Cloaca Maxima
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- TPS, Philadelphia Flyers
Päivän lottorivi on 640. Mikäs se viime tiistain lukema olikaan?
517.
Twitterin koronabot on kätevä näiden seuraamiseen:
Tosiaan 640 tartuntaa ja kyseessä kunnon keräilyerä. 119 yli viikon takaa (7.1-17.3) ja 54 (18-19.3) ennen viime viikonloppua.
Nyt näyttäisi olevan epidemia aika tiukassa laskusuunnassa. Mitä sanoo Helsingin seuranta, jos joku seuraa kaupungin omia käppyröitä?
Helsingissä suurinpiirtein sama lukema kuin viikko sitten. Joka tapauksessa vaikuttaa siltä, että tartuntahuippu on ainakin hetkeksi ohitettu viikkokeskiarvolla mitaten. Myös ilmaantuvuus on pienoisessa laskussa pitkästä aikaa.Tosiaan 640 tartuntaa ja kyseessä kunnon keräilyerä. 119 yli viikon takaa (7.1-17.3) ja 54 (18-19.3) ennen viime viikonloppua.
Nyt näyttäisi olevan epidemia aika tiukassa laskusuunnassa. Mitä sanoo Helsingin seuranta, jos joku seuraa kaupungin omia käppyröitä?
En usko että maskipakolla olisi täällä päin, minun havaintojen mukaan, mitään hyötyä... Lähes kaikilla on maski kaupoissa ja muissa yleisissä sisätiloissa joissa olen käynyt. Ja ne harvat joilla ei ole ollut niin löytävät varmaan syyn terveydestään olla käyttämättä... oli se sitten todellinen tai ei mutta eihän sitä todistaa vissiin tarvitse.
Todennäköisesti asiaan vaikuttaa se, että onko marketit/kauppakeskus sivumalla vai keskustassa. Itse toin esiin asian näkökulmasta, jossa marketit/kauppakeskus ei ole keskustassa.Mun mielestä kauppakeskuksissa maskeja ei juurikaan käytetä, koska siellä juuri norkoillaan paljon. Isot marketit tai muut kaupat taasen maskikattavuus on (yllättävänkin) korkea. Tämä ainakin tilanne Lahdessa.
Hyvä pointsi! Asia on varmaankin juuri näin. Omat kokemukseni rajoittuvat Lahden keskustan kauppakeskuksiin.Todennäköisesti asiaan vaikuttaa se, että onko marketit/kauppakeskus sivumalla vai keskustassa. Itse toin esiin asian näkökulmasta, jossa marketit/kauppakeskus ei ole keskustassa.
Tampereen keräilyerä näyttää isolta mutta Aamulehden ajantasaisempi seuranta antoi vain 11 tartuntaa
Kannattaisi nyt oikeasti miettiä mikä on tarpeellista ja mikä ei.
Tämä antaa itselle uskoa siihen että oikeastaan kaikki muut alueet paitsi PK-seutu pystyy painamaan suhteellisen "kevyesti" pienelle tasolle.Vaasan SHP siirtyi tänään leviämisvaiheesta kiihtymisvaiheeseen. Ilmaantuvuusluku 38. 18.2 luku oli 143 eli alaspäin ollaan reilusti tultu. Viikolla 6 tartuntoja tuli viikkotasolla 145, viime viikolla 30.
Yläkoulut ja toisen asteen opiskelijat palaavat lähiopetukseen ensi viikolla.
Vaikka olen itsekin sitä mieltä, että nämä "mitä jos R on 1,3 ja se jatkuu muuttumattomana 2 kk" laskelmat ovat aika turhia, ei tämän kolumninkaan pointti nyt kovin paljon parempi ollut.Kommentti: Ei enää laskuharjoituksia, THL!
Päättäjillä pitäisi olla oikeus ajantasaiseen tietoon, kirjoittaa Ilta-Sanomien datajournalisti Lauri Nuoska.www.is.fi
Parasta päätöksenteon kannalta olisi, jos THL pystyisi toimittamaan päättäjille tietoa tulevasta.
Näinhän se menee. Moni on omasta mielestään niin huonossa kunnossa, että kasvomaskin käyttäminen on käytännössä mahdotonta. Suurin ongelma kuitenkin on pään sisällä, kun on luettu vaikeammasta hengittämisestä ja sitten kokeiltu kolmen minuutin ajan maskia.Niin mikäli terveydellisitä syistä ei voi käyttää maskia, on henkilöllä silloin lisähappea tulossa fiiksien kautta nenään. Mikään muu syy ei ole validi. Nuo happipullon kanssa liikkuvat ovat muutenkin sellasia, että eivät ne nyt mene kuntonsa takia julkisiin tai kävele kauppaan. On silti jännä, että reippasti kävelevä keski-ikäinen terveeltä näyttävä ei muka pystyisi hengittämään maskin läpi?
Jotkut sanovat, että maski pilaa aivot kun hiilidioksidin määrä on niin suuri....hmmm. Meillä on aika iso liuta hammaslääkäreitä, kirurgeja, hoitajia, ortopedeja yms. lähes aivokuolleessa tilassa jo ennen koronaa. Miksi kukaan ei puhunut heidän terveytensä puolesta?? Välinpitämätöntä sanon ma