Koko ajan on puhuttu, että rajoitukset ovat terveydenhuollon kantokyvyn turvaamiseksi ja heikompien suojelemiseksi. Miksi tämä on muuttunut? Suuntaus on se, että massatestataan oireettomia työikäisiä ja kun sieltä löytyy pari positiivista oireetonta, niin mitään ei sen varjolla löysätä. "Virusta on edelleen keskuudessamme". Long Covidia ei ole tieteellisesti tutkittu ja esimerkiksi mielenterveyden ongelmat ovat olleet hyvin vähän esillä tämän uuden Long Covid-panikoinnin yhteydessä. Alan olemaan tosissani sitä mieltä, että mielenterveyden ongelmat liittyvät monelta osin oleellisesti koronaan. Alkaen päättäjistä.
Itse epäilen kuviosta seuraavaa, ja korostan nyt, että tämä ei välttämättä ole oma näkemykseni, vaan tulkintani siitä, miten päättäjät näitä tulkitsevat:
1. Tuo terveydenhuollon kantokyvyn turvaaminen oli ensisijainen prioriteetti. Missään ei ole sanottu koskaan, että se olisi se ainoa perustelu.
2. Päättäjät laskeskelevat, että vielä ei ole mahdollista tai järkevää vapauttaa yhteiskuntaa täysin, kun nuoremmista ikäluokista ja keski-ikäisistä on edelleen vain murto-osa rokottamatta. Jos tauti lähtisi vielä leviämään oikein urakalla, sillä olisi edelleen hyvin tilaa aiheuttaa hallitsematon tai ainakin raju epidemia. Kun rokotukset koko aikuisväestölle saadaan maaliin ihan lähikuukausina, on poliitikoista järkevää pitää rajoituksia vielä hetken voimassa siksi, että tauti hiipuu, ja rokotukset tukevat tätä. Ja siksi, että hallitsemattomasti leviävä epidemia voisi aiheuttaa edelleen kuormitusta terveydenhuollolle, etenkin kun nämä variantit ovat vieneet ihmisiä enemmän sairaalaan myös nuorissa. Veikkaan, että tässä päättäjät pelaavat mieluiten todella varovaisesti, ja THL:n laskuharjoitukset kummittelevat takaraivossa. Itse taas olen laskenut, että tällä nykyisellä linjalla tauti hiipuu kesäkuun puoliväliin mennessä, tai jo aiemmin, vähän riippuen, miten tämä pieni suvantovaihe päättyy.
3. Long-Covidin perusteella on haettu jo sairauseläkettä, ja muistelen, että HUS olisi perustamassa sen hoitoon klinikkaa. Noista jälkimmäinen kielii mielestäni siitä, että tämä otetaan vakavasti. Olen kuitenkin siinä käsityksessä, että rokotteet suojaisivat hyvin myös tuolta Long-Covidilta.
Sanoisin taas omana mielipiteenäni, että tämä nykyinen maltillinen rajoitusten keventäminen kannattaa, koska reilun kuukauden päästä tauti on jo käytännössä hiipunut maastamme. Tästä kiitos rokotusten, rajoituksilla jo nyt vähiin painettu epidemiamme sekä hallittu yhteiskunnan avaaminen, jolloin R-luku pysyy pitkälti alle yhden. Sen jälkeen homma alkaa olla selvä, ja tauti voitettu.