - esim. jätkäpari - (haita ei ole pakko sanoa, jos on vähintään pari) ja ojentaa kortit seuraavalle, jonka puolestaan pitää vaihtaa 1-5 korttia ja kusetus on valmis alkamaan. Kaverini ovat sitä mieltä, että jos aloituskädessä on vaikkapa jätkäpari, voi silti sanoa totuudenmukaisesti, että "jätkähai". Minä puolestani olen sitä mieltä, että jos kädessä on kaksi jätkää, on kädessä silloin jätkäpari, eikä niitä voi mitenkään erotella. Jokerikortit ovat asia erikseen, jokerihan voi tunnetusti olla mikä tahansa.

Jos tästä joku sai jotain tolkkua, niin löytyykö mielipiteitä? Hauskinta tässä sääntökiistelyssä oli/on se, että kyseessä on yksin minä vastaan muut, enkä todellakaan suostu joustamaan kannassani, koska mielestäni frendieni mielipide ja perustelut ovat perseestä.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Ei meidänkään Maijassa yli viittä saa lyödä koskaan.
Sama täällä, maksimissaan viisi, mutta vähemmänkin se voi olla. Toisella oleva korttimäärä on silloin ratkaisevassa roolissa.

Paskahousussa on tullut usein sääntövääntöä.
Niin on, mutta nuo mainitsemasi säännöt ovat päteneet tännekkin suuntaan lisättynä säännöllä, joka sanoo, että kaatokortilla (10 tai ässä) ei voi peliä lopettaa. Peliä väärinpäin pelattaessa sen voi toki valehdella, kun pöytään iskee, mutta oikeinpäin pelatessa siitä ei sitten pääsekkään eroon.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meikä on koko lapsuutensa pelannut fastasashark:n vaimon säännöillä, eli viittä korttia enempää ei kerralla saa lyödä.

Tuosta kiertopokerista sitten. Tämä ensimmäisen jaon alaspäin valehtelu on tuttu aihe. Ei kai tuohon voi sanoa muuta kuin, että sopikaa ensin. Täällä ollaan pelattu molemmilla säännöillä, useinmiten kuitenkin niin, että alaspäin saa valehdella myös ensimmäisessä jaossa. Meillä on myös ollut sääntö, että ensimmäiselle pelaajalle jaetaan kuusi korttia, joista hän laittaa yhden pois. Jos se poislaitettu on esim. pelin ainoa jokeri, saattaa aloittaja saada tästä edun, kun tietää, ettei tässä jaossa ole enää jokeria.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta kiertopokerista sitten. Tämä ensimmäisen jaon alaspäin valehtelu on tuttu aihe. Ei kai tuohon voi sanoa muuta kuin, että sopikaa ensin. Täällä ollaan pelattu molemmilla säännöillä, useinmiten kuitenkin niin, että alaspäin saa valehdella myös ensimmäisessä jaossa.
Siihen on päädyttykin, että sovitaan pelin alussa, millä säännöllä pelataan. Yleensä on pelattu meikäläisen mielen mukaan, koska olen niin vittumainen väittelijä ja inttäjä, ettei kukaan jaksa sitä kuunnella. Enkä tässä asiassa ole inttänyt vain huvin vuoksi (on siitä toki sitäkin irronnut), en vain ole kuullut yhtään hyvää perustelua, miksi ihmeessä käden alaspäin valehtelu aloitustilanteessa pitäisi sallia, kun kerran alussa valehtelu on kielletty? Kiertopokeri kun on pokeria ja periaatteessa pokerisäännöillä pelataan, eikä normipokerissa kukaan (täysjärkinen) lähde väittämään, että kädessä olevat kolme kurkoa eivät olisikaan kolme kurkoa.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Vasta kasin päälle saa lyödä kuvakortteja, kympillä kaatuu jos päällimmäinen on 3-9, ässällä kaatuu jos päällimmäinen on 11-13. Neljä samaa kaataa myös pinon mutta kakkoset ei kaadu millään ja niitä saa lyödä aina paitsi kaatokorttien päälle. Tyhjään pöytään lyödyn kaatokortin joutuu seuraava nostamaan ja niitä saa lyödä vain yhden kerrallaan.
Saako kuvakortteja niputtaa?

Ristiseiskan oikeat säännöt ovat tässä: kutonen ennen kasia, ässä kaataa alhaalta ja jos ei sovi on otettava pantti. Ei korttia vastustajalta vaan pantti.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei korttia vastustajalta vaan pantti.
Juurikin näin ja se, jolle pantti lopuksi jää, saa palkinnoksi 25 lisäpojoa. Lisäksi on tullut usein pelattua myös siten, että jos pelaajalla ei ole laittaa korttia ja hän ottaa pantin, mutta myöhemmin huomataan, että joku kortti olisikin sopinut, tulee moisesta mokasta ylimääräinen 25 pinnan "töppöpantti". Toki seiskaa voi halutessaan pelata ilman pistelaskuakin, jos pelkkää voittajaa haetaan, mutta mielestäni pisteiden ynnäily tuo lisää mielenkiintoa peliin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saako kuvakortteja niputtaa?

Ristiseiskan oikeat säännöt ovat tässä: kutonen ennen kasia, ässä kaataa alhaalta ja jos ei sovi on otettava pantti. Ei korttia vastustajalta vaan pantti.

Ja kun ensimmäinen saa korttinsa pois, lasketaan pisteet, pantti on meidän peleissä ollut 25 pistettä. Pelataan 500 pisteeseen eli se häviää joka saa ensimmäisenä 500 pistettä jne.

Toinen variaatio, jota olemme kavereiden kanssa pelanneet, on kortti vastustajalta, ei panttia. Tässä pelimuodossa taktikointi saa lisäroolia, koska voit hyvässä tapauksessa syöttää huonot korttisi naapurille.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toinen variaatio, jota olemme kavereiden kanssa pelanneet, on kortti vastustajalta, ei panttia. Tässä pelimuodossa taktikointi saa lisäroolia, koska voit hyvässä tapauksessa syöttää huonot korttisi naapurille.

Nykyään tulee pelattua pelkästään näin, mahtavaa päästä panttaamaan oikein kunnolla esim. seiskaa kun saa muut samaa maata syötettyä naapurille. Ja nimen omaan edellinen antaa sen kortin, jotkut ryökäleet pelaavat siten että seuraava vetää sen, eihän siinä ole mitään itua...
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Saako kuvakortteja niputtaa?

Saa, mutta ei ole pakko. Ainahan tuo ei ole järkevää.

Ristiseiska pantilla tietysti.

Tikistä sen verran, että KOSKAAN ei saa kortteja vaihtaa. Oli kaikki alle kympin tai ei. Ja jos pelataan esim viidestä poikki ja saa tikin kakkosella niin saa kaksi pistettä.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Juurikin näin ja se, jolle pantti lopuksi jää, saa palkinnoksi 25 lisäpojoa. Lisäksi on tullut usein pelattua myös siten, että jos pelaajalla ei ole laittaa korttia ja hän ottaa pantin, mutta myöhemmin huomataan, että joku kortti olisikin sopinut, tulee moisesta mokasta ylimääräinen 25 pinnan "töppöpantti". Toki seiskaa voi halutessaan pelata ilman pistelaskuakin, jos pelkkää voittajaa haetaan, mutta mielestäni pisteiden ynnäily tuo lisää mielenkiintoa peliin.
Meillä tuo töppöpantti on ollut 50 pistettä. Opetuksena tunareille, näet.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Päijät-Hämeestä perimäni korttipelikulttuurin mukaisesti maijassa saa lyödä max viisi tai sen verran mitä toisella on, mikäli toisella on alle viisi.

Kasinossa pisteet menee ruutukymppi 2, patakaksi 1, ässät 1 per kpl, pata 1, mökki 1 ja kortti 1. Mikäli menee pata tai kortti jakoon, seuraavalla kiekalla niistä tuplapisteet. Mökkiä ei saa viimeisessä jaossa eikä sen jälkeen jos edellisellä kierroksella joku on ylittänyt 10 pistettä. Voittoon 16 ja tasapelissä uusi kierros sudden death menetelmällä.

Ristiseiskassa kasit ennen kutosia, ylhäällä 8-K ja alhaalla 6-A. Ei saa aloittaa yseilla ja vitosilla ennekuin 8-7-6 pöydässä. Pantti 25 pistettä ja korteista 14-2 virhepistettä. Porilainen variaatio on se, että pantin sijaan saa antaa yhden kortin omistaa vuorossa seuraavalle, jos tämä ei saa menemään. Tamperelainen variaatio, että vedetään se kortti satunnaisesti.

Kingin kierrokset tamperelaisen tradition mukaan: Joka tikistä 10 pist kpl, ei herttoja 10 pistettä rankkee per hertta, ei kunkkuja ja jätkiä, 15 pistettä per kpl, ei rouvia 30 pistettä per kpl, kahdesta viimeisestä tikistä 80 pistettä per. tikki. Isommait pisteet voittaa.

Lupaus vaasalaisittain: saat pisteitä lupaamasi summan lisättynä kymmenellä, paitsi kymmenestä tikistä 110 pistettä. Jos et osu lupaukseesi, menetät 5 pistettä per hutitikki (ylös tai alas). Ekalla kierroksella jaetaan kymmenen korttia, tokalla yhdeksän ja niin edespäin. Jakaja arvotaan joka kerta, johtuen siitä ettävika tikki on aika helppo voittaa ...

Huutopussia Kanta-Hämeen säännöin en jaksa sepustaa, mutta pelinä se on aivan loistava.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kasinossa pisteet menee ruutukymppi 2, patakaksi 1, ässät 1 per kpl, pata 1, mökki 1 ja kortti 1. Mikäli menee pata tai kortti jakoon, seuraavalla kiekalla niistä tuplapisteet. Mökkiä ei saa viimeisessä jaossa eikä sen jälkeen jos edellisellä kierroksella joku on ylittänyt 10 pistettä. Voittoon 16 ja tasapelissä uusi kierros sudden death menetelmällä.
Muutoin ok, paitsi padoista saa 2 pinnaa. Ettäs tiedätte.
 

Andji

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kulloinkin minkäkin liigan hallitseva mestari
Muutoin ok, paitsi padoista saa 2 pinnaa. Ettäs tiedätte.

Kortista 2, padasta 1. Näillä säännöillä on pelattu monta mökkikesää ja pelataan vastaisuudessakin.

Tikistä sen verran, että KOSKAAN ei saa kortteja vaihtaa. Oli kaikki alle kympin tai ei. Ja jos pelataan esim viidestä poikki ja saa tikin kakkosella niin saa kaksi pistettä.

Totta kai saa vaihtaa, jos kaikki ovat alle kympin tai kädessä on kolme kakkosta. Pakko ei ole. Eikä tuplapisteitä ole ollut ikinä, paitsi intissä jollain ihmesäännöillä. Ja pelin nimihän oli katko. Yhden käden voitto on tikki.

Paskahousussa on hyvä sopia ennen peliä saako kuvakortteja laittaa vasta seiskan vai kasin päälle.

Ristiseiska pantillisena, tosin tuo kortin antaminen pitkittää peliä mukavasti, kun joka peliin saadaan voittaja ja häviäjä. Tämä jälkimmäinen variaatio toimi intissä, kun ei jaksanut laskea pisteitä. Mökkipeleissä sataan pisteeseen, pantti on 25 (töppöpanteista ei tietoa, kukaan ei ole muistaakseni pantannut turhaan) ja muut 2-14 pistettä. Ja järjestyshän oli 7-6-8, jonka jälkeen vasta saa lyödä vitosen ja ysin.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Hermo

Paras korttipeli ikinä, Hermo, menee näin:

Jaetaan koko pakka, kukin pelaaja pitää näin saatua käsipakkaansa toisessa kädessään ja toisella lätkitään normaalissa järjestyksessä pöytäpinoon, kukin pelaaja omaan pinoonsa, yksi kortti kerrallaan, jakajan vasemmalta puolelta alkaen. Keskellä pöytää (=suurinpiirten samalla etäisyydellä kaikkiin pelaajiin nähden) on joku pieni esine, joka kestää kovaa käsittelyä eikä satuta, kun siihen läjäyttää kätensä päälle. Siihen nimittän läjäytetään käsi silloin, kun omassa pöytäpinossa päällimmäinen kortti on numeroarvoltaan sama kuin jonkun toisen pelaajan pöytäpinon päällimmäinen kortti. Pelin edetessä voimankäyttö jostain syystä yleensä lisääntyy. Nopeimmin ehtinyt luovuttaa pöytäpinonsa hävinneelle, joka laittaa sen sekoittamatta käsipakkansa pohjalle. Ensimmäisenä kaikista korteistaan eroon päässyt on voittaja. Voidaan pelata heads upiin asti, jos on useita pelaajia.

Muutama tarkennus:

1) kohde-esineeseen pitää osua sillä kädellä, jolla kortin käsipakastaan kääntää.
2) muut pelaajat pitävät kätensä sovitulla etäisyydellä, ennakoida ei saa, ainakaan näkyvästi
3) turhaan kohde-esinettä koskettanut pelaaja (eli ko. pelaajan pöytäpinon päällimmäisellä kortilla ei ole paria toisen pelaajan kanssa) kerää kaikkien muiden pelaajien pöytäpinot käsipakkaansa
4) ei väliä, vaikka pelaajat missaavat tilanteen, kun seuraava pelaaja on kääntänyt uuden kortin, saa lyödä milloin vaan, kunhan vähintään kahdessa pöytäpinossa on samanarvoiset kortit päällimmäisenä (useamman pelaajan taistelutilanteessa nopein antaa pinonsa hitaimmalle, välimallin puusilmä pitäkööt oman pinonsa)
5) kynnet on kohteliasta leikata ennen peliä
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Lupaus vaasalaisittain: saat pisteitä lupaamasi summan lisättynä kymmenellä, paitsi kymmenestä tikistä 110 pistettä. Jos et osu lupaukseesi, menetät 5 pistettä per hutitikki (ylös tai alas). Ekalla kierroksella jaetaan kymmenen korttia, tokalla yhdeksän ja niin edespäin. Jakaja arvotaan joka kerta, johtuen siitä ettävika tikki on aika helppo voittaa ...

Meidän ringissä lupaus pelataan seuraavasti; pistelasku muuten samoin, mutta lupauksen rikkomisesta ei "rangaista" vaan jää kyseiseltä kierrokselta vain nollille. Kierrokset siten, että alkuun 10 korttia ja siitä alaspäin siihen asti, kunnes kortteja jaetaan ringin pelaajien lukumäärä (yleensä 4 tai 5). Näitä jakoja on sen verran että kaikki joutuvat jakamaan yhden kierroksen. Sitten vielä yleensä noustaan takaisin kymppiin. Huudot tapahtuvat yleensä niin, että jakajasta seuraava huutaa ensin ja siitä myötäpäivään. Jakaja ei saa huutaa niin että pisteet menisivät tasan (joka jaossa vähintään yksi rikkoo lupauksen). Toinen variaatio on se, että kaikki näyttää samaan aikaan lupauksensa käsillään, mutta tämä on ringissämme hyljätty aikaa sitten.

Itsehän pidän Lupausta aivan kuningaspelinä Bismarckin ohella.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös