Kerta kaikkiaan mitään syytä esimerkiksi täällä ei olisi ruokakaupoissa maskien käytölle. Ei olisi ollut enää varmaan pariin kuukauteen.
Mutta jengi käyttää niitä vain pelkästään sosiaalisesta paineesta. Nyt jos sanottaisiin, että maskisuositus poistuu, niin olen täysin varma että ainakin 80 % ihmisistä lopettaisi siihen paikkaan niiden käytön. Toki iso osa katsoisi ensin sen kortin, että miten muut tekee. Jos tarpeeksi monen näkee siellä kaupassa ilman niitä maskeja, niin sitten niistä uskaltaa itsekin luopua seuraavalla kauppareissulla.
Ei ylivoimainen enemmistö ihmisistä ajattele tässä mitään viruksen leviämistä, vaan maskeja käytetään pelkästään sosiaalisesta pelotteesta johtuen. Ei haluta tuntea niitä polttavia katseita kaupassa, eikä raastavaa syyllisyyttä siitä, että itse on ainut kellä sitä rättiä ei ole naamallaan. Silti omassa päässään siellä maskin alla ajatellaan, että on tämän rätin pitäminen vaan jo kyllä aivan perkeleen turhaa. Mutta mennään nyt sitten näillä, kun ei tässä ilmankaan kehtaa olla, kun kaikki muutkin käyttää.
Kokeilin itse viime kauppareissulla nyt tuota, että jätin sen maskin tuonne isoon ruokakauppaan laittamatta. Kyllä siinä välittömästi tuli sellainen fiilis, että kuin olisi isonkin rikoksen äärellä tässä, kun oikeasti se maskikattavuus on täällä sen lähes 100% edelleen aikuisilla.
Vaikka järki sanoo sen, että jos tässä kohtaa noista ei uskalleta luopua, niin sitten oikeasti tilanne on sellainen, että meidän pitää ottaa noista ikuinen seuralainen itsellemme aina silloin, kun menemme paikkoihin, joissa on muita ihmisiä. Ja luoda sen myötä tällainen samanlainen tunnelma ainaiseksi matkakumppaniksemme, jossa kansalaiset kahlitaan pelkäämään kaikkia hengitystieinfektioita joka paikassa.
Niin ei tuo kuitenkaan auta, että vaikka järki sanoo, että mitään vaaraa ei oikeasti ole olemassa. Tällaisia hassuja vekkuleita ja sosiaalista hyväksyntää kaipaavia apinan jälkeläisiä me ihmiset olemme.