Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 521
  • 81 125

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin, mitään faktaa sulla ei siis ole antaa koska eihän sellaista ole. Kaikkeen tekemiseen liittyy riskejä, sekin on riski kun avaat oven ja astut ulos. Eikä sinne hallille ole kenenkään pakko mennä, jos pelottaa.
Ja ihme homma kun ne maskitkin auttaa valikoidusti vain kaupassa, julkisessa liikenteessä jne, mutta jäähallissa ne menettävät tehonsa.
Sellaista pulushakkia. Voidaanko jääkiekko-otteluita kohdella toisin kuin muita yleisötapahtumia? Miksi näin? Jos et ole sitä mieltä, kiistätkö ettei yleisötapahtumat pahentaneet tartuntatilannetta?
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Mikrobiologi Elias Hakalehdon haastattelun yhteydessä Ylen uutisessa passiivirokotteen kehittämisestä esitetään mielenkiintoisia huomioita Espanjan taudista (suhteessa myös COVID-19 pandemiaan), jotka kyllä on kuultu aiemmin, mutta harvoin näin suoraan julistettu. Eli:
"Sata vuotta sitten espanjantauti-pandemian yhteydessä kuoli 100-150 miljoonaa ihmistä. Nyt koronaan on menehtynyt globaalisti vain pari miljoonaa, mutta yhteiskunnat ovat aika sekaisin. Sadan vuoden takaiseen kauhuskenaarioon pitää Hakalehdon mukaan alkaa varautua nyt meidän ajassamme, jotta se ei toteutuisi kaikessa karmeudessaan.
– Espanjantaudin yhteydessä suurin osa kuolemista aiheutti bakteeriepidemia, joka lähti liikkeelle viruspandemian jälkeen, sillä ihmiset olivat heikentyneitä vastustuskyvyltään ja heidän hengitysteiden limakalvonsa olivat vaurioituneet, mikrobiologi Elias Hakalehto sanoo." Lähde: Ylen artikkeli aiheesta: Passiivirokotteen kehitys jatkuu Australiassa – onko niissä ratkaisu tulevaisuuden pandemioihin?

Bakteerithan eivät toki nyt samanlaisesti pysty iskemään, mutta resistanttien bakteerien pelko on globaali ja yksi nykyisen yhteiskuntamme suurimpia uhkia. Nythän tutkijakunta on ollut huolestunut myös siitä, että vakavan koronatartunnan yhteydessä joudutaan käyttämään antibiootteja estämään yhtäaikaisia bakteeritartuntoja ja tämä nostaa jatkossa entisestään antibioottiresistenttien bakteerien määriä. Nyt pitäisi ryhtyä toden teolla kehittämään isolla rahalla niitä muita keinoja bakteereja vastaan. Ongelma on ollut todella pitkään tiedossa, mutta sille on tehty hämmentävän vähän laaja-alaisesti.
 
K

kiwipilot

Voi tsiisus mikä argumentti. Tuollaista "kaikkeen tekemiseen liittyy riskejä"- ja "eikä sinne hallille ole kenenkään pakko mennä jos pelottaa"-strategiaahan kokeiltiin mm. Ruotsissa keväällä varsin onnistunein seurauksin.

Eli se on vain tämä nykyinen tilanne tai Ruotsin malli? Hieman varmaan kannattaisi laitella itse kunkin jäitä hattuun tässä: ollaan selkeästi koronakeskustelun kiihtymisvaiheessa:)
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Eli se on vain tämä nykyinen tilanne tai Ruotsin malli? Hieman varmaan kannattaisi laitella itse kunkin jäitä hattuun tässä: ollaan selkeästi koronakeskustelun kiihtymisvaiheessa:)

Kommentoin lainaamalla itseäni;

Totta hemmetissä toivon itsekin tilanteen mahdollistavan lähiaikoina sen, että Suomessa voitaisiin ottaa halleihin ihmisiä edes rajoitetusti. Valitettavasti pidän utopiana, että se tapahtuisi nykyisillä tartuntamäärillä.

Valtiovalta osoittakoon olevani väärässä sallimalla yleisön ottamisen halleihin nykytilanteessa edes rajoitetusti.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sellaista pulushakkia. Voidaanko jääkiekko-otteluita kohdella toisin kuin muita yleisötapahtumia? Miksi näin? Jos et ole sitä mieltä, kiistätkö ettei yleisötapahtumat pahentaneet tartuntatilannetta?
Kiistän väitteen, että liigaottelut pahensivat tartuntatilannetta. Ainakin siihen asti kunnes sen väitteen tueksi löytyy jotain faktaa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi tsiisus mikä argumentti. Tuollaista "kaikkeen tekemiseen liittyy riskejä"- ja "eikä sinne hallille ole kenenkään pakko mennä jos pelottaa"-strategiaahan kokeiltiin mm. Ruotsissa keväällä varsin onnistunein seurauksin.
Äläs nyt siirtele niitä maalitolppia Ruotsiin. Olen sitä mieltä, että yleisöä voisi ottaa rajoitetusti ja tiukoin turvajärjestelyin katsomoon ja olen kertonut perusteluni siihen.
 
Suosikkijoukkue
Los Wengeles - Newcastle United - Ukraina
Koulut on auki ja niissä on satoja oppilaita monta tuntia päivässä samaan aikaan. Baarit on auki. Isot kaupat on auki. Mutta jääkiekkoa ei saa mennä katsomaan kukaan, tämä on minusta hyvin erikoista.
Kaupunki sulki lasten liikuntapaikat niin nyt on yksityisen hallissa useampi joukkue yhtä aikaa palloa potkimassa. Erikoista on tämäkin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämähän ei ollut se pointti. Vastaa toki oikeasti esittämiini kysymyksiin.
Voi jumalauta, kun tuohan juuri oli se mun pointti. Vai aletaanko tässä nyt kiistelemään siitä mikä se mun oli pointti ja tiedät senkin minua paremmin?
Jatketaan "keskustelua" sitten, kun sulla on tarjota jotain faktaa liigapelien katsomoista levinneistä tartunnoista.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kiistän väitteen, että liigaottelut pahensivat tartuntatilannetta. Ainakin siihen asti kunnes sen väitteen tueksi löytyy jotain faktaa.

Ihan mielenkiinnosta; onko jollain tilastolla ylipäinsä osoitettavissa, että mistä mikäkin tartunta on peräisin?

Mielestäni on erikoinen lähtökohta kumota asiantuntijoiden mallinnukset ja tutkimusdata, jotka liittyvät yleisötapahtumiin, ja kuvitella, että jääkiekko-ottelu olisi joku luonnonlakeja rikkova poikkeus, joka saa koronaviruksen käyttäytymään eri tavalla kuin muissa yleisötapahtumissa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihan mielenkiinnosta; onko jollain tilastolla ylipäinsä osoitettavissa, että mistä mikäkin tartunta on peräisin?
No eikös niitä tartuntaketjuja ole saatu jäljitettyä? Olen siinä käsityksessä, että on. Sillä perusteellahan niitä paikkoja on suljettu tai toimintaa rajoitettu, esim. ravintolat.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Äläs nyt siirtele niitä maalitolppia Ruotsiin. Olen sitä mieltä, että yleisöä voisi ottaa rajoitetusti ja tiukoin turvajärjestelyin katsomoon ja olen kertonut perusteluni siihen.

Rajoitetusti ja tiukoin turvajärjestelyin tulee varmasti (toivottavasti) kysymykseen heti kun epidemiatilanne sen sallii. Mutta kuten aiemmin kirjoitin; valitettavasti pidän utopiana, että se tapahtuisi nykyisillä tartuntamäärillä. Valtiovalta saa edelleen osoittaa minun olevan väärässä ja epäilykseni aiheeton sallimalla yleisön ottamisen halleihin nykytilanteessa edes rajoitetusti.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Äläs nyt siirtele niitä maalitolppia Ruotsiin. Olen sitä mieltä, että yleisöä voisi ottaa rajoitetusti ja tiukoin turvajärjestelyin katsomoon ja olen kertonut perusteluni siihen.

Tätähän tämä keskustelu on.


”Suomessa vakaa tilanne, hyvin voisi ottaa ihmisiä katsomoon” —> mutta Ruotsi ja täälläkin sitten leviää

”Etelä-Savossa perustaso, voisi purkaa rajoituksia” —> ei voi, Irlannissa levähti käsiin

”Lasten harrastukset voisi avata” —> ei voi, piilotartuntoja

”Epidemitilanne parantunut” —> ei ole, testejä ei tehdä, piilotartuntoja, lohta on loppiainen, brittivariantti, kuolema

Eikä tosiaan koske vain tätä palstaa. Loputon suo.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Itse asiassa, teoriassahan täysillekin katsomoille pelaaminen ei pitäisi olla täysin mahdotonta joskus toukokuussa, jos siis saadaan rokotettua suuri osa suomalaisia siihen mennessä. Ja brittivariantti pidettyä jotenkin aisoissa. Tietenkin vaatii sen, että massarokotukset saataisiin mahdollisimman nopeasti käyntiin. Tämä ei siis tarkoita, että uskoisin näin tapahtuvan.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
No eikös niitä tartuntaketjuja ole saatu jäljitettyä? Olen siinä käsityksessä, että on. Sillä perusteellahan niitä paikkoja on suljettu tai toimintaa rajoitettu, esim. ravintolat.

Toki on, mutta ei minulla ole ainakaan sellaista dataa hallussani, että kuinka suuri määrä jäähalleissa olevista altistumisista (esim. marraskuun lopulla pelattu Kärppäpeli) on johtanut jatkotartuntoihin. Eikä minulla ole myöskään mitään syytä kuvitella, että jääkiekko-ottelu tekisi minkäänlaista poikkeusta tutkimukseen sekä asiantuntijalausuntoihin, mitä tulee suurten yleisötapahtumien vaikutuksesta epidemianhallintaan isossa kuvassa. Osoita toki jos sinulla on toisenlaista dataa näkökantasi tueksi tähän, että millä tavoin ja miksi se virus ei leviä samalla tavalla lätkämatsissa kuin muissa yleisötapahtumissa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rajoitetusti ja tiukoin turvajärjestelyin tulee varmasti (toivottavasti) kysymykseen heti kun epidemiatilanne sen sallii. Mutta kuten aiemmin kirjoitin; valitettavasti pidän utopiana, että se tapahtuisi nykyisillä tartuntamäärillä. Valtiovalta saa edelleen osoittaa minun olevan väärässä ja epäilykseni aiheeton sallimalla yleisön ottamisen halleihin nykytilanteessa edes rajoitetusti.
Itse taas olen vähän skeptinen sen suhteen, että tämä meidän valtiovalta eli hallitus ymmärtää näiden liigaseurojen tilanteen ja sotiihan se ideologiaakin vastaan, kun jääkiekko on kuitenkin niin elitistinen laji jonka harrastamiseen vain hyväosaisilla on varaa. Kyllä se riittää, kun ulkona voi hiihtää, reippailla, tehdä lumiukkoja ja kärrynpyöriä - sisällä pelata pasianssia jos huono sää.
Varmasti on Sannakin köyhässä lapsuudessaan katkerana seurannut sivusta, kun parempiosaisten lapsilla on ollut varaa harrastaa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Koulut on auki ja niissä on satoja oppilaita monta tuntia päivässä samaan aikaan. Baarit on auki. Isot kaupat on auki. Mutta jääkiekkoa ei saa mennä katsomaan kukaan, tämä on minusta hyvin erikoista.
Kaupunki sulki lasten liikuntapaikat niin nyt on yksityisen hallissa useampi joukkue yhtä aikaa palloa potkimassa. Erikoista on tämäkin.

Tässä on kaikkien argumenttien äiti. Vertaat tärkeydeltään perusopetusta ja ruokakaupassa käyntiä näihin kaikkiin muihin vapaaehtoisiin toimiin ja harrasteisiin.

Etkö ole vielä kuullut että lainsäädännön vajavaisuuden takia nuo toimet saattavat kohdentua monen mielestä epäreilusti. Niitä tehdään mitä laki antaa myöden.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Voi jumalauta, kun tuohan juuri oli se mun pointti. Vai aletaanko tässä nyt kiistelemään siitä mikä se mun oli pointti ja tiedät senkin minua paremmin?
Jatketaan "keskustelua" sitten, kun sulla on tarjota jotain faktaa liigapelien katsomoista levinneistä tartunnoista.
Sinun pointtisi vaatii liigaotteluille erityiskohtelua muihin yleisötapahtumiin nähden. Jos et sitä käsitä ja pysty perustelemaan miksi näin tulisi toimia, kannattaa olla kutsumatta toisten esittämiä kysymyksiä typeriksi. Jääkiekko-otteluita ei ole erikseen rajoitettu, vaan yleisötapahtumia. Ei @-Kantor- väittänyt juuri liigaotteluiden pahentaneen tilannetta, vaan kirjoitti rajoitustasosta.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse taas olen vähän skeptinen sen suhteen, että tämä meidän valtiovalta eli hallitus ymmärtää näiden liigaseurojen tilanteen ja sotiihan se ideologiaakin vastaan, kun jääkiekko on kuitenkin niin elitistinen laji jonka harrastamiseen vain hyväosaisilla on varaa. Kyllä se riittää, kun ulkona voi hiihtää, reippailla, tehdä lumiukkoja ja kärrynpyöriä - sisällä pelata pasianssia jos huono sää.
Varmasti on Sannakin köyhässä lapsuudessaan katkerana seurannut sivusta, kun parempiosaisten lapsilla on ollut varaa harrastaa.

No tässä olen kyllä ihan samoilla linjoilla ja siihen skeptisyyteni myös osin myös perustuu. Tämän vuoksi toivon (lapsenomaisesti?), että jos / kun yleisöä ei olla halleihin ainakaan pariin kuukauteen ottamassa, niin Liiga saisi valtiolta sen verran suoraa taloudellista tukea, että seurat selviäisivät akuuteimman kriisin yli menemättä konkurssiin.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Osoita toki jos sinulla on toisenlaista dataa näkökantasi tueksi tähän, että millä tavoin ja miksi se virus ei leviä samalla tavalla lätkämatsissa kuin muissa yleisötapahtumissa.
Hetkinen. Sinä esitit väitteen, että katsojia ei voi liigapeleihin ottaa koska tartunnat leviää. Minä pyysin jotain faktaa tämän väitteen tueksi jota sinulla ei ollut antaa.
Nyt käännätkin sen niin päin, että minun pitäisi todentaa jotain sellaista jota ei ole tapahtunut.
Moneen muuhun yleisötapahtumaan verrattuna näissä liigapeleissä on ollut paremmat turvajärjestelyt ja kyllähän ne maskit suojaa pisaratartunnoilta. Riittääkö tämä?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sinun pointtisi vaatii liigaotteluille erityiskohtelua muihin yleisötapahtumiin nähden. Jos et sitä käsitä ja pysty perustelemaan miksi näin tulisi toimia, kannattaa olla kutsumatta toisten esittämiä kysymyksiä typeriksi. Jääkiekko-otteluita ei ole erikseen rajoitettu, vaan yleisötapahtumia. Ei @-Kantor- väittänyt juuri liigaotteluiden pahentaneen tilannetta, vaan kirjoitti rajoitustasosta.
Edelleenkin tällä teidän logiikalla voi sulkea kaikki. Ainahan ne tartunnat jostain lähtee ellei määrätä ulkonaliikkumiskieltoa.
Rajoja pidetään auki, vaikka tiedetään että ulkomailta tulee koko ajan lisää tartuntoja. Liigapeleihin ei voida ottaa katsojia, vaikka tiedossa ei ole yhtään tartuntaa. Missä logiikka?
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Kiitoksella se kissakin elää.


Suomen suurin ongelma tässä koronakriisin hoitamisessa on viestintä. Viranomaisten ja asiantuntijaorganisaatioiden viestinnällisenä linjana tuntuu olevan uhkailu ("veitsenterä", joulun peruuttaminen, "kohta tartuntatilanne räjähtää" jne), hallituksen linjana uhkailun lisäksi holhous ("nyt on kaikkien ryhdistäydyttävä"), ja useilla medioilla puolestaan pelottelu klikkiotsikoiden kautta (ruumisarkkukuvat, "kauhuskenaario" jne). Olen useasti kirjoittanutkin, että tämä sekä huonontaa ilmapiiriä että polarisoi keskustelua siksi, että pelkästään negatiivinen ja paternalistinen viestintä hieman karrikoidusti ilmaistuna pelottaa osaa, ahdistaa toisia ja vituttaa loppuja.

Harva enää puhuu siitä, että tämä on kimpassa hoidettu oikeastaan helvetin hyvin (pitkälle kehittyneistä yhteiskunnista tilanne on parempi ainoastaan joissakin täysin eristäytyneissä saarivaltioissa) ja mikään fakta ei viittaa siihen, että asiat olisi tästä jotenkin yhtäkkiä menossa perseelleen.

Mika Salminen on ilmeisesti tajunnut sen, että positiivissävytteiselle viestinnälle tässä olisi huutava tarve, jotta porukka saadaan hoitamaan tämä tyylikkäästi loppuun saakka.

Jos niin ikävästi pääsisi käymään, että tartuntatilastot lähtisivät entisestään laskuun niin hallitushan voisi määrätä uuden pakkolain jonka perusteella poliisi ja armeija pääsisivät hakemaan ihmisiä kaduilta ja kodeista pakkotesteihin. Saadaan sitten ne piilotartunnatkin tilastoihin ja perusteet jatkaa sekä tehdä uusia rajoituksia ja sulkea lisää paikkoja.
Ja jos oikein hyvä tuuri kävisi, sulkisivat itsensäkin vahingossa johonkin tilaan ilman yhteyksiä ulkomaailmaan etteivät pääsisi ohjeistamaan kuntia ja alueviranomaisia uusista rajoituksista.

Hallitus viestii toimenpiteistä - kuten sanottua - paskasti, mutta rajoituksiin hallituskokoonpanolla tuskin on lopunkaiken juuri mitään merkitystä. Rajoitusten nykytilanteesta riippumaton tiukentaminen vaikuttaisi olevan ainakin euroopanlaajuinen trendi hallituspohjasta riippumatta. Esimerkiksi Itävallan oikeistovetoinen hallitus pidensi juuri kovaa lockdownia parilla viikolla ja tiukensi rajoituksia maskien suhteen (FFP2-maskin käyttöpakko useassa yhteydessä) sekä ravintoloiden ja hotellien aukiolon suhteen (saavat avata ovensa vasta maaliskuussa). Lisäksi alueellisen tilanteen huomioiminen (alueellinen liikennevalomalli) on heivattu nyttemmin kokonaan roskiin. Tämä kaikki huolimatta siitä, että tartuntatilanne on laskussa ja joillakin alueilla tilanne on jopa varsin hyvä. Kuten Suomessa, myös täällä ja ilmeisesti aika lailla ympäri Eurooppaa merkittävimpänä perusteena tiukennuksille on tuo virusmuunnos.

Lisäksi on poliittisesti melko lailla mahdoton ajatus, että Suomen nykyinen oppositio asettuisi rajoitusten tiukennusten suhteen mitenkään vastahankaan. Kokoomuksen piirissä lienee edelleen paljon myös sitä väkeä, joiden mielestä tauti pitäisi "tukahduttaa, kuten Taiwanissa ja Uudessa-Seelannissa", rajoituksia pitäisi pikemminkin kiristää reilusti, ja joiden mielestä koulujen auki pitäminen on täysin vastuutonta. On muistettava, että Kokoomuksen viesti oli keväällä ja kesälläkin ennemminkin rajoituksia tiukentava, kuin niitä löysäävä. Perussuomalaisissa ja heidän äänestäjäkunnassa puolestaan on niin värikästä sakkia, ettei Halla-aho joukkoineen ole uskaltanut hiiskua koronatoimenpiteistä juuri mitään koko aikana - ei edes sitä, että aikovatko itse ottaa rokotusta vai ei.

Kaikesta huolimatta on täysin naurettavaa, että Suomessa liikuntaharrastuksiin liittyvät rajoitukset ovat mitä ilmeisimmin tiukentumassa sen sijaan että niitä - asiantuntevista lausunnoista huolimatta - viimein löysättäisiin. Siis mikäli tuo valiokuntien lausuntokierroksella oleva lakiesitys menee läpi.
 

Clubittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eli uuden lakiesityksen mukaan hallitus voi sulkea ns kaiken, jos alueella on todettu 50 tartuntaa 100 000:lla asukkaalla 14vrk aikana.

Tämä on sellainen raja, että aika moni yritys voi sanoa heipat toiminnalleen. Jännä nähdä miten tähän suhtaudutaan. Perjantaina esitys tulee lausuntokierrokselta takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös